cquartz + ?

Guido

Active Member
Ik heb inmiddels de nodige auto’s in cQuartz UK 3.0 gezet, ook een aantal getopt met Gliss en eentje met Sic. Ik vraag me af wat nou het beste is met het oog op duurzaamheid, finish etc.
ik heb het idee dat de auto’s met Gliss er fantastisch uitzien als je net klaar bent maar na een aantal maanden verliezen ze dat effect en ook de beading en sheeting worden dan flink minder. Veel minder dan de cQuartz die er onder zit normaal zou doen zonder topper. Daarom recent mijn auto die twee lagen cQuartz en een laag Gliss heeft van 6mnd oud met essence plus behandeld. Lijkt weer wat beter te zijn, wel benieuwd wat dat nou op termijn gaat doen.
Ben benieuwd naar de ervaring / het advies van anderen. Wat breng je initieel aan, wel of geen top coat, wat is de duurzaamheid en wat doe je dan als de beading/sheeting (te snel) minder wordt? Afgezien van Reload etc. Is het een optie om tussentijds een nieuwe laag Gliss, Sic of cQuartz light aan te brengen? Ik neig op dit moment voor volgende klussen naar cQuartz stand alone twee lagen of cQuartz + Sic. Die laatste is vrij nieuw dus moet er nog wat meer ervaring mee opdoen.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Hallo Guido,

Mijn CLS staat sinds juni 2020 in 2 lagen CQUK en 1 laag Gliss. Over de maanden heen heb ik gelukkig heel weinig degradatie van de coating ervaren. De eerste week van januari 2021 heb ik wel een rondje Iron.X en Tar.X gedaan, maar dit was meer als halfjaarlijkse onderhoudsbeurt van de coating bedoelt. Voor zover een stukje (zeer positieve) persoonlijke ervaring met die specifieke combinatie.

Wat de resultaten van SiC zijn bovenop CQUK kan ik je niet uit eigen ervaring vertellen. Uit een aantal reviews en beoordelingen van andere detailers is wel gebleken dat SiC duurzamer zou moeten zijn dan Gliss met nog betere water- en vuilafstotende eigenschappen. Wanneer een coating die eigenschappen verliest zou ik eerst een rondje Iron- en Tar.X doen voor het geval dat vliegroest en teer de werking van de coating maskeert. Mocht dat niet werken dan is een nieuwe top coating eventueel een oplossing!
 

SLK

V.I.P. Member
Mijn auto staat sinds eind juli ook in 2 lagen CQUK en 1 laag Glis. Zie nog geen afname van beading en sheeting. Wassen probeer ik één keer per maand te doen als weer en tijd het toelaten. Dat doe ik dan met Reset, een erg fijne shampoo.

Volgens de gebruiksaanwijzing kan je Gliss ook tussendoor aanbrengen:

>Gliss kan overigens ook gebruikt worden bovenop bestaande Cquartz coatings die er al langer op zitten.
CarPro Gliss heeft een standtijd van wel 6 tot 12 maanden.<


Af en toe boost ik zelf de laag, even door wat Reload op een MF doek te nevelen en dan op de lak aan te brengen.
 

Guido

Active Member
Goed om te horen dat er meer positieve ervaringen zijn met Gliss als topper, benieuwd hoe dat zich de komende maanden ontwikkelt. Laat het misschien een keer per kwartaal weten... Mijn detail was eind Mei. Twee lagen UK en 1 Gliss, wassen met Reset elke 2/4 weken, een keer per kwartaal Iron X en recent ook een rondje Tar X, geregeld Reload of Elixir gebruikt dus daar zou het niet aan moeten liggen. Het was niet slecht maar zeker niet zo goed als toen ik hem net had gedaan. Misschien ben ik te kritisch... Denk dat ik binnenkort een paneel met opnieuw UK + Sic ga doen om te vergelijken. Je moet ook een beetje bezig blijven...
 

Nieuwste berichten

Bovenaan