Inspectielamp, ervaringen en advies

Chris van S.

Premium Member
Mede detailers, ik ben mij aan het verdiepen in een inspectielamp om het polijstwerk te kunnen controleren. Detailen is geen goedkope hobby maar eeninspectielamp is zeker behoorlijk aan de prijs.

Zelf heb ik wel een hele handige looplamp die handig kan zijn gedurende de detail werkzaamheden. http://webshop.nordtrade.nl/tab/tab-looplamp-1947
Alhoewel je wel wat ziet is dit geen inspectielamp.

Daarom wil ik graag weten wat voor inspectielampen jullie hebben en / of welke jullie adviseren? Bijvoorbeeld de rupes in de webshop ziet er mooi uit. http://
www.waxworld.nl/shopindex.php?main_page=product_info&cPath=77_138&products_id=101381
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Zelf ben ik in het bezit van een Brinkmann TuffMax Dual LED Pivot Spotlight. Een handzame lamp voorzien van twee LED lampen die je kun draaien. D.w.z. je kunt de lampen van links en recht van en naar elkaar toe draaien om zo twee lichtpunten te creëren. Deze lamp werk op zes AA batterijen en kan daar best lang mee doen. Tip: als je de lamp niet gebruikt voor langere tijd, haal de batterijen er dan uit anders trekt de lamp ze leeg. Deze lamp heb ik nu een jaar geloof ik en toen heb ik er rond de €50,- voor betaald.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik heb ook zo'n brinkman gehad, alleen niet die duel led. Het was één van de eersten versies, denk ik.
Wat een onding was dat. Niet genoeg licht, kon geen swirls ontdekken terwijl ze er wel zaten. Bij daglicht al helemaal niet.
Ik heb inmiddels de rupes light. Die vind ik erg fijn. Ook buiten. Om tijdens een fulldetail te kijken gebruik ik gewoon bouwlampen van 500 watt. Later controleer ik plaatselijk met de rupes en werk bij waar nodig.
Hij is best prijzig maar ik heb hem ooit gekregen bij een bestelling. ( niet bij ww hoor).
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik het geld er wel voor over.
 

Kilometervreter

überspammer
Ik heb jaren geleden de Brinkmann Maxfire dual Xenon gekocht, voldoet nog steeds prima, als je hem op de juiste hoogte boven je werk houdt (dit moet je even leren/aanvoelen) vind je iedere swirl of lakdefect.
Ik hier nog steeds tevreden over maar heb pas toen ik op WWHQ was even met de ledsensor P5R gespeeld, dat is toch wel even iets anders..... is ook twee keer zo duur als de Brinkmann toen, maar als ik nu een lamp zou kopen zou dit zeker een goede kanshebber zijn!
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
500 Watt bouwlamp op statief............alles maar dan ook alles zie je.................:cool: en zo`n klein LEDlens geval voor de snelle inspectie, maar de echte swirls ontdek je met de bouwlamp......
 

pro-detailer

Active Member
Haha Grappig mijn ervaring is toch anders @FiveCX-5, maar goed als het eindresultaat maar goed is. ik werk met de ledlenser P5r.2 super lampje. Bij mij staan mijn projecten in goed licht mag ik wel zeggen denk ik maar altijd de ledlenser er bij voor de final check.
 

ArjanD300

Premium Member
Hier ook, wat je in het daglicht niet ziet zie je met een bouwlamp wel..
Gebruik tijdens het polijsten eentjs van 400Watt....
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Haha Grappig mijn ervaring is toch anders @FiveCX-5, maar goed als het eindresultaat maar goed is. ik werk met de ledlenser P5r.2 super lampje. Bij mij staan mijn projecten in goed licht mag ik wel zeggen denk ik maar altijd de ledlenser er bij voor de final check.

Dat klopt dan ook wel, als je baadt in een zee van licht, heb je alleen aan de Ledlenser wel genoeg dat ik.......Ik heb best wel een grote ruimte in de garage, maar die verlichting (paar TL buisjes) is natuurlijk ruk, dan is mijn 500 Watt bouwlamp een uitkomst !! :)

p.s. `s-winters werkt die bouwlamp meteen als kachel.........hahahaha :D
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Zo´n bouwlamp achter vind ik een verschrikking, produceert veel te veel warmte (misschien in de winter een uitkomst maar de rest van het jaar niet) Een Led Lenser is echt wel een uitkomst, ook al zou het pikdonker in je detailrruimte zijn.
Als je met je Led Lenser geen swirls meer kan vinden dan is het echt goed :)
 

Ketoembar

V.I.P. Member
@Stefan . Dus jij doet zaklampje aan. Kijken naar swirls. Zaklampje uit. Polijsten. Residu weghalen. Zaklampje aan. Kijken wat je gedaan hebt. O nog niet goed. Zaklampje uit. Polijsten. Residu weghalen. Zaklampje aan. Enz.
Vind je dat niet omslachtig?
Klopt dat zo'n bouwlamp veel warmte geeft, maar als prof zou je naar bouwled kunnen gaan.
Ik heb de bouwlamp puur voor de prijs. Een goeie bouwled is duur.
Maar met constant licht vind ik prettige werken.
 

Woody

V.I.P. Member
@Ketoembar zo te horen heb je nog niet gewerkt met een Led Lenser of iets dergelijks ;)

Auto wassen is toch ook omslachtig? Die wordt toch weer vies als je ermee gaat rijden :D

Even zonder gekheid. Een Led Lenser is echt een hele goede inspectie lamp! Inspecteren moet je toch wel of dat nu met of zonder lampje is ;)
 

Ketoembar

V.I.P. Member
@Woody Dat de led lenser alles laat zien, staat buiten kijf. Ikzelf heb dan wel die van rupes, maar ik kan en wil niet meer zonder.
Misschien komt het omdat ik ook altijd binnen sta waar opzich niet zoveel licht is. Een paar tl balkjes.
Wat ik wilde zeggen is,dat ik tijdens het werken aan de auto, ik altijd minimaal één bouwlamp aan heb, omdat ik met die tl balkjes geen ruk zie.
Een goede inspectie doe ik ook met de rupes, maar zonder die bouwlampen zie ik niet wat ik doe.
Misschien is dat bij @Stefan anders. En heeft hij standaard genoeg licht om te zien wat hij doet.

Ik wilde dus geen discussie starten over het nut van de lenser, maar over het standaard werklicht.
 

Woody

V.I.P. Member
Sorry dat is me even ontgaan dan ;).

Goede verlichting is een must. Of die nou uit een tl balk komt of een bouwlamp ;)
 

Addy

V.I.P. Member
Vandaag mijn plafond hier en daar nog wat gerepareerd. Gebruik gemaakt van de led lencer. Dan zie je pas wat er nog allemaal in zit in zo'n plafond qua oneffenheden.
 

Kilometervreter

überspammer
Ook ik heb 2 bouwlampen op een standaard staan maar vind de hitte die dat ding afgeeft ook een drama, ik werk alleen met die bouwlampen als ik echt weinig licht in een ruimte heb, de rest gewoon met mijn Brinkmann, die wel op punt van vervanging staat....:)
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
We hebben inderdaad een beste batterij tl boven de auto, een verplaatsbare lichtbak en een led bouwlamp onder handbereik, maar om het polijstwerk goed te inspecteren is een led lenser super handig, je kunt van alle kanten goed kijken zonder de bouwlamp steeds te moeten verstellen om het optimale beeld te verkrijgen.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik ook tl's aan het dak, bouwlamp er naast en een ledlamp om te inspecteren. Ben er wel achter dat er wel een paar tl's nog bij moeten en misschien een 60x60 tl bak op statief ipv de bouwlamp op statief (vooral vanwege de hitte).
 

nicknameless

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik 2 bouwlampen op statief, de Brinkmann TuffMax Led Area Work Light en de Maglite XL100. Deze laatste heeft een dimfunctie, dit kan soms handig zijn omdat bij te fel en scherp licht de swirls soms niet te zien zijn.

Zie de eerste 25 seconden.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan