Hoe klei ik mijn auto

Cavemania

V.I.P. Member
Kleien van de auto, wat is dat. Eenvoudig gezegd is dat het reinigen van de lak met klei. Niks meer niks minder. Veelal wordt er vol ongeloof op gereageerd, met een stuk klei over je auto, dat is toch niet goed voor de lak. Het antwoordt daar op is eenvoudig, als je het op de goede manier met de juiste middelen doet is het juist wel goed. Maar wat is de juiste manier en wat zijn de juiste middelen. Dat zal ik proberen uit te leggen middels deze how-to.

Waarom kleien
Als je een auto wast denk je dat de auto schoon is. Echter na het wassen kan het zo zijn dat er toch verontreinigingen achter blijven op de auto. Denk hierbij aan hars van bomen, bitumen etc. Deze verontreinigingen zijn veelal moeilijk te verwijderen met wassen. Daarom gaan we de auto kleien. Door met detailing klei over de lak van de auto te gaan worden de verontreinigingen verwijderd van de lak. Hierdoor blijft een schone laklaag achter en zal de glans van de auto mooier worden.

Wat heb ik nodig bij het kleien
Je moet voor het kleien van de auto detailingklei gebruiken. Dit is verkrijgbaar bij speciaalzaken en webshops op het gebied van detailing. Je moet dus niet naar de speelgoedwinkel gaan en daar een kleisetje voor kinderen kopen. Met dit soort klei breng je alleen maar schade toe aan de auto. Je moet dus detailingklei gebruiken. Detailingklei is er in ruwweg drie variaties. soft/fine, medium/regular en agressiv. Welke klei gebruik ik waar voor?

- soft / fine
  • Onderhoudsklei voor een goed gedetailde wagen
- medium / regular
  • klei te gebruiken voor normaal vervuilde lakken
- aggressiv
  • klei te gebruiken voor de sterk vervuilde lakken
Als je de lak gaat kleien moet je niet met het droge blokje klei over de lak gaan wrijven. Hiervoor moet je een soort glijmiddel gebruiken. Hiervoor kan je een pure detailerspray gebruiken of je kan de detailerspray 1:1 verdunnen met water.

Detailerspray
Om de detailerspray te verdunnen raad ik aan hiervoor demiwater te gebruiken aangezien kalk wat in leidingwater kan zitten voor krasjes kan zorgen in de lak. Ook zijn er speciale vloeistoffen op de markt welke geconcentreerder zijn dan de detailersprays en dus bijvoorbeeld 1:10 te verdunnen zijn. Denk hierbij aan Dodo Juice Born Slippy.

Wat ik zelf gebruik is Dodo Juice Born Slippy of Poorboys Spray & Wipe. Spray & Wipe is niet echt een detailerspray maar zeer goed te gebruiken voor het kleien

Hoe ga ik te werk
Als eerste zorg je dat de auto grondig gewassen is en dat al het vuil verwijderd is. Als je detailingklei koopt is dit meestal verpakt in stukken van 100 gram of meer.

Voorbeeld van een compleet setje om te kleien
100639-Spray-bottle-&-clay.gif


Detailingklei
Om de lak te kleien ben je niet zo’n groot stuk nodig. Neem een stuk van ongeveer 50 gram. Om de klei wat soepeler te maken kan je deze in een bak met warm water leggen. Dit is sowieso wel aan te raden aangezien harde/taaie klei marring kan veroorzaken op de lak (wordt verderop in de tekst uitgelegd). Kneedt de klei tot een een bolletje en druk hem dan plat tot een soort pannenkoekje. Als dit gedaan is spray je het oppervlak van de lak in welke je wil kleien. Werk op kleine oppervlaktes zodat je kan zien wat je doet en dat het oppervlak goed vochtig blijft. Leg de klei op het oppervlak en verplaats deze met lichte druk over het oppervlak. Ga hier net zo lang mee door tot de klei soepel over het oppervlak glijdt. Als je aan het kleien bent voel je vanzelf wanneer de lak schoon is. Bij het kleien ga je met rechte bewegingen met de klei over de lak.

IMG_6255.jpg

Verontreinigde klei

Als de klei verontreinigd is vouw je de kant met verontreiniging naar binnen en kneed je er weer een een bolletje van en daarna een pannenkoek van. Zo ga je verder tot je de hele auto gekleid hebt. Het is verstandig om voor de dorpels een ouder stuk klei te gebruiken aangezien deze vaak sterk verontreinigd zijn. Als de klei op de grond valt is het heel verstandig om deze weg te gooien. Dit omdat er zand in de klei is gekomen. Doordat er zand in de klei zit veroorzaak je krasjes in de lak. Ook voor de velgen gebruik je een apart stuk klei. Dit min of meer om dezelfde reden. Het remstof is ook erg scherp en kan ook krassen veroorzaken in de lak.

Bitumen
Een veel voorkomende verontreiniging op een auto is bitumen. Bitumen is afkomstig van asfaltwegen. Dit spat op van het wegdek en blijft aan de lak kleven. Bitumen is te verwijderen met klei maar het is verstandig om te voorafgaand aan het kleien te verwijderen met een product wat bedoeld is om bitumen te verwijderen zoals bijvoorbeeld Tar.X

Het is verstandig om na het kleien de auto (licht) te polijsten. Kleien veroorzaakt toch vaak wel hele lichte krasjes. Zeker als je een zachte lak heb. Als je veel van deze krasjes hebt spreken we over marring. Op onderstaande foto is goed te zien wat marring is.

IMG_1045.jpg


Marring is alleen te verwijderen door de lak te polijsten. Na het kleien wordt de auto nogmaals gewassen alvorens de auto te polijsten.

In onderstaand filmpje is het kleien van een sterk verontreinigde lak te zien en te horen. Ik weet dat het kleien op deze auto niet op de juiste wijze is gedaan. Was de eerste keer dat ik aan het kleien was. Geeft overigens wel een goed beeld en met name geluid wat kleien doet.


Dit is natuurlijk een leuke beschrijving maar het echt leren doe je door het te doen, zien en te voelen. Dit kan door naar een mede detailer te gaan maar je kan natuurlijk ook een workshop volgen. Waxworld biedt hiervoor hele leuke een leerzame workshops aan.
 
Laatst bewerkt:

JRM

Active Member
Duidelijke uitleg. Dank!
Is het wassen na kleien echt nodig?
Ik heb dit tot nu toe nooit gedaan. Ik gebruik altijd S&w 1:1, wat al reinigend is. Door het afnemen van de spray tijdens het kleien heb je toch al een extra ' wasbeurt'.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Ligt er een beetje aan hoe je het doet natuurlijk. Wat ik vaak doe is de auto kleien en het klei residu niet afnemen. Daarna was ik de auto nog een keer snel. Als je het residu na het kleien direct afneemt met een microvezeldoek is het wassen inderdaad niet nodig.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Bedankt voor deze post.
Als de auto echt vuil is was ik hem nog wel eens. Is zo gepiept.
Een voordelige oplossing als kleivloeistof is ook Optimum No Rinse.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Met S&W spoel ik hem ook nooit na , neem het meteen af na elk paneel.
Maar met de Dodo Born Slippy is wassen wel vaak aan te raden.Deze laat een residu achter.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Mooie duidelijke how-to!

Ligt er een beetje aan hoe je het doet natuurlijk. Wat ik vaak doe is de auto kleien en het klei residu niet afnemen. Daarna was ik de auto nog een keer snel. Als je het residu na het kleien direct afneemt met een microvezeldoek is het wassen inderdaad niet nodig.
Zelf was ik de auto altijd nog een keer na het kleien, gewoon voor het zekere.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Duidelijke uitleg. Dank!
Is het wassen na kleien echt nodig?
Ik heb dit tot nu toe nooit gedaan. Ik gebruik altijd S&w 1:1, wat al reinigend is. Door het afnemen van de spray tijdens het kleien heb je toch al een extra ' wasbeurt'.

Klopt, vaak is de detailspray (verdund of solo) voldoende om de lak flink schoon te krijgen, eventueel Eraser voor een totaal schoon oppervlak , daarna polijsten.....
 

Gio

Active Member
Mooie uitleg!:cool:
Ik gebruik nooit kleine stukjes. Zeker 200 gram tegelijk die ik dan af en toe goed doorkneed. De gebruikstijd van de klei is ongeveer gelijk maar je kunt veel sneller werken en hoeft niet bang te zijn dat de klei je ontglipt en zo onbruikbaar wordt.
Als de auto zwaar vervuild is laat ik haar gewoon nat na het wassen, scheelt veel dure "lube". Ik bedoel niet dat ik dan zonder werk maar er moet toch gepolijst worden dus extra opletten met kleien is dan niet erg nodig.
Teer (vooral in de hoekjes achter de wielen) kun je beter eerst weghalen met teerverwijderaar.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Teerverwijderaar is inderdaad aan te raden voordat er gekleid gaat worden...
 

Cavemania

V.I.P. Member
Het verwijderen van bitumen, teer wordt al jaren niet meer toegepast, staat overigens in de how-to beschreven. Is zelfs een apart kopje ;)

Plaatje is een mooie toevoeging.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan