Kunstof raamkozijnen

Chris van S.

Premium Member
Afgelopen week is de complete pui vervangen aan het balkon van mijn huis. Er is een super mooie kunstof pui gemonteerd door de aannemer waar ik onwijs blij mee ben. De huiskamer is gelijk een stuk beter geisoleerd en uiteraard ziet het er weer een stuk moderner uit.

Morgen ga ik de pui een "detail beurt" geven want uiteraard zijn de ramen en het kunstof nog stoffig en smerig.
Wat ik dus niet wist en wat de aannemer aan mij liet vallen; kunstof kozijnen kunnen het best worden onderhouden door de kozijnen te behandelen met autowax. :) Zeker nu het spulletje nieuw is, is het beste om gelijk een wax aan te brengen. Goh, waar heb ik dat vaker gehoord :p Gelukkig heb ik geen autowax in huis ofzo...

Even voor het idee zet ik de vraag hier uit; welke LSP zouden jullie aanbrengen op kunstof kozijnen?

Mijn LSP collectie bestaat uit:

Angelwax Corona
Angelwax Ti-22
Autoglym Extra Gloss Protection
Autoglym HD wax
Carpro Reload
Collinite 476S
Collinite 845
Collinite 915
Finishkare 1000P
Poorboys EX-P
SCGBRPW
 

JRM

Active Member
Stukje gepikt van google:

Kunststof kozijnen zijn goed bestand tegen weersinvloeden en vragen weinig onderhoud. Het is voldoende om bij het ramenwassen de kozijnen af te nemen met een natte doek/spons of zeem. Ook kunt u een sopje met zeep of allesreiniger gebruiken. Let u er wel op dat u een niet-schurend schoonmaakmiddel gebruikt (op waterbasis, niet op basis van ammoniak en chloorhoudende producten zoals bleekwater). Voor hardnekkig vuil dat niet met water en zeep verdwijnt zijn speciale reinigingsmiddelen verkrijgbaar, zoals S.P. 12-20. Alleen het gebruik van neutrale middelen met een pH-waarde tussen 6 en 8 is toegestaan.



Wij raden u aan om de kunststofkozijnen minimaal eenmaal per jaar in de was te zetten. Hiervoor kunt u boenwas, autowas of een speciale was voor kunststof kozijnen gebruiken. Dit verlengt de levensduur van uw kozijnen en vuil hecht zich minder makkelijk aan de oppervlakte en is makkelijker te verwijderen.



Enkele speciale aandachtspunten:

  • Het is niet toegestaan schuurmiddelen en agressieve stoffen of aromatische oplosmiddelen zoals wasbenzine, aceton, terpentine, petroleum en dergelijke te gebruiken voor reiniging van de kuststof kozijnen.
  • Om krassen of schrammen te voorkomen mag het oppervlak nooit droog gereinigd worden.
  • Het verven van kunststof kozijnen wordt afgeraden.
  • Bij het wassen van het glas moet voorkomen worden dat vervuild waswater achterblijft op de profilering van de ramen en kozijnen. Daarom moet bij het wassen van glas de omliggende profilering worden meegewassen.
  • Reinigen met een hogedrukinstallatie en/of stoomreiniger kan schade veroorzaken.

Adviseren kan ik je niet echt, maar ik zou zelf kiezen voor een vloeibare wax.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Zou voor de Reload gaan. Lekker makkelijk.

Of voor de Scholl Concept NEO , dit kan je ook op glas , ingespoten kunstof en rubber gebruiken. En sheet als een malle
 

Chris van S.

Premium Member
tnx heren voor het meedenken vast. Zat zelf te denken aan 476 of 845 maar Reload lijkt ook geen slecht plan. Reload is ook vriendelijk voor de rubbers.... dat gaat 'm denk ik worden....
 

Black Widow

V.I.P. Member
Nadeel is dat de meeste wassoorten niet echt bestand zijn tegen ramen was water met een scheutje afwasmiddel of allesreiniger.
Hier zorgen we dat de kozijnen regelmatig worden schoongemaakt zodat vuil niet echt de kans krijgt om aan te hechten.
Af en toe doe ik de dorpels met een milde aio. Hiermee worden zwarte strepen van de rubbers verwijderd.
 

Chris van S.

Premium Member
Hahahaha @Addy logisch! Er valt alsnog flink te schilderen. - witte betonnen balkon is niet wit meer door het witte kunstof. Dus dat gaan we aanpakken. - Muren aan de binnenzijde moeten afgewerkt worden tegen de pui aan en dan..... moet dat worden geschildert... ;) + nog wat afwerking moet nog worden geschildert. Dus er is nog zat te doen....
 

Addy

V.I.P. Member
Je hebt tegenwoordig heel mooi kunststof. En je hebt het niet altijd voor het zeggen. Zeker als je in een huur woning zit. En ik snap zeker de keuze anders wel. Minder onderhoud.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Sinds een jaar ook kunststof met HR++ glas. Hout was nog in prima staat maar nog van anno 1974 en het tochte van alle kanten. Ja, hout is mooier maar inmiddels ook fors duur geworden en een schilderbeurt loopt ook asrdig in de papieren. Daarbij waren mijn ervaringen met schilders niet altijd positief.
 

Black Widow

V.I.P. Member
De oudste was de beste. Echt een vakman van ver in de 60 die de kneepjes beheerste. Niks afplakken, gewoon mooi besnijden met het handje. Echt een genot om hem te zien werken. Helaas overleden. Na wat miskleunen weer bij een pensdionado terechtgekomen. Ook hij is een echte vakman.
 

Addy

V.I.P. Member
En ik ben nog niet eens 40. :D
Vakmanschap is gelukkig niet gebonden aan leeftijd.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Sommigen kunnen het niet en anderen willen met minimale inspanning snel rijk worden.
Triest om te ervaren dat ik bij de verbouwing van mijn keuken het meest tevreden was over de beunhazen.
 

Addy

V.I.P. Member
Topic gaat wel een beetje de andere kant op maar ik beun ook wel eens en dan heb ik voor mezelf geen tijdsdruk. Dat heb ik bij de baas wel natuurlijk. Ben ik niet tevreden dan doe ik het over. Ik wil het netjes maken en tevreden klanten. Zo houd je ook werk.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik zou ook Reload gebruiken en anders, maar die zit niet in je assortiment, wordt heel vaak Chemical Guys Jetseal hiervoor gebruikt.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan