2019 BMW 5 Touring

Guido

Active Member
Ik mocht me de afgelopen dagen buigen over een prachtig uitgevoerde BMW 5 Touring (G31) in de kleur Carbon Schwarz. Eigenlijk is dat heel donkerblauw. De auto heeft slechts 24k km gelopen en was in goede staat maar desondanks waren er (natuurlijk) meer dan voldoende swirls te vinden.

Gevolgde stappen:
  • Wielen
  • Foamen
  • Twee emmer was
  • Ijzer
  • Kleien
  • Drogen
  • Aftapen
  • Ontvetten
  • Lakdikte meten
  • Inspectie
  • Testspot
  • Cutting stage
  • Finishing stage
  • Coaten
  • Coaten
  • Coaten
  • Wielen demonteren en coaten
  • Interieur
  • Motorruimte
Wielen met Iron X ingespoten. Even laten werken. Met velgenborstel nog een beetje ingewerkt en afgespoten met HD.

Auto en wielen gefoamed. Kieren en naden, tankdop etc. met een brush, daarna zorgvuldig afgespoten met de HD.

Auto opnieuw gefoamed, met een twee emmer was gewassen, met open tuinslang afgespoeld en even laten uitdruipen.

Gehele auto met Iron X ingespoten. Met een MF doek nog eens ingewreven en wederom met open tuinslang afgespoeld. De lak leek vrij schoon, ik zag en voelde geen teer dus daarna was de auto klaar om te kleien.

Wederom met de Carpro Polyshave Microfiber. Wat werkt dat toch fijn en snel.

Auto afgespoeld met open tuinslang. Afgedroogd met doeken en een Bigboi Buddy.

Binnen gezet en zaterdag eerst alle trim afgetapet. Voor het eerst de oranje Colad tape gebruikt, het kost iets meer maar dat betaalt zich uit in het gebruik, maar een doosje van bestellen als ik weer nieuwe nodig heb. Ontvet met Carpro Eraser, de lakdikte gemeten en een verdere inspectie van de lak met een scangrip lamp.

Eigenlijk was de hele auto in top staat behalve de nodige swirls en hier en daar een diepere kras.

Daarna een testspot. Eerste test met Rupes Geel – Geel, dat deed zoals verwacht niet veel maar dat is mijn vaste begin/ijkpunt. Daarna met Essence op een Meguiars MF pad maar dat had eveneens weinig effect, daarom de derde testspot met Clearcut op de Meg MF pad. Dat leek een goede combinatie te zijn, maar toch nog even Ultracut op dezelfde pad. Die had net dat beetje extra waardoor in een hit bijna alle swirls waren verdwenen waar ik bij Clearcut toch nog wat hele kleine defecten zag.

Dus de hele auto met Ultracut gedaan. De gebruikers ervaring is uitstekend. Het stoft helemaal niet, neemt makkelijk af, werkt lekker door en corrigeert uitstekend. Ik ga dit toch vaker proberen als mijn cutting compound evt in combi met een minder agressieve pad om te kijken wat dat doet op een zachtere lak, maar op de harde BMW lak werkte het uitstekend.

Daar knapte hij al enorm van op, maar het ontbrak nog aan glans en diepte. Ik was van plan om te finishen met Essence, maar na een testspot met een Carpro Gloss pad was ik niet tevreden met wat ik zag. Het miste de “pop”. Daarna op een Gele Rupes pad maar ook dat was het niet. Daarom naar Reflect op een Gele Rupes pad uitgeweken. Dat gaf wel de juiste finish. Voor de zekerheid nog geprobeerd of eerst Fixer als tussenstap en daarna Reflect nog verschil maakte maar dat was (gelukkig!) niet het geval. De finish dus met Reflect en daar werd ik gaandeweg weer helemaal blij van.

Zondag coatdag! Vroeg begonnen, want er moesten twee lagen cQuartz UK en een laag SiC op. Ongeveer de halve auto gedaan (1 uur), daarna de tweede laag, daarna testen met de afname tijd van SiC. Om de twee minuten. Na 4 minuten vond ik het al erg lastig afnemen. Dit was de vorige keer ook zo, wellicht dat ik het wat (te) dun heb aangebracht want de gebruiksaanwijzing zegt dat het een stuk langer zou moeten duren. Ik hoor graag ervaring van anderen. Zo dus 3 rondjes van een uur per laag en daarna nog drie rondjes van 45 minuten voor de rest van de auto.

Daarna de wielen gedemonteerd, extra schoongemaakt, ontvet en in de DLUX gezet net als de koplampen.

Het interieur en de motor ruimte hadden weinig liefde nodig, beetje stofzuigen, Carpro Inside, PERL was voldoende.

Nog wat puntjes op de i gezet zoals de ruiten reinigen en een laagje Turtle Wax Clearvue aangebracht. En tot slot de banden gedressed met PERL 1:1

In totaal 23u bezig geweest. Hij staat er weer super strak bij. Grappig dat hij nu weer meer diep zwart lijkt terwijl het onder de lampen duidelijk blauw was.

before en after:
03A24370-EA3A-4F67-8B2D-320113AB8672.jpeg

Lekker smoel met zo’n M pakket:
D681AB81-7523-4AC0-9DD1-73D60B17CBD4.jpeg
Carbon Schwarz:
1C695AD6-8544-4A53-9C0A-713226378286.jpeg
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Prachtig werk, dat Carbonschwarz geeft een prachtige blauwe gloed als deze mooi gepolijst in het zonnetje staat. Echt een geweldige kleur!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik heb deze helaas zelf nog niet gezet, dus ik kan het je niet zeggen. Sowieso doen wij eerst altijd een paar spots met verschillende tijden proberen (natuurlijk met de richtlijn van de fabrikant in het achterhoofd) om zo de "sweetspot" qua tijd te vinden. Kost even wat tijd maar dat verdien je direct terug in de tijd om te coaten
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Schitterende klus @Guido, mooi verslag ook.
Deze kleur verrast je bij iedere verandering van lichtinval, ik heb vorig jaar een X5 gedaan in deze kleur.
Gevalletje vliegenspons denk ik.

Moet wel zeggen dat jouw foto's meer spreken dan die van mij.

krasbak X5.jpgX5.jpg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan