Advies da polisher

Ik wil eens kijken naar een da polisher, maar heb geen idee waar het verschil in zit.

Dit zijn een paar die ik heb uitgezocht:





Ze hebben allemaal een uitslag van 15 mm. Maar waar zit het verschil nu in?
Ik wil zelf graag een polisher hebben waarmee ik snel een mooi resultaat kan boeken (wil hoogstens 1 volle dag bezig zijn) en ik wil de geen die het minste trillingen geeft op mijn handen en armen.
 

Dirk Post

Premium Member
Ik denk dat al die machines hun werk goed zullen doen.
Ik zou gewoon bv bij Waxworld eens wat machines in de hand nemen, en uit proberen, dan weet je al een stuk meer.
Plus,dat ze je dan kunnen helpen/adviseren, naar jou wensen.
Maar een auto in 1 dag klaar te willen hebben,is m i wat kort door de bocht.
Heb je een kleine vs grote auto?
Moet je veel/weinig corrigeren, is het zachte/ harde lak?
En dan, heb je al enige ervaring met polijsten?
De juiste techniek speelt nl ook een grote rol.
 

Guido

Active Member
Ik zou je idd laten voorlichten door/bij WW, maar kort door de bocht zijn de DAP en de LE goede machines voor beginners, een beetje een budget optie maar meer dan prima als je af en toe een auto doet. De Rupes is zo ongeveer de standaard voor kwaliteit en zoals je schrijft dat zijn machines die heel stabiel en rustig zijn. Ik zou dan wel voor de mark III gaan, dat is het nieuwere model (heb ik zelf ook, heel fijn). Shinemate is een scherp geprijsde concurrent voor Rupes. Je zou ook nog Flex kunnen overwegen.
 
Ik denk dat al die machines hun werk goed zullen doen.
Ik zou gewoon bv bij Waxworld eens wat machines in de hand nemen, en uit proberen, dan weet je al een stuk meer.
Plus,dat ze je dan kunnen helpen/adviseren, naar jou wensen.
Maar een auto in 1 dag klaar te willen hebben,is m i wat kort door de bocht.
Heb je een kleine vs grote auto?
Moet je veel/weinig corrigeren, is het zachte/ harde lak?
En dan, heb je al enige ervaring met polijsten?
De juiste techniek speelt nl ook een grote rol.
Waxworld zelf was via de app niet echt uitgebreid, alleen gezegd welke ik kon pakken.
Mijn eigen auto is een Ford Focus hatch van 2001 waarvan ik het dak niet hoef te doen. Ik heb de auto als een demo model gekocht. Er zijn wat kleine beschadigingen op de voorbumper en verder zit hij onder de swirls, alleen doordat het een witte non metallic paint is zie je de swirls niet zo snel. Deze wil ik dus graag onder handen nemen.
Mijn vriendin heeft sinds kort een 207 en die is er slechter aan toe, ik hoef niet alle beschadigingen hiervan weg te krijgen, maar vooral dat de auto er wat beter uit gaat zien.

Ik heb in het verleden wel eens gepolijst met een excentrische schuurmachine van de bouwmarkt met een lc pad er op, maar heb hier nog nooit echt een goed resultaat mee behaald.
Ik heb al wel eens een cursus gevolgd bij ww voor het polijsten.

Als ik het leuk ga vinden en goede resultaten ga boeken dan wil ik het ook zo af en toe voor klanten gaan doen. Ik zou het sowieso leuk vinden om eens voor een ander zijn auto te doen. Gewoon in de weekenden als ik eens tijd heb.

Overigens wil ik ook een da polisher om soms wat kleine schades bij te werken, voor mezelf en voor anderen.
 

Guido

Active Member
Als ik het zo lees dan zou ik deze kit overwegen: https://www.waxworld.nl/artikel/3139/dap-evo-deluxe-kit.html
Dan heb je alles wat je nodig hebt, deze heeft een verwisselbare backingplate waardoor je met een machine makkelijker kleine en grote vlakken en rondingen kan doen. Als je voor een van de 15mm machines gaat heb je wat meer power maar eigenlijk nog een tweede kleinere machine nodig ernaast. Mocht je heel veel andere auto's gaan doen en merken dat je wat tekort komt dan kan je altijd nog upgraden.
 
Ik wil alleen voor compounds en finishers gaan van Carpro of Koch Chemie aangezien ik bekend ben met deze merken.
Ik zat al ff te kijken naar een mini da polisher, maar die van Rupes is wel echt prijzig zeg
 

Guido

Active Member
De Evo is ook los te krijgen dan kan je losse compounds etc kopen, maar die kit is wel erg aantrekkelijk geprijsd en de Mezerna (en Detailpro) producten zijn ook heel goed (komend van een Carpro fan). Ik zou daar mee beginnen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Houd er rekening mee dat polijstmachines zoals die van Rupes soms lastig kunnen hanteren. Daar bedoel ik mee dat je ze echt recht op de lak moet houden. Een DAP500 bijvoorbeeld is wat vergevingsgezinden, ook als het gaat om moeilijke hoeken en scherpe vouwen in de lak bijvoorbeeld.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan