Het grote WW BBQ topic

BlackPassat

V.I.P. Member
en nooit bevroren vlees op de Q Johan ! :confused:........

Ja hallo Marcel, kom ik zó dom over?

Meeste vlees is inderdaad gemarineerd bij ons. Als er bij mij thuis vier man iets anders wil, dan loop ik dus gewoon vier keer op en neer naar de koelkast om daar de benodigde vleesjes uit te halen. Het (verschillende) rauwe vlees gaat zelfs niet samen op één bordje van de koelkast naar de BBQ.
 

Kilometervreter

überspammer
Dit weekend staat er (zondag) gerookte zalm op de huid op het menu, al naar gelang de grootte van het stuk zalm zal ik dit als voorgerecht of als hoofdgerecht serveren.
Als ik het als voorgerecht doe ga ik lekker picanha steaks met chimmichurrie maken :).
Om de zalm mooi te roken heb je dus een rookplank nodig :rolleyes:, deze gelijk met de pizza(kolen)schop mee besteld. (tis echt een groot ding:eek:)
IMAG0365.jpg IMAG0366.jpg
 

nicknameless

V.I.P. Member
Vandaag voor het eerst zelf ge-bbq-d, normaal gesproken ga ik ergens bbq-en :D

Alleen een paar vragen:

- wie heeft dé gouden tip om er voor te zorgen dat (gemarineerde) speklapjes niet lekken/druipen en voor een rookwalm zorgen? Je zou de indirecte methode kunnen gebruiken met een lekbakje in het midden, maar de bbq is al klein van zichzelf, 37cm, dan blijft er weinig ruimte over...

- heeft de bbq genoeg briketten? Volgens de handleiding zouden er 24 briketten in moeten, maar zelf vind ik dit een beetje weinig? Eigenlijk was de bbq na ongeveer 2 uurtjes al aan het "afkoelen" en was het merkbaar dat het langer duurde dat het vlees gaar was.

Klaar voor de start.
20140807_163720_zpseu8i6gpr.jpg


Natuurlijk de standaard vleessoorten zoals speklapje, hamburger en worst. Daarnaast ook varkenshaas gemarineerd in ketjap en knoflook.
20140807_170210_zpsugxnsrsi.jpg


Voor mijn gevoel beetje weinig briketten? Meer pastte er ook niet in de mini fire-starter. Kan ik naderhand nog wat briketten erbij gooien?
20140807_170856_zps9tuheyjg.jpg


20140807_190037_zpslotbogqo.jpg


Amper 2,5 uur later is de boel volledig afgekoeld en zijn er nog brokjes briketten over die je zo kapot drukt, ze verpulveren gewoon.

20140807_194414_zpssl8qtzqy.jpg
 
Laatst bewerkt:

Gio

Active Member
@Gio Het is makkelijk om zo'n opmerking te plaatsen maar ik denk dat @Cavemania er meer aan heeft om er dan een recept bij te geven of wat tips voor nog lekkerdere hambo's.[/quote]

Ik doch.. op een detaillisten forum en iets met details;)

Mijn BBQ-guru: Ainsley Harriott uit zijn BBQ Bible: http://www.thefreelibrary.com/AINSLEY'S BRILLIANT BURGERS; Ainsley Harriott's Barbecue Bible; PART...-a060670649. Zit meteen wat rand gebeuren bij.

Dan is er die 3 sterrenchef die naar perfectie streeft: Heston Blumenthal. In het perfecte recept gebruikt hij 3 soorten vlees, hier de variant met maar 1: http://www.channel4.com/programmes/how-to-cook-like-heston/articles/all/beef-burgers-recipe. Ook weer niet alleen hoe maak je het vlees, maar het ging om smaak.

Dan smaak. Smaak is vet. De longhaas (ook erg lekker op de barbie en laat zich prima marineren) heeft een mooie vetverpakking en als je dat vet mee laat malen voor je gehakt, mmm.

Echt geweldig vet komt eigenlijk van het varken, misschien ken je de pata negra ham? Van dat vet dat smelt als je er over wrijft.. dat dan mee laten malen...

Toevoegingen aan het vlees als ui of paprika geven kans op ongelijke garing, beter later op het broodje toevoegen.
En als je een hamburger van rundvlees draait, probeer dan eens mierikswortel als saus component!:p

O, en een barbecue:
grill-refinish-01.jpg

Ziet er zo uit:rolleyes:
 

Kilometervreter

überspammer
@nicknameless
Vraag 1) Het is juist de bedoeling dat dit een beetje druipt, en rookt zodat de rook smaak in je vlees trekt, zolang je je deksel dicht houdt ontstaat er ook geen vuur.
Inderdaad indirect kan maar krijg je je speklapjes niet lekker knapperig zoals ze moeten zijn vind ik :).
vraag 2) Ik zou een volle brikettenstarter vullen en deze kolen aan 1 kant van je Q leggen, hierdoor heb je een direct gedeelte en indirect gedeelte om je vlees zoals worsten na te laten garen. Zoals je zelf al schreef bbq-en jullie met zijn tweeen en heb je ruimte genoeg, ik neem aan dat je niet 1.5kg vlees gelijk op je Q gooit :). Hierdoor krijg je ook een hogere temp aan je directe kant en kan je het rustig na laten garen aan de andere kant, nu heb je alleen directe warmte en kan je eigenlijk niet even rustig zitten, je moet zeer attent zijn omdat anders je vlees door de directe warmte verbrand.
Vraag 3) Je kan er zonder problemen briketten bijgooien, ikzelf gebruik de long life briketten van Weber en heb zonder probleem 4 uur warmte, afhankelijk uiteraard hoe hoog ik de temp wil. Als je je luchtinlaten onder in de Q helemaal open en in je deksel helemaal open hebt staan heb je de hoogste temp en gaan je briketten uiteraard het snelst!
Mijn briketten verbranden eigenlijk ook altijd allemaal, ik zet de schuiven helemaal open als ik klaar ben en ze branden voor 90% op.

Ik hoop wel dat je lekker gesmikkeld hebt trouwens! :)
 

Kilometervreter

überspammer
@nicknameless Ik vind het een beetje moeilijk inschatten hoe groot je Q is ivm de directe/indirecte zone's.
Ik vind het niet prettig bbq-en als ik alleen directe hitte heb, je kan niets even aan het kantje leggen en dingen gaan dan gewoon te snel, kan ik niet rustig mijn wijntje opdrinken :).
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
@Kilometervreter , ik zou hier niets meer aan kunnen toevoegen, alleen dat ik juist daarom liever de Cocosbriketten gebruik, vanwege de langdurige hitte die ze afgeven........(wel blijven spelen met luchttoevoer en luchtafvoer)

Patrick, ziet er goed uit, de tip van Leon over de 50:50 is perfect ! (moet jou toch wel aanspreken.....hahaha)

Vandaag voor het eerst zelf ge-bbq-d, normaal gesproken ga ik ergens bbq-en :D
Alleen een paar vragen:
Amper 2,5 uur later is de boel volledig afgekoeld en zijn er nog brokjes briketten over die je zo kapot drukt, ze verpulveren gewoon.

Je moet er ook niet in knijpen, maar oppakken..........beetje respect voor de hitte-makers,
en als ik het raam aan de voorkant van het huis én aan de achterkant van het huis openzet, tocht ik ook weg..............:p
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Een verstokt BBQ liefhebber kijkt naar zijn vrouw en kan het niet laten om een opmerking over haar achterste te maken. "Schat" zo zegt hij "je kont begint behoorlijk uit te dijen, ze heeft bijna de omvang van de barbecue"
Ze gaat er vanzelfsprekend niet op in.
's Avonds kruipt de man in bed lekker tegen zijn vrouw aan en begint zachtjes over haar billen te wrijven.
"Stop er maar mee vent"zegt ze "voor zo'n klein worstje steek ik de barbecue niet aan"
 

Cavemania

V.I.P. Member
Vandaag even ingredienten gehaald voor hamburgers. Morgen maar weer eens proberen. Als de smaak nu goed is kan ik ze de volgende keer maken voor op de bbq :)
 

nicknameless

V.I.P. Member
Hoe zit het eigenlijk met het onderhoud c.q. schoonmaken aan/van een Q?

Ik heb de Q weer schoon gemaakt als "nieuw". Rooster waar het vlees op heeft gelegen met een lauw sopje en sponsje (niet schurende kant!), het kolenrooster ook weer schoon gemaakt, het opvangbakje ónder de kolen ook. De Q zelf alleen met water omgespoeld zodat al het stof eruit is.

Gekkenwerk of...? :confused:
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Gekkenwerk........


Q met vuil rooster aansteken, zoals je al weet.....starter, kolen enz, enz dan met Weber borstel (zie posts van @Kilometervreter) rooster schoonmaken als deze heet is, dan kan je hem gewoon daarna weer gebruiken !!!!!!!!
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Een verstokt BBQ liefhebber kijkt naar zijn vrouw en kan het niet laten om een opmerking over haar achterste te maken. "Schat" zo zegt hij "je kont begint behoorlijk uit te dijen, ze heeft bijna de omvang van de barbecue"
Ze gaat er vanzelfsprekend niet op in.
's Avonds kruipt de man in bed lekker tegen zijn vrouw aan en begint zachtjes over haar billen te wrijven.
"Stop er maar mee vent"zegt ze "voor zo'n klein worstje steek ik de barbecue niet aan"

Ahhh. Ik snapte de link met de Bbq al nooit als we in bed liggen. Maar nu snap ik het:confused:
 

Nieuwste berichten

Bovenaan