Dragason Full detail by BPJ

blackpassatjunior

Premium Member
Een full detail van een tijdje terug van mij. Reeds geplaatst op een ander forum door voor sommigen niet onbekend.
Veel leesplezier
BPJ

Toen afgelopen februari de Dragason van goede bekende Frans een nieuw stuur kreeg aangemeten vroeg hij me al of ik zijn bike een keer onder handen wilde nemen. Dat is natuurlijk geen probleem maar het moest wel eerst een beetje beter weer worden.
Omdat het weer er dit weekend goed uitzag was de afspraak voor zaterdag snel gemaakt.

Vrijdag avond heb ik een keuze gemaakt uit de spullen waarvan ik dacht dat ze van pas zouden komen en alles klaargezet. Zaterdagmorgen heb ik eerst nog even de kwalificatie van de F1 gekeken en toen heb ik me weg laten brengen naar het detailadres.

Frans had de motor al in het zonnetje gezet en na een bakkie ben ik snel aan de gang gegaan. De vervuiling van een rit naar Frankrijk zat nog overal op en aan de motor dus hier zou flink wat werk aan zitten, maar ja dan zie je de verbetering ook des te beter.
De gepoedercoate achtervelg spande de kroon met de viezigheid, omdat het velgbed erg breed is, wordt het vuil als in een wasmachinetrommel rondgeslingerd. Nou dat was goed te zien:
DSCF4840.JPG


De Gloria Foammaster werd klaargemaakt met een oplossing van water met SupaSnowFoam (ja Addy dat was van jouw sampletje)
De motor werd voorzien van een dikke foamlaag welke tien minuutjes in mocht trekken.
6xd0yTvOUXPDmpfEBe6FEZY0wFdSPtxXGNSsYyc8BhA=w867-h650-no


Nadat de schuim van de motor was afgelopen werd de Dragason gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo en gedroogd met de Delirium Drying Towel.
Het werd tijd om de lak aan te pakken. Vooraf moet gezegd worden dat het spuitwerk van deze motor wel een beetje bijzonder is. Er is industriële zwarte lak gebruikt, die echter niet met een blanke lak is afgewerkt. Ondanks de vermeende sterkte van de lak heeft de motor op zijn tochten door Europa toch al wat swirls en krassen opgelopen. Ik heb niet gekozen voor machinaal polijsten omdat er toch bijna geen vlak deel op deze motor te vinden is, daarbij zou een kleine backingplate op de DAP900 onmisbaar zijn en die heb ik nog niet in mijn collectie.
Ouderwets handwerk dus, maar wel met polijstmiddelen uit de moderne tijd: Monello. De tank en het achterspatbord zorgden niet voor verrassingen.
Na een heerlijk Brabants worstenbroodje en een frisse cola was mijn accu weer opgeladen en kon ik weer verder.
De gepoedercoate wielen waren van de foam- en wasbeurt een flink stuk opgeknapt maar toch zat er nog een waas overheen, dat kwam door de vele swirls.
DSCF4857.JPG

De zwarte Monello cone met Mezzo versloeg deze swirls echter stuks voor stuk, de velgen gaven hun originele glans weer prijs. Een laagje Wheelwax zorgt vanaf nu voor een betere bescherming. Frans gaf aan dat hij niet wist dat zijn velgen zo konden glanzen. Hij is altijd in de veronderstelling geweest dat zijn gepoedercoate velgen altijd wat dof zouden blijven.
DSCF4875.JPG

De voorvorkpoten en de voorvelg werden op dezelfde manier aangepakt. Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten.
DSCF4876.JPG

De soms moeilijk bereikbare hoekjes en randjes van het motorblok weren met de mini EZ detailbrush opgefrist. De sidebag en het zadel kregen een laagje Natural Look.
De primaire kast, het stuur, het luchtfilter en nog wat delen zijn gespoten met een "wrinkle-finish" Het was even proberen met welk product dit het beste behandeld kon worden maar uiteindelijk is de keuze op Poorboys Trim Restorer gevallen.

