Rupes groene polijstpad pluist/ slijt

2shiny

V.I.P. Member
Scholl pads kunnen tegen de hoge uitslag van BF. Zij waren het die ook ontdekten dat die opening in de pad belangrijk was bij de BF
 

nicknameless

V.I.P. Member
De Scholl pads zijn gevoelig voor warmte.

Laatst gehad met de paarse Scholl pad na een paar hits op de motorkap. Ik wilde de pad van de DAP af halen en er kwamen pluimpjes rook /stoom vanaf en er zaten ineens bobbels in het velcro van de backingplate. Lijm heeft deels losgelaten.
Met de pad zelf was niets aan de hand.
 

Chris van S.

Premium Member
@nicknameless; dat op een dap zelfs? Dan is het wijs dat ik die Spider pad links laat liggen... Bedankt voor de goede info heren. Dan houd ik het bij de LC pads als alternatief voor de groene Rupes pad. Maar ben wel benieuwd wat Rupes heeft te melden.
 

ric325i

Active Member
@nicknameless gebruikte jij die paarse pad op een hogere machine stand?

@Chris van S. Op mijn bf21 gebruik ik de zwart/witte spiderpad op stand 4 icm Scholl S3 en die combinatie werkt voor mij, de pad blijft koel ik zie na enkele auto's nog geen noemenswaardige slijtage aan de pad dus wat mij betreft een blijver zorg wel dat je tussendoor goed schoonmaakt.
Ook de paarse, medium oranje en medium blauwe pad gebruik ik naar tevredenheid echter durf ik niet hoger dan stand 4 maar goed het werkt.
De oranje spider finishing pads heb ik nu ook vaker naar tevredenheid gebruikt (stand 3) en ook deze vertonen nog weinig slijtage . Op een zwarte auto (de mijne) vond ik het lonen om na die stap nog eens te finishen met de Rupes wit combo.
Van Rupes gebruik ik ook alleen nog maar geel en wit ,groen is vermoord....
 

ric325i

Active Member
Kwestie eigen schuld ,groen op hoogste stand gezet (icm Zephir nog steeds geen correctie trouwens) en dat hield ie een halve motorkap vol...
Scholl spiderpad stand 4 icm S3 bleek een stuk effectiever gelukkig en de pad blijft heel.
 

nicknameless

V.I.P. Member
Ik heb afgelopen dagen contact gehad met Rupes, zowel telefonisch als per email.

Hieronder het email verkeer:

Vraag:
Goedemiddag (naam verwijderd van persoon i.v.m. privacy)

Is het bij jullie en/of bij Rupes bekend dat de groene Rupes polijstpad Medium 130/150mm (art.nr. 9.BF150J/2) erg snel slijt? Rupes S.p.A. op Facebook reageert niet op onze vragen…

Ik heb nu meerdere verhalen gelezen en zelf meegemaakt dat de pad na 1x polijsten versleten is.

Ik heb nu twee keer naar volle tevredenheid de Rupes15 gebruikt. Twee keer met de groene en medium polijstmiddel en gele fijne pad en bijbehorend polijstmiddel. Wat me nu opgevallen is, is dat de groene pad begint te pluizen of slijten. Ik ben nergens tegenaan gekomen tijdens het polijsten o.i.d. Met de gele pad heb ik hier totaal geen last van.

Bovenstaande quote is van een kennis van mij, die de groene pad op de Rupes Bigfoot LHR 15 heeft gebruikt. (bijgevoegde foto's uit dit topic, pagina 1) Image 1 en 2 zijn van hem, image 3 en 4 zijn van mezelf.

Deze heb ik voor het eerst gebruikt en ziet er ook flink gehavend uit.

Is dit probleem bekend en wat kan er aan gedaan worden?

Met vriendelijke groet,

Patrick van Rijsbergen

Antwoord van Rupes:
Hallo Patrick ,

Het is ons zeker bekend dat de groene foams snel slijten.
Het zit hem in de beweging , het excenter zorgt voor een veel hogere belasting van het materiaal.

Beinvloeden kan: gebruik alleen Rupes pastas, gebruik 1/3 van wat je denkt nodig te hebben, blaas de pad vaak schoon met druklucht,
Polijstmiddelen met solventen gaan niet samen met BigFoot, dat geeft de grootste klachten samen met teveel druk uitoefenen .

Vaak maakt men een vergelijking met roterend polijsten waar meer polijstmateriaal gebruikt wordt, en de foams langer mee gaan.

Ik hoop dat je vraag een stukje beantwoord is.

Gr.

Reactie op antwoord van mijn kant:
Beste ...

ik zit al een jaar of 8 in het poetsen, ofzo als wij het zeggen in ons cluppie: detailen. Een poetser rost een auto in 4 uurtjes klaar rost. En daar waar een poetser stopt, gaat een detailer verder ;-)

Een klus van 20 a 30 uur is niet ongewoon…
Ik heb genoeg ervaring met meerdere merken polijstmachines, zowel roterend als met een dual action alsmede met een legio aan polijstmiddelen.

Ik gebruik altijd 3 a 4 druppels polijstpasta zo groot als een erwt. Na elk plaatdeel gepolijst te hebben, wordt de pad met de hand onder de kraan schoongemaakt en droog gedraaid in een emmer op een dual action machine.
Scherpe randen en/of vouwen in plaatdelen worden altijd zorgvuldig met meerdere laagjes afplaktape afgeplakt zodat de pad niet hierdoor kapot gescheurd wordt.

Druk uitoefenen heeft 0,0 zin, de machine en pad moet het werk doen.

Hieronder een filmpje waarin ik aan het werk met de BF
http://youtu.be/_PQosBtHdew

Met vriendelijke groet,

Patrick van Rijsbergen

Antwoord op mijn reactie:
Hi Patrick,

Ik begrijp dat je het op de juiste wijze doet en desondanks klachten hebt.
Voor ons is het niet nieuw maar juist de afgelopen tijd werden de klachten minder omdat de kennis hoe te werken verbeterd is.

Een oplossing heb ik zo niet, wie is je leverancier voor de spullen ( aangenomen dat Gerritse het niet is) ?

Gr.


Ik heb voor volgende week een afspraak gepland staan met de vertegenwoordiger. Die zal de pad(s) meenemen op werkbezoek aan de fabriek in Italie om ze aldaar te laten onderzoeken.

Ik hou jullie op de hoogte :)

@IbizaSigno
 

Chris van S.

Premium Member
Goed dat je energie en tijd steekt in het groene pad probleem @nicknameless. Iets wat ik niet heb gedaan! :thumbup:

Om netjes te blijven laat ik het maar een aparte reactie noemen dat je toegeeft dat de pads niet goed zijn, echter we laten het zo maar omdat de kennis in gebruik toeneemt. Sorry!? Ik kon mij al niet voorstellen dat een fabrikant als Rupes niet weet wat hun product doet. Houd ons op de hoogte mbt de verdere bevindingen.

Voor wat het waard is heb ik zojuist een foto gemaakt van een nieuwe groene pad en 1x gebruikte naast elkaar. Echter het verschil komt niet zo goed over. Links de nieuwe, rechts de gebruikte; oppervlakte structuur voelt anders en de rand is al zichtbaar anders.

20150605_100607.jpg
 

IbizaSigno

V.I.P. Member
Ik hoop dat Rupes nog met wen constructieve en permanente oplossing komt. Voor nu heb ik via @Stefan een nieuwe groene pad kunnen ontvangen ter vervanging.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan