Clio 2e cquartz UK 3.0 poging.

Donovan

Member
Hoi!

Afgelopen weekend mijn clio onder handen genomen. Nadat de vorige applicatie van de Cquartz helaas niet helemaal goed was gegaan had ik besloten het opnieuw te proberen. Afgelopen weken is er voor ruim 2000 euro gesleuteld aan de auto. Een nieuwe distributieriem, koppeling (garantiewerk), Banden, remschijven, remblokken, knipperlichten, cruise contol schakelaar, accu & vloeistoffen is de auto weer in topvorm!
De lak was alleen wel aan een polijstbeurt toe. Helaas is de auto door de wasstraat gehaald door de dealer... Heb gelijk maar even zo'n "niet wassen" hanger besteld haha.

De achterspoiler van de auto was ooit overgespoten. Deze had flinke krassen er in zitten van het onzorgvuldig schuren. Ook zat er kleurverschil in. De spoiler ging de laatste weken opeens rare vlekken vertonen.



Ik heb met een CarPro Flash pad na flink doorbeuken de spoiler weer netjes gekregen.



Toch was het resultaat niet helemaal als ik had gehoopt maar ik heb het er maar bij gelaten.
1 week later kwamen de vlekken helaas weer terug.


Ik snapte er helemaal niks van. Ik ben naar een schade bedrijf gereden. Daar heeft een autospuiter de lak onderzocht en hij vertelde mij dat tijdens het overspuiten de lak nooit goed is aangebracht. Daardoor trok het kalk uit het water in de lak en kreeg je die vlekken. Hij vertelde mij dat het erg lastig was om de kleur van mijn auto netjes te laten matchen met de rest. Dit was omdat Renault rode pigment gebruikt in de blanke lak die erg lastig na te maken is. Hij vertelde mij dat het goedkoper en mooier was om een 2e hands spoiler te kopen.
Dat heb ik uiteindelijk gedaan.



Een nagenoeg perfecte match! Ik ben weer helemaal happy!


Weekje later... En we kunnen aan de slag.
Zie hier een korte timelapse:



Ik heb eerst de auto gewassen met een sterke concentratie afwasmiddel. Dit omdat ik een aantal weken terug de 10th anniversary wax van Waxword heb aangebracht. Dat spul is niet kapot te krijgen! 2x gefoamed met afwasmiddel. 2x gewassen, rondje iron x, rondje tar x, auto helemaal gekleid, en daarna een rondje ereaser. En nog steeds was de auto water aan het beaden op sommige plekken. Heb nog een rondje gedaan met de klei en ereaser, Daarna was de lak eindelijk "kaal".

De lak heb ik gepolijst met mijn Dap 900 met een combinatie van CarPro Microfiber Cutting pad en de CarPro Gloss pad. Na 7 uur polijsten was de auto helemaal klaar. Tijd om de coating aan te brengen.

Kleine krasjes:


Na het polijsten:


2x een flinke ronde gedaan met ereaser, en daarna begonnen. in ongeveer 2 uur had ik de auto 2 lagen Cquartz Uk 3.0 voorzien. Vervolgens de auto in de loods laten staan. 24 uur later de Reload aangebracht en de auto nog 2 uur binnen laten staan.

En zie hier het resultaat:






De glans is echt geweldig. De kleine krasjes zijn voor 90-95% verdwenen. En nu hopen dat ik hem even zo kan houden. Heb al meerdere complimenten gehad van buren die oprecht zien dat de auto enorm glimt.

Ik heb stiekem tijdens het coaten van de auto een aantal plastic delen in de gril meegepakt. Die zijn nu echt weer als nieuw. Geen idee of dat blijft zitten.

Binnenkort met de regen zal ik nog even wat foto's maken.

Bedankt voor het lezen! En Waxworld bedankt voor alle adviezen die ik heb gekregen bij jullie in de winkel!

De groeten!
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Mooi verhaal zo geworden, wij waren er ook al achter gekomen dat de 10th anniversary erg resistent is tegen van alles :D
Staat inderdaad een dikke glans op, mooi hoor!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat is een mooi extraatje in dit verhaal: die timelapse.
De glans zit er heel dik op, daar ga je lang plezier van hebben, schat ik.
Wel bijzonder dat je zoveel moeite moest doen om de 10th anniversary wax te strippen. Dat geeft wel aan dat het een kwaliteitswax is.
 

Donovan

Member
Dankjewel! Binnenkort ga ik een Peugeot 206cc doen. Dan ga ik iets meer in detail met de shots.
Ja de glans is echt geweldig, ben er heel erg blij mee :)

En die wax.... Echt niet te doen haha. Wat zou ik de volgende keer kunnen gebruiken als wax stripper? Ik heb het idee dat ereaser net niet krachtig genoeg is. (in dit geval dan)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik pak altijd een extra scheut shampoo plus wat APC in het waswater.
Er bestaan ook shampoos met een stripfunctie. Ik ken daarvan de Clean Slate van CG
De aloude wipe-down met Isopropanol zou ook nog een mogelijkheid zijn, volgens mij is dat wel wat sterker dan de Eraser van CarPro. Ik vind het ook een beetje zonde om Eraser daarvoor te gebruiken.
 

Donovan

Member
Beetje apc in het water is inderdaad ook wel slim. Ik had nu een flinke scheut afwasmiddel er in.
Isopropanol 50/50 met water neem ik aan dan toch? Dan ga ik dat binnenkort even mengen in een sprayfles.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Wij gebruiken standaard altijd Clean Slate, die is uitstekend om oude waxlagen te verwijderen en ook een vers aangebrachte "dealerwax" wordt probleemloos gestript, maar...
Clean Slate is er voor gemaakt om op een veilige manier te reinigen, dus zonder kans op schade aan gevoelige delen zoals "chromen" lijstjes e.d. Waxen en sealants zijn aan de andere kant ontwikkeld om een bepaalde mate van resistentie te hebben tegen chemicaliën om een zolang mogelijke standtijd te hebben (dat geldt natuurlijk zeker niet voor alle waxen, maar jullie begrijpen waar ik heen wil toch?) Dat is in bepaalde maten tegenstrijdig en vandaar af en toe wat lastiger. APC kan dan een oplossing zijn.
 

Donovan

Member
Vorige week nieuwe velgen onder mijn Clio laten zetten. Glanzend zwart is het geworden. Huidige zomerbanden zitten onder de nieuwe velgen. Mijn oude velgen gaan winterbanden omheen en die ga ik gebruiken in de winter (duh haha).
Potje DLUX is inmiddels besteld. Helaas zitten ze er al onder dus moet nog even uitzoeken hoe ik het makkelijk ga aanbrengen.

Oude velgen ga ik binnenkort grondig reinigen, en dan vast in de DLUX zetten voor in de winter.

IMG-20190915-180959.jpg

IMG-20190915-181008.jpg
 

Donovan

Member
Bedankt @Stefan
Binnenkort een update als de DLUX er op zit. Ben bang dat ik het per wiel moet gaan doen haha, heb helaas geen beschikking over een brug.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
@Donovan, waarom pak je nu niet eerst de wintervelgen aan? Die zijn er nu toch af en deze kun je nu makkelijk reinigen, polijsten en van DLux voorzien.
Als dan straks de nieuwe velgen eraf zijn dan pak je die aan.
 

Donovan

Member
Ja had ik inderdaad ook al aan gedacht. Alleen het is zo verleidelijk om het nu vast te doen omdat ze nog hagelnieuw zijn haha. Oude velgen ga ik binnenkort reinigen en polijsten. Nog 2 maandjes kunnen de winterbanden er onder. Dan pak ik de zwarte velgen aan.
 

Donovan

Member
Vandaag begonnen met 1 velg van de winterset in de DLUX te zetten. Ondanks het wekelijkse wassen van mijn auto was de velg behoorlijk aangetast door remstof. De voorkant viel mee maar de binnenzijde van de velg was wel toe aan een flinke reiniging.

Voor:
IMG-20190918-184528.jpg


Angelwax velgenreiniger is aan het intrekken:
IMG-20190918-185003.jpg


Iron X is zijn werk aan het doen:
IMG-20190918-185304.jpg


En een rondje Tar X:
IMG-20190918-190648.jpg


Daarna de velg gekleid. Mijn witte klei was volledig bruin na gebruik (ben alleen vergeten een foto te maken)
De velg was daarna wel weer lekker glad.

Kleine randjes gepolijst met Meguiars Ultimate polish.
IMG-20190918-195910.jpg


Niet perfect, maar was ook niet het plan:
IMG-20190918-201412.jpg

IMG-20190918-201430.jpg


Voor het aanbrengen van de DLUX:
IMG-20190918-202244.jpg



Wat mijn opvalt is dat de DLUX er makkelijk is om aan te brengen. Het residu afnemen was ook geen enkele moeite. Het ging een beetje stroef maar dat is de bedoeling, dus het is goed gegaan volgens mij haha.
Morgen ga ik een 2e laagje aanbrengen. Ik heb nog 1 velg die erg vervuild is. Aan de achterkant heb ik trommelremmen, de velgen aan de achterkant zijn dus een stuk minder vies.

Ook ga ik nog even vragen bij de bandenwissel over 2 maanden waarom en zo een enorme hoeveelheid plaklood op de velg zit. Is dit normaal?

Morgen krijgen jullie nog een foto van het resultaat na 1 laagje DLUX.

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie klus en goed aangepakt @Donovan. Kun je toelichten waarom je eerst polijst en dan pas met klei aan de gang gaat? Ik zou eerst kleien en dan polijsten.
Het lood had je (voorzichtig als je dat met een schroevendraaier doet) eraf mogen halen want bij montage van de winterbanden zal er toch weer gebalanceerd mogen worden.
De plakresten kun je met een caramelschijf makkelijk verwijderen.
Je zult zeker plezier gaan hebben in de winter van twee laagjes DLux, het reinigen gaat zoveel makkelijker.
 

Donovan

Member
Dankjewel!

oeps... foutje haha. Heb het gelijk aangepast! Ik ga inderdaad eerst met de klei aan de slag en daarna pas polijsten.
Ik ben momenteel bezig met de rest van de velgen, ik ga gelijk het lood verwijderen!

Zo een caramelschijf was inderdaad wel handig geweest. De velg zat sowieso al vol met lijmresten van het oude lood wat er op zat. Dat heb ik laten weken in een beetje wd-40 en voorzichtig weggehaald met een plastic schrapertje. Dat ging eigenlijk ook best aardig.

Ik ben heel benieuwd straks in de winter!
 

Donovan

Member
Mijn klomp is echt gebroken nu. Net zoals de vorige keer zijn we ongeveer 1 maand later en dit is het resultaat...

IMG-20190929-120041.jpg


Het water ligt helemaal plat op de auto. Ik heb de auto 1x gewassen vorige week. Ik heb dat gedaan met CarPro Reset en met 3 emmers.
Dat ging helemaal perfect. Het water viel letterlijk van de auto af tijdens het wassen en het drogen.

Afgelopen donderdag was de auto enorm vies omdat ik nogal veel rij. Tijdens het wassen merkte ik al dat het niet zo makkelijk ging als de vorige keer. Tijdens het afspoelen was de water beading compleet verdwenen. Ik heb de auto daarom nog 1x grondig gewassen. Toen kwam er wel wat beading terug maar lang niet zo mooi als dat het was.

Ik heb toen maar een nieuwe laag Reload aangebracht. De lak voelde weer goed glad aan het de beading was weer helemaal terug. Vandaag kwam ik bij de auto met dit als resultaat.
Ik snap er dus helemaal niks van. Wat doe ik fout? Is de coating weer mislukt? En de reload lijkt ook compleet verdwenen te zijn na 2-3 dagen.

Ben behoorlijk chagrijnig, heb helemaal geen zin om alweer de auto te moeten polijsten haha.


Kleine update:
Ik heb de motorkap 2x afgenomen met ereaser. Het lijkt redelijk te helpen, maar nog steeds niet zoals het aan het begin was. Het water valt niet van de lak af zoals het eerst wel was.

Dit is na het afspoelen:
IMG-20190929-135241.jpg


Op veel stukken blijft het water nog steeds op de motorkap zitten.

Beading is redelijk terug, maar nog steeds niet zoals het moet zijn.
IMG-20190929-140200.jpg
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Wat is dat dan toch? Ook al zou de applicatie zijn mislukt dan kan het alsnog niet dat de Reload binnen 2 -3 dagen is verdwenen. Zou er één of andere vervuiling op de auto terecht zijn gekomen? Hoe is de beading/sheeting aan bijvoorbeeld de zijkanten of aan de achterkant?
 

Donovan

Member
Ik snap er dus ook echt helemaal niks van. Ik heb in de winkel het hele stappenplan nog doorgenomen. En dat heb ik perfect gevolgd.

Om even de rij af te gaan. Ik heb gepolijst met de compound en polijstmiddel van carpro zelf. Daarna heb ik 2 rondjes Ereaser gedaan met 2 verschillende doeken. Dat heb ik ook extreem grondig gedaan. Vervolgens in kleine vlakken de coating aangebracht in overlappende banen. Gewacht totdat het ging flashen inderdaad en afgenomen met de bijgeleverde doek. Nadat ik de hele auto heb gedaan heb ik nog 1 laag aangebracht. Het was redelijk warm die nacht (20 graden). En de auto heeft de Dehele nacht in een loods gestaan. De coating heeft 30 uur de tijd gehad voordat ik een laagje reload heb aanbracht.

De coating heeft het 1 maand geweldig gedaan.

@Stefan De beading en sheeting is op de rest van de auto hetzelde. (Niks dus haha) Het lijkt net alsof er helemaal niks opzit. Mijn auto staat bij werk in een parkeergarage en thuis gewoon in de open lucht.

En dat de reload het laat afweten snap ik ook helemaal niks van.

De ereaser op de motorkap heeft wel enigsins geholpen, maar het is nog steeds niet perfect.

Ik gebruik trouwens de snowfoam van Labocosmetica, misschien heeft het daar mee te maken???
 

Nieuwste berichten

Bovenaan