Dubbeltest: Monello Ibrido - Collinite 476S

IbizaSigno

V.I.P. Member
Monello Ibrido Collinite 476S
Pure Hybrid Car Wax
Super Double Coat Auto Wax
image.jpg
Een vergelijkende test tussen Monello Ibrido en Collinite 476S. Beide zogenaamde hybride waxen, glans en verwerkbaarheid van een wax met de duurzaamheid van een sealant.

Omschrijving
Monello Ibrido - Pure Hybrid Car Wax

De Ibrido is een hybride wax bevat zogenaamde hi-tech polymeren en Braziliaanse carnauba. De Ibrido is verkrijgbaar in meerdere verpakkingen. De verpakking voor de test is er een in een hoogglans kunststof pot met een inhoud van 200ml. De pot zit in een luxe satijnen zakje. De advies verkoop prijs is €84,99.
image.jpg

De kleur van de wax is groen en ruikt naar pistache. De wax zit tussen een harde en zachte wax in.
image.jpg

Zoals gezegd zit de Ibrido in een kunststof pot. De verpakking ziet er netjes uit en is duidelijk gelabeld. Op het label staat de gebruiksaanwijzing zowel in het Nederlands als in het Engels.
image.jpg

Collinite 476S - Super Double Coat Auto Wax
image.jpg
Ook de Collinite 476S is een hybride wax, een mix van polymeren en carnaubawax. De 476S zit in een metalen blik met een inhoud van 9 fl ounces, oftewel 266ml. De prijs is zo'n €17,50.

Het blik bevat een witte wax die aan de harde kan is. De geur is sterk, ruikt naar petroleum.
image.jpg

Op de verpakking staat wat er te verwachten is van het product. Aan de onderzijde nog een aantal veiligheidswaarschuwingen. Instructies zijn te vinden op de website van Collinite.
image.jpg

Werkwijze
Voor het aanbrengen van de waxen heb ik de motorkap gewassen, gekleid en afgenomen met CarPro Eraser. Aan de bestuurderszijde heb ik de Collinite 476S aangebracht en daan de passagierszijde de Monello Ibrido.

Aanbrengen ging bij beide gemakkelijk. Doordat de Collinite wat harder komt deze wat moeizamer uit het blik, voordeel is dat dit betekent dat deze makkelijker dunner aangebracht kan worden. De Ibrido voelde wat vetter en verdeeld gemakkelijker. Beide waxen aangebracht met een foamapplicator en na het curen afgenomen met een CarPro BOA. Ik vond het afnemen van de Ibrido iets gemakkelijker gaan, maar het scheelt elkaar nagenoeg niets. De Collinite kan lastiger afnemen bij dikker/ te dik aanbrengen.
Beide waxen na afnemen.
image.jpg

image.jpg


Dan een vergelijking tussen beide: Monello Ibrido - Collinite 476S

Verpakking: kunststof pot en satijnen zakje vs. metalen blik.
Prijs: €84,99 vs. €17,50
Inhoud: 200ml. vs. 266ml.
Geur: pistache vs. petroleum


Een ieder mag zijn/ haar eigen conclusie trekken van het bovenstaande. Tot nu toe durf ik te zeggen dat als je gaat voor een "no-nonsense" wax voor een zeer gunstige prijs je het best kunt gaan voor de Collinite. Wil je meer dan dat, namelijk een lekkere geur en meer een "wax ervaring" tegen een daarbij behorende prijs, neem dan de Monello Ibrido.
De komende maanden zal ik de beide waxen blijven volgen om zo nog meer vast te kunnen leggen. Hopelijk de vraag kunnen beantwoorden of een duurdere wax "beter" is dan een goedkopere.

De conclusie:
Het heeft even geduurd maar bij deze dus de eindstand. De beide waxen hebben het vijf maanden volgehouden, de winter door. De beading en ook sheeting was nagenoeg verdwenen op 6 april 2015 en wat mij betreft dus einde test. Zoals eerder aangegeven is de prijs-kwaliteit verhouding van de Collinite 476s tegenover die van de Ibrido groter. Dat dan met de reden dat de prijs van van Collinites wax 4,8 keer goedkoper is dan die van Monello. Wat betreft standtijd ontlopen beide waxen elkaar nauwelijks. De vragen die je als koper kunt stellen zijn;
Wil je meer exclusiviteit en een lekkere geur? Kies dan Monello Ibrido.
Wil je gewoon een goede wax die goedkoop is? Kies dan Collinite 476s.


Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:

Woody

V.I.P. Member
Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen.
De Ibrido is zeker een topper. Dat weet ik al, maar ben heel erg benieuwd naar de 476s.
 

Addy

V.I.P. Member
Ik heb de 476s ook gehad maar omdat ik die te dik had gesmeerd was het een b#tch om uit te poetsen. Dus maar weer weg gedaan.
Maar het schijnt een goede wax te zijn. Zoals eigenlijk alle collinites denk ik wel.
Ben ook benieuwd wat er uit komt hier.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb inmiddels meerdere potten Collinite #476 weggesmeerd. En mits je je aan de volgende regels houdt is het een super makkelijke wax.
  • Dun aanbrengen (applicator vochtig maken en goed uitknijpen wil hierbij helpen).
  • Niet op warm plaatwerk of in de zon aanbrengen.
  • Niet te lang laten curen. 5 minuutjes is voldoende.
Indien prijs en duurzaamheid de criteria zijn dan zal eender welke concurrentie het zwaar krijgen
 

Kilometervreter

überspammer
Leuke test inderdaad, het zal toch niet zijn dat de 5 keer zo dure wax het af gaat leggen.................

Ik ben benieuwd Nicky!
 

Pino

Premium Member
Ligt er aan wat je criteria zijn.
Iedere wax gaat het moeilijk krijgen wanneer deze tegenover de 476s wordt gezet, zeker wanneer je kijkt naar prijs en standtijd.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Dat is ook zo maar het zijn vaak net die punten die de prijs van een wax bepalen :)
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Deze test komt voort uit nieuwsgierigheid, prijs en standtijd zijn niet deze enige graadmeters. Ook verwerking, geur, "beleving" en "gevoel" spelen mee. De laatste twee zijn met name subjectieve factoren die een ieder zelf moet ervaren. Deze heb ik ook getracht juist vast te leggen, maar blijft lastig. Als voorbeeld; de één vind Dodo Juice helemaal top waar de ander er niets in kan vinden. Gaat op "gevoel".
De 476S heb ik zelf, Ibrido geleend van een bevriend detailer om te proberen en er deze test aan vast geknoopt. De vraag kwam voort uit een gesprek of het prijsverschil het (rationeel gezien) waar maakt. Met een wax uit een duurder segment koop je ook een stukje exclusiviteit. Vergelijk het met een auto van Seat of Audi.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
De eerste beading. Post het hier maar als nieuwe reactie. Kan geen foto's meer toevoegen in de startpost.

Links Monello Ibrido, rechts Collinite 476S
image.jpg

Close up van Monello Ibrido
image.jpg

Close up Collinite 476S
image.jpg
 

Chris van S.

Premium Member
@IbizaSigno off topic reactie: Ik zie dat je de originele ruitensproeiers gemonteerd hebt zitten. Je kan heel gemakkelijk de onverwarmde ruitensproeiers van de Focus III monteren die het water vernevelen op de voorruit. Kost letterlijk paar euro en heb je binnen 10 minuten gemonteerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pino

Nieuwste berichten

Bovenaan