Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
Ook aan de details wordt gedacht. De behuizing van de Hella's onder handen genomen met de poorboys Pro polish.

20220816_194449.jpg20220816_200108.jpg

Wat een verschil :cool:

20220816_200120.jpg

Hier kan ik echt van genieten. En ondertussen ook de 2de gedaan :p


En nu is ook de linkerzijde van de bus met de 1ste stap gepolijst ( DAP met blauwe pad en de Scholl Concept S17)

20220818_204939.jpg20220818_205010.jpg


En kan hier dus ook uren van genieten :D. Nu alleen de laatste stap polijsten met de Scholl Concept S40. En dan komt nu de afwerking toch steeds dichterbij........
 

Fuut-Fuut

Member
De Hellas kunnen weer als nieuw verkocht worden. En zulke verbeteringen maken zowel op de bus als onderdelen geeft volgens mij ook zelfs een stuk meer voldoening dan een krasje of swirl najagen op een moderne auto.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vandaag lekker met tijds klaar met de arbeid. Toch wel lekker dat we zelf onze uren kunnen plannen, dus op de vrijdagmiddag lekker optijd klaar. Maar vandaag al om 11u klaar. Dus me weer nuttig gemaakt in de schuur.

Dus de Transit is nu ook volledig gepolijst met de S40. En meteen met Eraser alles afgenomen. En zonnetje scheen Dus de bus mocht ff een frisse neus halen.

20220819_151648.jpg20220819_151705.jpg20220819_151731.jpg20220819_152644.jpg


En toen begon het te regenen en dan ......

20220819_162408.jpg


Als ik nu bekijk wat er te voorschijn is gekomen...... Dan is het al het werk echt waard geweest. Maar als ik nu moet gaan uitrekenen hoeveel uur ik aan het polijsten bent geweest...... , denk dat er wel een dik 60 uur inzit..

En dan wordt het nu tijd voor de afwerking.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Vanmorgen een bezoekje gebracht aan WW, want de voorraad ging toch aardig en had de coating nodig.

En vandaag het gehele dak en de neus nog een keer gedaan met de DAP met zwarte pad met de Carpro Essence. Viel me wel op dat de kak wat donkerder werdt hierna.

En vanavond het dak al voorzien van de 1ste laag coating, de Carpro Uk 3.0.

20220820_193945.jpg

Best nog een aardige lap om in 1x te doen. Het gehele dak met de rand om de voorruit, want dit is 1 geheel.

Weet wel dat ik nig aardig wat suède doeken erbij mag gaan nemen, want had nu al 3 stuks nodig.....

Maar dan.....

20220820_203317.jpg20220820_203347.jpg20220820_203417.jpg20220820_203423.jpg20220820_203439.jpg


Kan deze laag nu mooi uitharden. En dan is maandag de laag Gliss aan de beurt voor het dak.

En dan hebben we het ergste gehad...
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En we gaan flink verder.

Zaterdag ochtend eerst een bezoekje gebracht aan WW. Want bepaalde doeken voor de coating gingen erg rap. En zoals het hoort de nodige babbeltjes gedaan :p

En zaterdag de bus voorzien van de Carpro C-Quartz. Deze lekker goed laten uitharden en gister en vanavond de Gliss erop gezet. En dan is het meeste werk dan toch echt gedaan aan de lak.

Maar wat een resultaten zijn er te voorschijn gekomen...

20220830_203847.jpg20220830_203802.jpg20220830_203740.jpg20220830_203719.jpg20220829_211755.jpg20220829_211738.jpg


En @BlackPassat , bedankt voor de tip met de 2 face towel. Werkt inderdaad een stuk prettiger met uitwrijven van de coating. En dan nog met een suède doek na. Scheelt een hoop doeken. Want na het zetten van een coating gebruikte ik alleen de suède doeken voor het uitwrijven, maar ze raakte deze keer erg snel vol. Wat weer een hoop doeken betekent.

En dan nu nog wat puntjes op de i zetten zoals de achterbumperhoekjes er weer op. Het Ford embleem op de voorschermen en rechts de raam er weer in. En dan kunnen we aan de binnenzijde verder gaan. En natuurlijk vrijdag ff een ritje naar Nieuw-Amsterdam voor wat onderdelen voor een mooie update die komen gaat.......
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Weer tyd voor een update.

Nu de lak gedaan is en nu mooi beschermd is, gaan door naar het volgende. En me dus bezig gehouden met de binnenkant. En dan vooral achterin.

20220829_212236.jpg20220829_215304.jpg

En na een paar uurtjes...

20220831_214813.jpg20220901_195027.jpg

Wat een ruimte zeg.

Nu deze ruimte ff uitsoppen, de gaatjes in de vloer dichtmaken. En dan kan er een geïsoleerde vloer in. En vervolgens de wanden isoleren en er een dubbelcabine van maken. Oftewel, genoeg te doen.

Maar vandaag een rit naar Nieuw Amsterdam gedaan. Flink stukje kachelen, maar was voor een goed doel. En ben aardig geslaagd. Hier zit de Ford Transitgarage gevestigd. En is een specialist in de Transit MK1, 2 en 3.

En voor mezelf een andere vooras en een trekhaak en een andere rechter achter bumperhoek mee genomen.

20220902_194810.jpg

En inderdaad , een vooras met schijfremmen. Want de Transit MK1 heeft trommelremmen. Deze is van MK2 , maar de chassis zijn hetzelfde. Dus dat past. Moet alleen m'n spoorstangen en wielarmbomen ( de verbindingen tussen het stuurhuis en wielnaven ) overzetten. Want deze as komt van een Transit met stuurbekrachtiging af en dan zijn de stuurkogels dikker. En op mijn bus kan geen stuurbekrachtiging, want dat past niet op de motor.
En dan wordt het ook meteen de rembekrachtiging inbouwen. Dus de komende tijd uitzoeken wat ik nog nodig heb , want wil ook alle remleidingen en alle ophangingsrubbers vervangen. Dus een mooi projectje voor de wintertijd.

Maar ook ideeën opgedaan voor de motor. Zat eerst te denken om een andere achteras te nemen met een lagere overbrenging, zodat ik in lagere toeren kom te rijden. Alleen nadeel is dat je dan wel trekkracht inlevert. Maar na een mooi gesprek met de beste man ga ik van een 1700 motor een 1850 maken. En gaan we van een 60pk naar 90pk. Dit doet hij ook al regelmatig. En momenteel is die ook bezig met een blok om er een goede 100pk uit te halen. Dus ben daar ook wel benieuwd naar. Maar dat zal iets worden voor de langere tijd. Eerst maar dit :p
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Goeie upgrade Iwan. Ben benieuwd hoe mooi de vooras straks gaat worden.
Hoe ga je van 1700 naar 1850? Dikkere zuigers denk ik?
Al met al een prachtig project al heeft het wel de neiging steeds verder uit te dijen he.
 
Bovenaan