Rupes 21 met backingplate van de 15

MR Miyagi

New Member
ik twijfel welke machine ik zal gaan aanschaffen.
Flex 3401
Rupes15
Rupes21

Nou gaat mijn voorkeur uit naar de rupes dit omdat ik veel lees dat de flex wat lastiger te hanteren is.

Ook zag ik op het internet dat mensen de rupes21 kopen en hier de backing plate van de rupes 15 op zetten. Soort van best of both worlds.

Klopt dit of is het dan hetzelfde als dat je gewoon gelijk de rupes 15 koopt?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De Rupes bigfoot LHR21 heeft een uitslag van 21 mm en een backingplate van 150mm, de Bigfoot LHR15 heeft een uitslag van 15 mm en een backinplate van 130mm, buiten de uitslag is er nog een verschil, de 15 kan namelijk wat hoger in de toeren dan de LHR21. Het is echter niet aan te raden om zomaar de backingplate over te zetten, de contragewichten zijn namelijk afgestemd op de backingplate en de daarbij behorende pads. Een andere backingplate zorgt ervoor de de machine in onbalans raakt en daardoor minder prettig werkt. Als je een keuze moet maken is naar ons idee de Rupes LHR15 de meest veelzijdige machine.
 

2shiny

V.I.P. Member
de 15 is in mijn idee veelzijdiger. De 21 is goed voor grote vlakke panelen. Maar gebogen of kleine panelen gaan problemen geven
 

Black Widow

V.I.P. Member
Als je twijfelt zou ik de machines sowieso eens gaan uitproberen aangezien de Flex ook een schare tevreden gebruikers heeft.
 

MR Miyagi

New Member
Heb vandaag beide kort geprobeerd.

Flex Pluspunt voelt erg krachtig aan
min punt vind ik de grote backing plate en de kleinere plate is wel weer erg klein voor 5.5 inch pads.

Rupes
Plus punt stuk rustiger
Min punt had het idee dat ik vaker en langer door moest gaan om hetzelfde resultaat te halen als met de flex.

Dus met andere woorden weet nou nog niet welke de juiste voor mij is.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Zelf gebruik ik de 115mm (kleine) backingplate icm. 5.5" pads. Dat werkt perfect. Het uitsteken van de pads is niet meer als bij Rupes icm. de originele schuin uitlopende pads. Zowel bij Flex als bij Rupes is de pad 1" groter als de backingplate.
 

Kilometervreter

überspammer
Tsja, hier een meer dan tevreden Flex gebruiker, maar ik moet ook zeggen dat de keuze voor mij makkelijk was omdat de Rupes toen nog niet op de markt was :).
Maar ik zou op dit moment niet willen ruilen, zeker door de correctie die ik nu met mijn Flex op de ook wat hardere lakken kan halen en doodat hij met een zachte pad op lage toeren ook fantastisch finished.
De 5.5" pads passen perfect op de standaard backing plate en inderdaad anders de 115 mm b.plate erbij nemen.
Ik heb voor het "kleine werk" de DAP met een 4" b.plate er naast gehad en sinds kort een Rupes mini, perfect!
 

Black Widow

V.I.P. Member
De 3401 wordt hier praktisch alleen voor finishing en 1 step correctie gebruikt. Leuk ding die Mini Bigfoot maar heb je het 3401 adaptersysteem van Lake Country voor 4 en 6" backingplates nog overwogen?
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
De 5.5" pads passen perfect op de standaard backing plate en inderdaad anders de 115 mm b.plate erbij nemen.
Sorry maar daar moet ik toch even op ingrijpen, op de standaard BP van de XC3401 moeten toch echt 6 of 6,5" pads, 5,5" pads zijn net te klein voor de standaard Backing Plate.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Zelf gebruik ik de 115mm (kleine) backingplate icm. 5.5" pads. Dat werkt perfect. Het uitsteken van de pads is niet meer als bij Rupes icm. de originele schuin uitlopende pads. Zowel bij Flex als bij Rupes is de pad 1" groter als de backingplate.
Dat is wel zo maar bij de Flex heb je op die manier kans dat de Backing Plate in de Velcro van de pad kan snijden en dat is bij de Rupes met de bijbehorende pads uitgesloten.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Ik heb gebruikers gezien die het witte deel van de backingplate wegsnijden met een Stanleymes. Dan past het prima. Anders zou ik het ook niet aandurven.
 

Black Widow

V.I.P. Member
Dat is wel zo maar bij de Flex heb je op die manier kans dat de Backing Plate in de Velcro van de pad kan snijden en dat is bij de Rupes met de bijbehorende pads uitgesloten.

Theoretisch gezien wel maar ik werk er al een paar jaar mee. Nooit ook maar enig probleem mee gehad.
 

Stefan

Administrator
Forumleiding
Dat zal bij jou niet gebeuren en misschien bij de T.S. ook niet, maar je wilt echt niet weten hoe mensen soms met spullen omgaan en dan gaan piepen als er iets kapot gaat. Ik wil het dan ook maar liever even aangehaald hebben :D
 

Black Widow

V.I.P. Member
Duidelijk maar ik lees ook over wegvliegende pads, losscheurende velcros, imploderende pads en andere ongein Die bij sommige gasten voorkomt. Voor mij zijn zulk soort knoeiers geen referentie want als je niet weet hoe met de spullen om te gaan dan kun je niets meer verkopen, kapot krijgen ze het toch wel. Ik vjnd daarom dat in zo'n geval producten, in dit geval de Flex 3401, tekort gedaan worden. Zoals ik al zei gebruik ik de combi van 4-3/8" backingplate en 5.5" pads al jaren. Momenteel rustig aa maar ook een hele periode elke week een auto. Nooit 1 enkele pad overleden MITS normaal gebruikt.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Destijds op een Rupes clinic @wwhq hebben we een kleine(re) backingplate op de 21 gemonteerd. Echter liep de machine onrustiger en wiebelde deze een beetje.
 

Martijn

Active Member
Hier ook en zeer tevreden 3401 gebruiker, wel alleen met de kleinere BP die ik apart gekocht had. Reden voor de kleine BP was dat ik omkom in de 5.5"pads en geen enkele 6" of 7" had toen ik 'm kocht.
Wel laatst een Rupes Mini erbij gekocht voor het kleine werk.
 

Kilometervreter

überspammer
Sorry maar daar moet ik toch even op ingrijpen, op de standaard BP van de XC3401 moeten toch echt 6 of 6,5" pads, 5,5" pads zijn net te klein voor de standaard Backing Plate.
Inderdaad, ik dacht dat ik 5.5"pads had maar zijn 6". Die passen perfect.
De 5.5" vallen net binnen de backing plate.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan