BlackPassat
V.I.P. Member
Dit draadje is geopend met de bedoeling om werkwijzen en visies te delen.
Specifiek gericht op het gebruik van Carpro Essence óf Carpro Eraser als voorbereiding op een coating. Ingegeven door de write-up van @Guido over de Clio die hij heeft gedaan. Daar kwam ik de optie van het "primen" van de lak met Essence in voor.
Bij het zetten van een coating is de voorbereiding van ongelofelijk groot belang. De lak moet door polijsten vrij zijn gemaakt van defecten. Ga alleen voor de hoogste mate van glans; je gaat immers de lak afsluiten met coating. Eenmaal een coating aangebracht kun je onder de coating geen correctie meer aanbrengen.
Na het polijsten is mijn werkwijze dat ik de auto rondom twee keer afneem met Eraser.
Ik gebruik hiervoor 4 Carpro Boa MF's.
Dit mag je overslaan als je niet geïnteresseerd bent in de precieze werkwijze, ik neem hem hier op om zo volledig mogelijk mijn werkwijze toe te lichten.
Werkwijze:
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 1, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 2 paneel twee afnemen met doek 1, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 2 etc. etc
Deze techniek werkt natuurlijk fijner als je achter elkaar aan kunt werken met twee man/vrouw.
Als je de auto "rond" bent geweest en je weer bij het eerste paneel bent aangekomen gaan doek 1 en 2 in de was.
Vervolgens begint het verhaaltje weer van voren af aan.
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 3, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 4 paneel twee afnemen met doek 3, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 4.
Hierna wordt het coaten gestart.
Mijn voorkeur ligt bij deze methode omdat ik op deze manier zeker weet dat ik een zo "kaal" mogelijke lak heb om de coating op aan te brengen.
Ik ben een beetje op zoek geweest naar de voorgeschreven werkwijze bij het gebruik van Essence.
Ik vind een aantal zaken die gevoelsmatig niet helemaal naadloos op elkaar passen.
Bijvoorbeeld:
-Bij handmatig verwerken van Essence schijnt het de bedoeling te zijn om tóch Eraser te gebruiken,
-Wel of niet de Essence laten curen, en zo ja, hoe lang dan? (soms lees ik 3 uur, dan weer 12 uur),
-Bij machinale verwerking van Essence is een curen niet noodzakelijk, de warmte van het polijstproces zou de curing bevorderen.
Wat zou nu het effect van Eraser zijn op de Essence, te meer omdat Carpro aangeeft dat de Essence en de coating gaan "bonden". In het geval van een wipe-down met Eraser zou dat een betere grond geven om de coating op de lak te laten hechten.
Jullie zien: bij mij leven er veel vragen over een schijnbaar eenvoudige keuze. Een detailer kiest immers waar hij zich goed bij voelt, maar deze keuze heb ik niet eens bewust gemaakt. Ooit zo begonnen en ik heb die werkwijze gewoon voortgezet.
Graag jullie visies en meningen.
Specifiek gericht op het gebruik van Carpro Essence óf Carpro Eraser als voorbereiding op een coating. Ingegeven door de write-up van @Guido over de Clio die hij heeft gedaan. Daar kwam ik de optie van het "primen" van de lak met Essence in voor.
Bij het zetten van een coating is de voorbereiding van ongelofelijk groot belang. De lak moet door polijsten vrij zijn gemaakt van defecten. Ga alleen voor de hoogste mate van glans; je gaat immers de lak afsluiten met coating. Eenmaal een coating aangebracht kun je onder de coating geen correctie meer aanbrengen.
Na het polijsten is mijn werkwijze dat ik de auto rondom twee keer afneem met Eraser.
Ik gebruik hiervoor 4 Carpro Boa MF's.
Dit mag je overslaan als je niet geïnteresseerd bent in de precieze werkwijze, ik neem hem hier op om zo volledig mogelijk mijn werkwijze toe te lichten.
Werkwijze:
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 1, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 2 paneel twee afnemen met doek 1, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 2 etc. etc
Deze techniek werkt natuurlijk fijner als je achter elkaar aan kunt werken met twee man/vrouw.
Als je de auto "rond" bent geweest en je weer bij het eerste paneel bent aangekomen gaan doek 1 en 2 in de was.
Vervolgens begint het verhaaltje weer van voren af aan.
Het eerste paneel insprayen met Eraser, afnemen met doek 3, paneel twee insprayen met Eraser, paneel twee nawrijven met doek 4 paneel twee afnemen met doek 3, paneel drie insprayen, paneel twee afnemen met doek 4.
Hierna wordt het coaten gestart.
Mijn voorkeur ligt bij deze methode omdat ik op deze manier zeker weet dat ik een zo "kaal" mogelijke lak heb om de coating op aan te brengen.
Ik ben een beetje op zoek geweest naar de voorgeschreven werkwijze bij het gebruik van Essence.
Ik vind een aantal zaken die gevoelsmatig niet helemaal naadloos op elkaar passen.
Bijvoorbeeld:
-Bij handmatig verwerken van Essence schijnt het de bedoeling te zijn om tóch Eraser te gebruiken,
-Wel of niet de Essence laten curen, en zo ja, hoe lang dan? (soms lees ik 3 uur, dan weer 12 uur),
-Bij machinale verwerking van Essence is een curen niet noodzakelijk, de warmte van het polijstproces zou de curing bevorderen.
Wat zou nu het effect van Eraser zijn op de Essence, te meer omdat Carpro aangeeft dat de Essence en de coating gaan "bonden". In het geval van een wipe-down met Eraser zou dat een betere grond geven om de coating op de lak te laten hechten.
Jullie zien: bij mij leven er veel vragen over een schijnbaar eenvoudige keuze. Een detailer kiest immers waar hij zich goed bij voelt, maar deze keuze heb ik niet eens bewust gemaakt. Ooit zo begonnen en ik heb die werkwijze gewoon voortgezet.
Graag jullie visies en meningen.
Laatst bewerkt: