Nog wat gedaan!?

Moellib

Active Member
Ik heb deze week een ferrari 488 GTB mogen behandelen :)
Via via via is de persoon bij mij gekomen. Na een korte afspraak en de opmeting van de lak, mijn 6 daagse werkperiode ingepland. De bedoeling: laten opblinken dat het niet meer kan + preservatie van de lakdikte (wagen wordt ten toon gesteld, er wordt niet mee gereden). De foto's staan een beetje door elkaar maar goed :) een voor foto heb ik niet genomen, wel video (maar kan ik hier niet uploaden).
Gebruikte middelen:
- menzerna 400 met meguiars MF cutting disc
- rupes keramik gloss met gele rupes pad
- carpro gloss pad + essence
- 2 delig coatingsysteem

Ook het weekend ervoor mijn eigen auto gewassen. Ja ik weet het, mijn remschijven zijn roest, en de kleur van mijn achterband is anders dan die van voor. Dit komt omdat ik experimenteer met een ceramische bandendressing :)
20210307_122457.jpg20210307_122229.jpg20210307_122127.jpg20210307_122217.jpg
 

Bijlagen

  • 20210316_113345.jpg
    20210316_113345.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 13
  • 20210316_113357.jpg
    20210316_113357.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 11
  • 20210316_113412.jpg
    20210316_113412.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 10
  • 20210316_113423.jpg
    20210316_113423.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 11
  • 20210316_113930.jpg
    20210316_113930.jpg
    37 KB · Weergaven: 10
  • 20210316_165146.jpg
    20210316_165146.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 12
  • 20210316_165219.jpg
    20210316_165219.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 12
  • 20210318_111027.jpg
    20210318_111027.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 11
  • 20210318_111045.jpg
    20210318_111045.jpg
    79,1 KB · Weergaven: 11
  • 20210318_130024.jpg
    20210318_130024.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 11
  • 20210318_130120.jpg
    20210318_130120.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210314-WA0003.jpeg
    IMG-20210314-WA0003.jpeg
    41,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210317-WA0000.jpeg
    IMG-20210317-WA0000.jpeg
    82,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210317-WA0002.jpeg
    IMG-20210317-WA0002.jpeg
    106,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210317-WA0004.jpeg
    IMG-20210317-WA0004.jpeg
    55,8 KB · Weergaven: 11
  • IMG-20210318-WA0001.jpeg
    IMG-20210318-WA0001.jpeg
    76,9 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Toffe klus zeg die Ferrari. Hoe was de hardheid van de lak? Best behoorlijk denk ik omdat je een MF-pad gebruikte?

Wil je wat meer kwijt over je "ceramische bandendressing"? Dat intrigeert me wel. Angelwax toevallig?
 

Guido

Active Member
Weer eens tijd voor mijn eigen auto. Die staat in 2 lagen UK 3.0 en 1 laagje Gliss sinds mei vorig jaar. Ik ben niet tevreden met de beading die er nog over is. Aan het onderhoud zou het niet mogen liggen.
Vandaag iig gefoamed met Polarblast, gewassen met Reset, met Iron X de lak extra gereinigd, afgedroogd en met Reload afgemaakt (en Perl, Clearvue, enz.). Als de coating het zelf niet meer doet zoals ik wil dan moet Reload het maar doen. Komende zomer misschien opnieuw met UK en SiC.
vooralsnog staat hij er wel weer netjes bij:
680C51EC-F21F-426D-A8E3-375CE3A8B2BF.jpeg
 

Moellib

Active Member
Toffe klus zeg die Ferrari. Hoe was de hardheid van de lak? Best behoorlijk denk ik omdat je een MF-pad gebruikte?

Wil je wat meer kwijt over je "ceramische bandendressing"? Dat intrigeert me wel. Angelwax toevallig?
Hardheid was normaal tot hard (maar niet mercedes hard), de ceramische bandendressing is iets van kamikaze collection, vooraleer carpro uitkwam met hun bandendressing (ik vind de dressing maar meh van kamikaze, dus ik ga carpro uittesten)
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Weer 2 ontzettend leuke klussen achter de boeg! Allereerst deze Volvo 240 ontdaan van een hoop stof en spinnenwebben voordat het decontaminatie- en polijstproces kon plaatsvinden. Na een paar jaar stilgestaan te hebben in een loods kon hij wel wat liefde gebruiken.

8FADACDC-741C-471D-AED7-9E967BDA5838.jpeg

Vervolgens de 2de Ferrari 599 klaargemaakt voor de verkoop. Hij was er nog slechter aan toe dan zijn zwarte broertje. De Grigio Scuro 792 lak is prachtig, maar je ziet er alles op.

A42A4EC6-32CC-4439-874E-451659C3BD85.jpeg39F6EC59-2385-4C75-916F-562062D86FC9.jpeg

Omdat ik doordeweeks (in de avonden) veel werk had kunnen verrichten, was ik op zaterdag al klaar met de 2-staps polijstbehandeling. Aangezien het inmiddels een maand of 2/3 geleden was dat ik mijn CLS had gewassen, kwam deze vrije zondag goed van pas!

D70733E6-712A-43E6-A0FC-0A8D9F3CC190.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Addy

V.I.P. Member
Vandaag de IronX paste binnen gehad om de hardnekkige vervuiling van mijn velgen beter aan te kunnen pakken. Ik kreeg er meer vervuiling mee weg maar nog niet naar tevredenheid. Ook nog geprobeerd met zware klei maar dat mocht ook niet echt baten. Ik heb ook het idee dat er donkere spuitnevel op de velgen zit wat er niet af gaat.

Nu denk ik aan 3 opties:

1: opnieuw laten spuiten, weet iemand een goed adres die ook de banden erop en eraf kan halen tegen een mooie prijs
2: zelf gaan spuiten, durf ik in principe wel aan en ik kan onder mijn overkapping wel een ruimte creëren die ik goed kan afschermen voor weersinvloeden
3: me er bij neer leggen en proberen ze zo goed mogelijk eruit te laten zien.

Iets om over na te denken...
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Keuzes....
Ik denk dat @BlackPassat wel een goed adresje weet (die weet ik natuurlijk ook, maar die heb ik ook weer van @BlackPassat dus ik ga niet met de eer strijken ;) )
Keuze 2 is natuurlijk een hele leuke optie, zeker na het spuiten de boel mooi sanden en polijsten is natuurlijk een geweldig leuke ervaring...
Optie 3, tsja, die is niet zo leuk :)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Optie twee lijkt me ook veruit de leukste om mee te starten. De voldoening is natuurlijk groot als dit lukt en het is een mooi leertraject.
Vervolgens kun je alsnog optie één inzetten, mocht het allemaal niet naar tevredenheid zijn.
Optie drie zal altijd blijven wringen bij de detailer...
 
  • Leuk
Waarderingen: Addy

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Het houdt niet op met de productieve weekenden. Om eerlijk te zijn, je kan toch niet veel anders doen op het moment :p.

Een 1-staps polijstbehandeling voor deze Audi A6.
IMG_8455.JPG
En voor alles een eerste keer! Deze Vespa 1-staps gepolijst.
IMG_8456.JPG
Tot slot een 1-staps polijstbehandeling voor deze prachtige Alfa Romeo Coupe (de exacte modelnaam is mij niet bekend) uit 1974.
IMG_8466.JPG
De spiegel (spiegel, geen spiegels) aangepakt met CarPro Metallicut. Iemand enig idee of het in 1974 enkel verplicht was om er een aan de bestuurderskant te hebben? Het scheelde mij in ieder geval weer precies één spiegeltje werk ;).
IMG_8469.JPG
De olie/koolstofachtige vervuiling aan de achterkant wilde met kleien niet echt lekker loskomen. Tot mijn grote verrassing werkte CarPro Tar.X ontzettend effectief!
IMG_8470.JPG
De verweerde naafdoppen ook nog even meegepolijst!
IMG_8468.JPG

Fijne zondag!
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
@Tim Krijgh Prachtig werk weer :D En volgens mij was een 2e buitenspiegel niet verplicht zolang je ook maar een binnenspiegel had. Vroeger was de 2e spiegel zelfs een optie.
Thanks! Bijzonder die spiegels.. Laatst met die Volkswagen XL1 wist ik ook al niet waar ik ze moest zoeken hahah. Die zitten binnen in de deurpanelen verwerkt als videoscherm. Het zal wel een kwestie van gewenning zijn, maar doe mij maar gewoon lekker 2 buitenspiegels o_O .
 

Guido

Active Member
Mooi weer Tim, lekker bezig. Ben wel benieuwd welke combi’s je hebt gebruikt als 1 stap? Ik heb zelf meestal dat op zo’n harde lak als een Audi meestal heeft redelijk grof geschut nodig om de juiste correctie te krijgen en dan moet er echt een tweede stap overheen voor de pop. Met een 1 stap ben ik dan niet echt tevreden. Zijn dit dan details voor de verkoop of was er niet veel nodig of...? En heb je nog iets van een wax of sealant gebruikt? Het is trouwens een 2000 GTV zo te zien.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Mooi weer Tim, lekker bezig. Ben wel benieuwd welke combi’s je hebt gebruikt als 1 stap? Ik heb zelf meestal dat op zo’n harde lak als een Audi meestal heeft redelijk grof geschut nodig om de juiste correctie te krijgen en dan moet er echt een tweede stap overheen voor de pop. Met een 1 stap ben ik dan niet echt tevreden. Zijn dit dan details voor de verkoop of was er niet veel nodig of...? En heb je nog iets van een wax of sealant gebruikt? Het is trouwens een 2000 GTV zo te zien.
Thanks! Ik heb heel veel verschillende combinaties gebruikt dit weekend. Omdat beide auto’s deels overgespoten waren, vereiste dat al per auto diverse aanpakken.. De Audi werd heel toevallig verkocht toen ik bezig was met de PolyShave Clay Block, dus heb ik met Reflect op een finishing pad gedaan op de overgespoten delen en Reflect op een polishing pad op de niet overgespoten delen. Het liefst breng je een voertuig terug in optimale staat, maar nu kreeg ik natuurlijk de opdracht om het zo snel mogelijk (lees zo goedkoop mogelijk) te doen. Met de Reflect kreeg ik in ieder geval de marring van het kleien eruit, dus wat dat betreft kon ik nog naar enige tevredenheid de klus afronden.

Bij 1-staps polijstbehandelingen maak ik meestal onderscheid tussen wagens die voor de verkoop zijn en “particulieren” die hun auto willen laten detailen. Voor de verkoop gebruik ik (indien nodig) als grofste combinatie een medium compound op een medium cutting pad. Voor de andere klussen (indien nodig) als grofste combinatie een heavy cutting compound op een heavy cutting pad. Natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe de lak reageert, maar in ieder geval geen microfiber en wol ivm polishing haze. Om een lang verhaal kort te maken, voor de verkoop richt ik me meer op de glans als ik enkel 1-staps “mag” polijsten (dit is afhankelijk van hoeveel budget ervoor vrijgegeven wordt). De wow-factor van de glans, of de “pop” waar je over spreekt, is dan het doel. De kans is sterk aanwezig dat degene die de wagen aanschaft hem toch weer door de wasstraat gooit..:confused:

Op de Vespa en de Alfa heb ik de meeste delen met Fixer op een medium cutting pad gedaan. Alle 3 zijn ze afgerond met Elixir!

Binnenkort hopelijk weer een paar klussen die niet voor de verkoop zijn. Streven naar perfectie is meer mijn ding dan het “budget/vlugge” werk voor de verkoop. Detailen blijft detailen, dus naar mijn zin heb ik het er iedere dag!
 

Nieuwste berichten

Bovenaan