Cquartz UK3.0 of Lite

NielsVAG

New Member
Hallo Mede forumleden,

Sinds dit weekend in bezit van een dual action polisher (krauss s15) en wat polijstmiddel en pads.
Naar eigen zeggen ging dit heel behoorlijk,zo dat ik nu ook wel de vervolgstap durf te maken naar het aanbrengen van een ceramische coating.

Mijn oog is gevallen op de Cquartz UK3.0 of Cquartz lite maar hier had ik nog wel wat vragen bij, hopelijk kunnen jullie hulp bieden? :)

Welke van de twee zouden jullie aan mij als beginner adviseren en waarom?

Zou je in het geval van UK3.0 zonder een topcoat zoals gliss kunnen gaan?

Reload voor bescherming lees ik verschillende verhalen over, ook het maskeren van de basislaag schrikt mij nogal af. Zou je zonder kunnen of eventueel elixir gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp :)
 

Guido

Active Member
Hi Niels,

UK3 is goed te doen, maar wat gevoeliger voor high spots. Lite is iets makkelijker maar het blijft een precisie werkje. Als je alleen je eigen auto doet zou ik UK aanraden, evt kan je ook naar SiC kijken ook als stand alone (combi UK + SiC is het mooist). Een top coat is zeker niet noodzakelijk. Lite is een prima alternatief, maar je krijgt zo'n grote fles dat het eigenlijk zonde is als je alleen twee laagjes op je eigen auto aanbrengt. Als je van plan bent om het vaker te gebruiken dan is het prijs kwaliteit wel erg aantrekkelijk.

Wat je ook kiest, het blijft belangrijk om de juiste techniek te gebruiken. De beste tip die ik kan geven: Viltrox L116T Led paneeltje aanschaffen. Daarmee is het heel makkelijk om high spots te zien, onder een hoge intensiteit lamp zoals een Scangrip zie je krassen erg goed, maar high spots juist niet. En voldoende doeken om af te nemen. In een Carpro setje zit meestal maar een doekje, maar dat is absoluut onvoldoende. Ik gebruik een doek om de eerste keer af te nemen en een aparte om dan nog eens na te lopen. Elk paneel een schoon stuk van de doek en heel precies zijn welke kant je al gehad hebt. De meeste high spots ontstaan als je of niet goed afneemt of (en met name) als je met de doek net over een paneel randje op het aanliggende paneel komt. Extra goed kijken langs de randjes en in de hoekjes. Recent heb ik de Valetpro doeken gebruikt voor de eerste afname en de Carpro 2 face om na te lopen. Dat beviel goed. Per laag gebruik ik dan ongeveer 4 doeken afhankelijk van de grote van de auto, 3 om in eerste instantie af te nemen en een om na te lopen. Die doeken raken daarna nooit meer de lak aan ivm uitharden van de coating in de doek. Kijk vooral ook wat filmpjes met tips over het aanbrengen van Car Craft op Youtube.

Reload kan je net na de coating doen om de laag te beschermen voor vocht de eerste 24u maar als je hem binnen kan laten staan (heeft de voorkeur) is dat niet per se nodig. Als je SiC zou gebruiken wordt het afgeraden. Het is in principe complementair en wordt eens per kwartaal ongeveer aangeraden voor onderhoud. Elixir is eigenlijk een mix tussen Ech2o en Reload en dan gecommercialiseerd (zie een forum post over Merlin's Magic Elixir). Reload kan wat vlekken geven als je niet goed oppast, maar bij juist gebruik is het prima te doen, Elixir is makkelijker, eigenlijk een beetje een vergelijkbaar verhaal als UK vs Lite. Ik heb beiden maar heb een lichte voorkeur voor Elixir. Ik zou het gebruik wel beperken, laat de coating lekker zijn werk doen en alleen als hij een beetje hulp nodig heeft er iets aan toe voegen.

Suc6.
 

NielsVAG

New Member
Hi Niels,

UK3 is goed te doen, maar wat gevoeliger voor high spots. Lite is iets makkelijker maar het blijft een precisie werkje. Als je alleen je eigen auto doet zou ik UK aanraden, evt kan je ook naar SiC kijken ook als stand alone (combi UK + SiC is het mooist). Een top coat is zeker niet noodzakelijk. Lite is een prima alternatief, maar je krijgt zo'n grote fles dat het eigenlijk zonde is als je alleen twee laagjes op je eigen auto aanbrengt. Als je van plan bent om het vaker te gebruiken dan is het prijs kwaliteit wel erg aantrekkelijk.

Wat je ook kiest, het blijft belangrijk om de juiste techniek te gebruiken. De beste tip die ik kan geven: Viltrox L116T Led paneeltje aanschaffen. Daarmee is het heel makkelijk om high spots te zien, onder een hoge intensiteit lamp zoals een Scangrip zie je krassen erg goed, maar high spots juist niet. En voldoende doeken om af te nemen. In een Carpro setje zit meestal maar een doekje, maar dat is absoluut onvoldoende. Ik gebruik een doek om de eerste keer af te nemen en een aparte om dan nog eens na te lopen. Elk paneel een schoon stuk van de doek en heel precies zijn welke kant je al gehad hebt. De meeste high spots ontstaan als je of niet goed afneemt of (en met name) als je met de doek net over een paneel randje op het aanliggende paneel komt. Extra goed kijken langs de randjes en in de hoekjes. Recent heb ik de Valetpro doeken gebruikt voor de eerste afname en de Carpro 2 face om na te lopen. Dat beviel goed. Per laag gebruik ik dan ongeveer 4 doeken afhankelijk van de grote van de auto, 3 om in eerste instantie af te nemen en een om na te lopen. Die doeken raken daarna nooit meer de lak aan ivm uitharden van de coating in de doek. Kijk vooral ook wat filmpjes met tips over het aanbrengen van Car Craft op Youtube.

Reload kan je net na de coating doen om de laag te beschermen voor vocht de eerste 24u maar als je hem binnen kan laten staan (heeft de voorkeur) is dat niet per se nodig. Als je SiC zou gebruiken wordt het afgeraden. Het is in principe complementair en wordt eens per kwartaal ongeveer aangeraden voor onderhoud. Elixir is eigenlijk een mix tussen Ech2o en Reload en dan gecommercialiseerd (zie een forum post over Merlin's Magic Elixir). Reload kan wat vlekken geven als je niet goed oppast, maar bij juist gebruik is het prima te doen, Elixir is makkelijker, eigenlijk een beetje een vergelijkbaar verhaal als UK vs Lite. Ik heb beiden maar heb een lichte voorkeur voor Elixir. Ik zou het gebruik wel beperken, laat de coating lekker zijn werk doen en alleen als hij een beetje hulp nodig heeft er iets aan toe voegen.

Suc6.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :)

Ik zal nog eens goed kijken naar de verlichting inderdaad, De doeken heb ik al aardig wat van besteld. De high spots was ook iets wat bij mij goed in de gedachten zit. Eerst maar eens proberen op de auto van de vriendin :p

Is een highspot meteen te zien na levelen of wordt dit pas duidelijk na een bepaalde tijd?
 

Guido

Active Member
Zodra de coating flasht, bij UK en Lite vrijwel direct, verschijnt er een soort olie achtige gloed, een high spot is het niet goed afnemen daarvan. Onder het juiste licht kan je ze niet missen. Dat led paneeltje is m.i. echt de beste investering die je kan doen, prijs valt ook erg mee. Hier kan je het redelijk goed zien. Als je goed kijkt op de eerste foto zie je een kleine scangrip lamp links onder en daar zie je niets in de reflectie en in de reflectie van het paneeltje duidelijk de olieachtige strepen.IMG_8982.JPEG
IMG_89942.jpeg
 

NielsVAG

New Member
Zodra de coating flasht, bij UK en Lite vrijwel direct, verschijnt er een soort olie achtige gloed, een high spot is het niet goed afnemen daarvan. Onder het juiste licht kan je ze niet missen. Dat led paneeltje is m.i. echt de beste investering die je kan doen, prijs valt ook erg mee. Hier kan je het redelijk goed zien. Als je goed kijkt op de eerste foto zie je een kleine scangrip lamp links onder en daar zie je niets in de reflectie en in de reflectie van het paneeltje duidelijk de olieachtige strepen.Bekijk bijlage 16240
Bekijk bijlage 16239
Omdat ik ook nog een goed werklicht nodig had. (alleen beschikking over een sealey 360) besloten een scangrip nova te bestellen, hiervoor kun je een diffusor krijgen waardoor je het zelfde effect krijgt als jouw led paneeltje, dan heb ik mooi 2 vliegen in1 klap.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan