2014 Renault Clio GT

Guido

Active Member
Afgelopen weekend mocht ik me over een zwarte Renault Clio GT buigen. Leuke auto om te zien, 7 jaar oud en 76k km’s op de teller. Er was veel eer aan deze Fransoos te behalen. Ik begon op vrijdag middag.

Ik heb een filmpje gemaakt van de detail:


Gevolgde stappen:
  • Wielen
  • Foamen
  • Twee emmer was
  • Ijzer & teer
  • Kleien
  • Drogen
  • Tapen
  • Ontvetten
  • Lakdikte meten
  • Inspectie
  • Testspot
  • Cutting stage
  • Finishing stage
  • Coaten
  • Sealant
  • Interieur
  • Motorruimte
Wielen met Iron X ingespoten. Even laten werken. Met velgenborstel nog een beetje ingewerkt en afgespoten met HD.

Auto en wielen gefoamed met Carpro Lift. Terwijl de foam zijn werk deed kieren en naden, tankdop etc. met een brush nagelopen, de wielen nog eens geborsteld, daarna zorgvuldig afgespoten met de HD.

Auto opnieuw gefoamed, met een twee emmer was gewassen, met open tuinslang afgespoeld en even laten uitdruipen.

Gehele auto met Iron X ingespoten. Op de wielen weinig reactie meer dus dat was een goed teken, op de zwarte lak wat lastig te zien, maar op een paar van de zilveren strips zag je dat het zijn werk deed. Met een MF doek nog eens ingewreven en wederom met open tuinslang afgespoeld.

Achter de wielkasten en hier en daar een los plekje met Tar X om de teer te verwijderen. Daarna was de auto klaar om te kleien.

Ik ben sinds een tijdje fan van de Carpro Polyshave Microfiber. Het werkt veel sneller dan normale klei, is effectief en voordelig. Ik gebruik het met Carpro Immolube 1:10. Heb de hele auto in ongeveer 20 min gedaan, verontreiniging viel me erg mee.

Auto afgespoeld met open tuinslang. Afgedroogd met doeken en een Bigboi Buddy.

Binnen gezet en zaterdag ochtend vroeg weer begonnen. Eerst alle trim afgetapet. Ontvet met Carpro Eraser, de lakdikte gemeten en een verdere inspectie van de lak met een scangrip lamp. Ik had van te voren wel gezien dat hij onder de swirls zat maar het was toch nog (veel) erger dan ik dacht. Ik zag ook een paar vreemde dingen. Zo waren de pianolak plastic deurstijlen helemaal niet slecht. Die bleken (achteraf) te zijn vervangen. Daarnaast ook vele kleine en grotere krasjes en hier en daar een kleine schade. Maar vooral swirls, heel veel swirls. En echt bizar was het plastic stuk achterop het dak. Toch nog redelijk goed weten te krijgen.

Dus tijd voor een testspot. Eerste test met Rupes Geel – Geel, dat deed minder dan ik had gehoopt. Ik dacht van te voren: het zou zomaar vrij zachte lak kunnen zijn gezien de grote hoeveelheid swirls, maar dat viel tegen. Een stapje zwaarder met Rupes Groen met Carpro Fixer had eveneens weinig effect, daarom de derde testspot met Rupes Blue Wool pad met Carpro Clearcut. Dat bleek een goede combinatie te zijn, genoeg correctie wel veel haze. Een one stage was toch niet reeel. Als laatste testspot ook nog een Meguiars Micro Fiber cutting pad met Ultracut geprobeerd, maar ik zag eigenlijk weinig verschil dus Rupes Blue Wool met Clearcut gekozen.

De auto volledig gepolijst met deze combinatie, hier en daar een extra set voor wat hardnekkige krassen en een enkele kras met wetsanden (met de ibrid nano). Ik ben blij dat ik een Bigfoot 15, een mini en een nano heb want er zitten behoorlijk veel rondingen en design elementen die met de grote machine lastig te doen zijn. Daar knapte hij al enorm van op, maar er was een duidelijke haze en hier en daar nog wat zichtbare krassen en swirls. Ik had de eigenaar al gezegd dat 100% correctie niet zou gaan lukken en hij was al blij met “zo goed mogelijk”. Dat gezegd hebbend, de finishing stage heb ik gedaan met Carpro Essence op een gele Rupes pad. Deels omdat ik er een coating na ging zetten, deels omdat Essence echt een geweldige gloss geeft en het weet ook nog lichte krasjes een beetje te verhullen / vullen.

Wat…. Een… Verschil…! Het resultaat was echt spectaculair, zeker op zo’n zwarte lak. Die “popt” echt weer en de glans is fantastisch. Ik werd er blij van. Heerlijk als je zo veel verschil kan maken.

De zaterdag afgesloten met het interieur. Stofgezogen, Carpro Inside, detailbrush, MF doeken en hier en daar even met de stoomreiniger. De zondag ook begonnen met de stoomreiniger, een detailbrush en MF doek en daarmee in 15min tijd de motor ruimte toonbaar gemaakt. Afgemaakt met PERL 1:5

Daarna de coating aangebracht. 2 lagen cQuartz Light. Mijn flesje was nog goed, ook al was hij denk ik al een maand of 8 oud. Slechts een auto mee gedaan dus dat zal wel schelen. Dit gaf nog net iets meer diepte aan de kleur naar mijn gevoel. Afgetopt met Reload, ook al staat hij 48 uur binnen om goed te curen voordat hij weer de elementen in mag. Nog wat puntjes op de i gezet zoals de ruiten reinigen. En tot slot de banden gedressed met PERL 1:1

Het enige wat ik niet heb gedaan is de velgen coaten, deze zijn behoorlijk beschadigd en worden nog opgeknapt of vervangen, wellicht dat hij daarna nog terugkomt om de nieuwe velgen te beschermen. In totaal 17u bezig geweest, niet slecht. Dit is zeker een van de meest voldoening gevende details geweest die ik heb gedaan. Maximaal verschil en ook al is hij niet perfect, het komt aardig in de buurt.

IMG_9003.JPEG
 

SLK

V.I.P. Member
Wat een leuk verslag en een fraai filmpje!
Die Clio is flink opgeknapt. Je hebt best wel veel weten te doen in die 17 uur. Is natuurlijk ook niet een heel grote auto, maar wel een mooie.

Dus die Carpro Polyshave Microfiber werkt prettig? Ik kende hem nog niet en klei nog "ouderwets" met Poorboy's World Poly - Elastic clay en verdunde Meguiar's Last Touch Spray Detailer als glijmiddel.
Zou die MF ook te gebruiken zijn met mijn eigen glijmiddel?
En zie je die doek net zo vies worden als je stukje klei? Dat gooi je op den duur weg.
 

SLK

V.I.P. Member
Zie ik jou in het filmpje trouwens de gefoamde auto wassen?
Gebruik je geen shampoo in je wasemmer en gebruik je de foam om te wassen?
 

Guido

Active Member
De Polyshave MF werkt heel prettig, ik gebruik hem icm Carpro Immolube 1:10, maar zie geen reden waarom je dat niet met iets anders kan gebruiken. In theorie kan het wat meer marring veroorzaken dan traditionele klei, zelf nog niet echt gezien na een 5 tal auto's, maar ook nog niet specifiek getest (wil het nog een keer op een net gepolijst stukje auto proberen om het echt goed te bekijken) en ik heb erna ook altijd gepolijst dan maakt dat iets minder uit. De doek spoel je tijdens en na gebruik uit onder de kraan en zou ongeveer 25 auto's mee moeten gaan.
Zoals in de tekst genoemd, ik heb eerst gefoamed en afgespoeld om vuil te verwijderen, daarna opnieuw gefoamed en met de hand gewassen waarbij er ook gewone shampoo in de emmer zit. Ik vind de extra laag foam prettig tijdens het wassen, het geeft extra lubricatie en vermindert de kans op krassen (al was dat in dit geval geen overweging ivm polijsten, maar dit is hoe ik altijd mijn handwas doe). Ik heb niet alle stappen gefilmd dus het geeft een iets vertekend beeld maar het klopt dus deels wel.

Edit: voor de tweede keer foamen gebruik ik bij een onderhouds was Reset (ook als Shampoo), maar in dit geval niet...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SLK

BlackPassat

V.I.P. Member
Complimenten voor je review @Guido Een duidelijk overzicht van de stappen die je hebt doorlopen.
Het filmpje is een mooi extra in je review.
Lakdefecten heb je prima in beeld gebracht en geeft ook een goede indruk van hoe de auto er aan toe was.
Tijdens het typen van deze reactie kwam jouw antwoord op de vraag van @SLK, ik ben blij dat ik die nog even gelezen heb want ik had ook een reactie over het foamen/wassen.

Ik heb nog wel de volgende vraag voor je:
Ik heb zelf een zwart blauwe Polyshave en zie dat jij een oranje gebruikt. Ik had je willen vragen hoe jij deze opbergt? Bij mij geeft opvouwen en terug in het doosje doen de nodige problemen. De shavekant aan de buitenkant maakt dat hij vastkleeft aan het doosje, maar de shavekant tegen elkaar aan is ook een gedoe om los te krijgen. vooralsnog ligt hij gewoon ergens uitgespreid totdat ik hem weer nodig heb.
 

Guido

Active Member
Oranje is wat WW tegenwoordig verkoopt. Ik weet niet of er verschil is met de blauwe maar ik herken het kleven wel. Ik laat hem eerst drogen en dan doe ik hem in een plastic doosje van de Action een beetje hol gevouwen met de klei kant naar boven. Dan gaat het goed.
 

Peto

Geroyeerd lid
Zo dan 17 uur aan een auto poetsen. Respect.
Ik weet nu nog niet of dat iets voor mij is.
Ons pap heeft een keer zijn auto laten poetsen. Die man is bijna twee dagen bezig geweest. Van 's ochtends tot 's avonds. Ook dat polijsten en daarn iets doorzichtigs uit een klein flesje op de lak.
Ik denk dat het zo'n coating was, waar ikhier wel eens iets over lees.
Maar dat is alweer meer dan een jaar geleden. Maar mij kon het toen niet zo boeien.
Sinds ik mijn nieuwe auto heb wil ik er dus wel meer over weten.
Bij deze Clio is het wel erg mooi geworden maar mijn auto is pas bijna een jaar.
Daar hoef ik toch niet te polijsten? Denk ik.
 

NielsVAG

New Member
Zo dan 17 uur aan een auto poetsen. Respect.
Ik weet nu nog niet of dat iets voor mij is.
Ons pap heeft een keer zijn auto laten poetsen. Die man is bijna twee dagen bezig geweest. Van 's ochtends tot 's avonds. Ook dat polijsten en daarn iets doorzichtigs uit een klein flesje op de lak.
Ik denk dat het zo'n coating was, waar ikhier wel eens iets over lees.
Maar dat is alweer meer dan een jaar geleden. Maar mij kon het toen niet zo boeien.
Sinds ik mijn nieuwe auto heb wil ik er dus wel meer over weten.
Bij deze Clio is het wel erg mooi geworden maar mijn auto is pas bijna een jaar.
Daar hoef ik toch niet te polijsten? Denk ik.
Helaas is dit vaak niet het geval. Hangt af van vele factoren hoe er in dit jaar met de auto is omgegaan (manier van wassen, wasstraat, omgeving waar hij in staat)
Zelf een nieuw geleverde auto is vaak niet in de gewenste staat (volgens detailers) afgeleverd.
Wanneer men de auto inspecteert met de juiste belichting zijn er vaak bij nieuwe auto's al kleine swirls te zien in de lak (Dit is ook het geval bij de nieuw geleverde ID4 van een vriend van mij)

Wanneer je aan een lakverzegeling zit te denken (in de vorm van een coating bijv.) zou ik persoonlijk de auto wel inspecteren en de kleine imperfecties weg polijsten (zelf of laten doen).

De ID4 wordt in ieder geval dit voorjaar aangepakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peto

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Die kon wel wat liefde gebruiken :oops: De uitgebreide beschrijving + video stel ik erg op prijs, leuk verslag van je detailklus!
 

Nieuwste berichten

Bovenaan