Review CarPro Poly Shave Clay Block

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Sommigen zullen me wel voor gek verklaren, maar afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een ''niet traditionele klei'', namelijk de CarPro Poly Shave Clay Block. Voorafgaand had ik uiteraard een aantal verwachtingen:

- Het gebruiksgemak van het kleiblok zal enorm zijn.
- Het kleiblok gaat langer mee dan traditionele klei.
- Het kleiblok zal de vervuiling minder effectief verwijderen dan dat traditionele klei doet.
- Het kleiblok zal meer fijne krassen/marring achterlaten op de lak.

Een paar positieve en een paar negatieve verwachtingen, maar man oh man, wat ben ik aangenaam verrast door het gebruik van dit product. Beginnend bij het gebruiksgemak: Niet meer kneden, maar omspoelen in een emmer + scratchshield gevuld met water. Kortom, geweldig. Of het kleiblok langer mee gaat dan traditionele klei, dat weet ik nog niet na slechts 1 keer gebruik. Mijn aanname is dat de traditionele klei eerder ''verzadigd'' raakt dan dat het ''reliëf'' van het kleiblok versleten is. Daarnaast hoef je hem niet weg te gooien nadat hij per ongeluk op de grond valt. De reinigingskracht wordt op papier vergeleken met een agressievere kleisoort en hier kan ik me goed in vinden. Op het voertuig van afgelopen zaterdag kon ik hem qua kracht goed vergelijken met de fijne/medium klei van Meguiar's, welke ik normaal gesproken vaak gebruik. Tot slot het achterlaten van de fijne krassen/marring. Waar ik verwachte dat het een hoop ''schade'' aan zou richten, deed hij absoluut niet onder voor de mildere traditionele klei.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben ontzettend te spreken over de CarPro Poly Shave Clay Block. Zowel qua gebruiksgemak, het effectief verwijderen van vervuiling met relatief weinig marring en (ik verwacht) de duurzaamheid heb ik niks dan lof voor het product. Doe ik hiermee afstand van traditionele klei? Dat absoluut niet. Ik vind het een groot voordeel dat je hierin vaak de keuze hebt om te gaan voor een fijne, medium of agressieve klei. Buiten dat is het kleiblok niet flexibel genoeg voor plekken zoals onder deurhendels e.d. Binnenkort ga ik ook nog wat nieuwe kleisoorten uitproberen (Meguiar's Professional + Angelwax en CarPro) en ben ik erg benieuwd naar de kleidoek van CarPro.

Als iemand anders zijn ervaringen over de Poly Shave Clay Block of andere kleisoorten wil delen, graag!
 
Laatst bewerkt:

Guido

Active Member
Goed om te lezen Tim, hij stond al op mijn verlanglijstje. Wat voor lak was het? Ik zou verwachten dat harde vs zachte lak nog wel verschil maakt mn wat betreft de marring.

Zelf ben ik enorm te spreken over de Polyshave Microfiber doek. Het werkt veel sneller dan gewone klei, makkelijk uitspoelen, gaat lang mee. En de marring valt me ook mee, ook al gebruik ik hem eigenlijk alleen voordat ik ga polijsten, dan maakt het denk ik minder uit. Ik wil nog een keer een goede test doen: eerst polijsten en dan nog eens met de doek om echt te kijken hoe veel marring het nou echt geeft. Ik lees daar toch wat wisselende verhalen over.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Goed om te lezen Tim, hij stond al op mijn verlanglijstje. Wat voor lak was het? Ik zou verwachten dat harde vs zachte lak nog wel verschil maakt mn wat betreft de marring.

Zelf ben ik enorm te spreken over de Polyshave Microfiber doek. Het werkt veel sneller dan gewone klei, makkelijk uitspoelen, gaat lang mee. En de marring valt me ook mee, ook al gebruik ik hem eigenlijk alleen voordat ik ga polijsten, dan maakt het denk ik minder uit. Ik wil nog een keer een goede test doen: eerst polijsten en dan nog eens met de doek om echt te kijken hoe veel marring het nou echt geeft. Ik lees daar toch wat wisselende verhalen over.
Dat verwacht ik ook. Het ging om een Alfa Romeo Stelvio. De lak was niet hard, maar ook niet zo zacht als dat ik had verwacht. Kleien doe ik ook niet zonder de lak vervolgens te polijsten. De marring van de Poly Shave Clay Block verdween in dit geval makkelijk met relatief fijne compounds en pads, dus dat viel niet tegen. Ik hoor het wel als de Polyshave Microfiber is getest!
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Heldere gebruikerservaring @Tim Krijgh , mooi dat je ons deelgenoot maakt van je ervaring.
In het verleden heb ik één keer de Shave Block gebruikt, ik was er niet direct enthousiast over maar ik geef het op basis van jouw review toch nog eens een nieuwe kans. Je opmerking dat je met traditionele klei meer variatie kunt brengen in je afnamecapaciteit door milde of juist zware klei te gebruiken onderschrijf ik zeker, misschien is dat wel de reden dat ik met de kleidoek en de block nooit echt vriendjes ben kunnen worden.

@Guido stelde de vraag al die ik ook onmiddellijk had: welke lak had je onder je block?
De andere vraag die ik had? Welke kleivloeistof gebruikte je?

De test die @Guido voorstelt om na het polijsten eens te kijken wat nu echt je "netto-marring" is vind ik een erg leuke, hoe zal dit uitvallen? Wellicht valt het mee omdat je vertrekt van een zuivere lak, je "trekt" de vervuiling dus niet over je lak. We gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:

Dirk Post

Premium Member
Ik heb hem ook een keer op een Peugeot 106 gebruikt.
Werkte wel naar behoren verder.
Ik vind hem aan de kleine kant, mocht van mij wat groter zijn.
Ik ben meer in mijn sas met de 150 mm claypad,
Dat gaat echt super! ook Carpro.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Heldere gebruikerservaring @Tim Krijgh , mooi dat je ons deelgenoot maakt van je ervaring.
In het verleden heb ik één keer de Shave Block gebruikt, ik was er niet direct enthousiast over maar ik geef het op basis van jouw review toch nog eens een nieuwe kans. Je opmerking dat je met traditionele klei meer variatie kunt brengen in je afnamecapaciteit door milde of juist zware klei te gebruiken onderschrijf ik zeker, misschien is dat wel de reden dat ik met de kleidoek en de block nooit echt vriendjes ben kunnen worden.

@Guido stelde de vraag al die ik ook onmiddellijk had: welke lak had je onder je block?
De andere vraag die ik had? Welke kleivloeistof gebruikte je?

De test die @Guido voorstelt om na het polijsten eens te kijken wat nu echt je "netto-marring" is vind ik een erg leuke, hoe zal dit uitvallen? Wellicht valt het mee omdat je vertrek van een zuivere lak, je "trekt" de vervuiling dus niet over je lak. We gaan het zien.
Voor mij was het blok ook even wennen, maar het is absoluut een blijvertje! Als kleivloeistof heb ik CarPro Ech2O gebruikt.
Ik heb hem ook een keer op een Peugeot 106 gebruikt.
Werkte wel naar behoren verder.
Ik vind hem aan de kleine kant, mocht van mij wat groter zijn.
Ik ben meer in mijn sas met de 150 mm claypad,
Dat gaat echt super! ook Carpro.
Machinaal kleien, dat gaat helemaal als een speer natuurlijk :p .
 

Guido

Active Member
Ech2o kan 1:40 als clay lube. Ik gebruik Immolube 1:10, werkt prettig en het ruikt erg lekker. Niet dat het er echt toe doet, maar het zorgt toch voor een betere gebruikservaring imo.
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Hoe is het handgevormde van de clayblock tegenover traditionele klei? Daarmee voel je de lak altijd goed aan. hoe is dat bij zo’n blocking?
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Dat wist ik niet dat het met ECH2O kon.
En welke mengverhouding gebruik je dan?
Wat @Guido zegt, circa 1:40. Normaal gesproken gebruik ik ook Immolube, maar die was helaas op. Immolube vind ik persoonlijk beter werken en (voor mijn gevoel) laat het minder residu achter op de lak wat het polijsten weer negatief kan beïnvloeden. Een rondje CarPro Eraser na het kleien met Ech2O leek wel iets te helpen.
Hoe is het handgevormde van de clayblock tegenover traditionele klei? Daarmee voel je de lak altijd goed aan. hoe is dat bij zo’n blocking?
De Clay Block heeft een fijn formaat en pakt fijn vast. Op sommige plekken, zoals de hollingen onder de handgreep, kom je met het blok niet. Daarnaast is het ''lastiger'' om te bepalen of het oppervlak vrij is van vervuiling omdat je deze niet op het blok terugziet. Persoonlijk heb ik hier niet zoveel moeite mee, omdat de frictie (die je hoort en voelt) op een begeven moment verdwijnt!
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Dit weekend heb ik de Poly Shave Clay Block overigens weer gebruikt. Deze keer op een Audi A6 en Alfa Romeo Coupe uit 1974. Beiden auto's zijn deels overgespoten, dus genoeg verschillende laksoorten om hem op te beoordelen. De conclusie blijft hetzelfde: een middelagressieve reiniging met relatief weinig marring!
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Al een aantal jaar gebruik ik de Polyshave Microfiber doek, altijd voor de grote oppervlakken. Voor randjes en hoekjes pak ik de "klassieke" clay. Als lube gebruik ik lauw/warm water met een dosis shampoo en waar nodig als aanvulling Ech2o.
De doek wikkel ik om een spons. Door het warme water werkt het prettiger en lijkt de doek meer soepel te zijn. Het voordeel van de spons is dat er altijd ruim voldoende lube is. Per paneel even de doek schoon maken en weer door naar de volgende. Voor mijn gevoel is een Polyshave Microfiber doek wel krachtiger dan clay, maar dat kan ook komen omdat het makkelijker werkt.
Het gevoel is niet vergelijkbaar met clay, maar je voelt/hoort wel verschil voor en na het behandelen van een paneel.
 

Epsilon

Premium Member
Ik heb het clay block een paar keer gebruikt en vind het erg goed werken. Ik gebuik het samen met de DodoJuice clay lube en een emmertje water.

Ik heb zelfs een 2e gekocht voor de volgende keer want mijn 1e ziet er niet meer zo best uit (volgens mij kwam het door een diepe kras in de lak). Het blok is nog wel zacht.

20210411_161613.jpg

Voorheen gebruikte ik de witte Meguiars klei, maar het blok werk voor mij prettiger en geeft ook weinig marring.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Ik vraag mij af, hoeveel auto s je met dat kleine Polyshave clayblokje kan doen?
Ik ook! Volgens mij als het rubber zijn structuur/toppen aan het verliezen is zoals bij @Epsilon in het midden (buiten de krassen in het blok om), dan is het wel ver gedaan met het blok denk ik..?
 

Epsilon

Premium Member
Brian van Apex Detail heeft er wel een mooi filmpje over.


Aan het eind (22:35) zegt hij dat de pad hard word na veel gebruik.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Gisteren zoals eerder gezegd een nieuwe vriendschapspoging gedaan met de Polyshave Clay Block.
Helaas, vrienden het lukt niet. Het zal geen hechte vriendschap worden tussen mij en de PSCB.
Nu was de lak gisteren wel een beetje sticky (bleek later bij het polijsten) maar het blok wilde niet lekker over de lak glijden en het leek zelfs of er iets van residu achterbleef.
Overigens zag ik ook wel een klein beetje de versleten toppen zoals te zien op de foto van @Epsilon, maar veel minder dus het blockje had nog best een beetje effect mogen hebben.
 

Tim Krijgh

Premium Member
Forumleiding
Brian van Apex Detail heeft er wel een mooi filmpje over.


Aan het eind (22:35) zegt hij dat de pad hard word na veel gebruik.
Bijzonder dat hij beweert dat het minder snel werkt dan een traditionele clay bar, de clay block neemt wat mij betreft juist een stuk minder tijd in beslag. :)
Gisteren zoals eerder gezegd een nieuwe vriendschapspoging gedaan met de Polyshave Clay Block.
Helaas, vrienden het lukt niet. Het zal geen hechte vriendschap worden tussen mij en de PSCB.
Nu was de lak gisteren wel een beetje sticky (bleek later bij het polijsten) maar het blok wilde niet lekker over de lak glijden en het leek zelfs of er iets van residu achterbleef.
Overigens zag ik ook wel een klein beetje de versleten toppen zoals te zien op de foto van @Epsilon, maar veel minder dus het blockje had nog best een beetje effect mogen hebben.
Zonde, ik heb het blok nog niet op extreem zachte/sticky lakken gebruikt, misschien dat ik tot dezelfde conclusie ga komen.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan