Open en gesloten structuur pads.

Dirk Post

Premium Member
Wat is het verschil tussen open en gesloten structuur Foam pads eigenlijk .
De eigenschappen, voor en nadelen van elk bijvoorbeeld.
Is de ene of de ander beter voor zachte of harde lak?
Of de ene beter voor de rotary, of voor de DA machine, ik noem maar een zijstraat.
Zag de 2 soorten in een youtube filmpje voorbij komen, maar had er nooit bewust bij stil gestaan, bij m’n pads aankopen.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Wat is het verschil tussen open en gesloten structuur Foam pads eigenlijk .
De eigenschappen, voor en nadelen van elk bijvoorbeeld.
Is de ene of de ander beter voor zachte of harde lak?
Of de ene beter voor de rotary, of voor de DA machine, ik noem maar een zijstraat.
Zag de 2 soorten in een youtube filmpje voorbij komen, maar had er nooit bewust bij stil gestaan, bij m’n pads aankopen.
Hallo Dirk, Wat bedoel je precies met open en gesloten structuur? Puur de ronde uitsparing in het midden van polijstpads of bijvoorbeeld een ''honingraat'' structuur van Hex-Logic pads? In ieder geval een goede vraag! ;)
 

Dirk Post

Premium Member
Nee, dat gat in t midden schijnt dat de pad zijn warmte beter kan afvoeren.
Het gaat puur om het materiaal van de pad, de structuur er van.
De open cel structuur pad is zeg maar grover van structuur.
Als je de pad bij de mond houd, kan je bij die pad, vanaf de zijkant zo door de pad heen blazen.
Bij de gesloten structuurpad lukt dat ( bijna) niet.
Wat ik na wat zoekwerk vond, is dat de open structuurpads meestal de wat medium tot heavy cut pads zijn.
En de gesloten structuur pads vaak de medium tot light cutting pads zijn.
Corrigeer me als t anders ligt, degene die er meer van kan uitleggen.
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Voor het polijsten worden er voornamelijk open structuur pads gebruikt.
Je moet de cellen in een pad zien als zeshoekjes. De gesloten cellen hebben geen opening in de celwand, de open cellen hebben één "celwandje" wat ontbreekt.
Bij de gesloten celwanden kan het polijstmiddel alleen tussen de cellen bewegen, bij de open structuur kan het polijstmiddel migreren tussen en ín de cellen. Dit migreren is van belang om een goede verdeling van je polijstmiddel over je hele pad te krijgen. Het polijstmiddel blijft niet alleen aan de oppervlakte maar gaat ook naar de diepere delen van je pad.

Grovere pads hebben in de regel ook minder cellen per kubieke centimeter pad dan fijnere cellen, dit is voornamelijk zo omdat je bij grovere pads ook grover polijstmiddel zult gebruiken, en als je wil dat die lekker kunnen verplaatsen dan zul je ook je cellen wat groter moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:

Dirk Post

Premium Member
Aha, duidelijk , ik snap hem helemaal.
En door die open celstructuur kan de warmte ook beter worden afgevoerd, omdat die dan ook sneller verspreid, naar de hoger gelegen delen van de gehele pad?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Inderdaad Dirk.
En om het compleet te maken laat een opencelstructuur ook iets meer beweging toe in de pad vergeleken met een gesloten structuur. De eerstgenoemde zal dus ook iets meer "paddrag" geven.
 

Dirk Post

Premium Member
Kan ik deze pad weg gooien?Of gewoon weer te gebruiken?
Als ik er met een borsteltje over heen ga, komen er kruimels v d pad los.
Waarom hij zo is geworden, heb geen idee.
Lijkt wel te heet zijn geweest, pad is van t merk DetailPro.
 

Bijlagen

  • DFD04D72-9CFC-4509-A134-FA345827D7B5.jpeg
    DFD04D72-9CFC-4509-A134-FA345827D7B5.jpeg
    144,3 KB · Weergaven: 9
  • 7A2BD201-317C-4A56-8CD9-E16F3F81DFC4.jpeg
    7A2BD201-317C-4A56-8CD9-E16F3F81DFC4.jpeg
    115,5 KB · Weergaven: 9

Guido

Active Member
Lijkt verdomd veel op de oude blauwe Rupes pad. Die zag er bij mij ook al snel zo uit. Werkte op zich nog wel maar verloor wel wat bite. Het is nooit mijn favoriete pad geweest. Denk dat hij nog wel een rondje mee kan maar of je dat moet willen is een andere vraag...
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Toen ik een tijdje terug aan een bootje heb gewerkt ging mijn blauwe Rupespad er ook zo uitzien.
Werking veranderde niet, maar gaandeweg verloor ik de schuine rand en werd de vorm van de pad steeds meer die van een gevulde koek.
Bij mij lieten er geen (zichtbare) kruimels los zoals @Dirk Post noemt. Als dat we zo was dan zou ik zeker gestopt zijn want dat belemmert toch in een zekere mate je zicht op resultaat lijkt me.
Vervorming door warmte heb ik bij een excenter nog niet gezien; Wel bij een rotary.
 

Dirk Post

Premium Member
Heb er net nog weer paar keer over heen gewreven, blijft zo weer nieuwe stukjes los komen.
Ik waag het er niet op, lijkt me niet fijn als al dat spul gaat malen tussen pad en het werkvlak.
Hij gaat bij t afval.
 

Bijlagen

  • E9E6D23E-424A-4646-974D-89A4A822ACD2.jpeg
    E9E6D23E-424A-4646-974D-89A4A822ACD2.jpeg
    84,6 KB · Weergaven: 5

Stefan

Administrator
Forumleiding
Toen ik een tijdje terug aan een bootje heb gewerkt ging mijn blauwe Rupespad er ook zo uitzien.
Werking veranderde niet, maar gaandeweg verloor ik de schuine rand en werd de vorm van de pad steeds meer die van een gevulde koek.
Bij mij lieten er geen (zichtbare) kruimels los zoals @Dirk Post noemt. Als dat we zo was dan zou ik zeker gestopt zijn want dat belemmert toch in een zekere mate je zicht op resultaat lijkt me.
Vervorming door warmte heb ik bij een excenter nog niet gezien; Wel bij een rotary.
Ik heb nog wel een paar voorbeeldjes hoor. Juist bij een DA machine kan de temperatuur in de pad zodanig hoog oplopen dat het schuim implodeert en er een hele deuk in de pad onstaat. Dit is overigens alleen bij pads die een bovenmatig goede velcro verlijming hebben anders was die al voortijdig uit elkaar gespat ;)
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik heb nog wel een paar voorbeeldjes hoor. Juist bij een DA machine kan de temperatuur in de pad zodanig hoog oplopen dat het schuim implodeert en er een hele deuk in de pad onstaat. Dit is overigens alleen bij pads die een bovenmatig goede velcro verlijming hebben anders was die al voortijdig uit elkaar gespat ;)

Deze nuance is een nuttige toevoeging @Stefan Dergelijke pads heb ik ook weleens "ergens" gezien, maar gelukkig niet tijdens mijn eigen werk.
Ik denk dat als je op een goede manier met je materialen omgaat en je de juiste techniek toepast, dat je dan al in een eerder stadium in de gaten hebt dat je verkeerd bezig bent en een aanpassing moet doen in je werkwijze.
Je bent immers continu aan het monitoren?
 

Dirk Post

Premium Member
Ik heb de pad gebruikt om een doffe koplamp mee te polijsten, in No time werd hij dunner, ha ha.
Hij is nu echt aan t eind!
 

Bijlagen

  • 81827D7F-31F8-462B-AC05-983A60E39FAE.jpeg
    81827D7F-31F8-462B-AC05-983A60E39FAE.jpeg
    121,8 KB · Weergaven: 6
  • 36E28C94-E888-4391-98F3-B62CF5ADF722.jpeg
    36E28C94-E888-4391-98F3-B62CF5ADF722.jpeg
    68,5 KB · Weergaven: 6
  • 1064F5A4-DC22-4174-B456-F548EF93387E.jpeg
    1064F5A4-DC22-4174-B456-F548EF93387E.jpeg
    144,7 KB · Weergaven: 6

Nieuwste berichten

Bovenaan