Nieuw in de wereld van detailing

Renew

New Member
Hallo en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
Mijn naam is René en ik ben volstrekt nieuw met het poetsen en detaillering van mijn auto. We hebben een Volkswagen t5 diy campertje.
Voorheen ging ik vaak door de wasstraat, maar sinds ik zonnepanelen op mijn dak heb zitten doe ik dat niet meer.
Ik was en poets mijn auto nu met de hand daardoor krijg ik steeds meer vragen over wat detailing nu precies inhoud en ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Ik hoop hier op dit forum meer kennis op te doen en mogelijk ook een soort van snelcursus van een jullie te krijgen over hoe ik het het beste mijn busje in een mooie staat kan houden
 

Bijlagen

  • 7A214D71-3356-431A-8E96-3525D2BBD62E.jpeg
    7A214D71-3356-431A-8E96-3525D2BBD62E.jpeg
    37,4 KB · Weergaven: 5
  • 1638F1F6-15C9-4F0B-BF29-0414DD02FB37.jpeg
    1638F1F6-15C9-4F0B-BF29-0414DD02FB37.jpeg
    32,7 KB · Weergaven: 5
  • 22750578-EF6B-4CD7-9A7C-A9211477D26E.jpeg
    22750578-EF6B-4CD7-9A7C-A9211477D26E.jpeg
    39,5 KB · Weergaven: 5

Stefan

Administrator
Forumleiding
Welkom hier René,
Mooie T5 camper! Ik begrijp dat je die mooi wilt houden. Ik zou zeker vragen stellen, probeer deze zo concreet mogelijk te maken. Bijvoorbeeld de veelomvattende vraag "Wat moet ik doen om mijn T5 mooi te houden" zal denk ik weinig respons geven. Maar een concrete vraag over een specifiek onderdeel over bijvoorbeeld "swirls" of het verzorgen van je kunststof bumpers zal meer opleveren.
In ieder geval veel plezier gewenst hier!
 

Renew

New Member
Dank je wel voor de feedback!
ik ben zo nieuw dat ik moeilijk concrete vragen weet te stellen.
maar ik zou denk ik kunnen beginnen met: wat heb ik als starter nodig om mijn auto te wassen?
Is dat concreet genoeg of nog te algemeen?
 
Laatst bewerkt:

Tom

Premium Member
Welkom @Renew, lees op je gemak het forum eens door en als je daarna nog vragen hebt horen we het wel
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Hoi René,

Zal ik dan maar proberen een antwoord op je vraag te geven tussen al deze toegesnelde hulp.
Ik begrijp uit jouw vraag dat je totaal geen ervaring hebt met detailing of het onderhouden van je lak.
Ik zal daarom proberen om de benodigdheden op te noemen voor de basis wasbeurt. Van daaruit kan je altijd uitbreiden. Maar voor het detailen van je auto moet je basis goed zijn.
Om te beginnen heb je voor de lak 2 emmers nodig. Een derde emmer voor de velgen is eigenlijk ook wel een must. Gebruik nooit dezelfde emmer van de velgen voor de lak.
Dan zal je een washandschoen nodig hebben voor de lak en 1 voor de velgen.
Ook hier geldt; nooit wisselen.
Koop een goede washandschoen bij waxworld. Gebruik geen “standaard” spons. Deze neemt het vuil niet goed op en zal dus krassen maken op je lak.
Kies een shampoo. Neem nooit afasmiddel.
Lees je even in over de 2 emmer wasmethode.
Om de auto te drogen heb je een droogdoek nodig. Neem nooit een huishoud zeem. Dit maakt krassen.
Als je de vw gewassen hebt zou je hem kunnen ontvetten en in een wax zetten.
Als de auto beschermt is zal vuil minder hechten en dus makkelijker te wassen.
Wat een detailer niet wil zijn swirls ( al is dit onontkoombaar). Maar je wil er alles aan doen om er zo in mogelijk te krijgen.

Als je het onderhouden van je auto op deze manier leuk vind, zou je later kunnen uitbreiden met een paintcleaner en klei.
Weer een stap verder is het polijsten van je lak om alle swirls en niet al te diepe krassen te verwijderen. Maar in eerste instantie is het goed wassen en beschermen van je lak al een strart.
Het detailvirus komt dan vanzelf.
Was dit een beetje een antwoord op je vraag?

Wellicht zijn er nog forumleden die mijn antwoord kunnen aanvullen, want er zijn hier genoeg mensen met (vw) ervaring.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Welkom op het forum René,

Zoals @Ketoembar al aangeeft is een goede basis ontzettend belangrijk! Begin inderdaad met het veilig wassen van de Volkswagen (met veilig bedoel ik zo krasvrij mogelijk). Was met de juiste techniek en met kwalitatief goede producten.

Probeer altijd zoveel mogelijk vuil van het voertuig af te krijgen voordat je hem daadwerkelijk met de hand gaat wassen. Dit kan door middel van een tuinslang, maar het liefst met een hogedrukreiniger met foam lance voor een ''pre-wash''. Hiermee week je een hoop vervuiling los en spuit je het af voordat het in je washandschoen terecht komt en gaat krassen op de lak.

Wat betreft producten zou ik ook de 2/3 emmermethode aanraden. 1 voor het Wassen (met een goede shampoo), 1 voor het uitspoelen van de washandschoen en 1 voor de wielen. Bestel emmers met gritguards/scratchshields, deze zorgen ervoor dat het vuil uit de washandschoen en velgenborstels onderin de emmer blijven liggen, een zorgen dus voor een stuk veiliger wasproces!

Welke producten zijn nou ''goed''? Dat is voor een stukje persoonlijke voorkeur, zoals @Stefan zei kun je alles wat betreft dit onderwerp vinden in de topic ''Wassen en Drogen''. Hier hebben al veel forumleden hun ervaringen met bepaalde producten gedeeld.

Wassen & Drogen onder de knie, misschien is het dan leuk om je ook te verdiepen in het kleien, polijsten en beschermen, succes!!
 

Renew

New Member
@Ketoembar en Tim;
dank voor jullie reactie. Ik ben inderdaad volledig onbekend met het wassen en drogen en detailing van een auto. Daardoor heb ik ook de kennis niet om de juiste concrete vragen te stellen.
Maar door jullie tips ben ik nu wel iets verder, Ik zal dan ook starten met de drie emmer methode om de auto te wassen.
Ik ga ook even kijken of ik de Hoge drukspuit kan lenen om de auto af te spuiten en te foamen voordat ik ga wassen.
Nu eerst de emmers, de washandschoen etc gaan bestellen.
Ik zal jullie van mijn was ervaringen hier op de hoogte houden.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan