Motorfiets detailen, tips en trucs?

IbizaSigno

V.I.P. Member
In navolging van een Rover doe ik afgelopen voorjaar gedetailed heb vroeg de eigenaar of ik zijn motor ook wilde detailen. Zelf heb ik nog nooit een motor gedaan dus vandaar dat ik tips en trucs vraag aan jullie.
Nog even een foto van de motor.
image.jpg
 

2shiny

V.I.P. Member
Best geen water gebruiken om te reinigen. Doe ik liefst met een waterless wash.
Veel 3 inch pads, en heeel lichte polijstmiddelen gebruiken. De lak is extreem dun.
Veel metalpolish aanschaffen en eraser en pb bugs and tar remover.
 

Woody

V.I.P. Member
Hetzelfde als bij de auto ;)
Foamen
Wassen
Kleien
Polijsten (3 of 4 inch pads)
Ontvetten
(Glaze) wax/sealant

:cool:

Extra tippie extra (zachte) borstels voor alle randjes en kantjes. Een motor heeft er heel veel.
 

Woody

V.I.P. Member
Best geen water gebruiken om te reinigen. Doe ik liefst met een waterless wash.
Veel 3 inch pads, en heeel lichte polijstmiddelen gebruiken. De lak is extreem dun.
Veel metalpolish aanschaffen en eraser en pb bugs and tar remover.

Waarom niet wassen?

En heb je bewijs dat de lak ultra dun is?

Het klopt wel dat het over het "algemeen" zachtere lakken zijn, maar dat zegt nog niks.
 

2shiny

V.I.P. Member
de lak is niet altijd zachter, wel dunner. Gebruik even lakdiktemeter, je ziet wel

waarom geen water:
een motor heeft zoveel losse deeltjes, spleten, hoekjes,... Zelfs met een droger krijg je deze niet allemaal droog. Je gaat het je beklagen
2 je wil niet dat het schuim ergens in de motorblok geraakt of aan de ontstekingen ofzo. Je gaat je automotorblok ook nket zomaar foamen en overvloedig met water doen
3. Bij de meeste motoren moet je bvb de ketting enzo opnieiw smeren na gebruik van water.

mijn vrouw rijdt ook met de moto, en ik doe de hare dus heeeeel regelmatig en vaak ook eens een moto van haar vrienden. Want een moto rijder heeft niets liever dan een blinkende moto...
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mijn tip zou zijn -als je in de gelegenheid verkeert- om niet de hele motor in één keer te willen doen. Wassen en drogen natuurlijk wel, maar verder werk ik altijd in projectjes. Ik kan zo maar een halve zaterdag kwijt zijn aan een voorwiel, voorvork spatbord en stuur. Dan staan mijn vingers onderhand wel krom en kan en wil ik niet verder.
Bij de Harley is het meest elektronische onderdeel wat je zo ongeveer tegenkomt de bougie, dus over een beetje water maak ik me niet druk. Bij andere merken ligt dat misschien wat gevoeliger. Lakdikte en kwaliteit maak ik me geen zorgen over die is ruim voldoende op de HD, ik zal weleens een meting doen met de PaintDetective. In het verleden, toen BlackPassat motoren reed met meer kunststof onderdelen, gebruikte hij een product van BelRay; MotoWash 28, werkte prima maar is inmiddels misschien al uit de handel.
Allerlei soorten kwastjes, borsteltjes, make-up pads, oude opzetstukjes van de tandenborstel etc. komen eraan te pas. Voor het aluminium van de voorvork heb ik een aparte polijstkoffer.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Foamen kan natuurlijk ook:
qz-Xfe0q_fgmxfS80AfGqP1dYCwDIvSdjTFZbKLJCu4=w867-h650-no
 

Nieuwste berichten

Bovenaan