Nieuw, nieuw, nieuw....en weer nieuw

NilsjeP

New Member
Hi

Nils is de naam!

Al een tijdje stille volger van het forum maar toch maar aangemeld!

Woonachtig in Zevenbergen, dus makkelijk om de bestellingen op te halen, afgelopen jaar al eens langs de schop geweest om wat spullen op te halen voor de "grote" poetsbeurt van en zwarte BMW van een vriend.

UPDATE
Heel heel lang geleden dat ik op het forum ben geweest, gelukkig regelmatig nog wel bij WW op bezoek geweest.

De passat GTE is inmiddels ook verleden tijd, weer eens van baan veranderd ;-). Afgelopen jaar in een Mazda CX5 gereden, de auto komt uit 2018 en heb ik het afgelopen jaar gereden, de bedoeling was een nieuwe auto te zoeken rond Juni, maar door de huidige situatie en de extreem weinig km die ik nu maak hebben we besloten dit uit te stellen.

De CX5 heb ik niet bij gehouden, de auto was al goed gebruikt en zat ook niet in het hart ;-)

Maar ... :tromgeroffel: er komt een nieuwe eind vorig jaar is de zoektocht begonnen, eerste de short list maken, dat is voor mij lastig dus alsnog een behoorlijk lange lijst met kandidaten

Model S
V90
XC60
A6
A4
5 serie
3 serie
etron 55
x3

was uiteindelijke de korte lijst

Na vele avondjes configureren en enkele bezoeken aan verschillende dealers was de keus er niet makkelijker op geworden, budget is erg ruim dus de keuze werd daar ook niet door gelimiteerd.

Wat mij wel opviel was dat Audi wat duurder is geworden vergeleken met de andere merken, en de overweging om volledig elektrisch te gaan is nog uitgesteld, dus exit Tesla en e-tron.

Wat blijft er dan over? de 3, xc60 vielen af, dus keuze x3 v90 of 5

vanaf dag 1 had ik eigenlijk al een voorliefde voor de 5, afgelopen jaar is de facelift geweest en er stonden nog enkele pre facelift 530i dus eerst daar naar gekeken, daarna veel wikken wegen kijken, rijden etc is de keus gevallen op een

530e M sport, High Executive in de kleur Berninagrau Bernstein, interieur leder dakota schwarz

De wielen en spiegelkappen worden nog hoogglans zwart

Onder staande impressie foto, kleur komt niet goed uit maar is redelijk unieke combinatie begreep ik (meestal word het zwart, carbon zwart of grijs)

download.png

Bestelling gaat begin volgende week gedaan worden, verwachting is 3 maanden levertijd, dus ergens Mei rijden.


Beter voorbeeld van de kleur : https://www.uw-bmw-occasions.nl/occ...el-20-inch-lmv-keyless-entry-head-up-display/

Nu de grote vraag hoe kan ik de auto het beste direct goed beschermen? Ik wil graag een coating aanbrengen, zo snel mogelijk na levering, ik hoop dat de defects minimaal zijn zodat ik niet hoef te gaan polijsten.

tweede vraag is hoe ik de zwarte lijsten het beste kan beschermen.

Uiteraard zal deze auto we goed behandeld en bijgehouden worden, dus zullen weer wat vaker richting WW moeten

Groeten
Nils
 
Laatst bewerkt:

Ketoembar

V.I.P. Member
Hoi Nils,

Ik denk dat er geen "experts" zijn die zullen zeggen hoe jij je auto moet beschermen.
Dat is echt een persoonlijke voorkeur.

Laten we beginnen met de coating. Bijvoorbeeld de cquartz. Deze breng je aan en blijft zéker een jaar aanwezig.
Misschien ook wel twee, maar ik gok dat de meeste hier met een coating toch elk jaar wel een nieuwe aanbrengen.
Het voordeel van een coating is dat je dus een jaar lang je auto alleen maar hoeft te wassen en misschien af en toe eens een rondje met bv reload te doen.
Polijsten doe je dus in die tijd niet want dan is je coating weg.

Andere mensen vinden het juist fijn om bv elke drie of vier maanden een wax op hun auto te doen. En eventueel een glaze eronder. Zo heb je misschien wat meer "contact" met je auto en zal je misschien sneller krasjes en/of andere oneffenheden ontdekken.
Ook zijn er verschillende meningen over de sheeting en de beading tussen een wax of coating.

Over het algemeen wordt er gezegt dat een wax een betere beading heeft dan een coating.

Ik geef nu even mijn mening, maar zoals gezegt zullen andere hier misschien andere ervaringen hebben.
Dat een wax een betere beading heeft vind ik gedeeltelijk waar. Naar mijn ervaring geldt dat voor de betere high-end waxen. En merk ik geen verschil tussen coating of wax met de "goedkopere" waxen.

Ook zijn er nog de show-waxen. Deze hebben een kortere standtijd maar geven wel iets meer glans.

Dan is er nog de sealant die je noemde. Persoonlijk zou ik deze in de wintermaanden gebruiken op het moment dat je niet voor een coating zou gaan. Meestal hebben de sealants een langere standtijd dan waxen.
Wel moet je dan voor de winter je auto even ontdoen van de wax die je dat jaar gebruikt heb, voordat je de sealant aanbrengt. Je kan je sealant dan wel weer aftoppen met een wax om toch iets meer glans en diepte te ktijgen.

Nog even een verschil tussen de wax en coating. Een coating is harder dan een wax en maakt de kans op krassen dus wel iets kleiner.

En.... Voorbereiding is een belangrijk iets. Wassen, evt rondje iron x, kleien, goed strak polijsten en erg goed ontvetten voordat je de coating of wax aanbrengt. Dit alles ook bij een nieuwe auto.
Dit was een beetje mijn verhaal. Misschien kan je er wat mee.

Succes met je keuze.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Welkom hier Nils,

De keuze van de bescherming is, zoals @Ketoembar hierboven al uitstekend heeft beschreven, inderdaad persoonlijk.
Goede keuze van de 3 trouwens alhoewel Havanna ook een prachtige kleur is.
 

Len

Member
Hallo ben ook nieuw,juist een dap900 v3 gekocht maar gezien dat je een conditioner nodig hebt om je nieuwe pads te besproeien voor je ze gebruikt.
En hoe was je de pads als je ze gebruikt hebt?
Mvg
 

FiveCX-5

V.I.P. Member
Conditioner ? Ik was mijn pads gewoonlijk met de hand en een beetje afwasmiddel, eventueel (indien erg vervuild) samen met Dasty, daarna drogen op de machine. Voordat je gaat polijsten even 1 of twee pufjes Spray and Wipe of Last Touch op de pad , hetzelfde glijmiddel dat je met kleien gebruikt.........

p.s. @Len zoek even in een ander topic (draadje) (deze vraag hoort hier eigenlijk niet ;))


@NilsjeP , welkom op het forum.....prachtige BMW en een hele fraai kleur.......
 
Laatst bewerkt:

NilsjeP

New Member
Thanks voor de adviezen!!

Havana is een schitterende kleur inderdaad maar niet leverbaar meer

Even voor de duidelijkheid ik heb nog nooit machine gepolijst, durf dat niet zo goed dus doe het nu handmatig, maar zal me eens wat beter in gaan lezen hierover. En misschien eens een lesje dien in Zevenbergen!

Heb al wel goede resultaten gehaald met handmatig werken

29c9cmx.jpg


Ik neig nu naar sealant en wax toppen maar nog 4 weekjes om te beslissen, wassen en kleien geniet sowieso maar tarx is zeker ook een goede tip!

Nils
 

Kilometervreter

überspammer
Welkom @NilsjeP en wat een fraaie drie serie krijg je straks!
Nog een maandje, dat worden maar een stuk of 30 slapeloze nachten, valt best wel mee op een mensen leven....

Wat betreft je keuze, tsja dat is heel persoonlijk en ook een beetje afhankelijk van de hardheid van je lak. Normaal gesproken hebben BMW's een zeer harde lak dus dat maakt niet zoveel uit, wat glans betreft doet tegenwoordig een coating ook niet onder voor een wax dus dat maakt ook niet zoveel uit.
Lekker even een bakkie gaan doen bij @Stefan en @waxgirl en die kunnen je daarbij prima bijstaan!
Ik ben blij dat ik niet in Zevenbergen woon anders zouden mijn kinderen niet te eten hebben waarschijnlijk....

Ik zal trouwens ook wel niet de enige zijn die dat niet erg vindt dat ik daar niet woon.................:)


Veel leesplezier hier!
 
Laatst bewerkt:

NilsjeP

New Member
Lol @Kilometervreter !!

Zal inderdaad eens een bakkie gaan doen als de beamer binnen is kunnen we meteen kijken wat het beste past!

Thanks voor de tips, zal inderdaad persoonlijk zijn ga eerst de sealant proberen en dan kijk ik wel hoe dat bevalt anders voor de winterbeurt coating proberen!
 

NilsjeP

New Member
Goed nieuws! Auto komt week eerder, aanstaande vrijdag ophalen!

Van het weekeind of volgende week dus maar eens bakkie gaan doen
 

Nieuwste berichten

Bovenaan