Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen week ern ritje naar Zeeland gemaakt. En dan niet de provincie , maar de plaats.

En een andere carburateur gehaald.

20220419_220231.jpg

En meteen ook wat delen voor de volgende update voor in de wintertijd.

20220419_220216.jpg

Een pedalenset met rembekrachtiger. De remmen ombouwen naar bekrachtigde remmen is 1 van de eerste updates straks. En nou hoor ik meteen een aantal zich afvragen , waarom niet nu meteen?
Simpel , voor deze aanpassing moet aan het brandschot wat aangepast worden zodat dit gaat passen. En wil de bus nu rijdend hebben zodat die naar de RDW kan voor de invoering.

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen dagen weer wat kunnen doen aan de bus.

Vanwege de waterlekkage op de waterpomp en de inlaat. De neus dus er weer af gehaald en wat delen van de motor er weer af gehaald.

20220422_211503.jpg

Omdat ik de pakkingen nog niet heb dus verder met wat andere klusjes.

De radiateur zit aan de grill vast. Dus deze er vanaf gehaald en nog wat delen van de grill.

20220423_200308.jpg

En zoals je kan zien, erg dof.

Dus m'n detailerskunsten hier op is gelaten.

20220423_220255.jpg

Zit weer glans in en lijkt meer op brandweerrood. En meteen het zwarte deel waar de grill met letters komt zwart gespoten.

RST-Smurf

V.I.P. Member
De grill en de motorkap zijn al aardig op kleur gekomen na een milde polijststap.

20220427_212629.jpg

Zo is het verschil wel erg goed te zien. En het grilletje ook mooi zijdeglans zwart gespoten. Alleen nu twijfel ik of ik nu wel of niet de letters zal terug plaatsen......

En omdat ik nog niet alle delen binnen heb, me wat vermaakt met polijsten van oa de motorkap vergrendeling.

20220426_214326.jpg

En het stukje wat tussen de inlaatspruitstuk en de carburateur zit ook opgefrist

20220427_213311.jpg

Nu nog heg inlaatbed........

20220426_234655.jpg

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag weer wat onderdelen binnen gekregen. Waaronder ook.....

20220503_185216.jpg

Maar ook wat nieuwe pakkingen en rubberen slangen van het koelsysteem.

Dus eerst de waterpomp voorzien van nieuwe pakkingen en nieuwe slangen. En vervolgens de bovenkant van het blok weer dichtgemaakt. En zo komt de schoongemaakte inlaatbed en de vers gespoten kleppendeksels wel goed uit.

20220503_205153.jpg

En meteen de kleppendeksels met rvs boutjes vast gezet , helaas hadden ze geen inbus in deze maat. Dus voor nu nog een keer met zeskantjes.

En natuurlijk ook meteen de nieuwe Weber carburateur erop gezet.

20220503_211552.jpg

Alleen zit nu de brandstofaanvoeraansluiting precies op de mechaniek van de kachelkraan. Dus daar hebben we nog een uitdaging.....

RST-Smurf

V.I.P. Member
Je hebt wel eens van die stemmetjes in je kop, van die detailersstemmen. Die iets zien en dan zeggen "daar kan flink wat glans achter zitten met wat werk". Inderdaad, dat soort stemmetjes .
Zal je zeggen , trap er niet in. Is altyd meer werk dan dat stemmetje zegt :eek::p:p

Iets wat aardig de tand des tijds kent..

20220422_225454.jpg

Enja het stemmetje had deels gelijk. Was meer werk dan dat die zegt, maar resultaat mag er zijn.

20220505_205823.jpg

Een 20 uur noeste arbeid verder. En wat lamme handjes en wat gemekker van "waar begin ik aan" verder.
Ik ben aardig tevreden. En ja er is veel meer uit te halen. Maar voor nu vind ik het wel prima. En daarbij ben ik nu op het punt dat die weer de bus in kan. Dus eerst nog een knikkerbusje z'n werk laten doen

20220505_212003.jpg

Kan die morgen weer op z'n plek.

Want heb de oude thermostaat opgeknapt en her en der wat aanpassingen gedaan. En nu past de ombouw met de Weber beter.

20220504_214251.jpg

En dus de rest van de motorruimte weer afgebouwd.

20220505_162158.jpg

En vanavond heeft die weer gedraaid net de nieuwe carburateur. Loopt meteen een stuk netter.

Nu snel de front weer dicht maken.

RST-Smurf

V.I.P. Member
En alles weer op z'n plek

20220506_164405.jpg

En mezelf een stroboscooplamp geschonken

20220507_104820.jpg

Dit sluit je aan op de batterij en een klem over de bougiekabel van de 1ste cilinder. En dan laat je de motor draaien. Dan richt je de lamp op een bepaald punt bij de krukas waar de markering staat en zo kan je zien of de ontsteking op tijd staat. En kan je de ontsteking afstellen.
En dus ook gedaan en op gevoel de carburateur afgesteld , want heb geen tester hiervoor. Maar voor het gevoel liep de motor erg netjes en reageerde die goed op het gaspedaal.

Dus in de bus zitten en op het erf wat rijden. En ja rijdt wel aardig, trekt nog vlot weg de bus, maar dat komt vooral door de achteras, want brandweerwagens gaan niet op volle snelheid , maar waren wel vlot van de plek.
De remmen doen het goed. En wel wennen zo zonder rembekrachtiging.

Alleen de pret was van korte duur ...

... na verloop slaat de motor af en moet je flink doorstarten om de motor weer met moeite te laten draaien.

Na wat speurwerk de oorzaak in de brandstofpomp gevonden. Als je op toeren komt dan kan die niet leveren wat er gevraagd wordt, en dan wordt de carburateur leeg getrokken.
En begint nu de distributiedeksel te lekken.

Dus als je denkt dat je er bent, komt er wel weer wat. Dus onderdelen zijn weer onderweg.

En vanavond de bus ontdaan van de ladderrek op het dak.

20220511_191307.jpg20220511_191841.jpg

Nu alleen nog de gaten dichtmaken, maar dat is voor morgen.

Nieuwste berichten

Bovenaan