Dubbeltest: Surf City Garage Barrier Reef Paste Wax vs Soft99 Authentic Premium

Chris van S.

Premium Member
Al langer wilde ik een dubbeltest gaan uitvoeren en nu heb ik het toch eens gedaan. Om meerdere redenen wilde ik ons forum geliefde SCGBRPW testen tegen een andere wax. Als hoofdreden test ik deze wax om mijzelf nog is te overtuigen over deze wax aangezien ik op 3 tal auto's niet echt overtuigd ben geweest. Beading vond ik erg vlak en standtijd vond ik met 1 a 2 maanden wel erg kort.

Reden van vergelijk en wat wil ik testen?
Dus ik heb SCGBRPW wax naast Soft99 Authentic gezet. Niet te verwarren met zijn broertje Fusso 12months, Authentic is geen bekende wax op dit forum maar wel ik zelf erg enthousiast over ben. Authentic heeft ook een hoog gehalte Carnauba en word daardoor ook gezien als een "showwax" (of hoe we dat ook willen noemen). In elk geval vergelijkbaar met SCGBRPW zou de standtijd 3 maanden moeten zijn van Authentic. De eerste keer dat ik Authentic aanbracht vond ik deze wax iets meer buttery als SCGBRPW, wat eigenlijk gewoon niet eens kan..... :p In elk geval voor mij meer dan genoeg reden om deze 2 waxen naast elkaar aan te brengen.
Testspot is de motorkap van mijn witte Ford Fiesta MY14. Helaas kan ik door de witte kleur van de auto geen glans vergelijken, hoe nihil het verschil zou mogen zijn. Maar uiteraard wel de standtijd, en natuurlijk de beading / sheeting.

Introductie
Surf City Garage Barrier Reef Paste Wax - 340gr - € 34.99
20150705_200944.jpg
Introductiefilmpje fabrikant
http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=72&products_id=100799
Deze wax heeft eigenlijk geen introductie nodig op dit forum dus die laat ik even bewust achterwege :)
Voor degene die de wax niet kennen leen ik de link naar de review van @Kilometervreter ;)
http://waxworldforum.nl/threads/review-surf-city-garage-barrier-reef.184/
Naast deze wax word een applicator en een mircofiber doek meegeleverd.

Soft99 Authentic Premium - 200gr - € 49,03 (omgerekend incl. verzendkosten naar NL vanuit GB)
20150705_201446.jpg
Introductie filmpje fabrikant
Wax met hoog carnauba gehalte gefabriceerd tesamen met hoge kwaliteits bestanddelen. Met als resultaat om een transparante gloss aan de auto te moeten geven.
Link naar website van de fabrikant.
http://www.soft99.co.jp/english/products/carcare/wax/authentic_premium_e.html?pid=10162
Bij deze wax word een applicator meegeleverd, tevens is de wax aan de onderzijde voorzien van een rubberring waardoor de waxpot OP de lak van de auto kan worden gezet. Ik heb dit echter niet getest.... :S

Verwerking
Motorkap heb ik zo goed als mogelijk geprepped door deze te wassen en te kleien met Poorboys Plastic clay en S&W detailer. Daarna heb ik de lak zo goed als mogelijk gereinigd met Poorboys Prof. polish. De motorkap heb ik in 2 gelijke delen opgesplitst met Colad tape in het midden van de motorkap. Daarna heb ik beide waxen 2x aangebracht. Vanaf de bestuurder gezien recht SCGBRPW en links Authentic.
Bewust heb ik dezelfde applicators en doeken gebruikt (waxworld pads en BOA doeken). Om reden dat er geen voordeel is tijdens het verwerken van de wax.

20150705_194923.jpg 20150705_194933.jpg20150705_200128.jpg 20150705_200241.jpg
20150705_200828.jpg

De eerste waarnemingen:
Iets wat ik zelf een minder belangrijk punt vind is de geur van een wax. Geur geeft uiteraard wel een extraatje bij de beleving van het verwerken van de wax maar niet meer dan dat. Echter bij SCGBRPW kan je er niet omheen, de heerlijke kauwgombal achtige geur kan ik geen genoeg van krijgen. Pure beleving tijdens het verwerken van deze wax wat gewoon een feestje is. Dat feestje is helaas wel wat minder bij Authentic. Deze wax heeft een geur die wat weg heeft van Autoglym HD wax en / of Collinite 476. Bescheiden geur die ik persoonlijk zeker niet als vervelend ervaar...

20150705_201309.jpg 20150705_201836.jpg 20150705_202411.jpg

Is Authentic nou echt meer buttery als SCGBRPW? Nou nee... tijdens het 1 op 1 vergelijk is het verschil pas goed merkbaar. Authentic is een wat zachtere paste wax waardoor het meer buttery aanvoelt. Tegelijkertijd heeft deze wax daardoor het nadeel dat er ongemerkt teveel op de pad komt, gelukkig kan je daarentegen de wax wel lang doorverwerken. Bij SCGBRPW heb je meer controle over de gebruikte hoeveelheid wax op je padje. En wat er ook op je padje zit, het verwerkt zo lekker olieachtig. Heerlijk!
Uiteindelijk vond ik kwa verwerking SCGBRPW fijner werken als Authentic. Mede door de ongelijke hoeveelheid wax gecreeerd doordat Authentic wat zachter is.

20150705_202424.jpg

Na de verwerking vond ik wel een verschil in de lak. Omdat ik aanmijzelf ging twijfelen heb ik echt een tijd lang staan kijken. Authentic vond ik uiteindelijk wat "warmer wit" en SCGBRPW echt wit gebleven.
Ook was er een verschil hoe glad dat lak was geworden. SCGBRPW is echt meer olieachtig glad en Authentic is ook erg glad maar misschien wel ietjes ruwer.

Ik heb een filmpje gemaakt waarbij ik water over de motorkap liet vallen. Het is een kort filmpje waar zicht baar is dat de sheeting enorm goed is van beide waxen met kleine voorsprong van Authentic, maar dat zegt voor nu nog helemaal niets. Aankomende 2 a 3 maanden houd ik mijn motorkap extra in de gaten.... Dus... tot de volgende! :)


20150705_204531.jpg 20150705_204319.jpg 20150705_204524.jpg

Beading SCGBRPW
20150705_204327.jpg

Beading Authentic
20150705_204339.jpg

Kleurverschil? Links SCGBRPW rechts Authentic
20150705_204837.jpg
 
Laatst bewerkt:

Black Widow

V.I.P. Member
Leuke test. Ik heb zelf de Fusso en dat is een prima wax voor niet al te veel geld. Vooral de eigenschappen bij regen zijn spectaculair te noemen.
 

Chris van S.

Premium Member
Dank heren voor de complimenten. Zelf vind ik het ook een leuke test :)
Ik heb de pot volumes in de test genoteerd voor de volledigheid @Kilometervreter

@Black Widow Fusso Dark en Light heb ik ook staan. Vooralsnog alleen dark gebruikt op de 107 van de misses, ik was in elk geval zeer positief verrast (zie mijn detailoverzicht).
Na deze dubbeltest kan ik ook Fusso in een dubbeltest gooien. Heb genoeg vergelijkbare waxen staan...
 

Chris van S.

Premium Member
Dat is zo.... letterlijk! Zeker als je het probeert te relativeren.
De prijzen staan eigenlijk ook beetje uit verhouding door de verzendkosten uit GB voor de Authentic.
Omgerekend (as we speak) zonder verzendkosten kost Authentic: € 40.83. Dus als we daar mee gaan rekenen;

Prijs per gram inclusief bijverpakte goodies:
SCGBRPW: € 34.99 / 340 = 0.10 p/g
Authentic: € 40.83 / 200 = 0.20 p/g

Deze feiten neemt de onafhankelijke jury uiteraard zwaarwegend mee in de eindconclusie :D
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Dit wordt een interessante vergelijking! Sinds ik de SCG heb pak ik die erg makkelijk, mede door het verwerkingsgemak en die geur :D.
Aan @Chris van S. zal het niet liggen, nu al de test mooi en duidelijk in beeld gebracht! Qua kleur was de test op de 107 nog spannender geweest.
 

Mausrock

Active Member
Goede test Chris ;)
Heb ze zelf ook allebei maar heb alleen de SCGBRPW gebruikt.
Dus goed om te lezen dat de Authentic het ook niet slecht doet.
 

Chris van S.

Premium Member
Tussentijdse update zonder nieuws!!! Afgelopen 2 weken uiteraard extra op de motorkap van de Fiesta gelet. Lekkere druppeltjes die wij detailers graag willen maar tot nu toe kan ik geen verschil ontdekken. Enige aanwezige bijzonderheid is de streep van het tape in het midden en niet een verschil in beading en/of sheeting. Dus was het geen nieuws... dan maar een plaatje om de boel levendig te houden. (Foto is bewerkt om de druppels goed zichtbaar te maken)

20150718_082240-01.jpeg

links: SCGBRPW rechts: Authentic

Wordt vervolgd!
 

Chris van S.

Premium Member
Het is een tijdje geleden dat ik jullie geinformeerd heb over de toestand van de waxen in dit testtopic. Ben nog steeds ongelovelijk ontzettend "druk" met testen,dus ondanks de stilte gaat deze test onverminderd door.

Nogmaals deze test gaat niet om de glans. Dit is toch niet "meetbaar" op een witte auto. De test gaat mij om de beading en sheeting van beide waxen. Tot dusver was er niet tot nauwelijks verschil zichtbaar tussen de 2 waxen mbt beading en sheeting.
Het is nu dik een maand geleden dat ik beide waxen heb aangebracht op de motorkap van mijn Ford Fiesta. Op zowel een schone als een vieze motorkap is de enthousiaste beading helaas alweer verleden tijd. Druppeltjes zijn al wat platgeslagen, ook als de auto net gewassen is. Misschien ben ik wat verwend of kritisch, maar als beading liefhebber had ik gehoopt op een wat langere enthousiasme wat dat betreft. Zeker omdat ik waxen op de Fiesta heb gehad waar de beading wat langere tijd vrolijk aanwezig bleef....
Nu na pakweg een week of 5 gaan we nog geen eindconclusies trekken. Wel gaan beide waxen wat verschillen laten zien. Waarbij de sheeting van SCGBRPW een stuk minder enthousiast is blijft er minder water op dit oppervlak liggen. Op het oppervlak waarop Soft99 Authentic is aangebracht blijft er na het sproeien aanmerkelijk meer water liggen. Ook als ik kritisch kijk naar de manier waarop ik sproei. In het filmpje is zichtbaar dat ik de 2e keer niet helemaal goed verspreid sproei aan de rechterzijde/Authentic kant. Maar dan nog blijft aan de onderzijde waar het water afloopt, aanmerkelijk meer druppels liggen dan aan de SCGBRPW/linker kant.
Wellicht kan de waxgeleerdheid hierop inspringen? Betekend het dus dat Authentic op dit moment meer bescherming geeft? Omdat de sheeting nog zeer enthousiast is en omdat er nog water op dit oppervlak blijft liggen. Omdat er immers om een beschermd oppervlak het langst water blijft liggen....

In elk geval onderstaand het filmpje met foto's voor de beeldvorming en ter uwer vermaeck.


Linkerzijde SCGBRPW
20150812_174808.jpg

Rechterzijde Soft99 Authentic

20150812_174758.jpg




Nb. in de tussentijd liet de beading en sheeting van de Autoglym HD wax op de rest van de auto tekenen van vermoeidheid zien. Het liefste wil ik natuurlijk gelijk heel de auto weer detailen, maar dat heb ik uitgesteld door Angelwax Corona aan te brengen over de HD wax. De beading en sheeting van dit product is waar ik echt vrolijk van word. Zodra de test op de motorkap klaar is zal ik de Fiesta een detailbeurt geven. Waarschijnlijk krijgt de Fiesta dan een laag Soft99 Fusso Light op de lak.
 

Chris van S.

Premium Member
Ik hoop dat we kwa tijd op de helft zitten. Maar aankomende 6 weken krijgt de Fiesta nog een hoop km, vliegjes en (hopelijk) een hoop zon te zien.
 

Chris van S.

Premium Member
Ik hoop dat je gelijk hebt @FiveCX-5, dan zal mijn vertrouwen in SCGBRPW weer een stuk groter zijn.

Wat is de reden dat je denkt dat het forum lieveling gaat winnen?
 

Nieuwste berichten

Bovenaan