Glaspolijsten met Ceriumoxide 521 van 3D

BlackPassat

V.I.P. Member
Tijdens de 3D demodag in mei 2024 bij Waxworld zocht Sebastien van 3D nog "een object" om een demo glaspolijsten op te doen, ik bood daarvoor mijn Passat CC aan.
De auto werd -schandalig vuil- in de washbay van Waxworld gezet en rond de raamlijsten afgeplakt. De linkerzijde van de voorruit werd gepolijst en aan het einde van de dag kon ik naar huis met een half gepolijste voorruit.
Geen probleem: ik wist vooraf dat ik de klus verder af zou moeten maken, en ik verheugde me er vooraf al op dat ik de Festool Shinex Rotary weer eens uit de kist kon halen.
Vandaag leek het tenminste in de morgen droog te blijven. Gisteren de auto gewassen dus ik kon direct aan de slag nadat ik de ruit nog even gereinigd en drooggemaakt had.
Nou was dat droogmaken maar van korte duur want het druppelde/miezerde zo af en toe gedurende de morgen. Dat is echter voor glaspolijsten eigenlijk alleen maar een voordeel omdat je continu water moeten aanvoeren: dat gebeurde nu automatisch.

Het wordt even doorbijten lieve lezertjes want dit keer een verhaaltje zonder verder begeleidend fotomateriaal. De krasjes en de wipermarks" in een voorruit zijn vrij moeilijk vast te leggen, zeker met een simpele smartphone.

Het proces start met een viltpad van Detailpro Glass Polishing pad. Deze wordt aangebracht op de rotary (Dual Action kan ook maar dan mis je wel wat broodnodige power) De pad kan vooraf met een mistje water worden bevochtigd.
Vervolgens wordt de pad ruim voorzien van de CeriumOxide glasspolish in dit geval van 3D: 3D glass Polish 521
Ik leg twee volledige cirkels: eentje op 35 mm van het midden en een op 70 mm van het midden (ongeveer dan he)
De voorruit mag bevochtigd worden met een spraytje water. Ik had de voorruit voor mezelf verdeeld in vier vlakken: links en rechts, boven en onder. Met de rotary op de laagste stand wordt het polijstmiddel verdeeld. Na een "inwerkpass" gaat het toerental omhoog en kan het werk beginnen. Je moet zelf even aanvoelen wat een verantwoorde snelheid van de rotary is want de ceriumoxide en redelijk dun en het water verdund het ook nog eens. Grote kans dat het flink gaat spetteren!
Het werkt het makkelijkst als je iemand met een sprayer bij je hebt staan. In mijn geval heb ik de hulp van @BlackMassat ingeroepen. Zolang de polish melkachtig is gaat het goed; wordt het droger dan moet er bijgesprayed worden.
Je kunt het gebruikelijke dambordpatroon aanhouden bij het polijsten, maar omdat ik met een rotary heb gewerkt heb ik eigenlijk voornamelijk in horizontale banen gewerkt; één keer heen en één keer terug over dezelfde baan noemen we hier even één pass, laat de banen overlappen (hiermee kun je je polish ook vrij makkelijk verdelen naar de plekken waar je het nodig hebt) Tel hardop want voor een goed resultaat heb je twintig (ja 20!) sectionpasses nodig. Als je middel op raakt breng je weer nieuw aan, dat kan op de pad maar ook rechtstreeks op de ruit. Let op: dit proces is een chemisch/mechanisch proces. Je hebt dus de wrijving van de machine nodig, een viltpad, én de natuurlijk de ceriumoxide dit alles in combinatie met water.
Na 20 sectionpasses neem je de ruit af met een vochtige doek en vervolgens wrijf je de ruit droog. Nu kun je het resultaat van je werk zien.
Glaspolijsten is een intensief werkje en je moet geduld hebben, sta er dus niet van te kijken dat je nógeens 20 passes nodig hebt (en wie weet nogeens 20?) Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de wat grovere krassen lokaal extra aan te vallen.
De banen van je ruitenwissers kun je er prima mee wegwerken, kleine krasjes en beschadigingen gaat ook goed.
Voor wat dieper krassen moet je echt flink aan de gang maar als je de warmteontwikkeling goed in de gaten houdt kun je ook die merkbaar verbeteren.

Ik heb na het polijsten de ruit voorzien van een laagje Angelwax H2Go

Dirk Post

Premium Member
Gebruik je daarbij een pad van 125 mm ?
En hoe lang gaat zo n pad mee Johan, kan je er meerdere ruiten mee doen?

Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Ja ik gebruikte de 125 mm viltpad. Je kunt meerdere ruiten doen volgens mij, want het vilt is kortharig en lijkt niet heel snel te slijten.

Dirk Post

Premium Member
Ik heb zonet ook zo n 3 D flesje besteld,met wat pads,kom ook regelmatig voorruiten met vegen/ lichte veger krassen tegen, maar eens proberen hoe dat gaat/werkt.

BlackPassat

V.I.P. Member
Goed bezig @Dirk Post , jij wil ook alles eens geprobeerd hebben he?
Het is echt een detailerklusje Dirk. Er gaat best veel tijd inzitten en daarom is het niet direct een klus die commercieel goed rendabel te maken is. Zeker niet op de moderne ruiten. Bij bijzondere oldtimers kan het zeker wel de moeite zijn om twee redenen: vaak is er niet meer aan een originele nieuwe ruit te komen dus je zult misschien wel moeten polijsten voor een nette ruit. Daarnaast is het oude glas meestal iets zachter waardoor je wat sneller resultaat haalt.
Let wel op: theoretisch kun je "sporen"of "banen" polijsten wat optische vertekening in de ruit kan geven.
Een gewaarschuwd mens.......

Nieuwste berichten

Bovenaan