Coating preppen: Carpro Essence of wipe down met Eraser?

BlackPassat

V.I.P. Member
Dit draadje is geopend met de bedoeling om werkwijzen en visies te delen.
Specifiek gericht op het gebruik van Carpro Essence óf Carpro Eraser als voorbereiding op een coating. Ingegeven door de write-up van @Guido over de Clio die hij heeft gedaan. Daar kwam ik de optie van het "primen" van de lak met Essence in voor.

Bij het zetten van een coating is de voorbereiding van ongelofelijk groot belang. De lak moet door polijsten vrij zijn gemaakt van defecten. Ga alleen voor de hoogste mate van glans; je gaat immers de lak afsluiten met coating. Eenmaal een coating aangebracht kun je onder de coating geen correctie meer aanbrengen.

Na het polijsten is mijn werkwijze dat ik de auto rondom twee keer afneem met Eraser.
Ik gebruik hiervoor 4 Carpro Boa MF's.
Dit mag je overslaan als je niet geïnteresseerd bent in de precieze werkwijze, ik neem hem hier op om zo volledig mogelijk mijn werkwijze toe te lichten.
Werkwijze:
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 1, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 2 paneel twee afnemen met doek 1, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 2 etc. etc
Deze techniek werkt natuurlijk fijner als je achter elkaar aan kunt werken met twee man/vrouw.
Als je de auto "rond" bent geweest en je weer bij het eerste paneel bent aangekomen gaan doek 1 en 2 in de was.
Vervolgens begint het verhaaltje weer van voren af aan.
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 3, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 4 paneel twee afnemen met doek 3, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 4.

Hierna wordt het coaten gestart.
Mijn voorkeur ligt bij deze methode omdat ik op deze manier zeker weet dat ik een zo "kaal" mogelijke lak heb om de coating op aan te brengen.

Ik ben een beetje op zoek geweest naar de voorgeschreven werkwijze bij het gebruik van Essence.
Ik vind een aantal zaken die gevoelsmatig niet helemaal naadloos op elkaar passen.
Bijvoorbeeld:
-Bij handmatig verwerken van Essence schijnt het de bedoeling te zijn om tóch Eraser te gebruiken,
-Wel of niet de Essence laten curen, en zo ja, hoe lang dan? (soms lees ik 3 uur, dan weer 12 uur),
-Bij machinale verwerking van Essence is een curen niet noodzakelijk, de warmte van het polijstproces zou de curing bevorderen.

Wat zou nu het effect van Eraser zijn op de Essence, te meer omdat Carpro aangeeft dat de Essence en de coating gaan "bonden". In het geval van een wipe-down met Eraser zou dat een betere grond geven om de coating op de lak te laten hechten.

Jullie zien: bij mij leven er veel vragen over een schijnbaar eenvoudige keuze. Een detailer kiest immers waar hij zich goed bij voelt, maar deze keuze heb ik niet eens bewust gemaakt. Ooit zo begonnen en ik heb die werkwijze gewoon voortgezet.

Graag jullie visies en meningen.
 
Laatst bewerkt:

Guido

Active Member
Idd voorbereiding is alles. Schone lak, zo goed mogelijk gepolijst en waar nodig ontdaan van polijst residu. En dat is eigenlijk altijd behalve bij Essence. Daar is het mi in principe niet nodig om Eraser te gebruiken, ik doe het dan ook niet of zelden. Laten curen zou niet nodig hoeven te zijn als het niet te koud is. Nou is mijn timing voor een auto vaak: vrijdag wasssen, zaterdag polijsten en zondag coaten dus dan heb ik er een "natuurlijke" break tussen. Van de Amerikaanse Carpro site:

If your using Essence by machine and you wait until the vehicle is finished then you can apply Reload or CQuartz after you finish the vehicle starting in the same direction you polished. If you want to be ultra safe you can still use Eraser but in our testings to date we have not seen any failure when we skipped Eraser.If your using Essence by hand then we recommend you use Eraser before coating.
En ook:
If using by hand or in very cold temps you should Eraser the vehicle before coating.

Ik vind het een erg fijn product. Op zichzelf al goed met uitstekende gloss, verwerkt prettig, etc. Met een Meguiars MF pad redelijke correctie en soms als single stage te gebruiken.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Interessante topic @BlackPassat ! Het is mij ook opgevallen dat de meningen nogal verschillen over het gebruik van Essence in combinatie met Eraser. Zelf heb ik überhaupt nog nooit Essence gebruikt. Misschien wel interessant om er toch even over te sparren.

Zonder het product gebruikt/getest te hebben zou ik zeggen dat een rondje Eraser voor en na gebruik van Essence absoluut geen slecht idee is. Waarom voor gebruik van Essence? Omdat hierdoor de SiO2 beter kan hechten aan de lak. Waarom na gebruik van Essence? Om eventueel overgebleven polijstresidu af te nemen. Ook zou ik verwachten dat het raadzaam is om Eraser pas een aantal uur na het verwerken van Essence te gebruiken. Puur vanwege het feit dat SiO2 vaak nog moet curen. Nu zal dat bij een ''SiO2 infused'' product als Essence wat minder lang duren dan bij een volwaardige keramische coating, maar hopelijk wordt de gedachtegang begrepen. Misschien is dat ook de denkwijze (van sommigen) achter het gelijk kunnen gebruiken van Eraser na het polijsten met Essence. Als de hitte van het machinaal verwerken genoeg is om de SiO2 gelijk te laten curen, prima! Al is dit misschien wel wat tegenstrijdig met de uitspraak ''Als Essence met de hand verwerkt wordt, raden we aan om Eraser te gebruiken voor het aanbrengen van een coating.''.

Vooral voor de ervaringsdeskundigen, voel je vrij om lekker kritisch te antwoorden op deze (gewaagde) uitspraken van mij, ik ga Essence binnenkort eens proberen!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Niet slecht @Tim Krijgh ;)
Als eerste wil ik opmerken dat het hele traject van begin tot het einde teveel tijd in beslag neemt om de uiteindelijke coating applicatie te verprutsen / of niet zo goed te laten zijn zoals het zou moeten zijn.
Essence is een waanzinnig mooi product en kan zoals @Guido opmerkte een behoorlijke correctie geven indien verwerkt met een microfiber cutting pad. Toen Essence net op de markt kwam hebben we dit veelvuldig getest. Volledig bekraste geswirlde panelen werden met Essence in slechts twee passes verwerkt met een microfiber cutting pad en de eerste pass met een hele langzame armbeweging. Daarna de tweede met een snellere armbeweging, paneel afgenomen met een Microfiber, lamp erbij én strak. Daarna direct volgesprayed met Eraser, in laten werken en afgenomen met een microiber en na inspectie met de lamp nog steeds strak. Dat zegt toch wel wat over het product.
Toch merkte ik verschil in coating applicatie met én zonder Essence, daarom hanteren wij indien we Essence gebruiken de volgende werkwijze:

- Auto met de nodige polijststappen volledig kras en swirlvrij maken.
- Ontvetten met Eraser, daarmee ook direct nogmaals inspectie van de lak.
- Finishen met Essence en een CarPro Gloss Finishing pad
- Lak afnemen (er zijn erbij die wachten met afnemen)
- Dit is dan wat mij betreft de laatste actie van de dag.
- Volgende dag, de auto volledig afnemen met Eraser en twee doeken volgense de methode zoals @BlackPassat keurig heeft beschreven
- Aanbrengen van de coating en na een uur (ofwel we gaan weer verder van waar we zijn gestart met de eerste laag) de tweede laag.

We merken dat deze extra tijd tussen de Esssence en de coating we een betere hechting én daardoor een langere standtijd geeft.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dank voor de reacties @Guido @Tim Krijgh en @Stefan heel mooi om te lezen dat we als detailers zo lekker bezig kunnen zijn met een klein stapje in onze aanpak.
Met alleen al de titel van dit topic op deze manier te kiezen heb ik me onbewust al in een richting geduwd.
Ik had eigenlijk geen "of" moeten schrijven, het kan namelijk heel goed samen: én Essence, én Eraser gebruiken. Dit uiteraard met de juiste curetijd.
Wat mij betreft een waardevolle toevoeging aan het proces.
 
Laatst bewerkt:

Guido

Active Member
Sandro heeft een nieuw filmpje van een detail geplaatst waarin hij Essence gebruikt en goede tips heeft over het gebruik van een primer polish en het al dan niet afnemen (beter van niet, tot het iig de tijd heeft gehad om te curen):
 

Nieuwste berichten

Bovenaan