Gepolijste koplampen Orange peel

Donovan

Member
Hoi!

Zo nu en dan polijst ik gele verweerde koplampen van mensen. Dat gaat altijd erg goed.
Ik heb alleen nu 1 foutje gemaakt. Ik gebruik als blanke lak deze spuitbus:
https://www.spraymaxstore.nl/produc...tie-set-2x-250ml-2k-blanke-lak-primer-684099/

Deze spuitbus moet geactiveerd worden voordat je het gebruikt. Maar dat ben ik dus vergeten. Nu heb ik dus helaas 2 koplampen met orange peel er op. Voordat ik de blanke lak aanbracht waren ze wel heel mooi glimmend.

IMG-20190805-171841.jpg

IMG-20190805-171857.jpg


Moet ik nu weer opnieuw beginnen met schuren en polijsten of zou ik de blanke lak nog strak kunnen polijsten met een microfiber cutting pad, en dan polijsten met een finishing pad?

Wat raden jullie aan?

Mijn stappenplan is trouwens:
Wetsanden met 800-1000-1500-2000-2500-3000 > Compound > polish > primer > blanke lak (2x)
Dat gaat tot nu toe altijd goed.

Groetjes!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik zou opnieuw sanden. Misschien hoef je niet helemaal opnieuw bij 800 te beginnen maar volstaat een fijnere korrel al om de blanke lak eraf te halen.
Dan weet je ook zeker dat je geen hechtingsproblemen krijgt, al zal dat best meevallen als je voor de tweede keer dezelfde blanke lak gebruikt.
 

Kevin

New Member
Ik zou opnieuw sanden. Misschien hoef je niet helemaal opnieuw bij 800 te beginnen maar volstaat een fijnere korrel al om de blanke lak eraf te halen.
Dan weet je ook zeker dat je geen hechtingsproblemen krijgt, al zal dat best meevallen als je voor de tweede keer dezelfde blanke lak gebruikt.
Zeker wel zorgen dat alle (misschien niet harde) lak er af is met het schuren, anders ga je zeker plekken zien.

Nog een tip, zet de spuitbus warm voor je 'm gaat gebruiken. Heel goed schudden en zo dun mogelijk eerste laagje, daarna volgens instructie lagen bouwen.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik vroeg me trouwens wel af hoe je op die koplampen kon onderscheiden dat het werkelijk orangepeel was. Dat valt nog niet mee om op een niet vlak deel van dergelijke afmetingen daadwerkelijk orangepeel te onderscheiden.
 

Donovan

Member
Ik heb inmiddels de koplampen opnieuw geschuurd.
Ben uiteindelijk begonnen met 800 omdat de blanke lak knetterhard was.

Daarna de rest van de stappen weer gedaan en de koplampen zien er weer keurig uit.

Zeker wel zorgen dat alle (misschien niet harde) lak er af is met het schuren, anders ga je zeker plekken zien.

Nog een tip, zet de spuitbus warm voor je 'm gaat gebruiken. Heel goed schudden en zo dun mogelijk eerste laagje, daarna volgens instructie lagen bouwen.
De spuitbus leg ik inderdaad altijd al in een emmer met warm water, en schudden doe ik ook als een malle haha. Maar was deze keer vergeten de spuitbus te activeren, gewoon een stomme fout.

Ik vroeg me trouwens wel af hoe je op die koplampen kon onderscheiden dat het werkelijk orangepeel was. Dat valt nog niet mee om op een niet vlak deel van dergelijke afmetingen daadwerkelijk orangepeel te onderscheiden.
Ik dacht dat dit de benaming was voor het wazig worden van de koplamp. Neem aan dat dit orange peel is toch? Of heet dit weer anders?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Nou het ziet er voor zover ik het kan zien op de foto wel een beetje uit als sinasappelhuid of orangepeel. Maar het kan ook de laagdikte zijn die dit effect geeft, al dan niet veroorzaakt door het niet activeren van de spuitbus.
Maar over het algemeen moet je redelijk goed kijken om orangepeel te ontdekken, tenzij je bij dag- of kunstlicht precies in de goede hoek ten opzichte van de lak staat.
Een rechte TL-buis in de reflectie van de lak verraad in de regel orangepeel het beste. Je ziet dan kleine bolvormige putjes in de lak.
Orangepeel wordt door ons detailers gezien als lakdefect, maar vergeet niet dat veel autofabrikanten een bepaalde mate van (korte golf) orangpeel nastreven in hun spuitproces.
Dat is een beetje binnen de gedachte "je kunt beter -in lichte mate- orangepeel zien, dan anderssoortige lakdefecten". Veel mensen zien het ook niet.
Je hebt er goed aan gedaan om opnieuw te schuren, zeker nu het resultaat goed is.
 

Donovan

Member
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg!
Denk dat ik dit dan gewoon wazige koplampen noem haha! Ben helaas vergeten een foto te maken van het eindproduct.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan