Guido
Active Member
Afgelopen weekend mocht ik me over een zwarte Renault Clio GT buigen. Leuke auto om te zien, 7 jaar oud en 76k km’s op de teller. Er was veel eer aan deze Fransoos te behalen. Ik begon op vrijdag middag.
Ik heb een filmpje gemaakt van de detail:
Gevolgde stappen:
Auto en wielen gefoamed met Carpro Lift. Terwijl de foam zijn werk deed kieren en naden, tankdop etc. met een brush nagelopen, de wielen nog eens geborsteld, daarna zorgvuldig afgespoten met de HD.
Auto opnieuw gefoamed, met een twee emmer was gewassen, met open tuinslang afgespoeld en even laten uitdruipen.
Gehele auto met Iron X ingespoten. Op de wielen weinig reactie meer dus dat was een goed teken, op de zwarte lak wat lastig te zien, maar op een paar van de zilveren strips zag je dat het zijn werk deed. Met een MF doek nog eens ingewreven en wederom met open tuinslang afgespoeld.
Achter de wielkasten en hier en daar een los plekje met Tar X om de teer te verwijderen. Daarna was de auto klaar om te kleien.
Ik ben sinds een tijdje fan van de Carpro Polyshave Microfiber. Het werkt veel sneller dan normale klei, is effectief en voordelig. Ik gebruik het met Carpro Immolube 1:10. Heb de hele auto in ongeveer 20 min gedaan, verontreiniging viel me erg mee.
Auto afgespoeld met open tuinslang. Afgedroogd met doeken en een Bigboi Buddy.
Binnen gezet en zaterdag ochtend vroeg weer begonnen. Eerst alle trim afgetapet. Ontvet met Carpro Eraser, de lakdikte gemeten en een verdere inspectie van de lak met een scangrip lamp. Ik had van te voren wel gezien dat hij onder de swirls zat maar het was toch nog (veel) erger dan ik dacht. Ik zag ook een paar vreemde dingen. Zo waren de pianolak plastic deurstijlen helemaal niet slecht. Die bleken (achteraf) te zijn vervangen. Daarnaast ook vele kleine en grotere krasjes en hier en daar een kleine schade. Maar vooral swirls, heel veel swirls. En echt bizar was het plastic stuk achterop het dak. Toch nog redelijk goed weten te krijgen.
Dus tijd voor een testspot. Eerste test met Rupes Geel – Geel, dat deed minder dan ik had gehoopt. Ik dacht van te voren: het zou zomaar vrij zachte lak kunnen zijn gezien de grote hoeveelheid swirls, maar dat viel tegen. Een stapje zwaarder met Rupes Groen met Carpro Fixer had eveneens weinig effect, daarom de derde testspot met Rupes Blue Wool pad met Carpro Clearcut. Dat bleek een goede combinatie te zijn, genoeg correctie wel veel haze. Een one stage was toch niet reeel. Als laatste testspot ook nog een Meguiars Micro Fiber cutting pad met Ultracut geprobeerd, maar ik zag eigenlijk weinig verschil dus Rupes Blue Wool met Clearcut gekozen.
De auto volledig gepolijst met deze combinatie, hier en daar een extra set voor wat hardnekkige krassen en een enkele kras met wetsanden (met de ibrid nano). Ik ben blij dat ik een Bigfoot 15, een mini en een nano heb want er zitten behoorlijk veel rondingen en design elementen die met de grote machine lastig te doen zijn. Daar knapte hij al enorm van op, maar er was een duidelijke haze en hier en daar nog wat zichtbare krassen en swirls. Ik had de eigenaar al gezegd dat 100% correctie niet zou gaan lukken en hij was al blij met “zo goed mogelijk”. Dat gezegd hebbend, de finishing stage heb ik gedaan met Carpro Essence op een gele Rupes pad. Deels omdat ik er een coating na ging zetten, deels omdat Essence echt een geweldige gloss geeft en het weet ook nog lichte krasjes een beetje te verhullen / vullen.
Wat…. Een… Verschil…! Het resultaat was echt spectaculair, zeker op zo’n zwarte lak. Die “popt” echt weer en de glans is fantastisch. Ik werd er blij van. Heerlijk als je zo veel verschil kan maken.
De zaterdag afgesloten met het interieur. Stofgezogen, Carpro Inside, detailbrush, MF doeken en hier en daar even met de stoomreiniger. De zondag ook begonnen met de stoomreiniger, een detailbrush en MF doek en daarmee in 15min tijd de motor ruimte toonbaar gemaakt. Afgemaakt met PERL 1:5
Daarna de coating aangebracht. 2 lagen cQuartz Light. Mijn flesje was nog goed, ook al was hij denk ik al een maand of 8 oud. Slechts een auto mee gedaan dus dat zal wel schelen. Dit gaf nog net iets meer diepte aan de kleur naar mijn gevoel. Afgetopt met Reload, ook al staat hij 48 uur binnen om goed te curen voordat hij weer de elementen in mag. Nog wat puntjes op de i gezet zoals de ruiten reinigen. En tot slot de banden gedressed met PERL 1:1
Het enige wat ik niet heb gedaan is de velgen coaten, deze zijn behoorlijk beschadigd en worden nog opgeknapt of vervangen, wellicht dat hij daarna nog terugkomt om de nieuwe velgen te beschermen. In totaal 17u bezig geweest, niet slecht. Dit is zeker een van de meest voldoening gevende details geweest die ik heb gedaan. Maximaal verschil en ook al is hij niet perfect, het komt aardig in de buurt.
Ik heb een filmpje gemaakt van de detail:
Gevolgde stappen:
- Wielen
- Foamen
- Twee emmer was
- Ijzer & teer
- Kleien
- Drogen
- Tapen
- Ontvetten
- Lakdikte meten
- Inspectie
- Testspot
- Cutting stage
- Finishing stage
- Coaten
- Sealant
- Interieur
- Motorruimte
Auto en wielen gefoamed met Carpro Lift. Terwijl de foam zijn werk deed kieren en naden, tankdop etc. met een brush nagelopen, de wielen nog eens geborsteld, daarna zorgvuldig afgespoten met de HD.
Auto opnieuw gefoamed, met een twee emmer was gewassen, met open tuinslang afgespoeld en even laten uitdruipen.
Gehele auto met Iron X ingespoten. Op de wielen weinig reactie meer dus dat was een goed teken, op de zwarte lak wat lastig te zien, maar op een paar van de zilveren strips zag je dat het zijn werk deed. Met een MF doek nog eens ingewreven en wederom met open tuinslang afgespoeld.
Achter de wielkasten en hier en daar een los plekje met Tar X om de teer te verwijderen. Daarna was de auto klaar om te kleien.
Ik ben sinds een tijdje fan van de Carpro Polyshave Microfiber. Het werkt veel sneller dan normale klei, is effectief en voordelig. Ik gebruik het met Carpro Immolube 1:10. Heb de hele auto in ongeveer 20 min gedaan, verontreiniging viel me erg mee.
Auto afgespoeld met open tuinslang. Afgedroogd met doeken en een Bigboi Buddy.
Binnen gezet en zaterdag ochtend vroeg weer begonnen. Eerst alle trim afgetapet. Ontvet met Carpro Eraser, de lakdikte gemeten en een verdere inspectie van de lak met een scangrip lamp. Ik had van te voren wel gezien dat hij onder de swirls zat maar het was toch nog (veel) erger dan ik dacht. Ik zag ook een paar vreemde dingen. Zo waren de pianolak plastic deurstijlen helemaal niet slecht. Die bleken (achteraf) te zijn vervangen. Daarnaast ook vele kleine en grotere krasjes en hier en daar een kleine schade. Maar vooral swirls, heel veel swirls. En echt bizar was het plastic stuk achterop het dak. Toch nog redelijk goed weten te krijgen.
Dus tijd voor een testspot. Eerste test met Rupes Geel – Geel, dat deed minder dan ik had gehoopt. Ik dacht van te voren: het zou zomaar vrij zachte lak kunnen zijn gezien de grote hoeveelheid swirls, maar dat viel tegen. Een stapje zwaarder met Rupes Groen met Carpro Fixer had eveneens weinig effect, daarom de derde testspot met Rupes Blue Wool pad met Carpro Clearcut. Dat bleek een goede combinatie te zijn, genoeg correctie wel veel haze. Een one stage was toch niet reeel. Als laatste testspot ook nog een Meguiars Micro Fiber cutting pad met Ultracut geprobeerd, maar ik zag eigenlijk weinig verschil dus Rupes Blue Wool met Clearcut gekozen.
De auto volledig gepolijst met deze combinatie, hier en daar een extra set voor wat hardnekkige krassen en een enkele kras met wetsanden (met de ibrid nano). Ik ben blij dat ik een Bigfoot 15, een mini en een nano heb want er zitten behoorlijk veel rondingen en design elementen die met de grote machine lastig te doen zijn. Daar knapte hij al enorm van op, maar er was een duidelijke haze en hier en daar nog wat zichtbare krassen en swirls. Ik had de eigenaar al gezegd dat 100% correctie niet zou gaan lukken en hij was al blij met “zo goed mogelijk”. Dat gezegd hebbend, de finishing stage heb ik gedaan met Carpro Essence op een gele Rupes pad. Deels omdat ik er een coating na ging zetten, deels omdat Essence echt een geweldige gloss geeft en het weet ook nog lichte krasjes een beetje te verhullen / vullen.
Wat…. Een… Verschil…! Het resultaat was echt spectaculair, zeker op zo’n zwarte lak. Die “popt” echt weer en de glans is fantastisch. Ik werd er blij van. Heerlijk als je zo veel verschil kan maken.
De zaterdag afgesloten met het interieur. Stofgezogen, Carpro Inside, detailbrush, MF doeken en hier en daar even met de stoomreiniger. De zondag ook begonnen met de stoomreiniger, een detailbrush en MF doek en daarmee in 15min tijd de motor ruimte toonbaar gemaakt. Afgemaakt met PERL 1:5
Daarna de coating aangebracht. 2 lagen cQuartz Light. Mijn flesje was nog goed, ook al was hij denk ik al een maand of 8 oud. Slechts een auto mee gedaan dus dat zal wel schelen. Dit gaf nog net iets meer diepte aan de kleur naar mijn gevoel. Afgetopt met Reload, ook al staat hij 48 uur binnen om goed te curen voordat hij weer de elementen in mag. Nog wat puntjes op de i gezet zoals de ruiten reinigen. En tot slot de banden gedressed met PERL 1:1
Het enige wat ik niet heb gedaan is de velgen coaten, deze zijn behoorlijk beschadigd en worden nog opgeknapt of vervangen, wellicht dat hij daarna nog terugkomt om de nieuwe velgen te beschermen. In totaal 17u bezig geweest, niet slecht. Dit is zeker een van de meest voldoening gevende details geweest die ik heb gedaan. Maximaal verschil en ook al is hij niet perfect, het komt aardig in de buurt.