Rupes Uno Protect

BlackPassat

V.I.P. Member
Zeg als detailer op de wekelijkse clubavond dat je een All In One product wil gaan gebruiken en meewarige blikken zijn je deel.
Een serieuze detailer gebruikt toch geen AIO? Dat is compromis op compromis. Polijsten, corrigeren en beschermen gaan niet in één keer.
Minimaal twee-staps polijsten en een wax of sealant aanbrengen zijn toch de stappen die je minimaal moet volgen om serieus genomen te worden?
Allemaal waar, en natuurlijk betaalt een inspanning in polijsturen zich absoluut uit. Daarover ook bij mij geen twijfel.
Maar als je nu een klus hebt waarbij je in beperkte tijd toch een goed resultaat wil behalen?
Dan kún je stappen samenvoegen om zo tijd te besparen.

Precies om deze reden wilde ik de Rupes Uno Protect eens inzetten.
Kan het de belofte van een goede correctie, en een diepe glans combineren met gemak in het verwerken én dan ook nog een duurzame glans bieden?

Er zijn via Youtube verschillende video's te vinden over dit product, eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze meestal van de hand van Rupes zijn. Er is ook een hele mooie waarin de mannen van The Rag Company dieper in de eigenschappen van Rupes Uno Protect duiken (samen met Jason Rose van Rupes, datdanweerwel)

Ik koos voor de behandeling van een twee jaar oude zwarte Dacia Logan MCV voor een gele foampad van Rupes, het nieuwste model in een heel spiffy zakje, helemaal in de stijl van de nieuwe DA polishes.

De slijpgraad van de Uno Protect bepaal je door het gebruik van de pad. Bij een zware pad behaal je een betere correctie maar kun je met minder toe dan kies je voor een lichtere pad.
Voorbewerking is zoals bekend, foamen, wassen, kleien.
De Uno moet, zoals alle middeltjes in een fles, goed geschud worden voor gebruik. De zwaardere componenten zakken naar de bodem van de fles terwijl de lichtere componenten bovenin blijven zitten.
Deze natuurkundige wetmatigheid leidt niet tot de beste prestatie van het product. Daarom áltijd schudden, het liefst ook tijdens je verwerkingsproces. En doe tussen de stappen door ook het dopje van de fles weer dicht, óók toetreding van zuurstof doet iets met de complexe bestanddelen van het product in de fles. Echt waar.
Het product is niet spierwit maar een beetje abrikooskleurig, en naar mijn gevoel ook redelijk dun.
Lekker makkelijk aanbrengen op je pad, maar kijk uit dat je niet teveel gebruikt. Primen van de pad is niet echt nodig vanwege de dunvloeibaarheid van het product. Het product migreert daardoor makkelijk door de celstructuur van de pad.
Afhankelijk van de gewenste correctie -natuurlijk binnen de mogelijkheid van de gekozen pad- kun je variëren met je snelheid op de DA en met je armsnelheid. Meer druk op de pad en lagere armsnelheid zal meer correctie geven dan lagere druk en hogere armsnelheid.
Ik vond op de Rupes LHR15 standje vier een heel prettige verwerkingssnelheid.
Je kunt met dit product in één keer door dus tussentijds niet afnemen.
Afnemen doe je het best pas na minimaal 20 minuten, in deze tijd hebben de wax bestanddelen voldoende tijd om te curen. Het is goed mogelijk om heel de auto te polijsten en dan de auto in zijn geheel af te nemen. Na het afnemen - wat heel makkelijk gaat- laat je de auto met rust. In de komende vier uur gaan de sealantbestanddelen "bonden" met de blanke lak. Het is wel van belang dat de auto in deze tijd niet aan (regen)water wordt blootgesteld.
De correctie die ik behaalde op de swirls en de lichtere lakdefecten op de auto was 100%, de middelzware tot zware lakdefecten hadden iets meer nodig dan de gele foampad maar deze verdwenen met wat aandringen met de Flex PXE met de Carpro Woolpad ook nagenoeg allemaal. Ik moet wel zeggen dat de lak van de Dacia makkelijk corrigeert. Ik zag zelfs dat de binnenstijlen nogal schraal gespoten waren in de fabriek. Opletten is het devies.

