Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
Al een ruime tijd was ik opzoek naar een Transit MK1. Vind dit van de Transits de mooiste model , dus dat werdt zoeken. Worden nog aardig wat aangeboden , maar vooral in Duitsland. En door m'n zoektocht de afgelopen jaren al aardig wat bekeken. En dus al veel slechte gezien. En ook al een aantal keer voor niks gereden.

Totdat een 2 weken terug een maatje van me deze aan me tipte.

Screenshot_20220205-081505_Gallery.jpg

Meteen contact gezocht met de verkoper. En na een dagje wat berichten sturen een afspraak gemaakt om te kijken. Gelukkig niet zo ver weg , stond in de buurt van Roermond.

De Transit was door deze eigenaar een aantal jaar terug gekocht van de vrijwillige brandweer Steinenstad. En had een motorisch defect, een gebroken drijfstang. De motor was door hem verwisseld voor een ander. Alleen die bleek een lekke koppakking te hebben. Dus de beste man heeft de koppen eraf gehaald en gevlakt en daar is het project gestrand. Naast deze motor en de defecte motor was er ook nog een 3de motor.

En zo stond ik een goede week terug in Melick om de Transit te bekijken. En alleen bij de eerste aanblik werdt ik al blij. En na een rondje erom heen te hebben gedraaid kon ik constateren dat dit wel een erg hard exemplaar is en dat ik er nog maar weinig zo had gezien. De prijs stond me goed. En zodoende een week later opgehaald.

20220212_114053.jpg


En na een 2 uur rijden de bus in de schuur kunnen zetten .

20220212_154716.jpg

Een lekker basic bestaan van binnen.

20220212_195448.jpg


Meteen dezelfde avond alle losse delen uit de bus gehaald en uitgezocht wat er was.

Heb een puzzel van 100 stukjes gekocht , maar zitten 300 stukjes bij :eek::D

20220212_213124.jpg20220212_213143.jpg

En de ruimte waar de puzzel moet komen

20220212_213942.jpg

De bedoeling?

Eerst het blok in elkaar zetten en dan technisch nalopen en in orde maken en dan naar de RDW voor de invoering. En dan kan het detailershartje te keer gaan op de buitenzijde. Binnen alles achter weg halen en er een dubbelcabine van maken. Wat isoleren. En m'n best doen dat die eind mei het kenteken heeft want in juni heb ik het eerste weekend weg al in de agenda staan.....
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen paar avondjes bezig geweest met de motorruimte.

20220212_213942.jpg

Naast dat de motor deels al uit elkaar ligt, heeft de tijd ook aardig wat vervuiling als sporen achter gelaten. Dus begonnen met de ruimte wat leger te maken.

En om vervolgens met wat apc/sd mix en een kwastje en wat geduld gaan schoonmaken.
Hierna de Pro Polish van PBW gepakt en de doffe lak weer wat van z'n oude oorsprong terug gegeven.

20220216_205710.jpg
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Mooi project Smurf, en het is een Ford dus bij jou in goede handen
De motorruimte is al prima opgeknapt, dus dat belooft alle goeds.
Ik ga je updates volgen, veel plezier!
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag me weer vermaakt in de schuur.

Als eerste weer wat delen in de motorruimte terug gezet, een aantal dingen voorzien van wat verse zwarte lak. Toont meteen anders.

20220219_213430.jpg

En bezig geweest met het oude defecte blok.

20220219_130801.jpg

En alles wat bruikbaar is eraf gehaald.

20220219_140211.jpg

En het deel wat een pijnlijk moment bezorgt heeft bij het blok.....

20220219_140229.jpg

En vervolgens de puzzel uitgezocht en gesorteerd.

En me daarna met de goede Koppen bezig gehouden en van 1 de kleppen eruit gehaald.

20220219_162257.jpg

Om ze vervolgens opnieuw in te schuren

20220219_200626.jpg
20220219_200652.jpg

En dan krijg je weer een mooi pasvlak.

20220219_201116.jpg

En zo alle 4 de kleppen in deze kop gedaan. En de kop gespoeld. Om vervolgens de kleppen er weer in te zetten met nieuwe klepsteelrubbers.

1 kop is nu klaar, van de week de andere en kan het afbouwen beginnen
 

Guido

Active Member
Toen ik de allereerste foto zag dacht ik, waar begin je aan maar inmiddels begrijp ik het. Heel mooi, leuk als je dat kan (ik dus niet ;)). Ben benieuwd naar het vervolg.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen paar dagen niks gedaan aan de Transit. Maar vanavond toch nog een paar uurtjes kunnen vinden.

En weer ouderwets kleppen staan stellen.

20220226_200924.jpg

En vervolgens de bovenkant van de motor afgebouwd voor zover mogelijk. De ontstekingstoren geplaatst en zo goed als mogelijk afgesteld. En de dynamo weer geplaatst. En aan de voorzijde het 1 en het ander terug gezet.

De massakabel van het blok naar carrosserie en batterij ff netjes gemaakt.

20220226_220707.jpg20220226_221054.jpg


En deze ook weer geplaatst. En meteen een nieuwe 7aardige draad voor de tatu door de motorruimte getrokken naar binnen toe. De oude kabel was wat aan de korte kant en liep niet zo netjes, dus gaan we een deel vervangen .
En dan heb je in een paar uurtjes toch nog aardig wat gedaan.

20220226_224617.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Gistermiddag wat onderdelen gehaald om verder te kunnen met de afbouw.

Waterpomp zit er weer op. Staartje voor de waterpomp en dynamo erop. Bougies, kabels en nieuwe verdelerkap. En een nieuwe batterij erin.

20220301_212459.jpg

Begint steeds meer op wat te lijken. Morgen een jerrycan met benzine er naast zetten en daar de pomp de brandstof vandaan laten zuigen. Want de inhoud van de tank zit er al een 10 jaar in, dus de tank moet er eerst onder vandaan.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag de grote dag. Na een stilstand van een goede 10 jaar en een harttransplantatie verder, was het de bedoeling om vanavond het hart weer te laten pruttelen.

Verse brandstof in een jerrycan en deze zo via de pomp aangesloten . En de eerste poging. ..


... draait rond , maar daar bleef het bij. Kreeg geen brandstof in de carburateur. Na een korte speurtocht er achter gekomen dat de verbindingsstang van de mechanische brandstofpomp er niet tussen zat. En hierna was dit probleem verholpen.

Dus op voor poging 2 .....

.. start nog niet , alleen wat ploffen. Ontstekingstoren een halve slag verdraait.

En op naar poging 3...


... wat doorstarten en het torretje pruttelt :cool: . En er stond 1 met een flinke grijns op z'n kop :p.

Loopt wat hoog stationair, maar dat is afstellen. Eerst de motor afbouwen en de neus dichtmaken. Dan de tank er onder vandaan.

Dus nog voor vertrek de neus er op gezet.

20220302_211709.jpg
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Proficiat Smurf, een mooi moment als de motor weer loopt. Dat heb je goed gedaan.
Leuk om zo meegenomen te worden in dit project, hou vol!
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En we zijn weer een stukje verder. Steeds meer zie je dingen afkomen.

Zo had ik gister de front er ff snel opgezet. Vandaag deze uitgelijnd en vast gezet. De radiateur zit hier al aanvast , dus was 1 mooi geheel. Slangen aangekoppeld en het systeem gevuld met koelvloeistof. En meteen alles inspecteren op lekkage, alles bleef droog. Dus konden we verder.

En meteen de randen bij de koplampen schoongemaakt want er komt nog een rand omheen. En als we dan toch bezig zijn, meteen de Pro Polish van PBW er bij nemen om de delen meteen netjes te maken. En ook weer voorzien van een quickdetailertje.

20220303_200701.jpg20220303_200937.jpg20220303_203650.jpg

En natuurlijk meteen de motorkap er weer op. Ziet er meteen weer prettig uit.

20220303_212026.jpg

En vervolgens weer verder gegaan in de motorruimte. De kabelboom voor de verlichting loopt door de neus heen, dus die ook weer netjes gelegd. En ook andere delen van de kabelboom in de motorruimte wat netter en vaster gelegd.

Wordt hier al vrolijk van.

20220303_225500.jpg

Nog niet helemaal klaar in de motorruimte. Maar morgen ( vrijdag ) weer verder. Lekker lang weekend. Alleen morgenmiddag naar Lelystad om een weekendje elders te gaan klussen. Maar gelukkig hebben we de maandag ook nog vrij.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Onderhand alweer een week verder. En ook weer een hoop gedaan. Niet alles is van buiten direct te zien, maar weet dat het gedaan is .

Zo heb ik de laatste dingen aan de kabelboom in de motorruimte gedaan. Wat nieuwe stekkerpootjes en wat beter/netter vast gelegd.

En ben ik verder gegaan met het interieur. Stoelen eruit.

20220304_150154.jpg

En begonnen met het 1 en ander van het dashboard te verwijderen.
Zo kon ik overal wat beter bij. En meteen de kabelboom in het dashboard in orde gemaakt.

20220308_194011.jpg

En meteen wat kleine probleempjes opgelost door een goede massapunt te maken. De kabelboom van de sirene en blauwe lamp ook in orde gemaakt en deze ook meteen wat netter weggewerkt. Was nog deels een uitzoekklusje , want de vorige eigenaar had een deel zo losgetrokken. Maar ben er uit gekomen.

En als het toch los ligt, meteen maar goed schoon maken.

20220310_205124.jpg20220310_205129.jpg

En met een beetje stoom komt er ook nog genoeg vanaf.

20220311_191411.jpg20220311_191543.jpg
20220311_195519.jpg20220311_195512.jpg

Het dashboard was wat verweerd. Is een metalen plaat dat on kleur is gespoten. Dus rotary erbij met een zwarte pad en de Scholl Concept S40. Kwam er nog glans in ook ...

20220311_213553.jpg


En omdat het toch gelakt is, het dashboard voorzien van een laagje D-Lux.

20220311_221958.jpg

En ook de kap om de tellerunit aangepakt.

20220310_202100.jpg20220311_222105.jpg


En ondertussen is het dashboard weer in elkaar. En heb ik alle delen die aan de tussenwand zaten verwijderd die er niet horen. En heb ik ook een ander vloermat kunnen bemachtigen . 1 die de gehele vloer bedekt, want wat er zat was maar een halve.

20220312_143510.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Riez

RST-Smurf

V.I.P. Member
En tussen alle werkzaamheden door ook nog de brandstoftank onder de bus vandaan gehaald.

20220307_144836.jpg

Wel eerst de brandstof eruit getapt, gelukkig zit er een plug onderin de tank. Dus dat ging aardig. Alleen de kleur van de benzine maakte me minder vrolijk...

20220307_125604.jpg

Bruinig van kleur. Dus dat betekent...

20220307_200536.jpg

Zit niet echt gehegd aan de wanden , want je schraapt het aardig eruit.

20220307_200746.jpg

Dus zijn we opzoek naar een andere tank.

En denk dat ik deze weg breng en laat stralen en coaten aan de binnenkant.

En vanavond begonnen met de remmen. Dus de voorpootjes omhoog. En wielen eraf

20220314_200850.jpg

En de remtrommel eraf gehaald om te zien wat de status is.

20220314_210125.jpg

Remmen zijn nog vrij nieuw, dus weer een meevaller. Dus gaan we ze uit elkaar halen en de schoenen wat opschuren en ze met wat kopervet weer in elkaar zetten. En dan achter hetzelfde doen. En dan de remmen voorzien van verse vloeistof en ontluchten.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Al weer ff geleden dat er een update was.

Zo hangt er een andere nette tank onder de bus. Blijkt zelfs met een jaar verschil al veel verschil te zijn. Maar met wat aanpassingetjes past die.

20220321_220218.jpg

Zit de andere vloermat erin, en ook deze wat aangepast. Want was een 70er model. En interieur weer afgemaakt.

20220322_210256.jpg20220407_205011.jpg

En is de versnellingsbak eronder vandaan geweest, want kreeg hem niet in een versnelling met draaiende motor. Bleek de koppelingsplaat vast geplakt te zitten op de drukgroep. Dit komt van het lange stilstaan. Dus plaat en drukgroep en vliegwiel wat opgeschuurd, want verder zijn ze nog netjes. En meteen de bak uitwendig schoongemaakt.

20220325_140600.jpg20220325_164606.jpg20220330_210037.jpg


En een klein detail uitgevoerd wat niet snel gezien zal worden , de beugel waar de achteruitrijschakelaar op zit opgefrist.
20220405_195851.jpg20220405_201304.jpg

En tijdens de werkzaamheden aan de koppeling er achtergekomen dat de hoofdremcilinder en een achter wielremcilinder zijn gaan lekken.
Meteen de hoofdremcilinder vervangen en van een enkel werkende cilinder naar een gescheiden gegaan. Dus was wat aanpassingetjes nodig.

20220325_164625.jpg20220401_191642.jpg20220402_153034.jpg

En de ontsteking geüpdatet met een nieuwe bobine en een nieuwe ontstekingstoren en die ontdaan van de contactpunten en voorzien van een elektronische deel.

20220406_224826.jpg20220406_193451.jpg20220406_193535.jpg20220406_194807.jpg

En tijdens het ontluchten van de remmen ( ontlucht met druk op het systeem ) het reservoir uit elkaar laten klappen.....

20220409_121039.jpg
20220409_155832.jpg

Dus daar ook weer een andere op gezet.

20220415_201143.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En omdat ik moest wachten op het reservoir, want dat kwam uit Duitsland.
De wielnafen voorzien van zwarte lak.

20220411_210546.jpg20220411_211851.jpg20220411_214021.jpg20220411_214032.jpg

Meteen een ander gezicht.

En afgelopen vrijdag heeft de bus z'n frisse neus buiten gehaald. Op eigen kracht een klein rondje op het erf gereden. Voor mij wel wennen zo zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.

Maar voelde wel goed. Ok , de remmen moeten nog wat bijgesteld worden, maar dat is te doen.
En de carburateur vertoont kuren. Blijft erg hoog lopen en niet bij te stellen.

20220415_215120.jpg

Voor de carburateur heb ik al een ander exemplaar, dus die van de week ophalen.

Maar we komen steeds een stap verder, ondanks een aantal tegenvallertjes. Wat ik eigenlijk niet zo kan noemen. Bus heeft een langere tyd stil gestaan, dus had dit wel verwacht, maar stiekem ook anders......

20220415_213606.jpg
 

Nieuwste berichten

Bovenaan