Tim's detailoverzicht.

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Vandaag de koplampen van mijn CLS aangepakt!

De before picture:
IMG_20200317_165400[1].jpg

De linker koplamp (bijrijderskant) kon er nog prima mee door, maar de rechter koplamp (bestuurderskant) ging langzaamaan richting APK-afkeur. Daarom werd het hoog tijd voor mijn eerste klus koplampherstel. Spannend, maar met advies van @Stefan en @BlackPassat in het achterhoofd vol zelfvertrouwen aan de slag!

IMG_20200322_181705[1].jpg
De stappen die ik heb gevolgd:
Stap 1: Opschuren met Colad Waterproof Schuurpapier. P600, P800, P1000, P1500, P2000 en P3000.
Stap 2: Polijsten met CarPro Clearcut, Fixer en Reflect. Ik heb hierbij gekozen voor handmatig polijsten met de DetailPro Hand Applicator pads aangezien een koplamp van een CLS gekker gevormd is dan een Fiat Multipla...
Stap 3: Ontvetten met CarPro Eraser.
Stap 4: Beschermen met CarPro DLUX!

Stap 2, 3 en 4 ook op de linker koplamp (bijrijderskant) toegepast.

En zie hier het resultaat:
IMG_20200322_173640[1].jpg

Zelf ben ik er super blij mee, al helemaal omdat de koplampglazen van zo'n CLS niet los te bestellen zijn... Liever een beetje elbow grease, dan een rib uit mijn lijf voor een nieuwe koplampunit haha. Een van de leukste klussen die ik ooit heb gedaan en ook nog eens enorm leerzaam!
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Netjes gedaan, zeker door alles handmatig aan te pakken! Duidelijk verschil met eerst. Heb je 1 of 2 lagen Dlux gebruikt?
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
De dop van de DLUX heeft er niet lang opgezeten, want vandaag waren de AMG velgen aan de beurt!

Ook ben ik voor het eerst aan de slag gegaan met CarPro Perl voor de banden.
  • Zuinig in gebruik
  • Multifunctioneel gebruik (banden, interieur/exterieur kunststof, vinyl, motorruimtes, dashboards)
  • Fijne applicatie
  • Keuze in finish (bijvoorbeeld 1:1 voor glans, 1:5 verdund voor een matte effect)
  • UV-bescherming
Kortom, ik ben verkocht!

DLUX PERL.jpg
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Na het aanpakken van de velgen en koplampen was in juni eindelijk het lakwerk van de CLS aan de beurt! De 334.000(!) kilometer oude lak kon namelijk wel wat liefde gebruiken...

De planning:

Zaterdag:
- Wassen
- Decontamineren
- Kleien
- Stickerverwijdering
Maandag, dinsdag en woensdag:
- Cutten
Donderdag:
- Steenslagherstel
- Finishen
Vrijdag:
- Ontvetten
- Coaten (2 lagen CarPro CQUK 3.0)
Zaterdag:
- Coaten (1 laag CarPro Gliss)

Door de onverwacht strakke planning heb ik helaas weinig foto's kunnen maken van het verloop, maar hieronder toch een klein overzichtje.

Stickerverwijdering.
IMG_20200613_141041.jpg IMG_20200613_141916.jpg IMG_20200613_144225.jpgIMG_20200623_180431.jpg

Steenslagherstel.
IMG_20200618_091536.jpg IMG_20200618_112954.jpg

Het resultaat.
IMG-20200623-WA0006.jpg IMG-20200623-WA0011.jpg

Zelf ben ik ongelofelijk blij met het resultaat. De CLS zag er enorm verwaarloosd uit, maar door de 3-staps polijstbehandeling en keramische coatings van CarPro is hij weer in volle glorie hersteld!

@Stefan en Laura, ontzettend bedankt voor het beschikbaar stellen van de ruimte, middelen en kennis!
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Wat een prachtig resultaat heb je behaald @Tim Krijgh . De CLS ziet er echt geweldig uit! Ondanks dat dit je voledig eigen detailklus was heb ik natuurlijk links en rechts wel het een en ander gezien. Wellicht zou je wat meer willen vertellen over het cuttingproces, dit was zeker geen gemakkelijk proces en ik denk dat dit project je een aantal inzichten heeft gegeven die heel waardevol zijn om te delen hier.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Gemakkelijk was het zeker niet, leerzaam wel! Wat deze klus (in mijn ogen) zo moeilijk maakte waren een aantal factoren:
- De ongekend harde lak van Mercedes
- Meerdere overgespoten panelen
- 334.000 kilometer aan ''lakmisbruik''

Met goede hoop ben ik begonnen met CarPro Fixer op een Medium Polishing pad van DetailPro, maar was (naar verwachting) te mild. Opgeschaald naar CarPro Clearcut op een Medium Cutting pad van DetailPro, maar ook dit zorgde nog voor niet genoeg correctie. Na een hoop spelen met combinaties heb ik de bovenste panelen aangepakt met CarPro Clearcut op een Xtreme Microfiber Cutting pad van DetailPro. Precies genoeg correctie en een relatief goede finish wanneer de Clearcut mooi afgebouwd werd.

Toen waren de onderste panelen aan de beurt (vaak een stuk erger door de combinatie meer vervuiling en slechte wastechniek), wat een drama. Enorm veel diepe krassen waardoor ik hier maar liefst 2x(!) overheen moest met CarPro Clearcut en Angelwax Resurrection op CarPro Cutting Wool pads. Mijn Etari lakdiktemeter gaf me een hoop inzicht, maar i.v.m. een aantal overgespoten panelen moest ik toch voorzichtig zijn. De voor- en achterbumper waren niet anders (gespoten kunststof dus niet meetbaar met de Etari). Al met al heb ik zeker 95 a 99% van de krassen weg kunnen werken. Gezien de staat van de lak heb ik met die correctie genoegen moeten nemen. Een steek in het hart voor een perfectionist, maar sommige krassen waren nu eenmaal te diep.

Na 3 dagen krascorrectie was de planning eigenlijk om nog met een medium polishing compound terug te bouwen voordat ik ging finishen, maar toch eerst nog even een testspot met CarPro Reflect op een Finishing pad van DetailPro. Het resultaat was verbluffend. Na de cutting fase met Clearcut en Resurrection op wol was de lak erg dof, maar de Reflect had nul moeite om die dofheid er in 1 stap uit te krijgen. Door het bijzonder goede resultaat met Reflect kon ik de medium compounds in de tas laten zitten, een tijdsbesparing die meer dan welkom was. Met een glans waar je bang van werd was het vrijdags tijd om te coaten. Tof om te zien dat het ,naast de bescherming van de lak, ook zeker nog wat toevoegt aan diepgang en glans!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ha mooi opgeschreven @Tim Krijgh dat doet me goed. Bizar hè hoe je met Reflect kunt finishen na een forse correctie in het compounden.
De ontwikkeling in polijstmiddelen is de laatste jaren hard gegaan.
Ik heb de CLS intussen al IRL mogen aanschouwen en het is werkelijk een plaatje, een heerlijk diepe glans.

Al met al heb ik zeker 95 a 99% van de krassen weg kunnen werken. Gezien de staat van de lak heb ik met die correctie genoegen moeten nemen. Een steek in het hart voor een perfectionist, maar sommige krassen waren nu eenmaal te diep.

95, 100,90, het is maar een getal, en 100% wat is dat? Zoals de auto's uit de showroom komen? Nou dat is vaak ook bedroevend. Ik heb al meerdere auto's gezien die na aflevering nog een fikse upgrade kregen door een polijstbeurt.
Waar het om gaat is dat je je eindresultaat spiegelt (!) aan je beginpunt en vervolgens vaststelt of je tevreden bent. Dan heb je het voor die klus goed gedaan.
In de loop der jaren is mijn ervaring dat perfectionisme een mooi streven is maar in de praktijk nooit gehaald kan worden. Iedere detailer heeft na een klus nog wel ergens een plekkie waarop hij/zij méér had willen halen.
"Realisme is het nieuwe perfectionisme"

Ik kijk uit naar je volgende write -up.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Het is inmiddels 2 maanden geleden dat ik de CLS aangepakt heb en wat ben ik ontzettend blij met de keramische coating(s)! Na de storm van woensdag vond ik het een mooi moment voor de eerste beading pic. Drie weken niet gewassen en toch een praktisch schone Mercedes voor de deur. You got to love CQUK and Gliss!

IMG_4956 (2).JPG
 

Bijlagen

  • IMG_4956.JPG
    IMG_4956.JPG
    139,1 KB · Weergaven: 1

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Een ander blij maken met een fris en fruitige auto. Als je het mij vraagt een van de meest bevredigende dingen die er zijn! Hier een aantal detail/polijstklussen van de laatste tijd:
- Audi A3 e-tron (1-staps polijstbehandeling)
- Volkswagen Golf 7 (1-staps polijstbehandeling)
- Opel Kadett (2-staps polijstbehandeling + keramische coating)
- BMW 3-serie (1-staps polijstbehandeling)

2020-05-09 19.09.35 2305392098509459099_34232953089.jpg 2020-07-26 19.54.47 2361947350112681189_34232953089.jpg 2020-08-20 09.51.03 2379762877585632471_34232953089.jpg 2020-09-06 21.05.56 2392423740211666685_34232953089.jpg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan