Honda S2000
Idee; in plaats van je hele zaterdag opofferen. Is het handig om dan vrijdagavond de S2000 aan te pakken? Het is immers een kleine auto met weinig lakdefecten... dus moeten we rond een uurtje of 12 a 1 uur klaar zijn. Ja, gaan we doen! Uhuh! Het werd dus half 3, s'nachts. Lakdefecten waren inderdaad niet heel erg veel, maar de lak kon beetje liefde wel gebruiken. Eindresultaat is echt ONWIJS gaaf geworden. Onwijs gaaf natuurlijk op een mooie auto als een Honda S2000.
Deze originele Nederlandse S2000 had in de deurstijl de prachtige waxoyl sticker. Weet niet hoe oud dat stickertje was maar er was genoeg op de lak genesteld. Erg veel teer en rubber deeltjes met uiteraard redelijk wat ijzerdeeltjes. Deze verwijderd met Iron X en DDJ SN Tar remover. Met het kleien was duidelijk hoorbaar er nog e.e.a aanwezig was op de lak, lange tijd het schurende geluid niet gehoord.
Na het kleien de auto afgespoeld, gedroogd en binnengezet zodat we de levering van de bestelturk konden opeten.
Na een aantal testspotjes besloten om de lak te polijsen met Scholl S17 en de paarse Scholl pad. Super mooie correctie en erg mooie finish.
De lak daarna gefinished met Carpro Reflect en Glosspad. Met de nodige aandacht en gebep duurde dat dus een flink aantal uurtjes tot laat in de nacht. Intussen de eigenaar zelf gedelegeerd wat hij zelf aan zijn S2000 moest doen. Koplampen polijsten, ramen reinigen, wielen in de wheelwax, interieur reinigen, bumpers polijsten en het kunstof achterruitje behandelen. De eigenaar zelf kwam met een middel dat ik nog nooit had gezien; Clear View plastic polish & Protectant. Helaas geen voor en na foto van het ruitje maar het resultaat is verbluffend. Geen dof ruitje meer in elk geval. Hier in Nederland helaas niet te krijgen, maar is wel erg handig voor de cabriofans onder ons.
Ik kon het niet laten om op deze japanner te waxen met Soft99 Fusso Coat.
Pics (pic heavy)
Honda Civic CRX Del Sol
Eindelijk! Na 7 maanden kon ik mij niet meer inhouden. De swirls in mijn zeer geliefde Del Sol moesten en zouden verdwijnen. De kleur Samba Green was bij wijze van spreken Samba mat green door de grijze waas over de kleur.
In mijn gedachte zou het simpel worden; wassen, polijsten en beschermen. Maar t loopt toch weer anders.
Ik begon met het polijsten van de voorruit. De voorruit is en met name was een slagveld van steenslag, vuil en ruitenwisser krasjes. Dus ik stofde mijn Carpro Ceriglas + glaspad. En ben aan de gang gegaan; eerst pad primen, daarna darmbordje maken op de pad, product verdelen op stuk van 40x40, dambordje polijsten op de ruit opbouwend naar stand 5, product werkt snel uit, ruit ziet er al beetje mooier uit, ruit beetje natmaken en patroon herhalen, residu niet af te nemen, is niet erg ik ga zo de auto toch zo wassen.... en zo heb ik heel de ruit gepolijst.
Einde van de dag heb ik de voorruit 2 lagen Angelwax H2go gegeven. Superspul, ik ben er fan van.
Filmpje; links is gepolijst. Tussen de polijst residuen door zie je dat het glas geen wisserkrassjes meer heeft.
Nb.: vandaag sprak ik onze ruitenboer over het polijsten van voorruiten. Hij waarschuwde voor het feit dat je voorruiten wel kan polijsten maar dat je glas niet KAN polijsten. Glas valt simpelweg niet te polijsten. Maar als het wel lukt heb je kans dat je de bolling van de ruit minder word wat vertekening kan veroorzaken tijdens het rijden. Ook als je een micron laagje van de ruit afpolijst.
De auto daarna gewassen met verschrikkelijk slechte Valma tankstation shampoo zodat ik zienderogen afscheid na de dubbele waxlaag Fusso en Authentic, bye bye zwaai zwaai. Wielen aangepakt met DDJ Ferrous Dueller en EZ brush wat zeer onverwacht een simpelwerkend team was, de spaakvelgen waren razendsnel onwijs schoon. Heerlijk! Wielkasten en banden een paar pufjes APC gegeven om afscheid te nemen van wat vuil.
Polijsten:
Voorbereiding; Honda lakken zijn zacht tot aan halverwege te jaren 90.
Waarneming; iew wat een waskrassen, het zou toch best wel eens kunnen.
Actie reactie;
we beginnen met testspot 1; Scholl S30 op Detailpro oranje - Hmmm 70% resultaat. huh, zachte lak?
Testspot 2; S17 op detailpro Paars - Hmm 80% resultaat. De lak is toch zacht?
Testspot 3, toch maar S17 op paarse Scholl pad; aah 90% resultaat, WTF dat is minder zachte lak als ik dacht.
Testspot 4; Scholl S3 op paarse Pad; 100% resulaat met een klein waasje erin. Prima, verrassing van de dag; de Honda heeft een redelijk harde lak. Droogdoeken test; no swirls! Yes, wat een opluchting.
Verwerking; Scholl S3 op paarse Scholl Pad- afbouwen- S30 op Paarse Detailpro pad (erg fijne combi) - afbouwen- finish Rupes Wit / Wit
Oew wat een super mooie gladde lak.
De rest van de beschikbare uurtjes heb ik gedaan over alleen de achterklep, spoiler en motorkap. Tijd vloog echt om of was ik erg secuur bezig?
De gepolijste delen heb ik in de japanse Soft99 Fusso coat gezet om na de eerstvolgende wasbeurt te waxen met het carnauba broertje Authentic. Ongepolijste delen heb ik in de Reload gezet, immers de voorgaande wax had ik compleet afgestript.
Uitlaatpijpjes heb ik in de FK1000P gezet en de banden hebben laagje Carpro Perl gekregen.
En nu maar hopen dat ik snel weer een dag of 2 vind om de resterende delen te polijsten. #ergnodig
Swirlheaven
Correctie

50/50

Zijkanten moeten echt nog gepolijst worden
Tot de volgende; a.s, zaterdag Volvo V70 wit met zwarte wielen.