Machine aanschaf keuze

Bas

New Member
Ik ben van plan mijne eerste echte polijstmachine te kopen.
Nu lees ik op internet over veel verschillende machines. Rupes bigfoot zie ik toch wel het vaakst voorbij komen.
Wat zijn jullie ervaringen met zulke machines of evt andere merken? En wat voor uitslag adviseren jullie om te kunnen polijsten zonder gelijk meerdere machines te moeten aanschaffen?

Gr. Bas
 

Raypelsteeltje

New Member
Zelf een 2e hands Dap 900 v3 8mm uitslag aangeschaft voor een prikkie.
Gast had hem 1 keer gebruikt maar vond het te zwaar werk.
Lekker zoeken op marktplaats.

Denk niet dat je er een prof bedrijf mee kan beginnen.
Verder een prima ding voor de hobbyist die een aantal keer per jaar dat ding over z’n auto wil sleuren.

Rupes bf.
Tja als de centjes geen rol spelen kan je zo’n overpriced apparaat aanschaffen.
Doet prima z’n werk.

Met een Dap 900 v3 bereik je iig exact het zelfde resultaat als met een Rupes.
Doet er alleen iets langer over.
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Ik ben van plan mijne eerste echte polijstmachine te kopen.
Nu lees ik op internet over veel verschillende machines. Rupes bigfoot zie ik toch wel het vaakst voorbij komen.
Wat zijn jullie ervaringen met zulke machines of evt andere merken? En wat voor uitslag adviseren jullie om te kunnen polijsten zonder gelijk meerdere machines te moeten aanschaffen?

Gr. Bas
Bij de keuze van een polijstmachine is allereerst de vraag, wat ga ik ermee doen en hoevaak ga ik deze gebruiken. Een Dap900 v3 is een erg leuke instapper prima voor af en toe gebruik, ook erg handig is dat je er een kleinere backingplate op kunt zetten om kleinere delen zoals bumpers en spiegelkappen te polijsten. De Dap 900 plus is een machine met 12mm uitslag en werkt veel prettiger maar er kan geen kleine backingplate op dus dat is een keuze. De Rupes Bigfoot 15 mark II is zo’n beetje de standaard, op alle fronten worden de DAP machines verslagen, meer polijstkracht, minder geluid en minder trillingen. Dit is gewoon een professioneel gebouwde en uitgebalanceerde machine maar daar moet je dan wel het budget voor hebben. Overigens is de Flex XFE 7-15 150 een kanshebber, prima machine met de befaamde Flex bouwkwaliteit. Tsja keuzes....
 

SLK

V.I.P. Member
Als je voor het eerst een polijstmachine gaat kopen zou ik persoonlijk voor de DAP 900 V3 gaan. Kost niet gelijk de hoofdprijs, is, mede dankzij de mogelijk voor een kleine backingplate, behoorlijk veelzijdig en biedt je de mogelijkheid om rustig te starten met het machinaal polijsten.
Mocht je t.z.t. de smaak helemaal te pakken hebben, dan kun je nog "doorgroeien" naar de Rupes of de Flex en is de DAP prima te gebruiken als extra machine met een kleine backingplate voor de kleinere delen.
Zo gebruik ik tenminste nu mijn "oude" DAP900 V2 naast mijn Rupes Bigfoot 21.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan