Ik heb afgelopen dagen contact gehad met Rupes, zowel telefonisch als per email.
Hieronder het email verkeer:
Vraag:
Goedemiddag (naam verwijderd van persoon i.v.m. privacy)
Is het bij jullie en/of bij Rupes bekend dat de groene Rupes polijstpad Medium 130/150mm (art.nr. 9.BF150J/2) erg snel slijt? Rupes S.p.A. op Facebook reageert niet op onze vragen…
Ik heb nu meerdere verhalen gelezen en zelf meegemaakt dat de pad na 1x polijsten versleten is.
Ik heb nu twee keer naar volle tevredenheid de Rupes15 gebruikt. Twee keer met de groene en medium polijstmiddel en gele fijne pad en bijbehorend polijstmiddel. Wat me nu opgevallen is, is dat de groene pad begint te pluizen of slijten. Ik ben nergens tegenaan gekomen tijdens het polijsten o.i.d. Met de gele pad heb ik hier totaal geen last van.
Bovenstaande quote is van een kennis van mij, die de groene pad op de Rupes Bigfoot LHR 15 heeft gebruikt. (bijgevoegde foto's uit dit topic, pagina 1) Image 1 en 2 zijn van hem, image 3 en 4 zijn van mezelf.
Deze heb ik voor het eerst gebruikt en ziet er ook flink gehavend uit.
Is dit probleem bekend en wat kan er aan gedaan worden?
Met vriendelijke groet,
Patrick van Rijsbergen
Antwoord van Rupes:
Hallo Patrick ,
Het is ons zeker bekend dat de groene foams snel slijten.
Het zit hem in de beweging , het excenter zorgt voor een veel hogere belasting van het materiaal.
Beinvloeden kan: gebruik alleen Rupes pastas, gebruik 1/3 van wat je denkt nodig te hebben, blaas de pad vaak schoon met druklucht,
Polijstmiddelen met solventen gaan niet samen met BigFoot, dat geeft de grootste klachten samen met teveel druk uitoefenen .
Vaak maakt men een vergelijking met roterend polijsten waar meer polijstmateriaal gebruikt wordt, en de foams langer mee gaan.
Ik hoop dat je vraag een stukje beantwoord is.
Gr.
Reactie op antwoord van mijn kant:
Beste ...
ik zit al een jaar of 8 in het poetsen, ofzo als wij het zeggen in ons cluppie: detailen. Een poetser rost een auto in 4 uurtjes klaar rost. En daar waar een poetser stopt, gaat een detailer verder ;-)
Een klus van 20 a 30 uur is niet ongewoon…
Ik heb genoeg ervaring met meerdere merken polijstmachines, zowel roterend als met een dual action alsmede met een legio aan polijstmiddelen.
Ik gebruik altijd 3 a 4 druppels polijstpasta zo groot als een erwt. Na elk plaatdeel gepolijst te hebben, wordt de pad met de hand onder de kraan schoongemaakt en droog gedraaid in een emmer op een dual action machine.
Scherpe randen en/of vouwen in plaatdelen worden altijd zorgvuldig met meerdere laagjes afplaktape afgeplakt zodat de pad niet hierdoor kapot gescheurd wordt.
Druk uitoefenen heeft 0,0 zin, de machine en pad moet het werk doen.
Hieronder een filmpje waarin ik aan het werk met de BF
http://youtu.be/_PQosBtHdew
Met vriendelijke groet,
Patrick van Rijsbergen
Antwoord op mijn reactie:
Hi Patrick,
Ik begrijp dat je het op de juiste wijze doet en desondanks klachten hebt.
Voor ons is het niet nieuw maar juist de afgelopen tijd werden de klachten minder omdat de kennis hoe te werken verbeterd is.
Een oplossing heb ik zo niet, wie is je leverancier voor de spullen ( aangenomen dat Gerritse het niet is) ?
Gr.
Ik heb voor volgende week een afspraak gepland staan met de vertegenwoordiger. Die zal de pad(s) meenemen op werkbezoek aan de fabriek in Italie om ze aldaar te laten onderzoeken.
Ik hou jullie op de hoogte
@
IbizaSigno