Reinigen schaalmodellen

Chris van S.

Premium Member
Detailers,

Naast het detailen heb ik meerdere hobby's. Ook verzamel ik schaalmodellen. Sinds een half jaar met name wat geselecteerde 1:18 modellen. Mijn vitrinekast is niet zo groot.
Hieronder een foto van een gedeelte van mijn vitrinekast.
20240211_174443.jpg
Om ze stofvrij te houden gebruik ik een grote blower die gemaakt is camera sensor cleaning en een zachte detailer brush. Werkt super!

Toch staan sommige modellen reeds meer dan 10 jaar in de vitrinekast. Wat er dan ontstaat is een vettig laagje over modellen. Zoals op deze foto zichtbaar.

20240211_174412.jpg

Vettig laagje is in principe goed te reinigen met een detailer spray. Ik gebruik nu de bekende Dodo Juice detailer spray. Tegelijkertijd is de lak vrij zacht op schaalmodellen en (de rest van de deeltjes) delicaat.

Zijn er mede detailers die schaalmodellen verzamelen en deze modellen detailen?
Welke producten gebruiken jullie? En welke doeken? Lang of juist kortharig microvezel?

Ik lees graag jullie reacties.

Riez

New Member
Ik gebruik zelf voor mijn schaalmodellen spray and wipe van Poorboys met een redelijk willekeurige microvezel doek, redelijk kortharig;

Epsilon

Premium Member
Ik heb er ook enkele, en als ik zin heb gebruik ik meestal eerst iets als CarPro Eraser en vervolgens een (spray) wax die ik wil proberen. Soms gebruik ik ook nog Angelwax Perfect Polish.

Wat doeken betreft pak ik dan de kortharige microvezeldoek. Opwrijven van de wax doe ik met een zachte langharige doek.

Doorgaans pak ik er eentje van mijn bureau:
1000022433.jpg

Dirk Post

Premium Member
Als nodig is idd met perfect polish wat opfleuren, en daarna spraytje quick detailer.
en ik zorg dat ze niet te veel pal in het zonlicht staan.

Chris van S.

Premium Member
Heren,

Fijne antwoorden waar ik wat aan heb. Heb gelukkig korte MF en S&W. Spray waxje ga ik ook mee experimenteren.

Gelukkig staan mijn modellen in een vitrinekast buiten het bereik van de zon.

Fotootje voor de sfeer. :)20240218_101214.jpg

Nieuwste berichten

Bovenaan