Chris van S. detailoverzicht

Chris van S.

Premium Member
@5T-3F-4N Nee hoor, breng je niet in de verleiding. Zelf heb ik 4 jaar met een Focus II ST gereden. 5 cilinder is echt helemaal geweldig in dit soort klasse auto en vindt het absoluut een die mooie mix heeft van sportiviteit en comfort. Maar de running costs vondt ik zelf beetje buiten verhouding geraken, zeker omdat ik het merendeel in echt in de file rijdt. Dus heb lekker een 3 cilinder Fiesta gekocht wat duidelijk echt wat anders is maar voor nu prima....

5T-3F-4N

V.I.P. Member
@5T-3F-4N Nee hoor, breng je niet in de verleiding. Zelf heb ik 4 jaar met een Focus II ST gereden. 5 cilinder is echt helemaal geweldig in dit soort klasse auto en vindt het absoluut een die mooie mix heeft van sportiviteit en comfort. Maar de running costs vondt ik zelf beetje buiten verhouding geraken, zeker omdat ik het merendeel in echt in de file rijdt. Dus heb lekker een 3 cilinder Fiesta gekocht wat duidelijk echt wat anders is maar voor nu prima....
Een mondeo 2,5 leek mij ook een beetje te gortig qua kosten, een 2,3 was misschien een leuk alternatief geweest.

Chris van S.

Premium Member
Honda S2000

Idee; in plaats van je hele zaterdag opofferen. Is het handig om dan vrijdagavond de S2000 aan te pakken? Het is immers een kleine auto met weinig lakdefecten... dus moeten we rond een uurtje of 12 a 1 uur klaar zijn. Ja, gaan we doen! Uhuh! Het werd dus half 3, s'nachts. Lakdefecten waren inderdaad niet heel erg veel, maar de lak kon beetje liefde wel gebruiken. Eindresultaat is echt ONWIJS gaaf geworden. Onwijs gaaf natuurlijk op een mooie auto als een Honda S2000.

Deze originele Nederlandse S2000 had in de deurstijl de prachtige waxoyl sticker. Weet niet hoe oud dat stickertje was maar er was genoeg op de lak genesteld. Erg veel teer en rubber deeltjes met uiteraard redelijk wat ijzerdeeltjes. Deze verwijderd met Iron X en DDJ SN Tar remover. Met het kleien was duidelijk hoorbaar er nog e.e.a aanwezig was op de lak, lange tijd het schurende geluid niet gehoord.
Na het kleien de auto afgespoeld, gedroogd en binnengezet zodat we de levering van de bestelturk konden opeten. ;)

Na een aantal testspotjes besloten om de lak te polijsen met Scholl S17 en de paarse Scholl pad. Super mooie correctie en erg mooie finish.
De lak daarna gefinished met Carpro Reflect en Glosspad. Met de nodige aandacht en gebep duurde dat dus een flink aantal uurtjes tot laat in de nacht. Intussen de eigenaar zelf gedelegeerd wat hij zelf aan zijn S2000 moest doen. Koplampen polijsten, ramen reinigen, wielen in de wheelwax, interieur reinigen, bumpers polijsten en het kunstof achterruitje behandelen. De eigenaar zelf kwam met een middel dat ik nog nooit had gezien; Clear View plastic polish & Protectant. Helaas geen voor en na foto van het ruitje maar het resultaat is verbluffend. Geen dof ruitje meer in elk geval. Hier in Nederland helaas niet te krijgen, maar is wel erg handig voor de cabriofans onder ons.

Ik kon het niet laten om op deze japanner te waxen met Soft99 Fusso Coat.

Pics (pic heavy)

2016-04-01 18.39.13.jpeg 2016-04-01 20.16.55.jpeg 2016-04-01 20.58.44.jpeg 2016-04-01 23.10.27.jpeg 2016-04-01 23.14.25.jpeg 2016-04-01 23.56.46.jpeg 2016-04-02 02.08.07-picsay.jpeg 2016-04-02 02.10.45-picsay.jpeg 2016-04-02 02.09.08.jpeg 2016-04-02 02.11.03.jpeg

Honda Civic CRX Del Sol
Eindelijk! Na 7 maanden kon ik mij niet meer inhouden. De swirls in mijn zeer geliefde Del Sol moesten en zouden verdwijnen. De kleur Samba Green was bij wijze van spreken Samba mat green door de grijze waas over de kleur.
In mijn gedachte zou het simpel worden; wassen, polijsten en beschermen. Maar t loopt toch weer anders.

Ik begon met het polijsten van de voorruit. De voorruit is en met name was een slagveld van steenslag, vuil en ruitenwisser krasjes. Dus ik stofde mijn Carpro Ceriglas + glaspad. En ben aan de gang gegaan; eerst pad primen, daarna darmbordje maken op de pad, product verdelen op stuk van 40x40, dambordje polijsten op de ruit opbouwend naar stand 5, product werkt snel uit, ruit ziet er al beetje mooier uit, ruit beetje natmaken en patroon herhalen, residu niet af te nemen, is niet erg ik ga zo de auto toch zo wassen.... en zo heb ik heel de ruit gepolijst.
Einde van de dag heb ik de voorruit 2 lagen Angelwax H2go gegeven. Superspul, ik ben er fan van.

Filmpje; links is gepolijst. Tussen de polijst residuen door zie je dat het glas geen wisserkrassjes meer heeft.

Nb.: vandaag sprak ik onze ruitenboer over het polijsten van voorruiten. Hij waarschuwde voor het feit dat je voorruiten wel kan polijsten maar dat je glas niet KAN polijsten. Glas valt simpelweg niet te polijsten. Maar als het wel lukt heb je kans dat je de bolling van de ruit minder word wat vertekening kan veroorzaken tijdens het rijden. Ook als je een micron laagje van de ruit afpolijst.

De auto daarna gewassen met verschrikkelijk slechte Valma tankstation shampoo zodat ik zienderogen afscheid na de dubbele waxlaag Fusso en Authentic, bye bye zwaai zwaai. Wielen aangepakt met DDJ Ferrous Dueller en EZ brush wat zeer onverwacht een simpelwerkend team was, de spaakvelgen waren razendsnel onwijs schoon. Heerlijk! Wielkasten en banden een paar pufjes APC gegeven om afscheid te nemen van wat vuil.

Polijsten:
Voorbereiding; Honda lakken zijn zacht tot aan halverwege te jaren 90.
Waarneming; iew wat een waskrassen, het zou toch best wel eens kunnen.
Actie reactie;
we beginnen met testspot 1; Scholl S30 op Detailpro oranje - Hmmm 70% resultaat. huh, zachte lak?
Testspot 2; S17 op detailpro Paars - Hmm 80% resultaat. De lak is toch zacht?
Testspot 3, toch maar S17 op paarse Scholl pad; aah 90% resultaat, WTF dat is minder zachte lak als ik dacht.
Testspot 4; Scholl S3 op paarse Pad; 100% resulaat met een klein waasje erin. Prima, verrassing van de dag; de Honda heeft een redelijk harde lak. Droogdoeken test; no swirls! Yes, wat een opluchting.
Verwerking; Scholl S3 op paarse Scholl Pad- afbouwen- S30 op Paarse Detailpro pad (erg fijne combi) - afbouwen- finish Rupes Wit / Wit
Oew wat een super mooie gladde lak.
De rest van de beschikbare uurtjes heb ik gedaan over alleen de achterklep, spoiler en motorkap. Tijd vloog echt om of was ik erg secuur bezig? ;)

De gepolijste delen heb ik in de japanse Soft99 Fusso coat gezet om na de eerstvolgende wasbeurt te waxen met het carnauba broertje Authentic. Ongepolijste delen heb ik in de Reload gezet, immers de voorgaande wax had ik compleet afgestript.
Uitlaatpijpjes heb ik in de FK1000P gezet en de banden hebben laagje Carpro Perl gekregen.
En nu maar hopen dat ik snel weer een dag of 2 vind om de resterende delen te polijsten. #ergnodig

Swirlheaven
2016-04-16 13.29.48.jpeg

Correctie
2016-04-16 13.29.41.jpeg
50/50 :)
2016-04-16 15.46.09 (1).jpeg

2016-04-16 15.04.21.jpeg
Zijkanten moeten echt nog gepolijst worden
2016-04-16 17.22.29 (1).jpeg

2016-04-16 17.25.27.jpeg
2016-04-16 17.25.46.jpeg

Tot de volgende; a.s, zaterdag Volvo V70 wit met zwarte wielen.

SLK

V.I.P. Member
Complimenten hoor, dat zijn weer twee erg mooie Honda's. Geweldig om te zien en erg leuk verwoord!

IbizaSigno

V.I.P. Member
Leuk verslag om te lezen Chris. De auto's zien er keurig uit. Samen met @BrianS2k zijn S2000 een keer gedaan. Is toch meer werk dan je zou denken. Resultaat is meer dan prachtig! Ook je eigen "kermit" staat er keurig op! Snel de zijkanten aanpakken.

Chris van S.

Premium Member
En weer ben ik 2,5 detailklussen verder. Maar ik heb een hand detail gedaan op een vrij nieuwe Volvo V70 en een Fiat 500 op een dag van dezelfde eigenaar. Erg leuk en gezellig. Verslag moet ik nog maken.

Afgelopen week heb ik een zeer uitgebreide detail uitgevoerd op een MGF die mijn collega had aangeschaft.
Bleek een auto te zijn van de eerste eigenaar, 126.000km, hardtop, complete geschiedenis, workshop manual, etc etc. Erg leuke auto die met aandacht was bereden.
Maar de auto had wel wat detail TLC nodig. Dus ik werd gevraagd om de MGF weer snuf te maken. En daar had ik iets meer als een week de tijd voor.

Dus; Zaterdag 1 ben ik gaan wassen, clayen, deiron, tarx en rondje prof polish. Zodoende konden we de MG verder beoordelen op schades en deukjes. Dus de deukentovenaar daarom tussendoor langsgeweest. Terwijl ik door de weeks in de verloren uurtjes; het leer heb gereinigd en in de conditioner heb gezet van Gliptone. Heel de auto gestofzuigd en kunstoffen gereinigd. Ramen gereinigd met Clearly Menthol en Mint Merkin doek (briljante combi). Wielen heb ik in de Wheelwax gezet waardoor de wielen echt naar voren kwamen op de auto. Super!

Toen was het zaterdag 2; polijstdag zonder voorbereidingen beter kan het niet. Kon zo mn machine op de lak zetten en GAAN! Dus puur op mijn gevoel ben ik aan de slag gegaan met Rupes Geel/geel. Rustig aan beginnen he..... Maar de lak liet zich al zo mooi corrigeren dat ik besloten had om niet verder te gaan. Zeker omdat de auto aankomende tijd dagelijks gebruikt gaat worden, heb ik samen met mijn collega besloten om de 80% correctie wat ik nu zou bereiken mooi zou zijn. Plekken van schuursponsjes haalde ik zo weg en marring van de clay mitt verdween als sneeuw voor de zon. De doffe A styl kreeg ik binnen no time weer mooi glanzen, net als de hardtop die weer spiegelde als een gek na het polijsten. Zachte lak die zo makkelijk te corrigeren is wil ik wel vaker mee werken :D haha! Voor de vorm heb ik de lak verder opgehaald door met wit/wit combo te finishen. Maakte de kleur net weer iets dieper.

Als LSP heb ik voor Autoglym HD wax gekozen na PB Blackhole als Glaze. Toch beetje engels blijven he, en mijn collega wilde een wax met lange standtijd. Ecnter ik had de wax bewaard in een plastic zakje. Denk dat de wax dat niet heel erg prettig vond want heb nog nooit zo lastig met HD wax gewerkt. De wax was lastig te verspreiden en smeerde dus niet lekker. Na het uitbuffen kwam een wolkerige lak zichtbaar, donkere vlekken waar de wax zich had opgehoopt. Gelukkig kon ik dat verder uitwrijven mbv Spray and Wipe. Intussen heb ik de wax "normaal" laten staan en liet zich vanavond op een testpaneeltje een stuk makkelijker verwerken, weer makkelijker als gisteren. Even aankijken hoe dat verder gaat.

In elk geval had ik een super blije collega dus oprecht blij de eerste km ging maken met zijn MGF. Zelf vond ik het resultaat ook SUPER! Weer een MGF op mn CV..... :)

Pics
2016-05-13 15.31.45.jpeg 2016-05-21 10.38.51.jpeg 2016-05-14 12.26.04.jpeg 2016-05-21 11.18.23.jpeg 2016-05-14 12.37.41.jpeg 2016-05-21 18.13.39.jpeg 2016-05-14 12.25.52.jpeg 2016-05-21 18.14.03.jpeg 2016-05-21 17.49.53.jpeg 2016-05-21 17.50.19.jpeg

Volgende week ga ik een rode Volvo 340 variomatic detailen. Eentje zonder blanke lak dus dat word pad-kleur-festijn :p

SLK

V.I.P. Member
Leuk verslag weer, van een mooie MG!

Geweldig dat je altijd de moeite neemt om zo'n leuk verslag te maken van je detailklussen.

Srt4

Premium Member
Nou zeg , dat geloof ik wel dat je collega
Super blij was , MG ziet er super uit man .

Chris van S.

Premium Member
Dank heren voor de complimenten. Dit is eigenlijk wel een van mijn leukste detail klussen geweest. En dat is wel te zien denk ik zo :p

Geweldig dat je altijd de moeite neemt om zo'n leuk verslag te maken van je detailklussen.

Ook ik vind het leuk om verslagen te lezen van detailers die meer ervaren zijn dan ik.
Maar ik noteer niet elke detail die ik heb uitgevoerd. Heb al iemand gehad die zijn auto niet op internet wilde ;)
Zelf vind ik dit topic erg handig om terug te lezen welke noemenswaardige stappen ik nou heb uitgevoerd. (lakcorrectie en LSP)

• Leuk
Waarderingen: SLK

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mooie klus Chris! Ziet er meer dan keurig uit, kon de auto ook echt wel gebruiken. Een wax is een natuurlijk product, ik zou denken dat die de werking van zuurstof nodig heeft om goed te blijven.

Chris van S.

Premium Member
Tnx @IbizaSigno
Weet niet eens meer waarom ik de wax in een plastic zakje had gedaan. Maar heb mijn neus hard gestoten in elk geval. Frustrerend om te zien hoe anderhalve dag werk word verbloemd door lelijke donkere waxvlekken. Maar volgens mij is het goedgekomen. Het potje HD wax staat nu nog even lekker van de lucht te genieten voordat ik'm weer in de bekende HD wax doos stop. :)

Chris van S.

Premium Member
Volvo 340 Variomatic
Truttenschudder, opoe, gillende keukenmeid, tuinhuis of misschien wel de trots van Nederland? Allemaal benamingen die ik kan bedenken bij een Volvo 340. De jarretel aandrijving is niet meer van deze tijd maar wel onwijs gaaf om mee te rijden. Ondanks de verschrikkelijke afwerking ben ik toch wel gecharmeerd van de Volvo 340 die een goede vriend van mij paar weken geleden had gekocht.

Paar weken terug hadden we samen al de 340 opgehaald met een aanhanger. Auto met ongeveer 130.000 km, onderhoud altijd bij dezelfde dealer in Brabant gehad en de auto had vrijwel altijd binnen gestaan . Hier en daar wel wat kleine schades die vooralsnog niet hersteld hoeven te worden. Wel zijn er later enkele stukjes metaal ingelast om wat roestplekken te verhelpen.

Maar ja, de lak van de standaard rode (zonder blanke lak) 340 was na zoveel jaar dusdanig geoxideerd dat de 340 echt onwijs mat was geworden, met name de liggende delen was doffe ellende. Aangezien de lak niet echt verkrijt was ben ik gewoon aan de slag gegaan wetende dat het een behoorlijke klus zou worden. Ik wilde gewoon gaan proberen om deze 340 weer te laten glimmen ....

Randjes schoonmaken met kastje en APC, wassen, wielkasten met pre wash, deiron, clayen had ik reeds op vrijdagavond kunnen uitvoeren in een ter beschikking gestelde ruimte bij Autobedrijf Kooiman in Oud Beijerland.
Net zoals de vorige keer kon ik zaterdagmorgen om 8 uur gelijk aan de slag met polijsten. Na wat testspots toch op rupes blauw/blauw uitgekomen.... Behoorlijk zware combinatie, maar er moest ook behoorlijk worden gebeiteld dus raar was het niet. MAAR, na een stuk van 40x40 te hebben gepolijst was mijn blauwe pad gewoon COMPLEET rood en verzadigd... f*ck, ik wist t! Na dik een uur stoeien had ik een vermoeide pad en nog niet eens een halve motorkap afgewikkeld. Laat mijn maatje op dat moment nou net in Moerdijk zijn... Dus deze pannekoek had een persoonlijke koerier om met de juiste hoeveelheid blauwe rupes pads verder aan de slag te kunnen. Bedankt @Stefan en @waxgirl
Nadat ik eindelijk de motorkap had afgerond en de rest van de 340 nog te polijsten had schoot mij wat te binnen. Waarom doe ik niet eerst een rondje Poorboys Professional Polish voor het polijsten? Tuurlijk doe ik natuurlijk verder nooit.... :p Niet met het handje maar op de Rupes 15 met de rode Detail Pro LS pad heb ik het dak vluchtig gereinigd met Prof Polish. Wauw, dat scheelde gewoon binnen een paar tellen gewoon 3/4 tot de helft aan lakcorrosie waar ik doorheen moest hakken. Dat scheelde mij een hoop Blauwe Rupes pads.

Intussen had ik mijn maatje aan het werk gezet om het interieur te reinigen met Carpro Inside zodat ik verder kon met polijsten. Met een MF padje waren alle kunstof delen gereinigd en later met een damp MF doek afgenomen. Het interieur is echt letterlijk als nieuw geworden, indrukwekkend product Carpro Inside.

Rond 16.00 uur was ik klaar met 2 rondes polijsten; Rupes Blauw/Blauw afgewerkt met Geel/Geel
Wat onder de lak corrosie vandaan kwam is een oneffen lak met krassen, putjes, ingebrande vogelresten e.d. Maar de lak is verder swirlvrij en er zit glans in. Met de juiste roze bril op en wetende dat dit resultaat het meest haalbare is binnen een dag staat er een Volvo 340 met zichtbaar charismatisch leuke en aantoonbare historie. Precies het moment dat je jezelf gaat afvragen; is perfect nou altijd zo leuk?

Na het polijsten hebben we nog tijd gestoken in de bumpers, trims, bijkleuren van de banden, glaze en uiteraard de wax!
De bumpers en trims heb ik nagelopen met een MF doek in gesprayed met APC. Met name de bumpers vrolijkte daar behoorlijk van op. Vlekken verdwenen in de bumper en de bumper werd wat matter. Goede basis om een dressing aan te brengen.
Aangezien de ramen zo verschrikkelijk vies waren werden deze nogmaals gereinigd aan de binnenzijden en nu ook aan de buitenzijde ivm polijst residuen.
Zoals Stefan al aangaf; de rode kleur zonder blanke laklaag vind een glaze verschrikkelijk lekker.... uhuh! Dat klopt. Black hole werd opgevreten door de lak. Bij wijze van spreke hoefde ik niet eens de glaze na te lopen met een doek. Na de glaze heb ik de 340 2 laagjes Collinite 915 gegegeven. Ik blijf deze wax toch smeren op klassiekers, weet niet wat het is.... :)

Pics

Doffe ellende
2016-06-03 19.06.39.jpg
2016-06-03 19.06.52.jpg
2016-06-03 19.07.44.jpg

En toen waren de dus dik een uur verder....
2016-06-04 08.45.24.jpg

Testspot prof polish
2016-06-03 20.24.42.jpg

50 eeh 50??
2016-06-04 15.36.31.jpg

End results
2016-06-04 18.40.03.jpg 2016-06-04 18.39.35.jpg 2016-06-04 18.25.28.jpg 2016-06-04 18.24.21.jpg

Onderweg naar het nieuwe onderkomen van de 340 hadden we helaas te maken met de buien die zaterdag ons land teisterde.... ofwel met andere woorden; beadingtest!!!!!

2016-06-04 18.56.21.jpg 2016-06-04 18.58.42.jpg

Bovenaan