Hoe te polijsten met een Rotary???

Martijn

Active Member
Zat gisteravond deze te kijken en aangezien ik weinig tot geen ervaring heb met een Rotary zag dit ter erg leerzaam uit. Nu komt natuurlijk de hamvraag, kan ik dit als guide\voorbeeld gebruiken of vinden jullie dat dit verkeerd is of beter anders gedaan kan worden??

Ik kom namelijk nogal eens tegenstrijdige verhalen tegen over aantal passes, van 1x heen en weer tot meerdere dambordjes en alles wat ertussen zit. Wel of geen druk etc.

Het gaat om de Chemical Guys How To:

Als dit niet in de How To thuishoort, graag verplaatsen.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Aantal passes met rotary geheel afhankelijk van toestand lak en/of polijstpad en middel. Eigenlijk ter plekke bekijken, rustig beginnen, maar iig als je nog nooit met een rotary gewerkt hebt, allereerst liever beginnen met een DAP of gelijkwaardige excenter.....

Filmpje is instructief goed , alleen die stem ! hahahaha
 
Laatst bewerkt:

Martijn

Active Member
Dappen doe ik al veelvuldig en heb al meer dan een jaar de Pro 900 liggen.
Wel een keer een clinic gevolgd en daarna een 2-3 keer geprobeerd maar voor m'n gevoel deed ik 't niet goed en met alleen van rechts naar links beweging (zoals was uitgelegd) haalde ik weinig tot geen correctie. Volgens dit filmpje deed ik het dus totaal verkeerd (te snel en te weinig passes). Ga van 't weekend nog een keer proberen met dit filmpje als voorbeeld
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
En als je het dan toch doet, weinig druk uitoefenen, de machine het werk laten doen, en lage toerentallen.........carré-vormig werken en afbouwen dus.........succes !! :)

p.s. houd er rekening mee, dat alles sneller gaat met een rotary..........
 

Kilometervreter

überspammer
Hij heeft de Flex op stand 5 staan, dit vind ik erg hoog, dit doe ik alleen als ik veel correctie wil halen, ik werk zelf op lagere snelheid.........
Ik doe ook alleen maar roterend in één richting, geen dambord.
De Pro kan je trouwens niet vergelijken met deze Flex!
Ik heb een Pro gehad en vond het een drama, een vervelend springerig apparaat............:(.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Ik heb alleen ervaring met mijn AEG, dus weet eigenlijk niets van die Pro. Die Flex is idd een ander systeem geloof ik een combi van twee machines als ik het goed heb. Dat verkeerde standje is mij dus niet opgevallen.....
 
Laatst bewerkt:

Black Widow

V.I.P. Member
Deze Flex in het filmpje is gewoon een rotary, dus niet de 3401 (dat is een geforceerde excenter).
Standje 5 is prima te doen. Dat is ca. 1800 rpm. Maar als je je lekkerder voelt bij lagere toeren kan dat natuurlijk ook gewoon.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Persoonlijk vind ik het heel lastig om te leren met een rotary vanaf een plaatje of filmpje. Je moet gewoon aan de slag gaan met de machine om het "fingerspitzengefühl" te krijgen

Om het goed onder de knie te krijgen, zou je een plaatdeel op de sloop kunnen halen en je daarop uitleven, al dan niet onder toezicht van iemand die je wegwijs kan maken met de machine en je kan wijzen op de do's en dont's.
 

JRM

Active Member
+1 @Kilometervreter . Met de pro heb ik nog niet zo rustig kunnen werken. 2 handen waren voor mij nog te weinig. Met de pro 1 worden lijkt mij onmogelijk. Dat ding besluit random naar een andere auto te willen gaan. De pro gebruik ik meestal op stand 3 a 4. Gebruik hem nog niet zo lang, maar als je het apparaat uit de video bekijkt dan geloof ik nooit dat zo hanteren mij met de pro ooit zo gaat lukken.
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Waarschijnlijk heeft de Pro een lichtere behuizing, een béétje rotary moet "body" hebben, waardoor de machine een stabielere constructie heeft en zo het "werk" kan doen. o_O
 

Gio

Active Member
De pro heeft te weinig gewicht om met een dikke backingplate én dikke pad stabiel te zijn (vandaar springerig)
Wat Nick zegt is altijd handig, oefenen op iets waarop je fouten kunt maken.
Spotpads en de pro zijn ook dikkere vriendjes dan de grotere diameters.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De Pro ook hier gehad , kon er ook geen vriendjes mee worden.Dus iemand anders er blij mee gemaakt.

heb de spin Doctor van Dodo staan hier , vind hem prettig in gebruik vooral de bediening die je zo aan kan raken met je duim.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Duidelijk filmpje, ook leerzaam voor mij als DAP gebruiker. Ik dacht werken met een rotery veel moeilijker zou zijn.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Met de Pro900 moet je constant op de toppen van je concentratie werken is mijn ervaring. Het is te doen maar het kost enorm veel energie.
Nu ik de Shinex heb weet ik hoeveel makkelijker het kan, maar als je niet beter weet en begint met een Pro900 dan krijg je het ook met die machine onder de knie. Grootste nadeel van de pro900 is wat mij betreft de lengte (of liever: het gebrek eraan) van de behuizing, daardoor is het moeilijk om hem te controleren. Ik zal de Pro900 niet wegdoen maar hij mag vanaf nu alleen nog klusjes met de spotbuff doen.
Laten we wel realistisch blijven; als een machine van 100 euro nét zo goed zou presteren als een apparaat dat het zevenvoudige kost, dan klopt er ook iets niet.
 

Martijn

Active Member
Dank allen voor replies, heb nog geen tijd gehad om uitgebreid te oefenen.
Zal iig mijn vorderingen plaatsen, Pro ooit voor 7 tientjes gekocht zonder doos ga eerst daarmee stoeien voordat ik een segment hoger ga overwegen.
 

Gio

Active Member
Kwam deze ooit tegen bij de Lidl (voor de blijmoedige somma van 5 euro):
P6100102.jpg

Is bijna onbuigzaam (ik gebruik haar voornamelijk met de glasdisk) maar op de pro900 zorgt het voor een compactere opbouw en naar mijn idee daardoor stabielere werking.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan