Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
En daar zijn we weer.

Lijkt niet echt hard te gaan, maar zijn de kleine dingen waar toch wat tijd in gaat zitten.

Heb de stekkerdoos erop zitten.

20230904_200317.jpg

Meteen volledig aangesloten en deze bij de achterlichten aangesloten. En meteen nieuwe stekkerpootjes bij de achterlichten erop gemaakt, deze zaten niet echt goed meer en kwamen iets te makkelijk los. En meteen de rest van de verlichting na gekeken en hier en daar wat verbeterd. Klinkt niet als veel werk , maar gaat toch wel wat meer in zitten dan je denkt.

En sinds de nieuwe vloer er voorin in zit was de handremhendel nog niet terug geplaatst, dus deze ook maar weer terug gezet.

20230902_151421.jpg

En tussendoor de bus ook nog ff snel gewassen , want ondanks dat die binnen staat, was die toch vuil.

20230915_154551.jpg

En afgelopen week vond ik op het net iemand die gereviseerde cilinderkoppen aanbiedt. En aangezien ik het reserve blok wat ik hier heb staan wil gaan reviseren en wat aanpassen. Kan ik de koppen zelf wel gaan doen, maar heb geen gereedschap voor het vervangen van de klepzittingen. Kan ik gaan aanschaffen, maar hoe vaak ga ik dat dan gebruiken? Dus contact gehad met deze man. Blijkt een gepensioneerde man te zijn die dit voor de hobby er bij doet. En blijkt dit veel voor een Duitse Transit club ook te doen. Na een aardig telefoon gesprek en wat ik wil. Dus de cilinders uitboren naar een grotere maat en de zuigers van een 2ltr Pinto blok. Eruit gekomen dat de beste man de cilinderkoppen gaat reviseren, vlakken, grotere kleppen erin met zwaardere veren. Maar ook de poorten gaat die flowen, maar ook een inlaatspruitstuk gaat die flowen. Dit voor een nog betere stroming van de inlaatmengsel en dus een betere verbranding. Wat weer in combinatie met de andere aanpassingen, gaat zorgen voor een wat meer vermogen maar ook beter/sneller reageren van de motor. Tevens kreeg ik meteen wat foto's van z'n werk,

received_643357601196398.jpegreceived_680383800691857.jpegreceived_536356588678792.jpeg

En naast deze werkzaamheden, heeft de beste man ook nog een setje zuigers liggen die ik straks nodig heb,

received_1099652284330956.jpeg

Dus de handjes beginnen te jeuken om straks aan de gang te gaan.

En zelf ondertussen het blok wat gebruik gaat worden te voorschijn gehaald.

Deze had ik eerder dit jaar opgehaald.

20221112_175118.jpg

Dit blok had 1 gebrek, een gebroken nokkenas,

20221112_181255.jpg

Had het blok toen al deels uitelkaar gehaald om te kijken wat er aan de hand was. De nokkenas was gebroken doordat er een klep te strak gesteld heeft gestaan. De rest draaide goed en er was geen grote schade in de cilinders te zien. Dus blok toen aan de kant gezet.

20221114_215845.jpg

Maar nu het blok weer tevoorschijn gehaald en in een bok gehangen .

20230922_205044.jpg

Carterpan eraf gehaald om zo bij de krukas te kunnen.

20230922_223656.jpg

Oliepomp en de krukas verwijderd om zo de zuigers uit het blok te halen.

20230923_133550.jpg

En deze eruit gehaald en het blok schoongemaakt.

20230923_194116.jpg

En nu alles eruit is heb ik goed de cilinders kunnen contreien, en hierin geen schades gevonden. Dus dit kan straks uitgeboord worden.

En meteen alle delen uitgezocht.

20230923_220709.jpg20230923_220736.jpg

Dat wordt de komende tijd alles goed schoonmaken en kijken wat we nodig gaan hebben voor oa lagers en pakkingen.
 
Laatst bewerkt:

RST-Smurf

V.I.P. Member
Onderhand weer 2 maandjes verder.

En zijn we nog bezig met het blok. Lijkt niet snel te gaan. Maar in deze fase gaat toch nog aardig wat tijd zitten. En dan vooral in alles schoonmaken en uitzoeken.

En dan vooral het schoonmaken. Eerst alles met ontvetter schoonmaken,
20230925_161418.jpg
20230926_203929.jpg

En tussendoor de krukas opmeten. En dan de delen waar straks nieuwe lagers zitten.

20230927_213800.jpg

En dan aan de hand van de waardes in het werkplaatshandboek bepalen welke maat lagers ik straks nodig heb. In dit geval kom ik uit op de standaard maat en geen overmaat.

20230927_213852.jpg

En nadat ik de losse delen had schoongemaakt, was het de beurt aan het onderblok.

20230930_202812.jpg

Deze met ontvetter gedaan , maar ook meegenomen naar de lokale wasbox. En daar met een hogedrukspuit oa de koelkanalen doorgespoeld.

Maar ook de passingen waar de nokvolgers inzitten ( soort van bussen tussen de nokkenas en de stoterstangen ) wat opgeschuurd met zeer fijn schuurpapier.

Voor ,

20230929_204814.jpg

Het gereedschap,
20230929_203026.jpg

De werkzaamheden,
20230929_210821.jpg

En de after,
20230929_211134.jpg

En zo dus alle 8 gedaan. En de gangbaarheid getest met een nokvolger

20230929_203034.jpg

En op de achtergrond is nog een afgebroken versie te zien, dit komt van een te strak gestelde klep , waardoor ook de nokkenas was gebroken,

20230926_204121.jpg

En hier zie je een ver versleten nok wat weer de oorzaak van een te strak gestelde klep is.
20230926_204110.jpg

Gelukkig wordt deze straks toch vervangen voor een ander exemplaar.

Maar tussendoor ook nog oa de kleppendeksels, Carterpan en de distributiedeksel opnieuw in kleur gezet,

20231027_140755.jpg
20231028_201207.jpg

En laatst ook m'n gereviseerde cilinderkoppen en inlaat opgehaald.

20231104_155246.jpg

Het verschil tussen een standaard inlaat en de bewerkte,

20231104_155858.jpg
20231104_155904.jpg

Is de uitlaatpoort nu geheel rond en heeft dezelfde diameter als m'n uitlaatpijp,
20231104_161054.jpg
20231104_161058.jpg

Zijn de inlaatkanalen zo ver mogelijk groter gemaakt,
20231104_161200.jpg
20231104_161206.jpg

Is de inlaatspruitstuk wat aangepast en zit de carburateur nu een kwartslag gedraaid,

20231104_160137.jpg
20231104_160144.jpg

En waarom zit die gedraaid? Nu is er minder weerstand voor het lucht/brandstofnengsel.

Zitten er ggrotere kleppen in en is de compressieruimte in de kop wat groter gemaakt,

20231104_160943.jpg
20231104_160940.jpg



En wat zijn de verdere plannen?

- volgende week gaat het onderblok samen met een nieuwe zuiger naar een bedrijf die m'n cilinders gaat uitboren en honen. Standaard is de diameter 90mm en we gaan naar 92mm. Je kan tot 94 gaan om nog een veilige restant over te houden, dus hou nog "vlees" over.
- als dit gebeurt is ga ik met het onderblok naar de beste man die m'n cilinderkoppen heeft gedaan. Dan gaat de krukas erin met de nieuwe zuigers en gaan we de hoogte opmeten van de zuigers in de cilinders. En aan de hand van die waardes gaat er een laagje van de kop van de zuigers eraf. Zo gaan we naar de meest ideale compressie van de motor en zorgen we dat ze bij alle 4 gelijk zijn.
- komt er een andee nokkenas in met wat andere opening en sluitings moment voor de kleppen.
- komt er tussen de inlaatspruitstuk en de carburateur een extra spacer van 7cm. Voor een nog betere menging van het lucht/brandstofnengsel.
- komt er een Weber 32/36 carburateur op.
- en natuurlijk de rest van het blok afbouwen met bijna alles nieuw inwendig.

En wat is het resultaat?

Standaard heeft dit 1700 V4 motor 64pk. Straks na al deze aanpassingen moeten we uit gaan komen op een 90-95pk. Maar belangrijkste is dat het meeste vermogen straks in de lage en midden toerental bereik zit. Wat voor mij het grootste verschil zal zijn dat ik op snelheid in een lagere toeren zit en dus ook stiller zal zijn. En de bus met het dagelijkse verkeer mee kan.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Heel mooie update weer Smurf. Klasse dat je steeds de moeite neemt om ons te informeren over de voortgang. Het is alsof we er zelf bijzijn. Fijn dat je binnen de tolerantie zit en nog gewoon zonder overmaat verder kunt. Dat zegt wel iets over de "frisheid" van dit blok. En met je Rooie Koppen (Testa Rossa's?) op de V4 ziet het er straks prachtig uit.
Dit blok zal straks een stuk beter ademen, dat is wel duidelijk. Er is flinke winst gehaald in de doorstroming van alle kanalen.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En we gaan weer stapje voor stapje verder.

Naast de nieuwe delen voor de motor ook een boel nieuwe boutjes, ringen en moeren ingeslagen.

20231223_110051.jpg

En zo worden alle boutjes aan de buitenzijde zo goed als mogelijk vervangen door zwarte inbusbouten.

20231223_110451.jpg

En nadat het onderblok weer terug kwam van de revisie deze nogmaals goed schoongemaakt.

20240102_153913.jpg
20240102_153926.jpg
20240102_164003.jpg

En waarom nog een keer schoonmaken? Na de boor en hoon werkzaamheden blijft er altyd wel wat achter ook al gaat die daar in een wasmachine. Nu ben ik er zeker vrij dat die echt schoon is. Maar ook alle boutgaten nog een keer met een draadtap schoongemaakt. Alle pasvlakken wat opgeschuurd.

En omdat de werkzaamheden niet achter elkaar gebeurd het blok flink ingespoten met kruipolie om oxidatie te voorkomen.

20240102_205707.jpg

En ondertussen nog een klein aantal delen voorzien van een vers laagje verf.

20240108_193807.jpg

En afgelopen zaterdag met oa het onderblok naar de beste man gegaan. En daar de lagers voor de nokkenas en de balansas er in geperst. Vooral die voor de nokkenas was wat lastiger omdat je bij de middelste er niet bij kan. En daar had hij speciaal gereedschap voor.

20240113_145200.jpg
20240113_145210.jpg

Dus de balansas er weerbin gezet, deze gaat van achter het blok in.

20240113_194059.jpg
20240113_194112.jpg

En de afsluitdop erin.

20240113_195645.jpg

En dus de houder er weer op.

20240113_195933.jpg

En dan die op het bok.

20240113_200122.jpg

En gedraaid zodat we de rest kunnen plaatsen.

20240113_200300.jpg

En dan de nieuwe lagersschalen erin.

20240113_201652.jpg
20240113_201657.jpg

Krukas erin.

20240113_201955.jpg

En de lagerkappen geplaatst en deze op moment vast gezet.

20240113_210014.jpg

En zijn we weer een stapje verder.

20240113_210024.jpg

Tis nog maar een klein stapje verder, maar we zitten in het mooiste deel.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Was weer ff geleden, dus wel weer toe aan een update.

De oude zuigers van de drijfstangen gehaald. De as door de zuiger zit erin geperst. Dus m'n eigen een hydraulische pers cadeau gedaan ( een mooie gebruikte ) ,


20240115_213624.jpg

Maar ook langs HBM geweest en mezelf ook voorzien van wat nieuw gereedschap wat toevallig ook nog eens in een mooie gereedschapkar zat :p

20240126_143313.jpg

Maar goed, nu konden de oude zuigers van de drijfstangen af

20240120_124055.jpg
20240120_124418.jpg

En verschil met de nieuwe zuigers

20240120_152012.jpg

Lijkt niet echt veel groter, maar dit gaat me een mooie pk winst opleveren .

En dan moeten de nieuwe zuigers op de drijfstangen komen. En om tijdens het inpersen van de assen de zuigers niet te beschadigen en om te zorgen dat dit ook recht gebeurt heb ik dus een hulpstukken gemaakt waar de zuiger op kan liggen.

20240227_221446.jpg
20240227_221526.jpg

En dan komt het moment. Alles netjes klaar gezet.20240323_113225.jpg

En om het inpersen van de asjes wat makkelijker te maken, de drijfstang wat verwarmd. Dat zet het oog wat uit en heb je minder kracht nodig met persen. En tijdens het afkoelen zal het oog wat krimpen en zit de as weer stevig vast.

20240323_113532.jpg
20240323_113933.jpg
20240323_114115.jpg

En dus alle 4 gedaan

20240323_125132.jpg


En dan mogen ze het blok in.

Hiervoor gebruiken we een klem om de zuigerveren in te drukken zodat de zuiger het blok in kan.

20240323_130439.jpg
20240323_130807.jpg
20240323_133318.jpg

En de zuiger komt een haartje hoger dan het blok uit, maar dit wordt door de koppakking opgelost. En zo krijg je de meest ideale compressieverhouding.

20240323_133332.jpg

En tussendoor ook een nieuwe carburateur aangeschaft,

20240224_154846.jpg
20240224_154855.jpg
20240224_154958.jpg

Kan die goed ademen straks...

Maar ook nog originele Ford Motorcraft bougies en oliefilters gevonden. En een mooi setje bougiekabels die straks mooi gaan uitkomen op het blok.

20240206_191419.jpg
20240226_191842.jpg
20240129_191912.jpg

En top zover de motor. Kan helaas ff niet doorgaan, want heb de aangepaste nokkenas nog niet terug. En deze moet er eerst in en dan kunnen de nokvolgers erin en dan pas kunnen de koppen erop. Want als de koppen erop zitten kan je de nokvolgers er niet meer in zetten. Dus wordt ff geduldig wachten....


Dus ff snel een aantal delen erop gezet om te zien hoe het er straks uit zal gaan zien.

20240323_194136.jpg
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Een heerlijke zaterdagmorgen zo: bakkie koffie, Wheeler Dealers op TV én een fraaie update van @RST-Smurf. Heerlijk!
Mooi dat je de tijd neemt om de hulpstukken te maken, dat kost tijd maar maar het werkt zoveel mooier.
Een fantastische reis die je maakt met je Transit, nu al!
 
Laatst bewerkt:

RST-Smurf

V.I.P. Member
En dan nu tijd voor een andere update. Want naast de motorrevisie ben ik ook nog met de bus zelf bezig geweest. Tijdens de koude maandjes wat minder , maar toch mooie stapjes gemaakt.

Zo heb ik in de wintertijd een setje 16inch wielen kunnen vinden. Normaal staat de Transit op 14inch. En iets anders heeft Ford niet. Maar toch heb ik een setje 16inch. De velgen van een Iveco daily hebben dezelfde steekmaat en passen eronder. Dus na lang zoeken wat kunnen vinden. Liefst had ik de oude modellen met de ronde gaten, maar die zijn vrij lastig te vinden. Maar toch 2 kunnen vinden en 8 nieuwe model.

20240202_211549.jpg
20240202_211556.jpg

En kon het niet laten om ff snel te passen. De oude situatie.

20240203_193852.jpg

En met de 16inchers.

20240203_193056.jpg

En passen ze er zo op? Nee dat nog niet . Bij iveco zitten de velgen op de naaf gecentreerd en bij de Transit op de boutgaten met conische moeren. Dus de boutgaten van de Iveco velgen moeten wat aangepast worden. Moeten ze nog zwart worden en nieuwe banden.
Maar wat gaat het verschil worden? Door de 16inchers gaat de bandomtrek groter worden. Dus met 1 omwenteling kom ik verder. Dus minder toerental uiteindelijk nodig voor hetzelfde.

En laatst een originele dashboardkastje met klep en afdekplaat voor de kachel kunnen bemachtigen. Want standaard zit er een open dashboardkastje in.

Voor,

20240323_153340.jpg

En na,

20240323_164501.jpg

Vind ikzelf een stuk netter staan zo.

Maar ook een setje originele instaplijsten gevonden.

20240323_153231.jpg

Wel erg dof/verweerd. Maar daar hebben we wat voor. Dus weer ouderwets met handje bezig geweest.

20240420_122259.jpg

Bij mij zat er ooit beschadigde in en miste de schuine hoekjes en de lijstjes waten rood gemaakt. Dus had al zelf wat gemaakt.

20240420_122419.jpg

En met de originele,

20240420_123233.jpg

En ook hier weer erg mee in de nopjes.

Maar had ook nog last van een blokkerende achterrem. Al meerdere keren op verschillende manieren alles afgesteld, maar niks hielp. Dus de hoofdremcilinder eronder vandaan gehaald en uit elkaar gehaald. Dit was een nieuwe hoofdremcilinder maar wel een oldstock. Dus alles controleren,

20240403_210159.jpg

Tijdens de demontage ging 1 zuiger wat lastiger eruit. Maar zie geen beschadigingen en rubbertjes waren nog heel. Dus alles met ATEvet weer in elkaar gezet,

20240404_193103.jpg

En weer onder de bus geplaatst en alles weer ontlucht. Remde al wat beter maar blokkeren deed die nog. Na wat adviezen de achterremmen van de rembekrachtiging af gehaald ( trommelremmen zijn al van zichzelf zelfbekrachtend tijdens het remmen. En na opbouw van de rembekrachtiging was het overberemd). Werkt nu zonder te blokkeren. Maar Ford had dit type rembekrachtiging er vroeger wel onder zitten , dus zou normaal moeten werken. Zelf denk ik dat de rembooster niet goed functioneert en blijft plakken. Dus zal deze nog uit elkaar gaan halen. Maar voor nu laat ik de remmen voor wat het nu is. Maar wordt vervolgd.


En ondertussen de Transit ook al aangemeld voor z'n inburgeringsexamen. Over een paar weekjes mag die naar de RDW voor de invoering. Dus nu wat laatste puntjes in orde brengen.

Kunnen we als goed gaat eindelijk de weg op....
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Lekker bezig Smurf!
Ga je met die grotere afrolomtrek ook nog een afwijking krijgen in je kilometerteller? En zo ja, (hoe) ga je dat oplossen?
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Waarschijnlijk ga ik een afwijking krijgen. Zal dit tzt met een GPS meter controleren. En dan uitzoeken welke tandwieloverbrenging ik nodig ga hebben voor de kmteller , want deze is nog via een kabel. En anders kijken of er bedrijven zijn die dit kunnen aanpassen in de meter.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan