Machinaal wetsanden

Kilometervreter

überspammer
De laatste tijd lees ik hier regelmatig over machinaal wetsanden.
Tot nu toe heb ik alleen maar handmatig gewetsand.(@BlackPassat is dit Nederlands:) )

Ik ben benieuwd naar het machinaal wetsanden en wat ik daar eventueel voor nodig heb.
Ik heb een flex extender, een flex rotary en een dap 900 tot mijn beschikking, ik ben benieuwd naar de tips en aanbevelingen.
 

Kilometervreter

überspammer
Ja, dat hoorde ik ook, maar ik krijg het idee dat het al eerder gedaan wordt maar dan uiteraard met andere pads/machines. Ik vraag me dus af welke en of het interessant voor mij is anders zie ik mezelf wel weer een Duetto aanschaffen:(.

Ik vraag me trouwens af @Stefan of ik dit topic wel op de juiste plek geplaatst heb.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik gebruik een 125mm Festool excenter met een schuuruitslag van 2mm samen met de diamant grit schuurschijven van Festool.

20130331_131740_zpsf3674490.jpg


En een filmpje. Niet echt een Steven Spielberg productie, maar het gaat om het idee.

 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ja, dat hoorde ik ook, maar ik krijg het idee dat het al eerder gedaan wordt maar dan uiteraard met andere pads/machines. Ik vraag me dus af welke en of het interessant voor mij is anders zie ik mezelf wel weer een Duetto aanschaffen:(.

Ik vraag me trouwens af @Stefan of ik dit topic wel op de juiste plek geplaatst heb.
Had op zich ook bij machines kunnen staan maar ook dat is discutabel dus dit topic kan hier prima blijven staan...
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Tot nu toe heb ik alleen maar handmatig gewetsand.(@BlackPassat is dit Nederlands:) )

Prima Nederlandse vervoeging van een Engels werkwoord Leon. Gewoon vervoegen volgens de Nederlandse regels; geen kofschip dus een voltooid deelwoord met een "d".

Back on topic, want uiteindelijk worden wij hier op dit forum warmer van wetsanden dan van vervoegen.
De theorie was tot nu toe altijd: zo klein mogelijke schuurkrasjes maken met wetsanden dan krijg je ze met een volgende stap er beter uit.
Vandaar dat wetsanden met een excenter met grote uitslag altijd afgeraden is. Ik ben aanhanger van deze theorie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste technieken (zoals afgelopen zaterdag nog bij WW gedemonstreerd) nog niet zelf heb mogen uitproberen.
Toch vind ik die theorie té logisch klinken om hem zomaar overboord te gooien. De piggytales van -pakembeet- 6 of 8 mm schuur je er hoe dan ook minder makkelijk uit dan schuurkrassen van 2 of 3 mm.
Het apparaatje uit de post van @nicknameless is naar mijn idee het mooiste apparaatje wat je kunt hebben. Het is echter niet voor de hobbyist weggelegd, hoe vaak zul je het nou in de praktijk gebruiken?
Om dit inspirerende apparaatje toch zo goed mogelijk te benaderen heb ik eens (met deskundige hulp) mijn oude DAP500 omgebouwd tot een machientje waarmee de excentrisch uitslag te variëren is tussen de 1 en 7 mm. een vergelijkende test samen met Patrick heeft aangetoond dat mijn "VOP" (Variable Oscillating Power) mooie gelijkmatige resultaten geeft. Ik ben daarbij zo eerlijk om toe te geven dat de resultaten van de ETS 125 natuurlijk nóg beter waren. Maar alleé he, dat is ook een Festool.
 

nicknameless

V.I.P. Member
En het is ook belangrijk niet zomaar elk willekeurig waterproof schuurpapier te nemen om mee te gaan wetsanden.

Gebruik liever kwalitatief speciaal automotive schuurpapier. Onderstaande plaatjes zeggen genoeg.

sandpaperdiagram_zps1a88a2da.jpg


2pic-unigrit-sheet-1200x398.jpg
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Ik zou zeggen.....als de rotary met het paarse wolletje niet afdoende is, dan grijpen naar wetsanden, eerder zoveel mogelijk vermijden....maar hoeveel komt dit nu voor ? Hoogstens bij orange-peel of zware verontreinigingen, die heb ik in mijn klantenkring nog niet gehad (nog niet....haha) (en detailen doe ik al een aantal jaren......)
 

Black Widow

V.I.P. Member
Inderdaad, zie het als laatste redmiddel. De verwijderde lak krijg je nl. niet meer terug. Ik heb het net als FiveCX-5 niet vaak nodig gehad.
 

Kilometervreter

überspammer
Bedankt voor alle reacties zover.
Ik gebruik het ook echt alleen bij beschadigingen die opgevuld zijn en weer mooi glad geschuurd (wetsanden) moeten worden.
Logische verklaring voor de uitslag inderdaad @BlackPassat .
Uiteraard gebruik ik het bijna ook nooit maar als ik het nodig heb wil ik het ook goed doen :).

Die Duetto zit nu al te knagen..........
Iemand een DAP kopen voor een honderd of vijf

Mooie set @nicknameless :cool:
 

Nieuwste berichten

Bovenaan