De chromen delen zijn vervolgens behandeld met Meguiars All Metal Polysh. Als laatste zijn de wangen van de banden nog in de Mothers Reflecction Advanced Tyre Care gezet.
Het eindresultaat:
DSCF4873.JPG


DSCF4869.JPG

DSCF4870.JPG

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor jullie reacties
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
BAM.........Mooie detail Kenneth, wat een machtig ding is dat, die Dragason, nooit gezien ! :confused:

Lekker gestoken zwart met chroom.............BAM

Het viel me wel op dat de coating van de voorvelg een sinasappeleffect had, ik dacht dat dit alleen bij (minder goed) spuitwerk voorkwam maar blijkbaar kan dit ook voorkomen bij poedercoaten

Juist bij poederrcoaten komt dit heel veel voor, er zijn mensen die dit juist een "robuust" aanzien vinden, eigenlijk is dat ook zo, een hamerslag-effect (ik vind dit ook wel wat hebben.......p.s. heb dit ook op mijn scooter, dat sinaasappeleffect op mijn velgen, ook door poedercoating)
 
Laatst bewerkt:

ShuttersPeet

V.I.P. Member
Juist bij poederrcoaten komt dit heel veel voor, er zijn mensen die dit juist een "robuust" aanzien vinden, eigenlijk is dat ook zo, een hamerslag-effect (ik vind dit ook wel wat hebben.......p.s. heb dit ook op mijn scooter, dat sinaasappeleffect op mijn velgen, ook door poedercoating)
Ik heb indertijd mijn splinternieuwe velgen ook laten poedercoaten en was ook een beetje huiverig voor het sinaasappeleffect. Ik heb de velgen laten stralen en coaten door Piet Dam in Strijen en moet zeggen, geen sinaasappeltjes te zien! Ik heb het er met hem uiteraard over gehad en het ligt meestal aan de voorbereidingen en het proces van coaten op zich. Piet Dam richt zich alleen op velgen. Er zijn genoeg bedrijven die coaten, waar ik ook contacten mee heb, en die doen ook velgen. Maar dat is niet hun "core business" en je kan dan ook niet hetzelfde resultaat verwachten. Maar uiteraard is de prijs daar ook naar.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Even een gekke vraag misschien. Ik rij zelf geen motor, maar heb je geen last van de bandengel of dressing? Met een motor kom je denk ik ook op de zijkant van je band. Wordt dit niet glad hierdoor?
 

blackpassatjunior

Premium Member
Even een gekke vraag misschien. Ik rij zelf geen motor, maar heb je geen last van de bandengel of dressing? Met een motor kom je denk ik ook op de zijkant van je band. Wordt dit niet glad hierdoor?

Normaal wel ja. Maar deze banden zijn zo breed hiermee raak je echt de weg nie.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik heb met deze Dragason (en met andere Dragasons) regelmatig een rondje mogen sturen. @Woody zal er wel om lachen maar dat gaat er bruut aan toe. Echter die laatste centimeter van de band die gebruik ik niet. Dat is voorbehouden aan de Rossi's onder ons.
(De Z-bar die er nu op zit nodigt niet echt uit tot stoere fratsen, met een dragbar kun je wat fijner sturen)
BlackPassat in actie in Zell am Ziller met de Dragason:
DSCF1135.JPG


En het detailobject van Kenneth, met het lekkere stuur:

DSCF2137.JPG
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
@BlackPassat ik zal nooit een ander uitlachen tenzij er echt om gevraagd word.
Ik rij zelf wel mijn banden helemaal rond, maar dat een ander dat niet doet maakt mij niet uit. Het gaat om het plezier, de kick, de passie en zo kan ik nog wel doorgaan.

Maar bandendressing bij motoren is bij mij een echte no go ;)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
@Woody eerst je avatar terug man. Wat moet je met die kat?
Loopvlak snap ik, maar als een bike er spic en span bij moet staan mag er gerust een likje op de wangen van de banden. De meeste racers hebben echter zulke dunne banden dat het toch bijna niet opvalt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan