Angelwax Enigma wax

AndyVR

Member
Gisterenavond de auto gewassen, vandaag volledig met Stripped-ease voorbereid op de nieuwe laag wax.

Eerste indruk is fantastisch, makkelijk (dun) aan te brengen, na enkele minuten afnemen en dit ging bijna vanzelf. Lekker geurtje en erg zuinig in gebruik!

Ikzelf ben enorm benieuwd naar de standtijd, zeker gezien de vorige wax Collinite 845 was die op de wagen zat, deze heeft het ongeveer 2 maanden volgehouden. Ik houd jullie graag op de hoogte hiervan!2.jpg 1.jpg
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Dit moet toch wel een stukje langer meegaan, ik vind overigens 2 maanden voor Collinite aan de lage kant.
 

AndyVR

Member
@Stefan , 2 maanden vind ik ook aan de korte kant, al had ik ook geen 5-6 maanden verwacht eerlijk gezegd. Ik heb de wagen grondig gepoetst, chemisch gedecontamineerd (kleien was pas enkele weken voordien al gebeurd), heb de wagen toen volledig gepolijst en dan dag erna in de 845 gewaxt (met de wagen is niet gereden na het prep proces).
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Er kunnen vele oorzaken zijn waardoor een wax zijn werking verliest (of in ieder geval zijn hydrofobiteit waardoor we vaststellen dat een beschermlaag het nog wel of niet doet) Meestal zijn het invloeden van buitenaf, bijvoorbeeld een agressieve shampoo van een wasbox maar ook vervuiling. Als een auto een flinke hoeveelheid vliegroest over zich heen krijgt is de beading vaak ook ver te zoeken. Faalt de wax dan of is er een andere aanleiding? Zijn en blijven lastige vragen.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ook word vaak het waswater ( dus met de shampoo) als graadmeter gebruikt. Ook dit is geen eerlijke beoordeling omdat de shampoo de oppervlaktespanning van het water veranderd. Ook bij het afspoelen van het sop is er dus nog geen eerlijke beoordeling.
Vaak is het het beste om de auto na het wassen af te spoelen en te drogen. Pas daarna zou je een objectieve test kunnen doen. Dit kan een reden zijn waarom er vaak gedacht wordt dat de wax niet meer goed aanwezig is, maar datbis dus niet altijd waar.
Daarbij komt nog dat de beading vaak als eerste beoordeeld wordt en deze neemt vaak als eerste af.
De sheeting blijft vaak langer in tact.
 

AndyVR

Member
Ik was mijn wagen enkel en alleen thuis met de hand en met een HD reiniger. Van shampoo gebruik ik meerdere maar probeer altijd een neutrale shampoo te nemen (Gyeon essence, Auto finesse lather), ook doe ik max. 20-40ml aan shampoo in een 19l emmer. Als foam wissel ik soms tussen Bilt hamber auto foam en Auto finesse Avalanche, voor beide foams gebruik ik niet meer dan 100ml op 1l (dus 900ml water, kraantjeswater welliswaar, volgens onderzoek zou het kraanwater hier zacht zijn?)

Ik was niet iedere week mijn wagen maar de eerste keren viel mij niks op tijdens en na het wassen maar de laatste paar wasbeurten zag ik toch dat de sheeting en beading verre van goed waren (voornamelijk de onderste helften), toch een opmerkelijk verschil ten opzichte van 2 maanden daarvoor.
Na het afdrogen test ik inderdaad niet meer hoe de beading en sheeting is. (al valt het wel op als het bv. de dag later wat heeft geregend, ook dan zag ik een mindere vorm van beads).

Ik vraag mij af als ik misschien niet iedere keer moet foamen? Zou dit ook een oorzaak kunnen hebben? Verder gebruik ik nooit een boost voor de wax o.i.d, enkel onderhoudswasbeurten om de 1 à 2 weken.

Leuk dat jullie trouwens met mij meedenken wat een oorzaak zou kunnen zijn, of een handeling die ik verkeerd doe?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Foamen kan op zich prima maar de Bilthamber staat meer bekend om zijn goede reiniging dan het mild zijn voor de wax. Dus dat zou nog wel eens de boosdoener kunnen zijn.
 

AndyVR

Member
Vandaag de auto gewassen na bijna 1 maand niet aangeraakt te hebben (het was hoognodig!).
De vorige keer (22 januari) de auto voor het eerst gewassen met Angelwax enigma shampoo omdat ik vond dat de waterafstotende eigenschappen enorm waren afgenomen van de enigma wax. Voordien waste ik de auto 2 wekelijks altijd met een neutrale shampoo zonder enige toevoeging o.i.d.
Volgens Angelwax is de enigma een wax die 12+ maanden zou moeten volhouden, ik veronderstel dat dit is met een wekelijkse/ 2 wekelijkse wasbeurt met de enigma shampoo i.c.m. de enigma detailer?

Op 29 november heb ik de enigma wax aangebracht na het volledig wassen + chem. decontamineren en ontvet met Angelwax stripped ease, kleien & polijsten was een maand eerder gebeurd. De dagen na het aanbrengen van de enigma wax, was ik erg onder de indruk van de beading en sheeting van deze wax, ik heb even overwogen om de grote pot van deze wax te bestellen...
1 maand verder ongeveer en dus 2-3 wasbeurten later, vond ik dat de beading en sheeting erg afgenomen waren. Nu weet ik wel dat dit net tijdens de winterperiode is en de wax het dan wat zwaarder te verduren krijgt maar ik had alsnog niet zo'n snelle degradatie verwacht. Tijdens de vorige wasbeurt ben ik dan eens met een de-ironizer over de auto gegaan, met de gedachte dat er mogelijk vervuiling in het spel zat en deze de hydrofobe eigenschappen te niet deden. Ook heb ik dus een maand geleden voor het eerst de enigma shampoo gebruikt, in de hoop dat dit de wax weer wat zou doen opleven, dit was helaas niet het geval, of toch beperkt.

Vandaag na het wassen met een neutrale shampoo, afgespoten en afgedroogd, eens even met een sproeier getest naar de hydrofobe eigenschappen, leek geen LSP meer aanwezig te zijn,... Ik heb dus met de enigma wax maar een 3 maand weten vol te houden, is dit normaal gezien deze periode of zie ik iets over het hoofd?

Bijkomende info:

- Iedere wasbeurt maakte ik gebruik van snow foam, 90% van de tijd AF avalanche, met uitzondering BH auto foam (als er meer vervuiling was, met een max. van 150ml op 850ml water)
- Iedere wasbeurt een neutrale shampoo zoals Gyeon Essence of AF lather (40ml op 18-19l water)
- Geen detailers of andere producten bovenop de wax buiten de enigma shampoo 1 maand geleden.
- Ik maak altijd gebruik van 3 emmers, 1 voor de velgen en banden, 2 voor het wassen zelf (wash/rinse). Washmitt is een mix van MF vezels.
- de auto staat dag en nacht buiten, blootgesteld aan alle weerselementen.
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 6
  • 8.jpg
    8.jpg
    199,8 KB · Weergaven: 6
  • na 1 maand    .jpg
    na 1 maand .jpg
    201,9 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Vandaag de auto gewassen na bijna 1 maand niet aangeraakt te hebben (het was hoognodig!).
De vorige keer (22 januari) de auto voor het eerst gewassen met Angelwax enigma shampoo omdat ik vond dat de waterafstotende eigenschappen enorm waren afgenomen van de enigma wax. Voordien waste ik de auto 2 wekelijks altijd met een neutrale shampoo zonder enige toevoeging o.i.d.
Volgens Angelwax is de enigma een wax die 12+ maanden zou moeten volhouden, ik veronderstel dat dit is met een wekelijkse/ 2 wekelijkse wasbeurt met de enigma shampoo i.c.m. de enigma detailer?

Op 29 november heb ik de enigma wax aangebracht na het volledig wassen + chem. decontamineren en ontvet met Angelwax stripped ease, kleien & polijsten was een maand eerder gebeurd. De dagen na het aanbrengen van de enigma wax, was ik erg onder de indruk van de beading en sheeting van deze wax, ik heb even overwogen om de grote pot van deze wax te bestellen...
1 maand verder ongeveer en dus 2-3 wasbeurten later, vond ik dat de beading en sheeting erg afgenomen waren. Nu weet ik wel dat dit net tijdens de winterperiode is en de wax het dan wat zwaarder te verduren krijgt maar ik had alsnog niet zo'n snelle degradatie verwacht. Tijdens de vorige wasbeurt ben ik dan eens met een de-ironizer over de auto gegaan, met de gedachte dat er mogelijk vervuiling in het spel zat en deze de hydrofobe eigenschappen te niet deden. Ook heb ik dus een maand geleden voor het eerst de enigma shampoo gebruikt, in de hoop dat dit de wax weer wat zou doen opleven, dit was helaas niet het geval, of toch beperkt.

Vandaag na het wassen met een neutrale shampoo, afgespoten en afgedroogd, eens even met een sproeier getest naar de hydrofobe eigenschappen, leek geen LSP meer aanwezig te zijn,... Ik heb dus met de enigma wax maar een 3 maand weten vol te houden, is dit normaal gezien deze periode of zie ik iets over het hoofd?

Bijkomende info:

- Iedere wasbeurt maakte ik gebruik van snow foam, 90% van de tijd AF avalanche, met uitzondering BH auto foam (als er meer vervuiling was, met een max. van 150ml op 850ml water)
- Iedere wasbeurt een neutrale shampoo zoals Gyeon Essence of AF lather (40ml op 18-19l water)
- Geen detailers of andere producten bovenop de wax buiten de enigma shampoo 1 maand geleden.
- Ik maak altijd gebruik van 3 emmers, 1 voor de velgen en banden, 2 voor het wassen zelf (wash/rinse). Washmitt is een mix van MF vezels.
- de auto staat dag en nacht buiten, blootgesteld aan alle weerselementen.
Het zal niet de enige auto zijn geweest die na vorige week wel een wasbeurt kon gebruiken hahaha, de mijne staat er ook niet bepaald florissant bij... Vervelend om te horen dat de beschermende eigenschappen van de Enigma wax al minder aan het worden zijn. Zo'n ''ceramic infused'' wax als die van Angelwax zou wat beter bestand moeten zijn tegen de winterse invloeden dan bijvoorbeeld een wax op carnauba basis, dus ik verwacht niet dat het daaraan zal liggen. Ik zag laatst wel een artikel voorbijkomen over wat voor troep er feitelijk op de weg gegooid wordt tijdens het strooien tegen gladheid. Misschien dat het residu van het strooizout de water- en vuilafstotende eigenschappen van de wax maskeert?
 
Laatst bewerkt:

AndyVR

Member
Dat dacht ik dus eerst ook, maar de auto is grondig gewassen en volledig gedroogd om daarna de hydrofobe eigenschappen na te gaan en deze waren echt nihil, alsof er geen wax meer aanwezig is...

Ik zelf sta er echt van te kijken, had zoveel meer verwacht van deze wax, zeker na die eerste dagen/week fantastische beads te zien.

Nu twijfel ik om binnen enkele weken de wagen volledig te polijsten en terug in de enigma te zetten, om ditmaal echt heel nauwlettend iedere stap correct uit te voeren. Hopende op een beter/langduriger resultaat te krijgen. Ergens wil ik het nog niet opgeven met deze wax...
 

AndyVR

Member
Ik heb dat ook al vaker gehoord, jij haalde het eerder ook al eens aan. Ik gebruik deze ook enkel nog als er veel vervuiling op de wagen zit.
Maar voorheen waren de hydrofobe eigenschappen al zéér slecht, toen was er nog geen Bilt Hamber aan te pas gekomen gek genoeg.
Hoe dan ook, de volgende keer dat ik de auto in de wax zet, gebruik ik geen BH meer, ben benieuwd naar de resultaten dan.
 

AndyVR

Member
@Guido Ik zie dat er intussen wat swirls zijn ontstaan en de kinderhandjes doen ook niet bepaald veel goed aan de lak, voor deze redenen dus, niet zomaar omdat het kan.
Als ik dan toch ga polijsten, kan ik gelijk een grondige prep doen om een verse laag wax aan te brengen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan