Delirium: werking neemt af. Wat te doen?

BlackPassat

V.I.P. Member
Sinds enkele jaren zit de CSF Delirium Drying Towel in onze collectie. Prima droogdoek waarmee je een hele auto in één keer kunt drogen.
De Deliriums worden bij ons altijd gewassen samen met andere Micro Fiber doeken. Er wordt gewassen met Cobra Micro Restorer in de voorgeschreven dosering. De doeken worden op de lijn gedroogd.
De laatste tijd heb ik echter het gevoel dat de doeken niet meer zo goed drogen als voorheen.

Wat zou een goede aanpak zijn om de doeken weer op te peppen zodat ze hun drogende werking weer naar behoren uit kunnen voeren?
Alle tips welkom.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Eens een keer grondig wassen met normaal kleur wasmiddel op 60°C wil soms wel eens helpen. Siliconen houdende producten zoals detailingspray willen de droogcapaciteit van een MF doek na verloop van tijd wel eens negatief beïnvloeden.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ook ik gebruik de doeken al lange tijd. Als ik een auto ga detaillen zorg je dus eerst dat alle bescherming weg is.
Als ik dan na het wassen van die auto wil drogen dan doet die doek dus echt bijna niks.
Zodra ik een goed beschermde auto droog gaat het weer perfect. Ik weet niet of er een connectie ligt tussen een schermde auto en de al wat oudere doek.
Wat ik wil zeggen, zou het kunnen dat je aan het einde van je standtijd zit?
Ik vind het wel geweldige doeken.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.............je wast hem goed, dus daar kan het niet aan liggen, laatst nog de Mrs.Pink drytowel gewassen, maar ja dat was de eerste keer...........die doet zijn werk nog uitstekend (de hele auto in 1 keer....)
Zou het soms de moeheid van de fibers zijn, zouden al die kleine lusjes er geen zin meer in hebben, doordat ze al zoveel keren gewassen zijn, er de brui aan geven ? Of ligt het aan de naam Delirium, daarna is het waarschijnlijk Korsakov of Jelinek, wat de vezels natuurlijk geen goed doet :D

Wie weet moet je gewoon een nieuwe kopen Johan ! o_O
 
Laatst bewerkt:

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Is het niet zo dat de doeken, naar mate ze ouder worden, altijd in kwaliteit achteruit gaan? Ik weet niet hoe oud de doeken zijn? Ik heb zelf 2 Aqua Senza's en die heb ik een kleine 2jaar intensief gebruikt en daar was "de glans" wel vanaf.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb diverse oude doeken liggen waarvan sommige nog prima hun werk doen en anderen met geen mogelijkheid meer gereanimeerd kunnen worden. Op een gegeven moment zijn ze blijkbaar "op".
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Ik ben zelf niet zo'n fan van de dunne deleriumetjes. Maar das puur persoonlijk en ik heb de nieuwe versie gezien én gevoeld en die gaat de volgende keer met mij mee naar huis. Die wil ik wel eens.proberen. Ik heb nu zelf 2 Microfiber Madness Dry me Crazy doeken en die bevallen toch wel erg goed. En het formaat (60x40) is ook wat lekkerder.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Er wordt lekker op gereageerd, dat is fijn. Bedankt zover mannen.

Eens een keer grondig wassen met normaal kleur wasmiddel op 60°C wil soms wel eens helpen. Siliconen houdende producten zoals detailingspray willen de droogcapaciteit van een MF doek na verloop van tijd wel eens negatief beïnvloeden.
Klink aannemelijk, de moeite van het proberen waard. Zou je dan na het wassen met een kleurwasmiddel toch nog nawassen met de Cobra Micro Restorer?

Ook ik gebruik de doeken al lange tijd. Als ik een auto ga detaillen zorg je dus eerst dat alle bescherming weg is. Als ik dan na het wassen van die auto wil drogen dan doet die doek dus echt bijna niks.
Zodra ik een goed beschermde auto droog gaat het weer perfect. Ik weet niet of er een connectie ligt tussen een schermde auto en de al wat oudere doek.
Wat ik wil zeggen, zou het kunnen dat je aan het einde van je standtijd zit? Ik vind het wel geweldige doeken.
Bescherming is de kwestie niet. Het gaat om de beide Passats van Kenneth en mij en die zijn eigenlijk altijd beschermd. Ik deel overigens je ervaring: als ik weleens een auto doe die geen bescherming heeft, dan is de doek na afloop veel natter. Logischerwijs ligt dit volgens mij aan het water wat er bij een beschermde auto niet meer opligt. Wat weg is hoe je er niet meer af te halen.

Is het niet zo dat de doeken, naar mate ze ouder worden, altijd in kwaliteit achteruit gaan? Ik weet niet hoe oud de doeken zijn? Ik heb zelf 2 Aqua Senza's en die heb ik een kleine 2jaar intensief gebruikt en daar was "de glans" wel vanaf.
En als je die Aqua Senza's bekijkt Peet, dan zien ze er toch hetzelfde uit? Ik zou zeggen dat als er niks dramatisch aan de structuur van de doeken en de vezels verandert, dat je dan hetzelfde droogeffect zou mogen verwachten.

Een nieuwe pakken is het probleem niet, ik heb nog nieuwe liggen. Pas als ik een verklaring heb ben ik bereid om de conclusie "de doek is op en kan weg" te trekken. Eerst dus nog wat testjes en onderzoek.
 

ShuttersPeet

V.I.P. Member
En als je die Aqua Senza's bekijkt Peet, dan zien ze er toch hetzelfde uit? Ik zou zeggen dat als er niks dramatisch aan de structuur van de doeken en de vezels verandert, dat je dan hetzelfde droogeffect zou mogen verwachten..
Nou.... Ze zien er zéker niet meer nieuw uit. Ze zijn wat "grauwiger" geworden maar dat zegt uiteraard niks over de werking. Wat wél wat over de werking zegt, is dat het voelt als of de vezels veel stugger zijn geworden en daardoor de doek "harder" is geworden. En het natuurlijk ook zo dat de doeken 2 jaar bijna elke week worden gewassen. Ik wil hier het eerste jurkje nog zien dat meer 100x gewassen is én er nog een beetje toonbaar uitziet én aaibaar aanvoelt.....:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Pino

Pino

Premium Member
Mijn eerste droogdoek -een CG Miracle Dryer- was na verloop van tijd ook verworden van zachte fluffy doek tot een 'harde plank'. Mijn huidige Delirium begint nu ook die kant op te gaan.
Ik heb het zelf altijd maar gehouden op slijtage door normaal gebruik. Wat ShuttersPeet al aangeeft: op een gegeven moment is het op.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Er wordt lekker op gereageerd, dat is fijn. Bedankt zover mannen.

Klink aannemelijk, de moeite van het proberen waard. Zou je dan na het wassen met een kleurwasmiddel toch nog nawassen met de Cobra Micro Restorer?

Ikzelf was nooit met enkel Micro Restorer alleen. Wel geprobeerd maar dat geeft voor mij niet het gewenste resultaat.
De standaard behandeling hier is een dopje Micro Restorer + Wasmiddel op 40°C. Dat geeft bij mij als sinds vele jaren uitstekende resultaten en de doeken blijven lang goed.
Drogen doe ik op een rekje en de dag erna alles nog even 20 minuten op lage temp. in de wasdroger zodat alles lekker zacht wordt.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik heb ook nog een stapel Deleriums van het eerste uur, de werking wordt wat minder. Ik gebruik uitsluitend deze doeken als droogdoek alleen als ik nog moet gaan polijsten.
De eigen vloot droog ik alleen met de Aqua Senza.
 

Cavemania

V.I.P. Member
@BlackPassat de groeten terug :D

En natuurlijk nog bedankt voor het attenderen op dit draadje, ik heb het zelfde probleem met mijn Deliriums van dezelfde leeftijd. Ik heb overigens net als @ShuttersPeet zegt het idee dat het komt door het slijten van de doek
 

2shiny

V.I.P. Member
heb dit ook al gehad. Een nachtje in een emmer met water-azijn mix gelegd en de dag erop gewassen met een beetje wasmiddel + een scheutje azijn en een scheut azijn in het wasverzachterbakje. Zo goed als nieuw :)
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Heb hier met mijn Delirium ook last van. Zal de doek straks eens in een bak azijn/water leggen. Morgen wassen. :)
 

Black Widow

V.I.P. Member
Azijn breekt de werking van zeep / wasmiddel af. Daarom bij voorkeur NA het wassen (dus in het wasverzachterbakje) en niet gelijktijdig met het wasmiddel gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gio

Nieuwste berichten

Bovenaan