How to: Rupes Bigfoot ombouwen naar afkoppelbaar snoer

nicknameless

V.I.P. Member
Hier volgt een how to: ombouwen van de Rupes Bigfoot naar afkoppelbaar snoer.

Wat heb je nodig:
- kruiskopschroevendraaier
- kabelschoen perstang
- verbindings kabelschoentjes geschikt voor 0,75mm² draad (de rode)
- Art.nr. 489924, stekkerhuis 230V (te bestellen bij de Festool dealer)
- keuze uit 4 of 7,5 meter snoer (te bestellen bij de Festool dealer)

aansluitsnoer_zpsnyn0qxo2.jpg


20150601_095707_zpsxgmkq1jv.jpg


Leg de machine op z'n rug neer.
20150601_095743_zpsj3xqw79t.jpg


Draai de 4 schroeven los met een Philips No.2 kruiskopschroevendraaier
20150601_095809_zpso1pwjjef.jpg


Haal de bovenste helft eraf
20150601_115155_zpsaq8qs4il.jpg


Draai de 2 schroeven los die het klemmetje van het snoer op z'n plaats houden
20150601_115218_zpspwubeo4t.jpg


Priegel deze 2 oude verbindings kabelschoentjes los en gooi deze weg
20150601_115417_zpslexamdty.jpg


Dit is de contrastekker die ín de machine gebouwd moet worden.
20150601_120212_zpsgcpob4dw.jpg


Bovenste helft van de machine
20150601_120221_zpsldozpqbl.jpg


Onderste helft
20150601_120329_zpskuxapqps.jpg


De contrastekker past niet in 1 keer in beide helften.
20150601_120354_zpsokzd13pz.jpg


Knip de oogjes eraf en vijl de platte kanten een beetje eraf zodat de stekker wél in de gleuf van beide helften past.
20150601_121154_zps2rl4q3wr.jpg


20150601_121200_zps2idekbie.jpg


Pers de rode kabelschoen verbinders aan de draden van de contrastekker
20150601_121658_zpsy8pamtwc.jpg


Pers de draden van de machine aan de andere kant
20150601_121749_zpsnjg7lte8.jpg


Zorg ervoor dat alle draden ín de machine passen.
20150601_121939_zps03ctnck0.jpg


Schroef beide delen weer op elkaar en zorg ervoor dat er geen draden klem tussen zitten.
20150601_122444_zpsrwcz4mhp.jpg


20150601_122415_zpsj35vj5yb.jpg


20150601_122350_zps6obaotby.jpg


20150601_122638_zpshrmrxgzu.jpg


LET OP!!! zelf rommelen aan je machine zorgt ervoor dat onherroepelijk je garantie vervalt!!! Ik ben NIET verantwoordelijk als je eigen machine kapot gaat door deze how to. Alles is op eigen risico!!!
 

nicknameless

V.I.P. Member
Hoe bedoel je @IbizaSigno ?

Ik heb bewust deze mod gedaan omdat:
- het standaard snoer van 4 meter vind ik te kort, gebruik de 7,5 meter en kan daarmee overal bij zonder haspel
- nu past de Bigfoot, weliswaar dwars, in de Festool Systainer samen met de rotary en de 2 dapjes.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Mijn vraag was waarom je een afkoppelbaar snoer zou willen. Het normale snoer is toch lang zat? Zelf heb ik altijd een haspel nodig dus dat is geen punt,
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik heb 1 vast punt vanwaar ik stroom kan pakken. Hiervandaan kan ik met een snoer van 7,5 meter aan alle kanten van de auto werken.

Voordeel is dat m'n rotary ook omgebouwd is en snel tussendoor kan schakelen en ik heb maar 1 snoer heb rond slingeren.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik vind het wel een mooie mod en zie zeker voordelen. Garantie afhandeling zal echter wel wat lastiger worden.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb een Milwaukee gehad met dezelfde feature. Voor het opbergen is het idd. erg handig. Tijdens het gebruik heb ik het voordeel nooit kunnen ontdekken. Of ik nou direct aan de machine of asn de verlengkabel omsteek is mij om het even. Maar zoals gezegd, opbergen is net even handiger.
 

nicknameless

V.I.P. Member
@Stefan,
daarom heb ik de mijne zo aangepast, dat ik em weer zo kan terug ombouwen met het originele snoer. ;)

@Black Widow,
het voordeel van dit systeem, is dat je slechts 1 snoer hebt liggen, i.p.v. een wirwar aan snoeren als je met meerdere machines aan het werk bent. ;)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Een zeer duidelijke how-to Patrick, een dik compliment is op zijn plaats.
Of je de mod uit wil voeren is natuurlijk aan de eigenaar van de machine; zie je het voordeel niet, dan zou ik er niet aan beginnen.
Als je afwisselend met twee of meer machines werkt dan ken je ongetwijfeld de frustratie van de in elkaar verstrengelde snoeren. Dit zou voor mij het grootste voordeel zijn plus het opberggemak. Zelf heb ik deze mod aan mijn machines nooit aangedurfd vanwege mijn twee linker handen en de garantiekwestie. Daarnaast polijst ik nu ook weer niet dagelijks dus mijn leed is maar klein, mocht ik dagelijks polijsten dan zou ik de mod zeker uit (laten) voeren.
 

Cavemania

V.I.P. Member
Mooie modificatie Patrick / @nicknameless. Ik ga het zeker niet doen bij mijn DAP en PRO 900 maar als er ooit (is wel de wens) een andere machine komt is dit zeker na de garantieperiode een mooie modificatie
 

Kilometervreter

überspammer
Zeer fraaie mod,maar inderdaad het garantie dingetje blijft lastig.
Ik heb van een mede forummer hier een verlengsnoer met twee dozen eraan gemonteerd gekregen zodat ik 2 machines of 1 machine en mijn lampen aan kan sluiten. Super handig!
Ik persoonlijk prefereer dit boven het risico mijn garantie te verliezen.
Snoeren door elkaar is toch een kwestie van een beetje kijken wat je doet, heb ik eigenlijk niet zoveel last van.
 

Srt4

Premium Member
op zich wel een goed idee zeker als je het kan toepasen op de 75 en 21 ,, ik heb altijd ruzie met die kabels als ik met meerdere apparaten bezig ben ,
 

Ed Buijs

Member
Zorg wel voor extra festool snoeren. Er ontstaat regelmatig een kabelbreuk achter de stekker. Ik spreek uit ervaring. ;)
Of je moet weten hoe je ze demonteerd. Wat garantie betreft, je hebt ze ook met een stukje snoer eraan.

product_image_9794.jpg


En dan ziet het er zo uit.

00a07a67-jpg.62012
 

Bjorn82

Member
Dit zie ik ook nog wel zitten. Vandaag ook een paar maal, niet al te mooie woorden gebruikt. Dit omdat de bedrading van de 3 machine's en compressor door elkaar zaten. Nu nog eens kijken wie in de kennissenkring dit kan.
 

Kevin

New Member
Dit zie ik ook nog wel zitten. Vandaag ook een paar maal, niet al te mooie woorden gebruikt. Dit omdat de bedrading van de 3 machine's en compressor door elkaar zaten. Nu nog eens kijken wie in de kennissenkring dit kan.
Ik kan die ombouw wel doen, ik wil dit zelf ook wel eigenlijk..

Misschien zijn er nog meer geïnteresseerd. Ik hoor graag wie dat zouden zijn.

Dan kunnen we ook wel een aardige Group-buy doen
 

Nieuwste berichten

Bovenaan