Audi A1

IbizaSigno

V.I.P. Member
Vandaag de Audi A1 van mijn ouders onder handen genomen. Ze hebben hem sinds december 2014 en zijn er meer dan blij mee. Dus als verjaardagscadeau voor mijn vader vandaag aan de slag.
Vanmorgen in alle rust begonnen met een foamlaagje van Auto Finesse Avalanche. Iets sterker dan voorgeschreven om even flink te weken. De A1 is sinds aanschaf één keer snel gewassen en kon wel wat extra's gebruiken.
image.jpg

Het schuim afgespoten met de hogedrukreiniger. De velgen waren appeltje eitje door de Cpro Dlux die ik er al op had gezet. Met een snel sopje en een washandschoen en de EZ detailbrush waren de velgen snel schoon. De banden geschrobd met Dasty en borstel. Verder gewassen met Wolfs Chemicals shampoo en de Incredimitt van Microfiber Madness. Hierna de auto gekleid met Meguiars klei en detailspray.

image.jpg

Hoewel de lak er netjes uit zag kwam er toch wat vervuiling af. Omdat de lak er strak uit zag onder de Brinkmann en in de felle zon heb ik de metallic lak niet gepolijst. Het zwarte dak was een heel ander verhaal. Ik vond de lak lastig te corrigeren. Niet dat het te hard was, maar ik kwamen snel weer kleine krasjes in na gebruik van welke doek dan ook.. In ieder geval heb ik het dak en de spiegelkappen gepolijst met de Rupes 15, de gele pad en bijbehorend polijstmiddel en daarna nabewerkt met wit. Dat gaf een prima resultaat.

image.jpg

image.jpg

Nadat mijn vader, die even kwam kijken en toch ook wel wilde helpen, de auto had afgenomen met Eraser heb ik de voorzien van een laagje Dodo Juice Basics of Bling wax. Mijn ouders maken redelijk wat kilometers en zijn zelf niet echt "poetsers" dus ik wilde een goed beschermende wax aanbrengen waar ze weer een poos mee vooruit zouden kunnen. De BoB wax vind ik een fijne wax, laat zich makkelijk aanbrengen en afnemen. Alleen het zwarte dak... Toch iets te warm, misschien toch iets te dik aangebracht... Het bleef maar smeren na het curen. Na telefonisch consult met de altijd behulpzame @SLK besloten even wat te drinken en na een half uurtje het nog eens af te nemen met een schone microvezel doek. Dat werkte gelukkig erg goed! Wat een opluchting. Ik had al allerlei doeken gebruikt, Meguiars Ultimate Wipe, Monello Verde en de Cpro BOA's. Nu was het dus gelukt.
Vervolgend heb ik mijn vader de ruiten laten schoonmaken met Dodo Juice Clearly Menthol glasreiniger en de Mint Merkin doek. Ik heb de banden voorzien van twee laagjes Wolf's Chemicals Black Out. Daarna de uitlaat gedaan met Poorboys World Heavy Duty Metal polish. Als laatst nog even het interieur afgenomen met Meguiars Interior Detailer en een fris geurtje met de New Car Smell van Chemical Guys.

image.jpg
image.jpg

Al met al weer netjes. Dat had ook niet anders gekund nu de auto nog zo jong is. De zwarte lak vond ik echt lastig te bewerken. Het is een glanslak maar ik heb geen idee of er blanke lak op zit. Denk het wel maar het is een andere soort lak dan de metallic met blanke lak.
Nou dan nu de na foto's.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Wat mij betreft ziet de A1 er meer dan keurig uit. Leuke auto om te doen alleen die zwarte lak dus. Heeft iemand daar nog tips en trucs voor?
Mijn ouders in ieder geval erg blij, en ik dus ook!

Tot de volgende. :)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    149,9 KB · Weergaven: 1

nicknameless

V.I.P. Member
Wat een mooie en leuke auto. Resultaat is top.

[Droom modus aan]
Mocht ik ooit geld teveel hebben, dan komt er de dikste A1 of A3 met denkbare opties
[Droom modus uit ]
 

ric325i

Active Member
Op de achterkant (soort zwarte spoiler) van bv een Prius zit volgens mij ook lak die zo verschikkelijk gevoelig is. Deze heb ik met de Rupes wit combinatie gedaan daarna Gyeon Prep en voorzichtig uitgewreven met de zachtste Ddj doek die ik had.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Dankjulliewel allemaal. @ric325i de meest zachte doek gebruikt en nauwelijks druk zetten en toch.. grr!
Je zou bijna zeggen dat het "pianolak" is. Ik heb hetzelfde op het stukje tussen de zijruiten. Dit is ook erg krasgevoelig maar het is wèl makkelijk te corrigeren. Maar inderdaad, je "trekt" er al snel weer de krassen in.....o_O
 

Cavemania

V.I.P. Member
Mooi werk verricht op de A1. Persoonlijk vind ik het ook hele mooie wagentjes.

De zwarte lak is inderdaad erg vervelend. Wellicht de volgende keer als hij strak is een coating er op. Door het wassen zullen er denk ik al snel weer swirls in zitten als er alleen een wax op zit.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Zeker een mooie auto! Net resultaat en leuk verjaardagscadeau voor je vader, die zal er ongetwijfeld heel blij mee zijn.
 

SLK

V.I.P. Member
Mooi resultaat op een mooie wagen!

De zwarte lak is inderdaad erg vervelend. Wellicht de volgende keer als hij strak is een coating er op. Door het wassen zullen er denk ik al snel weer swirls in zitten als er alleen een wax op zit.
Goede opmerking van Cavemania. Daar dacht ik na mijn telefonische "consult" ook nog aan @IbizaSigno
 

Kilometervreter

überspammer
Fraai resultaat Nicky!
Ik heb geen idee wat voor lak ze voor het dak gebruiken, maar het lijkt me sterk dat er geen blanke lak overheen zit.

Ik heb zelf ook heel veel last van een "harde"maar zeer gevoelige lak, ook ik heb last met het afnemen van de finshing polijstlaag dat er weer krasjes in de lak zitten.
Heel voorzichtig afnemen en inderdaad in een glascoating zetten. Dat hielp bij mij ook goed!
 

Nieuwste berichten

Bovenaan