Conclusie: Ik zie zeker nuttige toepassing voor de Rupes Uno Protect. Ik heb gemerkt dat het geen probleem is als je trims raakt met je pad, dit geeft geen witte uitslag. Mede hierdoor blijft de snelheid er lekker in en kun je echt in korte tijd een heel behoorlijke correctie en zeker een dikke glans halen.
Over de standtijd van de bescherming kan ik niks zeggen. Ik ga er van uit dat de indicatie van Rupes van negentig dagen een reële inschatting is.
De nieuwe DA pads van Rupes bevallen ook prima, ze zijn lekker dun en geven een heel goed gevoel van wat er op de lak gebeurt onder je pad. Uit deze serie ga ik ook de blauwe pad nog halen, maar ook de nieuwe woolen pads in de versies blauw en geel, gaan er zeker komen.

102862-rupes-uno-protect.png
rupes-uno-protect-1000ml.png

PS. de nieuwe pads komen binnenkort beschikbaar in de webshop.
 
Laatst bewerkt:

Stefan

Administrator
Forumleiding
Mooie review @BlackPassat , ik denk ook dat de relatief zachte lak van de Dacia bijdraagt aan het succes. Wellicht is er een mogelijkheid om het zelfde trucje eens te doen op een harde VAG lak om te zien wat daar het resultaat op wordt.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooie review @BlackPassat , ik denk ook dat de relatief zachte lak van de Dacia bijdraagt aan het succes. Wellicht is er een mogelijkheid om het zelfde trucje eens te doen op een harde VAG lak om te zien wat daar het resultaat op wordt.

Ja dat zal inderdaad interessant zijn om dat eens te zien. Gaat ongetwijfeld komen want VAG's genoeg in huize BlackPassat en de fles Rupes is ook nog niet leeg.
Maar het zal hooguit iets zeggen over de correctiekracht met gebruikmaking van een zwaardere pad, misschien wel een MF of woolen. Het voordeel van dit product is de tijdwinst door het combineren van stappen. Dat voordeel blijft natuurlijk overeind. Zelfs als je er toch een tweestapper van maakt en de eerste stap met een stevige compound doet en de tweede stap met de Uno.
 

5T-3F-4N

V.I.P. Member
Interessante review @BlackPassat , bedankt daarvoor!
Bestaat de bescherming uit een wax-achtige of is het een sealant? Hoe gaat het afnemen na het curen?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Interessante review @BlackPassat , bedankt daarvoor!
Bestaat de bescherming uit een wax-achtige of is het een sealant? Hoe gaat het afnemen na het curen?
Jij bedankt @5T-3F-4N
Het betreft bestanddelen van een wax én een sealant.
De wax begint direct na het aanbrengen te curen en kan na minimaal 20 minuten curen afgenomen worden, mag ook langer want het afnemen gaat als een malle, zeer makkelijk dus.
Vervolgens gaat de sealant zich binden aan de blanke lak, dat heeft dan minimaal 4 uur nodig, en moet absoluut zonder water gebeuren.
Gisteren was ik om half vijf klaar met afnemen, ik zat dus tot half negen met geknepen billetjes naar de dreigende wolken te kijken. Uiteindelijk ging het pas vannacht om drie uur regenen.
Uiteraard ben je hier welkom om een paneeltje te proberen, mocht je interesse hebben.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Eindelijk de tijd om je review eens goed te lezen. Blijft een flinke klap tekst , maar weer echt op z'n @BlackPassat . Goed beschreven.
Maar zoals je zegt, voor een doorgewinterde detailer is het vloeken in de kerk een AIO. Gebruikte vroeger ook wel eens een AIO . En dan vanwege de tijd die je had. Snel resultaat in een korte tijd.
Maar wat mij vaak opviel was toch wel de fillers in dit soort producten. Hoe zit dat bij deze? ( als je dat weet ).
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Eindelijk de tijd om je review eens goed te lezen. Blijft een flinke klap tekst , maar weer echt op z'n @BlackPassat . Goed beschreven.
Maar zoals je zegt, voor een doorgewinterde detailer is het vloeken in de kerk een AIO. Gebruikte vroeger ook wel eens een AIO . En dan vanwege de tijd die je had. Snel resultaat in een korte tijd.
Maar wat mij vaak opviel was toch wel de fillers in dit soort producten. Hoe zit dat bij deze? ( als je dat weet ).

Dankjewel @RST-Smurf Hoewel het aantal lezers op het forum beperkt lijkt, denk ik toch dat dergelijke reviews in een behoefte voorzien. Ook niet reagerende leden kunnen zo kennis nemen van nieuwe producten. En wat misschien nog wel belangrijker is: het is nog eens op te zoeken, ook na een wat langere tijd.

En dan de "fillers". Wat zijn fillers eigenlijk? En wanneer is een vermeende filler nodig voor het proces, en wanneer is het alleen maar een opvuller die ten dienste staat van het optisch effect?
Formeel zitten er geen fillers in maar natuurlijk wel de carnaubawax en de sealant component. Voor de sealantbestanddelen worden polymeren gebruikt.

Een product moet naar mijn idee eerlijk zijn. Het moet niet zo zijn dat je fantastische glans bij de eerste wasbeurt via de afvoergoot wegloopt. Dán is een product niet eerlijk in mijn ogen.
Wat dat betreft heeft de Uno Protect me nog niet teleurgesteld.
Echte detailers verkrijgen hun glans door intensief polijsten en hebben hebben daarom geen oneerlijke "boosters" nodig.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Een product moet naar mijn idee eerlijk zijn. Het moet niet zo zijn dat je fantastische glans bij de eerste wasbeurt via de afvoergoot wegloopt. Dán is een product niet eerlijk in mijn ogen.
Wat dat betreft heeft de Uno Protect me nog niet teleurgesteld.
Echte detailers verkrijgen hun glans door intensief polijsten en hebben hebben daarom geen oneerlijke "boosters" nodig.

Ben ik met je eens Johan. Daarom ben ik altijd wat terughoudend met een AIO.
Heb al aardig wat AIO producten geprobeerd, maar wat mij vaak opviel is toch de korte standtijd, maar ook dat je na verloop toch het mooie kwijt was en je toch.nog aardig wat lakdefecten weer zag.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Ik kan er nog weinig over zeggen. Ik weet in ieder geval dat de eigenaar van de behandelde auto een keurige wasdiscipline heeft. De standtijd van de bescherming moet dus te meten zijn.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Ben benieuwd. Zoek nog een makkelijke manier om de bus te doen. Zijn nu nog steeds aardig wat stappen. En op een flinke oppervlakte. Dus als ik wat tijdswinst kan behalen is dat alleen maar prettiger.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Zeker de moeite van het proberen waard Iwan. Met een gele foampad van Rupes kom je op een goed onderhouden bus als de jouwe al een heel eind. Opschalen naar een zwaardere foampad op de probleemplekken kun je doen maar je kunt ook in de gele range blijven en een wool of zelfs MF pad van Rupes pakken.
Die woolen gele is zo multi inzetbaar. Als ik maar met één pad verder mocht dan zou het waarschijnlijk deze worden.
 

Dirk Post

Premium Member
Johan, kun je wat zeggen over de gebruikte pads.
Zijn die moeilijker te reinigen met de Uno?
Omdat het spul vrij dun is, dacht ik dat t misschien wat verder in de pad doordringt, en moeilijker te reinigen zijn misschien, of valt dat wel mee ?
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Zijn die moeilijker te reinigen met de Uno?
Omdat het spul vrij dun is, dacht ik dat t misschien wat verder in de pad doordringt, en moeilijker te reinigen zijn misschien, of valt dat wel mee ?

Dat valt inderdaad erg mee, doordat Uno zo dun is, is het heel makkelijk uit de pad te krijgen.
Naar mijn idee hoef je ook minder je pads te reinigen tijdens het polijstproces.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan