Hoe was ik mijn auto

Cavemania

V.I.P. Member
Hoe was ik mijn auto nu goed.. Dat is iets wat de doorgewinterde detailer wel weet maar kom je net kijken in de detailwereld levert dit toch de nodige vragen op. Er zijn al diverse stappenplannen te vinden op internet waaronder ook deze.

Het wassen van de auto begint met een goede wasmethode. Hieronder zijn de stappen puntsgewijs beschreven en verder in de tekst nader toegelicht. Aan het eind van het verhaal is een lijst te vinden met de benodigde materialen. Je kan het wassen ook zo duur maken als je zelf wilt. Maar ook daarover verderop in de tekst meer.

Stappenplan
- Voorweken
- Foamen (optie)
- Velgen reinigen
- Afspoelen / afspuiten
- Wassen
- Afspoelen
- Drogen

Voorweken
Bij voorkeur gebeurd dit met de tuinslang, het gebruik van een hogedrukreiniger wordt afgeraden. De hogedrukreiniger spuit onder hoge druk water op het lakoppervlak. Doordat op het oppervlak vuil aanwezig is zou het kunnen dat door het vuil wat over het lakoppervlak wordt gespoten lichte swirls ontstaan.

Foamen
Bij het foamen wordt gebruik gemaakt van een zogenaamde foamlans. Deze zijn te krijgen voor op de tuinslang en de hogedrukreiniger. Er zijn verschillende soorten foamlanzen te krijgen van goedkoop tot duur. Ik gebruik persoonlijk een foamlans van Autobrite (ca. € 60,00) voor de Kärcher maar er is ook een versie van een foamlans van Kärcher (ca. € 17,00) zelf.

IMG_6245.jpg

AutoBrite Foamlans

De werking is van beiden goed en keuze is afhankelijk van je eigen voorkeur. De foamlanzen op de tuinslang zullen het over het algemeen iets minder goed doen aangezien de druk van de waterleiding vele malen lager is dan die van een hogedrukreiniger.

IMG_6250.jpg

Auto gefoamed met Super Snowfoam

Velgen / wielkasten reinigen
Voor het velgen reinigen zijn er veel middelen en borstels beschikbaar. Zorg wel dat je deze borstels en andere washulpen niet op de lak gebruikt. Het vuil wat op de velgen aanwezig is is veelal remstof. Remstof is scherp en kan heel snel swirls veroorzaken in de lak. Over het algemeen probeer ik zo weinig mogelijk velgenreinigers te gebruiken voor het onderhoud van de velgen aangezien deze toch soms erg agressief zijn. Als de auto regelmatig wordt gewassen en de velgen goed zijn onderhouden zal je ook zien dat het niet noodzakelijk is een velgenreiniger te gebruiken.

dsc4424u.jpg

Iron-X aan het werk

Als eerste begin ik met het uitborstelen van de wielkasten met een borstel. Er zijn heel veel borstels op de markt maar voor het reinigen van de wielkasten gebruik ik een dood ordinaire huis- tuin- en keuken afwasborstel. Na het uitborstelen van de wielkasten spoel ik deze met de waterslang schoon. Vervolgens ga ik verder met de velgen.

dsc3511k.jpg

Reinigen van de velg met een velgenborstel

Het reinigen van de velgen doe ik als volgt. Als eerste was ik de goed bereikbare delen met een washandschoen welke ik alleen voor de velgen gebruik. Ook de banden neem ik mee met de washandschoen. Vervolgens pak ik een velgenborstel en reinig daarmee de plaatsen welke niet bereikbaar zijn met de hand. Vergeet hierbij het velgbed niet. De velg moet uiteraard ook schoon zijn aan de binnenzijde.


Afspoelen / afspuiten
Na het reinigen van de velgen ga je de auto afspoelen. Dit kan middels een hogedrukreiniger of tuinslang. Denk bij het gebruik van hogedrukreiniger wel aan het verhaal wat genoemd is bij het voorweken. Wat ik in de praktijk doe is over het algemeen als de auto niet heel smerig is ik deze spoel met de tuinslang. Wanneer de auto echt smerig is zoals in de herfst/winter reinig ik de auto met de hogedrukreiniger onder een hoek van circa 60°. Op deze manier is de grootste hoeveelheid vuil verdwenen.

Wassen
Het wassen van de auto heeft iedereen natuurlijk al wel eens met de hand gedaan. Echter het goed wassen van de auto is een ander verhaal. Hiervoor gebruik je bepaalde technieken en hulpmiddelen. Het begint bij de emmers. Voor het goed wassen van de auto maak je gebruik van twee emmers. De eerste emmer is gevuld met het sopje en de tweede emmer is gevuld met schoon water. Bij voorkeur worden er grote emmers gebruikt met een inhoud van circa 15 tot 20 liter.

De eerste emmer wordt gevuld met water en een shampoo. Houdt de mengverhouding welke staat genoemd op de verpakking van de shampoo goed aan. Een overdosering aan shampoo kan je waxlaag aantasten. In de spoelemmer wordt bij voorkeur een Grit Guard gebruikt. Deze zorgt er voor dat je je washandschoen kan reinigen en het losse vuil onder in de emmer achterblijft. Het wassen van de auto gaat als volgt. De washandschoen wordt goed vochtig gemaakt in de emmer met sop.

Vervolgens wordt de auto van boven naar onder gewassen. Nadat een deel is gewassen wordt de washandschoen uitgespoeld in de wasemmer. Op deze manier wordt de hele auto gewassen. Tijdens het wassen kunnen de binnenzijde van de deuren gelijk meegenomen worden. Zijn deze erg vies kan overwogen worden deze te reinigen voorafgaand aan het wassen van de auto. Indien het spoelwater erg vies is geworden kan je de spoelemmer leeg gooien en opnieuw vullen met schoon water. Op deze manier voorkom je dat je swirls creëert. Verder is het verstandig om de dorpels van de auto met een aparte washandschoen te wassen. Deze zijn vaak erg vies waardoor de washandschoen snel verontreinigd raakt mogelijkerwijs met verontreinigingen die er tijdens het wassen van de washandschoen niet volledig uit gaan. Zorg dat tijdens het wassen de lak niet opdroogt. Hiervan krijg je lelijke vlekken en strepen op de lak.

Afspoelen en drogen
Na het wassen moet de auto natuurlijk worden afgespoeld. Het afspoelen kan het best gebeuren met een niet krachtig waterstraal, dus echt spoelen. Ik gebruik hiervoor de tuinslang zonder hulpstukken of een broes bevestigd aan de tuinslang. Spoel de auto af van boven naar beneden. Laat de auto even rusten zodat het spoelwater van de auto kan lopen. Dep vervolgens met de droogdoek de auto geheel droog. Hierbij kan eventueel een drooghulp worden gebruikt zoals bijvoorbeeld detailerspray.


Benodigdheden
2 á 3 emmers
Grid Guart
Washandshoen(en)
Velgenborstel
Droogdoek
Shampoo
Optioneel
Foamlans
Velgenreiniger
Detailerspray

Met betrekking tot de te gebruiken producten verwijs ik naar de reviews en betreffende merken en productrubrieken hier op het forum.

Dit is natuurlijk een leuke beschrijving maar het echt leren doe je door het te doen, zien en te voelen. Dit kan door naar een mede detailer te gaan maar je kan natuurlijk ook een workshop volgen. Waxworld biedt hiervoor hele leuke een leerzame workshops aan.
 
Laatst bewerkt:

Srt4

Premium Member
Aangezien ik nog heel de forum moet lezen zie ik dit net pas , leuke post ,
Ik heb misschien wel een paar aanvullende tips voor de was techniek zelf ( hoe ik het doe )
Ik gebruik altijd 3 wasmits
Eerste gebruik ik voor het dak ramen en motorkap
Tweede voor de deuren tot de wiel as zeg maar , en achterklep
Derde rest van de deuren , voor en achterbumper dan de zijspoilers , ( in deze volgorde )
Het wassen zelf doe ik altijd van voor naar achteren bewegen dus nooit draaiende bewegingen maken en telkens de mit om je hand draaien als je een slag gemaakt hebt , dan steeds uitspoelen in je spoel emmer en echt over die gritgard gaan dus niet even onderdompelen , de bedoeling dat ik het zo doe is uiteraard om onze vriend swirls buiten de deur te houden ,,,

Klaar met wassen dan droogmaken

Ook dat doe ik in 3 fasen zodra ik met de dak ramen en motorkap klaar ben spoel ik het gelijk af met de Aqua glem op de gewassen delen , dan eventueel even snel nalopen met een wafeldoekje met een detailspray , enz
Als je na deze methode nog swirls hebt dan weet ik het ook niet meer ,
 

Srt4

Premium Member
Tis eindelijk de wastechnik zelf die de meesten niet goed doen vind ik zelf ,
Maar hee , denk dat iedereen ze eigen ding moet doen wat hij/zij denkt dat het beste is , toch ,
 

Nieuwste berichten

Bovenaan