Plastic en rubber behandelen

Kevinvdb93

New Member
Ik ben van plan om dit weekend mijn plastic en rubber delen te gaan behandelen aan de buitenkant van mijn auto
welk product is in jullie ogen het meest geschikt hiervoor
kan ik het gewoon met PB Spray en Wipe het schoonmaken of raden jullie een ander product aan?
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Met Spray & Wipe maak je niet veel schoon. Zelf doe ik het meestal (voor het waxen!) eerst de raamrubbers schoonmaken met APC (1:10) en een kleine zachte borstel en doek goed schoonmaken/ontvetten. De rest van het zwarte kunststof ook met een doek en APC. Let op dat dat je de APC wel goed naspoelt met water.
 

Ketoembar

V.I.P. Member
Inderdaad, eerst je rubber en trims schoonmaken met een APC verhouding.
De deurrubbers, de flexibelle aan de binnenkant, doe ik daarna meestal met Poorboys Trim Restorer. (http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=70_79&products_id=100298)
Even goed in laten trekken en nog eventjes met een doekje zachtjes na lopen. de rubber blijven lekker soepel en in de winter vriest het bijna niet vast.

De trims doe ik vaak op een aparte manier. Je kan een dressing gebruiken. Worden ze best even mooi van maar blijft meestal niet echt lang zitten, vind ik. En als de dressing nog niet goed ingetrokken is loopt het er in de regen vanaf.
Dus in dat geval is een coating beter. Hiervoor zou je Dlux van carpro kunnen gebruiken. (http://www.waxworld.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=73_99&products_id=100859) .
Dit werkt best goed. Zelf gebruik ik het alleen voor de velgen.
Mijn trims doe ik altijd met Reload.
De eerste keer moest ik het een paar keer doen om alles mooi zwart te krijgen. Maar daarna is het alleen alles even nalopen met een pufje Reload op een padje en alles blijft mooi zwart en water afstotend.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Welk product had je zelf ingedachte @Kevinvdb93? Dlux is zeker een aanrader voor trims!
Voor rubbers gebruik ik Dodo bob tyre & trimdressing, al vind ik deze niet heel erg geweldig (qua duurzaamheid).
 

Bijlagen

  • 20150406_121710.jpg
    20150406_121710.jpg
    212,5 KB · Weergaven: 5

Tinus

Active Member
Ik heb zelf mijn velgen in de Dlux gezet voor de eerste keer. Heb verder ook weinig ervaring met detailen maar ik vond het redelijk makkelijk gaan. Er staat het een en ander beschreven op het forum hoe je het moet aanbrengen.
 

ArjanD300

Premium Member
Carpro D-lux voor al het kunststof ! Ik zeg DOEN !
Kunststof goed reinigen middels APC en daarna meedere malen goed ontvetten met bijvoorbeeld Carpro Eraser.
Goed laten uit dampen, daarna rustig en dun Carpro D-lux aanbrengen, laat een minuut of 5 zitten en dan afnemen met een kortharige doek.

Dan zeker een jaar zwart kunststof !

Ik heb mijn dakrails gedaan en dat is inmiddels al van 26-10-2013 zwart !!

Hier een 50/50

2nvf9du.jpg
 

Hansje

New Member
Ik gebruik Polytrol van het merk Owatrol.
Het heeft de zwarte kunststof strips, spiegels, grilletjes en van de diverse delen onder de motorkap van mijn oude Ibiza weer mooi zwart gemaakt en het regent er niet af wat bij veel kunststofproducten die ik al geprobeerd heb wel het geval was.
De verpakking is een ouderwets aandoend blikje, de prijs valt mee en nu na 2 maanden zit het er nog steeds op.
Na gebruik de doeken eerst laten drogen voor ze in de kliko gaan (zie beschrijving fabrikant).

Website fabrikant Owatrol: http://www.owatrol.com/index.php?langue=nl&page=produits-polytrol
Te koop bij verfzaken en watersportzaken en misschien binnenkort bij Waxworld?

Ik zal het eens een keertje uitproberen op de hele oude brandweerrode Cordoba met bijna wit uitgeslagen "zwarte" bumpers van een vriendin. Deze komt eens per jaar voor een beurtje en APK, dus een uitstekend proefkonijn.

IMG_20150521_165325.jpg
Luchtfilterhuis, accubak, en overige kunststof delen behandeld met Polytrol (Seat Ibiza 2002).

IMG_20150521_165350.jpg
Grilletjes behandeld met Polytrol (Seat Ibiza 2002).

IMG_20150521_165338.jpg
Spiegels behandeld met Polytrol (Foto genomen 2 maanden na behandeling). Plekjes die erop zitten zijn (waren) vliegjes (Seat Ibiza 2002).
 
Laatst bewerkt:

Black Widow

V.I.P. Member
Volgens mij zijn de producten van Owatrol op basis van lijnzaad. Ik heb er morsdode, muisgrijze kunststof weer mee tot leven kunnen wekken. Daarna was hij mooi diep zwart en bleef dat ook minimaal een jaar.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Lijnzaad en arachideolie (pindakaas) is een gekende "truuk" om de kleur weer terug te krijgen. Nadeel is voor mij wel dat het altijd iets vettig blijft, al kan dat er ook aan liggen dat ik alle producten meestal nogal kwistig opbreng.
 

Hansje

New Member
Met Dlux heb ik geen ervaring. De Polytrol geeft bij mijn auto een beetje zijdeglans. Ik persoonlijk vind dat precies goed. Kunststof dat teveel glanst vind ik niet mooi. Of het meer gaat glanzen als je er meerdere lagen op zet weet ik niet. Nog niet geprobeerd.
Voor de binnenkant zou ik het niet gebruiken (vanwege de petroleumachtige lucht).
Polytrol zit volgens mij een beetje tussen een coating en een dressing in.
Op deze site staat meer info over Polytrol en Dlux (en het verschil): http://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl/bumpers.html
Dlux is goed voor strips e.d., Polytrol is meer voor de bezitters van bijv. (oudere) Ford Ka's en bestelbussen met enorme kunststof bumpers.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Krassen weg poetsen had ik ook gelezen, staan daar helemaal te juichen over Dlux (imo terecht). Misschien is polytrol wel iets voor o.a. wielkasten.
 

Hansje

New Member
Polytrol trouwens niet op kunststof koplampen smeren. Geeft lelijke plekken. Dan moet je flink poetsen om het eraf te krijgen (maar het gaat wel).
 

Srt4

Premium Member
Lijnzaad en arachideolie (pindakaas) is een gekende "truuk" om de kleur weer terug te krijgen. Nadeel is voor mij wel dat het altijd iets vettig blijft, al kan dat er ook aan liggen dat ik alle producten meestal nogal kwistig opbreng.

Geweldig hahaha om dit hier tegen te komen de oude pindakaas truuk wel zonder nootjes gebruiken he ,
 

Raatjes

New Member
Ik heb een probleem wanneer ik Dlux op kunstof zet, na 2 dagen lijkt het er weer af te zijn.
Ik was het eerst, daarna met APC en vervolgens met Erase maar blijkbaar toch geen goede hechting.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan