Het grote WW BBQ topic

Kilometervreter

überspammer
Op verzoek van vele (twee) ga ik hier een topic openen waar je je BBQ kunsten in kwijt kan.
Alles is welkom van zwart van buiten en rood van binnen tot hoogst culinair kan je kwijt hier.
Ik zelf heb een Weber one touch premium van 57 cm met het Weber Gourmet systeem erbij met Seargrate, wokpan en pizzasteen. De Weber staat hier gemiddeld twee keer per week aan.
Een van mijn favorieten is en blijft spare-ribs, hier mijn recept.
Ongemarineerde ribs eerst het buikvlies van verwijderen en allerlei frutseltjes en losse stukjes.
Dan de marinade
8 eetlepels zoute soja
2 eetlepels olie
2 eetlepels bruine basterdsuiker
1/2 limoen
2 rode spaanse pepers
8 tenen knoflook
7 cm gemberwortel.
Honing
eerst de soja, de suiker , de olie en de limoen(uitgeperst) goed mengen
de peper, knoflook en gember zo klein mogelijk snijden en ook erbij mengen. Uurtje laten staan.
Dan de ribs met deze marinade insmeren en in een plastic zak doen. dit minimaal een nacht in de koelkast leggen met om de paar uur de zak even omgooien zodat de marinade zich goed verspreid.

Voeg 5 volle eetlepels honing toe aan de overgebleven marinade en zet dit ook in de koelkast.

De volgende dag je BBQ aansteken op de indirecte wijze (dit is wel een lang verhaal moet je even op googlen) of zie hier http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php Dit is echt veel makkelijker dan dat het eruit ziet!
Nu lekker gaan zitten met een wijntje of een biertje, als je BBQ lekker op ca 110 graden de spare ribs erop, niet boven de kolen uiteraard en lekker 4\5 uurtjes laten roken.
Schaal met bier boven de kooltjes om het lekker sappig te houden.
De laatste 1 1/2 uur je ribs met de overgebleven marinade insmeren zodat ze een mooie bruine kleur krijgen.
Echt zalig als het klaar is! Je kan je ribs zonder tandjes van de botjes afknabbelen.
Eetse!
1005437_489760987783267_1089219016_n.jpg



Oja, ga noooooooit BBQ-en als je haast hebt, BBQ-en is onthaasten en moet je altijd op je gemakkie en het liefst met een lekker glaasje en in goed gezelschap doen :)
 
Laatst bewerkt:

Cavemania

V.I.P. Member
Zo de ju, dat is bijna tot kunst verheven bbqen.

Zo uitgebreid doen wij het niet. Wellicht in de toekomst wel als de kids wat groter zijn.

Wat ik zelf erf lekker vind en minder tijd kost is varkenshaassaté. Hoe wij het doen, snelle methode, zakje conimex marinademix. Varkenshaas in blokjes snijden, niet te klein, marineren volgens recept Conimex. Satestokjes een tijdje in het water zetten en vervolgens vlees aan de stokjes doen. Kan uiteraard ook met andere soorten vlees.

IMAG1769_zpsmpkhy0ds.jpg


Oh ja, dit alles maken we klaar op de Weber CharQ. Had bijna de Weber van @FiveCX-5 er bij maar mocht helaas niet van de vrouw. Die vond het niet nodig.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Wat voor briketten gebruiken jullie? Ik soms van Weber maar meestal hebben we briketten van de supermarkt. Die van Weber zijn hier bijna niet te krijgen. Ik heb het idee dat de Weber briketten wat egaler warm worden en dat ze langer gloeien
 

Kilometervreter

überspammer
@Cavemania dat valt best wel mee hoor die kunst....

Het gietijzeren rooster op je Q is een top ding! Als je zorgt dat het echt heet is voor je er wat opgooit ( laat hem maar rustig 20 minuten dicht als de kooltjes gloeien) krijg je hele mooie grill marks op je hambo's of wat je er ook opgooit. B.v. hambo's op hete grill 5 minuten aan de ene kant en 4 minuten aan de andere kant met de kap dicht, vlees niet verschuiven andres is je mooie mark weg :).
Heel simpel en ziet er zeeeeeer professioneel uit en dat alleen door dat mooie gietijzeren rooster!
Primo032Medium.jpg cb022e5e-d6b0-4af8-aea5-9a8e880ae44b.jpg


P.s wel even de borstel over het rooster als die heet is voordat het vlees erop gaat en als je klaar ben ook even de borstel eroverheen, voor de rest niks aan doen :).
Dit is een goede
 
Laatst bewerkt:

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mooie recepten! @Kilometervreter ik begrijp die methode niet helemaal. Is het nu de bedoeling dat de ene helft van het kolenrooster met kolen/briketten word voorzien en de andere helft niet?
 

nicknameless

V.I.P. Member
Mijn bbq toptip:

gebruik goede kwaliteit kolen en/of briketten. De meuk die opgestapeld ligt bij de lokale benzinestation ligt dag en nacht buiten.

Hierdoor zijn de kole /briketten vochtig waardoor het lastig is deze aan te steken.
Gevolg is dat iedereen maar meer en meer vloeistof, aanmaakblokjes, spiritus, kranten op de bbq gooit teneinde zo snel mogelijk de fik erin wilt hebben.

Goede kwaliteit (origineel Weber) vindt je meestal bij het tuincentrum waar ze over het algemeen het hele assortiment
hebben.
 

Kilometervreter

überspammer
Mooie recepten! @Kilometervreter ik begrijp die methode niet helemaal. Is het nu de bedoeling dat de ene helft van het kolenrooster met kolen/briketten word voorzien en de andere helft niet?
Ja klopt, maar een helft vol met kolen is wel veel hoor, een kwart is voldoende!
@Cavemania ik gebruik de Weber long life (pas bij de Gamma in de aanbieding geweest 2 zakken voor prijs van 1) en de Weber houtskool, voor dingen die een hoge temp. nodig hebben.
Briketten gaan langer mee (uur of 3/4) houtskool ca 2 uur maar hogere temp.
@nicknameless klopt, als de basis niet goed is kan het eindresultaat ook nooit goed zijn, net detailen :)
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Haha, leuk topic van @Kilometervreter...............:)

Even voor de duidelijkheid : de indirekte en direkte methode geldt alleen voor ronde kogelbbq`s, deze werken altijd als een soort heteluchtoven, dus de bbq`s met open rooster, zoals de Barbequooks en de diverse andere rechthoekige open rooster bbq`s zijn hier niet voor geschikt, deze zijn alleen voor de direkte methode.............

Direkte methode : de kolen liggen netjes direkt onder het garnituur en het vlees. Goed voor snel dichtschroeien (biefstuk e.d.)
Indirekte methede : de kolen liggen of links of rechts of aan beide kanten van het rooster, het middenstuk blijft leeg, bij alleen links hebben we een groter leeggedeelte aan de rechterkant, bij alleen rechts, een groter leeggedeelte aan de linkerkant. Er wordt vaak gebruik gemaakt van een lekbakje onder het te bereiden gerecht.............

Voordelen indirekt : nooit verbranding en een heel goed te doseren temperatuurregeling van de hitte..........Uitstekend geschikt voor haassaté`s en hele kippen.........hierover later meer.......
Voordelen direkt : sneller het vlees bereid (maar wel er bij blijven !!) snel zelfgemaakte hamburgers dichtschroeien, daarna laten garen......varkensvlees (extra gemarineerd, waardoor sneller gaar........)

tips worden vervolgd onder het motto vraagt U maar..........:p
 
Laatst bewerkt:

Ketoembar

V.I.P. Member
Kunnen jullie ook lekker tonijn maken op de bbq?
Tonijn op zich vind ik al lastig en persoonlijk. Zelf doe ik altijd een stevig stuk tonijn aan beide kanten op hoog vuur dichtschroeien, dan vuur lager en heel even doorgaren, zodat het binnenin net gaar is. Mag van mij zeker niet doorbakken zijn.
Hoe zouden jullie dat op de webert doen?
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de meeste vis wel heb gehad, van zalm op de huid, talapia`s en panga`s, enz. maar tonijn nog nooit, zal eens kijken....

Tonijn gebruiken wij alleen bij de bereiding van handgemaakte sushi`s...........:)

Ik denk direkt vuur op folie en dan doorsudderen................p.s. als je folie gebruikt hoef je niet te keren.........
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Wat voor briketten gebruiken jullie? Ik soms van Weber maar meestal hebben we briketten van de supermarkt. Die van Weber zijn hier bijna niet te krijgen. Ik heb het idee dat de Weber briketten wat egaler warm worden en dat ze langer gloeien

Robert, probeer eens in dat hoge noorden Cocosbriketten te scoren, bij de goeie winkel (Keurslager, Intratuin, Groenrijk etc hebben ze deze uitmuntende briketten....) Deze briketten hebben een veel grotere hitte en zijn na bereidingstijd van de Q en het sluiten (dichtzetten van roosters) de volgende keer gewoon weer opnieuw te gebruiken !! :)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Zal wel eens kijken. Nadeel hier is altijd wel als je iets wil hebben dat je er een eind voor moet rijden. Als je zo ineens iets in je hoofd hebt kan je niet zomaar een zakje briketten scoren. Maar we moeten maar eens wat voorraad aanleggen. Had een tijdje geleden de Weber briketten en die bevielen erg goed. Ook veel minder last van asresten etc.

Hoe houden jullie de roosters schoon en in topconditie?
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Had een tijdje geleden de Weber briketten en die bevielen erg goed. Ook veel minder last van asresten etc.

Hoe houden jullie de roosters schoon en in topconditie?

Ik vind die Weber briketten altijd zo stinken.........geen last van ? OK, ze branden wel goed, maar Cocos is beter.........(begrijp nog steeds niet waarom Weber ze niet fabriceert ! :mad:)

Roosters hoef je niet schoon te maken, simpelweg je Q aansteken, wachten totdat ie 200-250 graden is en dan met de borstel (zie post @Kilometervreter) even schrobben, klaar !! Alle bacteriën zijn volledig weg bij 200-250 graden !! :)
 

Cavemania

V.I.P. Member
Oke, nou dat valt dan alweer mee, Scheelt me een hoop werk. Wil ze altijd keurig schoon hebben voor ik begin ;)

Altijd al vekeerd gedaan dus... :oops:

Toch handig dit topic :)
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
En weer een leuke BBQ-tip :

Het eerste dat ik ooit in mijn Weber kettle heb gemaakt is Beer Can Chicken, kortweg BCC, hier ook wel bierblikkip genoemd, een Amerikaanse BBQ klassieker.
Doordat de kip op een blik met bier staat blijft hij goed sappig. Het volgende recept is voor één kip, maar als je er twee doet kan je alles gewoon verdubbelen. Twee kippen van 2 kilo het stuk is trouwens genoeg voor acht personen.

Ingrediënten:1 theelepel mosterdpoeder
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel zeezout
½ theelepel knoflookpoeder
½ theelepel korianderpoeder (@Ketoembar...hahahaha)
½ theelepel komijnenpoeder
½ theelepel vers gemalen zwarte peper
1 kip, 1,5 – 2 kg
2 theelepels olijfolie (andere olie mag ook, bv arachide-olie)
1 bierblik (½ liter)
hickory rookhout voor de barbecue
Mix in een bakje alle ingrediënten voor de rub.
Haal het overtollige vet van de kip en was en droog haar af met keukenrol.
Wrijf de kip aan de binnen-, en buitenkant in met de olie en daarna met de rub. Laat minimaal een uur intrekken.
Open het bierblikje en gooi de helft eruit of drink het op hahaha (als je hickory snippers gebruikt om te roken dan kan je die een uurtje in dit bier of in water weken, bij blokken hout heeft dat geen zin). We gaan nu de indirecte manier hanteren............zie post 8 !
Maak aan 2 kanten of aan 1 kant (dan heb je de rechterkant vrij of andersom) van de barbecue een hoopje kolen, plaats een lekbak in het midden. (ik hou de bbq op zo’n 190°C / 375°F) en steek de kolen aan. Liefst met een starter zie eerder in dit topic........of anders met bruine aanmaakblokjes, stinken niet ! Weber verkoopt aluminium lekbakjes maar die zijn aan de prijs, je kunt als alternatief bij de Makro aluminium salade schalen kopen, de Blokker heeft ze als het goed is ook, als je hier de randen van omvouwt passen ze perfect en ze zijn aanzienlijk goedkoper.


Zet de kip op het bierblik. Een grappig gezicht, foto`s !! Leg het rookhout op de kolen (goed nat maken 24 uur van tevoren....) en plaats als je rook ziet de kip in het midden van de barbecue en doe deksel erop.



Als het sap dat uit de kip loopt helder is en de temperatuur in de borst 80°C en in de dijen 82°C / 180°F is dan is de kip gaar, bij kippen van 2 kilo duurt dat ongeveer 1 uur en een kwartier. Mocht de kip te snel bruin worden dan kun je haar altijd lichtjes afdekken met aluminiumfolie.
Laat de kip 10 minuten rusten en haal haar van het blik af, knip met de wildschaar stukken.

p.s je hebt nog nooit zo`n sappige en malse kip gegeten !!! (met een vleugje rook-smaak) :)
als je geen temperatuurmeter hebt, kan je ook na een uur even kijken.......
p.s. bestaand recept......Vuur en Rook.........veel plezier en eet smakelijk !
 
Laatst bewerkt:

Cavemania

V.I.P. Member
Nu we toch met recepten bezig zijn. Maken jullie zelf hamburgers en zo ja. Wat voor recept hebben jullie hier voor? Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar heb nog niet de perfecte hamburger gemaakt. Wat doen wij?

- circa 500 gram rundergehakt
- 1 ei
- paprikapoeder
- knoflook(poeder)
- zout
- peper
- paneermeel

De kruiden naar behoefte bijvoegen. Naar mijn idee ontbreekt er nog iets aan de ingrediënten.
 

Gio

Active Member
Dit is een recept voor een platgeslagen gehaktbal. Bij een hamburger wordt er bloed als bindmiddel gebruikt en tevens wordt er op lage temperatuur gewerkt;)
 

Kilometervreter

überspammer
Nu we toch met recepten bezig zijn. Maken jullie zelf hamburgers en zo ja. Wat voor recept hebben jullie hier voor? Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar heb nog niet de perfecte hamburger gemaakt. Wat doen wij?

- circa 500 gram rundergehakt
- 1 ei
- paprikapoeder
- knoflook(poeder)
- zout
- peper
- paneermeel

De kruiden naar behoefte bijvoegen. Naar mijn idee ontbreekt er nog iets aan de ingrediënten.

Niks mis mee hoor, ik doe er altijd nog een fijngesnipperde ui doorheen en voeg een eetlepel mosterd en een eetlepel ketchup aan toe. wel altijd half om half gehakt nemen, vind ik voor hambo's het lekkerst.

@Gio Het is makkelijk om zo'n opmerking te plaatsen maar ik denk dat @Cavemania er meer aan heeft om er dan een recept bij te geven of wat tips voor nog lekkerdere hambo's.
 

Kilometervreter

überspammer
@BlackPassat

Dit is het grote WW BBQ topic......................

Ik doe de stukjes vlees gewoon luchtig tegen elkaar aan, kipsaté laat ik altijd na het snel dichtschroeien een 15 minuten indirect nagaren zodat ik er zeker van ben dat het gaar is.
Als de "raakpunten" nog niet gaar zijn dan zijn het vleesstukken in het midden zeker nog niet gaar.

Ik moet ook zeggen dat ik de laatste keren de saté in mijn wok bereid heb met een lekker pittig woksausje :)
 

Nieuwste berichten

Bovenaan