De houdbaarheid van wax

Epsilon

Premium Member
Ik kom wel veel discussie tegen over de stand tijd van een wax maar niet veel over houdbaarheid van de wax zelf. En zoeken op 'Brazillian wax' gaf niet het gewenste resultaat. ;)

Nu had ik wel eens gelezen dat wax er niet van houd om bevroren te raken maar verder kom ik eigenlijk niet. Tegenwoordig heb ik spray, vloeibaar en waste waxen en die bewaar ik in huis. Geen speciale koelkasten of een verwarming op 22C. En dat er soms een korreltje zit op vaste wax (dat je makkelijk weer smelt), daar ben ik ook bekend mee.

De enige wax waar ik iets erg over vond was CG Lava. Sommige mensen beweerden schimmel te krijgen in het potje.

Dus: als ik een potje/flesje openmaak kan het dan heel lang mee gaan? Wie weet wel 30 jaar of meer? Die indruk heb ik wel. Weet iemand hier meer van?
 
Laatst bewerkt:

TECHNIC

Active Member
Ik heb nog nooit problemen gehad met houdbaarheid van wax(ook niet van polijstmiddelen), zowel in spray, vloeibaar als pasta. Ik heb zelf nog potjes en flesjes staan die terug gaan tot in mijn jeugd, sommigen hebben al een leeftijd van meer dan 30 jaar en werken nog altijd prima. Ik heb zelfs nog een tube metaalpolish van meer dan 40 jaar oud, ouder dan ikzelf en dat spul werkt nog altijd fantastisch. Een pot pastawax kan misschien wel een beetje uitdrogen en brokkelig worden(opvullen met wat vulmateriaal zodat er minder lucht in de pot kan blijven zitten als je het deksel erop gaat zetten kan helpen). Ik hou niets van dat spul onder gecontroleerde temperaturen(maar wel vriesvrij en ik ga het bij een hittegolf ook niet buiten in de zon gaan zetten). De Collinite 845 zit momenteel wat stijfjes in zen flesje omwille van de frissere temperaturen terwijl die vloeibaar moet zijn om aan te brengen, gewoon een emmer warm water pakken en de fles der een paar minuutjes laten in baden en alles is terug zoals het moet zijn. Alles staat in de garage en die ruimte ga ik niet bijzonder verwarmen en bij een hittegolf ga ik die ook niet koelen, temperaturen kunnen dus schommelen van ca. 5 in het diepste van de winter(ik zorg er wel voor dat het er nooit kan vriezen) tot 35 graden bij een hete zomerdag met deur en/of poort open. Ik heb nog nooit schimmel in een pot wax gehad(lava heb ik niet), maar voor schimmel moet je een kiem hebben, dus ofwel is die met de productie in de pot geraakt ofwel nadien bij de gebruiker, in theorie kan dat bij iedereen gebeuren want schimmels gaan evengoed via de lucht verspreiden en carnauba is organisch dus een makkelijke potentiële kweekvijver voor een kiem om zich te nestelen en te groeien. Ik denk dat het eerder uitzonderlijk is.

Enfin, dit is mijn ervaring.
 

Epsilon

Premium Member
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat je aangeeft dat de middelen wel degelijk heel lang mee kunnen gaan onder normale omstandigheden. Er staat ook helemaal geen houdbaarheidsdatum op of iets dergelijks dus ik was wel erg benieuwd.

In mijn schuur liggen de oudste spullen die ik nog heb (10 á 15 jaar oud) en zijn wel degelijk blootgesteld aan vorst. Dat heeft ze geen goed gedaan.

Toen ik dacht aan mijn oude spullen kwam ook dit filmpje in mijn geheugen naar voren van de 'Car Cleaning Guru'. Erg vermakelijk:
 

Tom

Premium Member
Déjà vu! Dit filmpje had ik moeten hebben om mezelf voor te stellen! Tot een maand geleden stond ik op deze manier met nagenoeg dezelfde producten mijn auto te wassen. Vind wel dat hij er nog veel werk van gemaakt heeft, ik had de moed al opgegeven na de wit uitgeslagen motorkap.
Maar zoals eerder gezegd ga ik mn leven beteren, en kan niet wachten tot het voorjaar om mn wagen eens ECHT te laten glimmen. :D
 

Epsilon

Premium Member
Déjà vu! Dit filmpje had ik moeten hebben om mezelf voor te stellen! Tot een maand geleden stond ik op deze manier met nagenoeg dezelfde producten mijn auto te wassen. Vind wel dat hij er nog veel werk van gemaakt heeft, ik had de moed al opgegeven na de wit uitgeslagen motorkap.
Maar zoals eerder gezegd ga ik mn leven beteren, en kan niet wachten tot het voorjaar om mn wagen eens ECHT te laten glimmen. :D

Voor mij is het ook nog vrij recent (ongeveer 2 jaar) dat ik er zo serieus mee ben als nu. Dat filmpje is inderdaad een feest der herkenning. Het eerste wat ik bij Waxworld bestelde waren 2 ScratchShield en sindsdien gaat het enkel maar beter. Dat gaat jou ook lukken!
 

Frans

V.I.P. Member
Voor zover ik weet is CG Lava een emulsie en bij iets wat water bevat kan heel snel bederf of schimmelvorming toeslaan.
De meeste andere waxen hebben een oplosmiddel als drager, waardoor dat probleem niet snel zal ontstaan.
Wat betreft de houdbaarheid van waxen, mede door de veelal niet bederfelijke componenten die gebruikt worden, is deze zeer lang, mits juist verpakt en opgeslagen.
Een oplosmiddel kan bij hogere temperaturen gaan gassen en indien deze gassen uit de pot weg kunnen, dan kan de wax harder en droger worden en dus moeilijker te verwerken.
Bij hogere temperaturen kan een wax tevens gaan scheiden, er komt dan een olie achtige laag boven drijven.
Waxen met veel oliën zoals bijvoorbeeld Raceglaze ze heeft, hebben hier op betrekkelijk lage temperaturen al last van.
Wil je een wax echt lang bewaren, dan is het raadzaam om hem vacuum te bewaren in een koele ruimte, maar wel boven het vriespunt.
 

TECHNIC

Active Member
Ik ben vandaag eens gaan snuffelen in mijn museum(in het ouderlijke huis) en heb daar een oude pot Simoniz paste wax gevonden, zo’n geel blik. Er hing nog een etiket aan van de winkel waar hij destijds is gekocht, aangezien die winkel al heel lang niet meer bestaat en de prijsaanduiding nog in oude Belgische franken was gok ik zijn leeftijd op minstens ca. 25à30 jaar(midden jaren tachtig of uiterlijk in het begin van 90). Het was zo’n blik en is in al die jaren goed afgesloten gebleven, die wax is slechts 1 keer gebruikt en nadien afgesloten. Vandaag heb ik hem dus in het eerste van vele jaren opengemaakt, resultaat was intact maar wel een zeer zeer lichte droging merkbaar want hij was een beetje los van de randen gekomen(lichtjes gekrompen zeg maar, zonder drama). In tegenstelling tot de garage waar ik mijn spullen laat staan, heeft deze pot minstens 23 jaar op dezelfde plaats gestaan(onaangeroerd, maar de pot is zeker ouder want die heeft nog een verhuis meegemaakt) in een ruimte waar het vrijwel continu 20 graden is. Ik ging er vandaag bij deze temperaturen geen auto mee gaan waxen, maar ik heb wel even met mijn vinger in de wax gewreven en het leek me al bij al nog zeer bruikbaar. Het kan zijn dat er een tikje van het oplosmiddel verdampt zou zijn, zoals Frans mooi heeft uitgelegd, maar veel kan het niet geweest zijn want de wax was nog behoorlijk vettig en zeker geen blok steen(en in al die jaren goed afgesloten). Ik denk dat de conclusie, voor mij althans, mag wezen: sluit je potten goed af, geen vrieskou en geen langdurige blootstelling aan te warme temperaturen. Maar ja, de ene wax is de andere niet, en ik durf best aannemen dat sommige waxen meer temperatuurgevoelig zijn. Moet je de potten daarom gaan bewaren in een geklimatiseerde kast? Ik denk persoonlijk van niet, in zulke kasten kan je beter goede wijn bewaren! Dank aan Frans voor zijn vakkundige uitleg, we hebben er iets van opgestoken.
 

Epsilon

Premium Member
Bedankt voor het extra inzicht Frans. Dat verklaart wel het een en ander.

Leuk dat ik je geïnspireerd had om eens een oud blik open te maken Technic. :) Samen met de andere antwoorden kan ik wel voorzichtig concluderen dat wax serieus lang goed blijft!

Mijn 'collectie' varieert van een oude Turtle wax spay tot luxe Chemical Guys paste. Ik gebruik er niet eens zo gek veel van (ook dat heb ik gaandeweg geleerd ;)) en zo te lezen ga ik er ook nog lang plezier van hebben.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ik heb hier ook geen problemen met de houdbaarheid van de wagen. De enige die niet goed meer was was mijn CG Lava welke keurig onder garantie is vervangen door CG
 

Nieuwste berichten

Bovenaan