Is de Gloria FM10 wel een detailers foam master?

Chris van S.

Premium Member
Heren,

verspreid over het forum staat er wel e.e.a over de Gloria FM10, maar niet centraal en dat lijkt me wel handig. Want voor de non hoge druk eigenaren is de FM10 wel een grappige oplossing. Maar is het wel wat?

Vorig jaar heb ik met veel enthousiasme een FM10 weten bemachtigen en geprobeerd. Gerommeld met mengverhoudingen in de verschillende filtertjes, maar krijg het niet voor elkaar. Daarom gebruik ik regelmatig Bug Squash als pre wash. Wat ook echt prima gaat om een hele vieze auto snel netjes schoon te krijgen voor het detailen. Dus daardoor staat de FM10 nu ongebruikt beetje te verstoffen en dat is zonde.
Zelf heb ik had ik CG Mr Pink gebruikt als foam omdat ik ergens had begrepen dat Mr Pink daar geschikt voor was.

- Heeft er iemand al geexperimenteerd met de FM10 en weet de sleutel tot een prima foamlaag met de FM10?
- Ik lees dat Angelwax Cleanliness ook gebruikt kan worden in een foam apparaat. Heeft iemand ook ervaring met een pre wash in de FM10?

tnx!
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Ik heb een paar jaar geleden ook in een opwelling een FM10 gekocht.
Maar ook bij mij heeft het nooit lekker gewerkt. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de moet al snel opgegeven heb, en dus nooit veel geprobeert heb met verhoudingen.
Ik vond het pompen vreselijk irritant en zodoende staat hij bij mij ook ergens in de schuur.

Later heb ik eens een Gilmour aangeschaft en deze gebruik ik zo af en toe wel eens.
Het is nog steeds niet het "echte" foamen, maar als prewash gebruik ik het wel eens als mijn auto erg onder het zand zit.
Het is bij mij zeker geen vaste prik om te foamen, maar de Gilmour vind ik persoonlijk makkelijker dam de Gloria
 

Pino

Premium Member
Ook bij mij gaat de FM10 de verkoop in.
De inhoud is te klein, waardoor je blijft pompen om de boel op druk te houden als je aan het foamen bent (en daar heb je het ding per slot van rekening voor).

Een beter alternatief lijkt me de grotere broer van de FM10, maar deze is dan weer wat aan de prijzige kant om er maar eventjes mee te gaan experimenteren.
Ik dacht dat @BlackPassat er eentje had.

Zelf gebruik ik nu Valet Pro Citrus pre-wash met een pompverstuiver. Betekent ook wel wat pompen, maar niet zoveel als bij de FM10.
 

SLK

V.I.P. Member
Ik heb ook een Gloria FM10 in gebruik. Meer uit gemakzucht omdat ik het gesleep met de HD reiniger een beetje teveel moeite vind. Voordat ik de emmers klaar zet en de tuinslang uitrol spuit ik de auto in met de Gloria. En dan voornamelijk de onderkant van deuren en bumpers waar het meeste vuil zit. Dit kan dan even inweken voordat ik het afspuit met de tuinslang.

Als foam gebruik ik de Autobrite Magifoam. Gewoon warm water in de FM10 en dan als laatste een kneepje foam uit de fles erbij. Zal iets van 10 ml zijn schat ik zo in. In de tuit zitten bij mij twee viltjes en ik krijg een prima foam laag(je) die ook wel even blijft hangen. Nadeel van de FM10 is dat je inderdaad regelmatig moet pompen maar dat neem ik voor lief. Het geeft ook niet zo'n sneeuwlaag op de inrit als een echte foamlans zal doen.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Goed deze ervaringen te lezen. Zelf foam ik altijd met een hogedrukreiniger met foamlans. Een FM10 lijkt me handig, zoals @SLK zegt niet altijd zin om alles erbij te pakken. Misschien handig of leuk om een foto van je foamlaag erbij te zetten met de mengverhouding zodat anderen weten wat het te behalen resultaat kan zijn.
 

Addy

V.I.P. Member
Ik pak ook alijd de HD erbij. Zowiezo om de auto af te spuiten en als het nodig is om te foamen. Nou staat mijn collectie bij mij in de gang dus dat kost ook niet veel moeite. Verder gebruik ik net als Pino ook wel eens zo'n pre-wash in een sprayflacon.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
De FM10 wordt hier alleen nog voor huishoudelijke klusjes gebruikt, als ik er een auto mee wil foamen dan heb ik drie weken een tenniselleboog van het pompen.
In de tijd dat ik hem nog gebruikte bij het detailen functioneerde hij prima wat mij betreft. Vullen met lauwwarm water, 10-15ml Magifoam erbij en twee viltjes (of het middelste tuutje als ik die gebruikte).
Gaf prima schuim, zeker niet waterig.
Soms pakte ik 10ml foam, 5 ml APC en wat BtbM, maar ik heb nooit veel verschil gemerkt in de reinigende werking op de auto. Door de APC was ik wel snel van mijn waxlaag af.
Een beter alternatief lijkt me de grotere broer van de FM10, maar deze is dan weer wat aan de prijzige kant om er maar eventjes mee te gaan experimenteren.
Ik dacht dat @BlackPassat er eentje had.
Klopt de FM50, hij is eigenlijk van @blackpassatjunior maar detailgear is bij ons "van samen"
De FM50 werkt een stuk fijner dan de FM10 omdat je niet zoveel hoeft te pompen. Zeker als je de bijvul mogelijkheid gebruik die erop zit, daarmee hoef je het vat niet handmatig op druk te brengen maar kun je de compressor eraan hangen. Als ik een nadeel moet noemen dan is dat toch wel dat je een redelijke hoeveelheid foam aan moet maken om voldoende volume in de kan te hebben.
Ik heb een 5 literkannetje met foam aangemaakt en die gooi ik erin, gebruik wat ik nodig heb en gooi de rest weer terug in het kannetje voor de volgende keer.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan