Kleien?

Peto

Geroyeerd lid
Het klinkt vreemd, maar wat doet het kleien eigenlijk?
Voor mij is het echt iets nieuws. Gaat de lak ervan glimmen?
Hoe werkt het nou precies?
 

Guido

Active Member
Als je na het wassen met je hand over de lak gaat zal je kleine “puntjes” voelen. Dat is verontreiniging die in de lak vast zit. Als je wil dat je lak echt schoon wordt (en dat is iig nodig voor polijsten) dan trek je met klei die laatste verontreiniging uit de lak.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Helaas komt er op de lak een hele berg vervuiling die er met gewoon wassen niet afgaat, zoals vliegroest, remstof (is eigenlijk ook vliegroest) teer, hars, industriële vervuiling, restanten van insecten en andere rommel. Door de lak te kleien wordt deze verontreiniging van de lak verwijderd, klinkt altijd als veel werk maar het is een superleuk klusje waarbij je direct veel resultaat ervaart.
 

Peto

Geroyeerd lid
OK. Ik was dus eerst de auto. Dan drogen. Daarna een claylube en dan voorzichtig met een klei over de lak. Ik ga het proberen. Ik wel wat YouTube filmpjes zitten kijken.
 

NielsVAG

New Member
Drogen doe ik niet voor ik ga kleien. Na het afspoelen van je handwas zou je kunnen beginnen met kleien wanneer de auto nog nat is, ook gebruik je een “glijmiddel” bij het kleien,om zoveel mogelijk krasvorming te voorkomen. Dit in de vorm van een claylube of een quick detailer.
Ook zou je nog kunnen denken aan een iron remover voor je gaat kleien, deze haalt de meeste vliegroest al uit de lak.
Deze stap is ook niet iets wat je elke handwas doet, maar wanneer de lak er aan toe is, in de regel 1-2 keer per jaar.

Btw: ik ben ook nog maar een rookie, dus als ik onwaarheden vertel dan hoor ik dat graag van de medeleden:) dit is zoals ik het doe in ieder geval ;)
 

Epsilon

Premium Member
Naast de bovengenoemde iron remover (zoals bijvoorbeeld CarPro IronX) kun je daarna ook nog een teer verwijderaar gebruiken (zoals bijvoorbeeld CarPro TarX) en dán gaan kleien. Het liefst ga je hierna nog polijsten ook. Klei kan kleine krasjes geven namelijk.

Persoonlijk vind ik de witte Meguiars klei erg goed werken. Maar het CarPro kleiblok ook. Beide geven niet al te veel krasjes/marring.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Drogen doe ik niet voor ik ga kleien. Na het afspoelen van je handwas zou je kunnen beginnen met kleien wanneer de auto nog nat is, ook gebruik je een “glijmiddel” bij het kleien,om zoveel mogelijk krasvorming te voorkomen. Dit in de vorm van een claylube of een quick detailer.
Ook zou je nog kunnen denken aan een iron remover voor je gaat kleien, deze haalt de meeste vliegroest al uit de lak.
Deze stap is ook niet iets wat je elke handwas doet, maar wanneer de lak er aan toe is, in de regel 1-2 keer per jaar.

Btw: ik ben ook nog maar een rookie, dus als ik onwaarheden vertel dan hoor ik dat graag van de medeleden:) dit is zoals ik het doe in ieder geval ;)
Je kunt inderdaad gaan kleien zonder te drogen, dat doen wij meestal ook maar....
Wel met enige ervaring met kleien en dus een hoge snelheid, we staan binnen dus geen zon en wind én met twee personen. Daarbij hebben we inderdaad ook eerst Iron.X en Tar.X gebruikt dus ook minder vervuiling. Als je voor het eerst gaat kleien zou ik echt eerst de auto drogen zodat je op je gemakje aan de gang kunt gaan zonder je zorgen hoeft te maken dat de lak op is gedroogd en er vlekken achterblijven.
 

Peto

Geroyeerd lid
Ik was het inderdaad van plan om op mijn gemak te doen. Ik heb totaal geen ervaring met kleien.
Ik zal eerst de auto drogen en daarna kleien.
Wij hebben genoeg ruimte in de garage, dus ik kan gewoon lekker warm staan en ik heb geen haast.
Bedankt voor alle reacties
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Ik zou je adviseren om ook met kleien - net als met wassen - van boven naar onder en van schoner naar vuil te werken. Uiteraard deel voor deel.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Alle slimme opmerkingen zijn al gemaakt dus die hoef ik niet te herhalen.

Twee "weetjes" die de moeite van het vermelden nog wel waard zijn:
1. als je een boterhamzakje als een want om je hand doet en over de lak gaat, dan kun je heel goed de vervuiling voelen. Je "vergroot" eigenlijk de vervuiling op de lak voor je gevoel.
Als je dit voor en na het kleien doet dan krijg je echt een goed idee waar je het kleien voor doet.

2. Het vooraf wassen en eventueel de-ironizen en teer en harsverwijderen lijkt misschien wat overdone, maar bedenk dat je klei wel alle vervuiling moet opnemen. Het is dus goed om vooraf zoveel mogelijk vervuiling verwijderd te hebben. Je zult dan langer met je klei doen.
Vergeet tijdens het kleien niet regelmatig je klei opnieuw te kneden. Je houdt je klei soepel en gangbaar én je transporteert de vervuiling weg van het oppervlak van de klei. Klei die je te vuil vind om op de lak te gebruiken kan eventueel nog een rondje mee op je velgen.
 

Peto

Geroyeerd lid
Dank jullie voor alle tips.
Dat met dat boterhamzakje heb ik gelijk geprobeerd.
Mijn voelt dan als schuurpapier. Echt bijzonder.
Krijg ik dat met kleien weg?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Jazeker! Het is natuurlijk wel afhankelijk van je vervuiling en hoe zwaar je met je klei gaat. Ik zou zeker met een wat lichtere klei beginnen maar zelfs dan moet er al een flinke verbetering merkbaar zijn met het boterhamzakje. Hou er wel rekening mee dat als je zwaarder gaat kleien dat je dan meer marring krijgt.
Dat is op zich natuurlijk geen groot probleem omdat je dat met polijsten weer op kunt lossen maar de vraag is of je dat nu wil cq. aan toe bent.
 

Peto

Geroyeerd lid
Nee, dat polijsten ben ik zeker niet aan toe. Eerst maar eens goed de auto leren wassen en kleien. Maar voor het wassen zit het weer niet echt mee.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Je hoeft nu in ieder geval niet bang te zijn dat je auto tussentijds opdroogt :D
 

AndyVR

Member
Dit is bv. een clay reep na het kleien (20 jaar oude wagen en nooit voordien geclayd geweest), je denkt na het wassen dat de wagen proper is tot je zulke dingen ziet.
 

Bijlagen

  • klei.jpg
    klei.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 17

BlackPassat

V.I.P. Member
Zo dan is het tenminste de moeite dat je eens gaat kleien zeg.
Meestal zie je dit soort vervuiling als er veel hars op de auto zit. Is jou bekend of de auto veel onder de bomen heeft gestaan?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
De auto heeft zijn/haar hele leven buiten op een parking gestaan, nooit in de buurt of rond bomen.
Okay, dan moet het een ander soort vervuiling zijn.
In de buurt van het spoor of bij een metaalindustrie in de buurt?
In Breda hadden auto's in de wijk achter de Nibb-It Chipsfabriek ook altijd een heel apart laagje op de lak.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan