Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
En omdat het deel achterin nu even een beetje stilstaat. Dus bus weer gedraaid.

20221029_110905.jpg

En gaan we beginnen aan project vooras en rembekrachtiging.

Dus de vooras op de werkbank gezet. En het ergste vuil eraf gehaald en begonnen met het demonteren van de delen.

20221029_134411.jpg20221029_142423.jpg20221029_162104.jpg20221029_162114.jpg

En meteen gecontroleerd hoe het met de fuseepennen is, zit geen speling op. Dus goed doorsmeren, draaien en weer smeren en zo doorgaan tot het oude vet er zo goed als mogelijk uit is en de pen soepel kan bewegen.

20221101_190620.jpg20221101_190655.jpg

1 zijde ging vrij makkelijk, allen de andere ging het doorsmeren zwaar. Dus besloten om de fuseepennen te vervangen. Dus eerst de oude berging eruit slaan.

20221102_193811.jpg20221102_193832.jpg

En dan de afdekdop boven en beneden eraf halen en dan kan de pen eruit getikt worden.

20221102_194152.jpg

En dan heb je een los fuseestuk en vooras.

20221102_194254.jpg20221102_194259.jpg

En de oude lagerbussen uit de fusee slaan met iets wat past..

20221102_202602.jpg20221102_202611.jpg20221102_202658.jpg

En vervolgens de as en de fuseestukken met een staalborstel schoongemaakt en in de hammerrite gezet.

20221104_132933.jpg

En ondertussen de wiellagers schoongemaakt.

20221104_134317.jpg20221104_132942.jpg20221104_134321.jpg

Voor nu is het wachten op de eerste onderdelen en dan kan het weer in elkaar.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En vandaag weer verder. Das een mooie voordeel van een lang weekend.

Vandaag de voorzijde van de bus omhoog gezet. En wielen eraf gehaald.

20221107_154855.jpg
20221107_154919.jpg20221107_155001.jpg


En dit gaat straks ook veranderen als die is omgebouwd naar rembekrachtiging.

20221107_155048.jpg
20221107_155103.jpg

En dus vaart eronder om de vooras er onder vandaan te krijgen. Dus remslangen loskoppelen met de bus. De schokdempers er onder vandaan. De spoorstang eronder vandaan en de verbinding met het stuurhuis losmaken.

20221108_120508.jpg20221108_120521.jpg

En dan zit alleen de vooras nog aan de bladeren vast. Dus de verstoppen loshalen en de krik laten zakken en dan is de vooras los van de bus.

20221108_120618.jpg20221108_120724.jpg

Meteen de hevels van de fuseestukken afgehaald, want deze gaan naar de andere as.

20221108_125316.jpg20221108_125322.jpg20221108_131108.jpg

En ook de veerpakketten onder de bus gehaald.

20221108_154043.jpg20221108_154054.jpg20221108_154111.jpg

Is nu lekker leeg in de wielkasten. Dus de komende dagen de wielkasten netjes maken en in de bodemtectyl zetten. Nieuwe rubbers in de veerpakketten zetten en deze ontdoen van vervuiling en ook een vers laklaagje erop zetten. En dan kan alles weer aan de opbouw beginnen.
 

yor

New Member
Toff project! Later wil ik ook zoiets doen. Weet nog niet welk merk.

Is het lak werk nog wel goed? En hebben auto uit die tijd een clearcoat?
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De bus heeft geen clearcoat. Was vroeger niet echt gebruikelijk op uni kleuren. Daarom verweren ze ook zo behoorlijk.
En de bus is al 55 jaar oud, dus is het te verwachten dat er gebruikssporen zijn en dit is een brandweerwagen geweest. Dus gebruikssporen meer dan zat. Helemaal 100 gaat het niet worden. Ben ook gegaan voor de verbetering en vooral het verweerde eruit. En dat vind ik meet dan goed gelukt.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan