Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
En omdat het deel achterin nu even een beetje stilstaat. Dus bus weer gedraaid.

20221029_110905.jpg

En gaan we beginnen aan project vooras en rembekrachtiging.

Dus de vooras op de werkbank gezet. En het ergste vuil eraf gehaald en begonnen met het demonteren van de delen.

20221029_134411.jpg20221029_142423.jpg20221029_162104.jpg20221029_162114.jpg

En meteen gecontroleerd hoe het met de fuseepennen is, zit geen speling op. Dus goed doorsmeren, draaien en weer smeren en zo doorgaan tot het oude vet er zo goed als mogelijk uit is en de pen soepel kan bewegen.

20221101_190620.jpg20221101_190655.jpg

1 zijde ging vrij makkelijk, allen de andere ging het doorsmeren zwaar. Dus besloten om de fuseepennen te vervangen. Dus eerst de oude berging eruit slaan.

20221102_193811.jpg20221102_193832.jpg

En dan de afdekdop boven en beneden eraf halen en dan kan de pen eruit getikt worden.

20221102_194152.jpg

En dan heb je een los fuseestuk en vooras.

20221102_194254.jpg20221102_194259.jpg

En de oude lagerbussen uit de fusee slaan met iets wat past..

20221102_202602.jpg20221102_202611.jpg20221102_202658.jpg

En vervolgens de as en de fuseestukken met een staalborstel schoongemaakt en in de hammerrite gezet.

20221104_132933.jpg

En ondertussen de wiellagers schoongemaakt.

20221104_134317.jpg20221104_132942.jpg20221104_134321.jpg

Voor nu is het wachten op de eerste onderdelen en dan kan het weer in elkaar.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En vandaag weer verder. Das een mooie voordeel van een lang weekend.

Vandaag de voorzijde van de bus omhoog gezet. En wielen eraf gehaald.

20221107_154855.jpg
20221107_154919.jpg20221107_155001.jpg


En dit gaat straks ook veranderen als die is omgebouwd naar rembekrachtiging.

20221107_155048.jpg
20221107_155103.jpg

En dus vaart eronder om de vooras er onder vandaan te krijgen. Dus remslangen loskoppelen met de bus. De schokdempers er onder vandaan. De spoorstang eronder vandaan en de verbinding met het stuurhuis losmaken.

20221108_120508.jpg20221108_120521.jpg

En dan zit alleen de vooras nog aan de bladeren vast. Dus de verstoppen loshalen en de krik laten zakken en dan is de vooras los van de bus.

20221108_120618.jpg20221108_120724.jpg

Meteen de hevels van de fuseestukken afgehaald, want deze gaan naar de andere as.

20221108_125316.jpg20221108_125322.jpg20221108_131108.jpg

En ook de veerpakketten onder de bus gehaald.

20221108_154043.jpg20221108_154054.jpg20221108_154111.jpg

Is nu lekker leeg in de wielkasten. Dus de komende dagen de wielkasten netjes maken en in de bodemtectyl zetten. Nieuwe rubbers in de veerpakketten zetten en deze ontdoen van vervuiling en ook een vers laklaagje erop zetten. En dan kan alles weer aan de opbouw beginnen.
 

yor

New Member
Toff project! Later wil ik ook zoiets doen. Weet nog niet welk merk.

Is het lak werk nog wel goed? En hebben auto uit die tijd een clearcoat?
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De bus heeft geen clearcoat. Was vroeger niet echt gebruikelijk op uni kleuren. Daarom verweren ze ook zo behoorlijk.
En de bus is al 55 jaar oud, dus is het te verwachten dat er gebruikssporen zijn en dit is een brandweerwagen geweest. Dus gebruikssporen meer dan zat. Helemaal 100 gaat het niet worden. Ben ook gegaan voor de verbetering en vooral het verweerde eruit. En dat vind ik meet dan goed gelukt.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
En het is weer tijd voor een update, zijn weer bijna 3 weken verder.
Stap voor stap komen we steeds een stukje verder.

Zo heb ik een 2 weken terug een ritje naar Heino gemaakt. En daar wat leuks opgehaald.

20221112_175118.jpg

Juist, een ander blok. En weer een 1700. Alleen deze komt uit een '74er Granada. Ook hier zaten dezelfde V4 blokken in. Alleen dit is een HC blok en ik heb een LC blok. Het verschil? LC staat voor low compression en dus HC voor high. Verschil is dat de LC 64pk had en de HC 75pk. Het verschil zat hem in andere zuigers , waardoor er een hogere compressie in de motor was. Voor mij niet echt het belangrijkste, want de rest van het blok is hetzelfde. Want ga dit blok tzt toch wat aanpassingen geven zodat ik er meer vermogen uit kan halen.
Blok lag al deels uitelkaar vanwege een defect.

20221112_181255.jpg

Inderdaad, dit is een halve nokkenas.
En deze gaat met de aanpassingen straks toch vervangen worden door een andere exemplaar. Maar na het ronddraaien van de krukas waarschijnlijk geen verdere schades gevonden voor nu. Dus al het onnodige van het blok af gehaald zodat die makkelijk weggezet kan worden.

20221112_231114.jpg20221114_215845.jpg

En waarom niet meteen verder gaan? Dit zal een projectje voor later gaan worden. En de 1700 blokken zijn schaars, dus m'n kans gepakt. Dus de komende tijden wordt het stapje voor stapje de onderdelen bij elkaar sparen en als ik alles heb dan gaat dit blok in de revisie met wat aanpassingetjes. Dus dit krijgt later een vervolg.

Dus weer terug naar de vooras. En nu de oude er onder vandaan is, de wielkasten goed schoon kunnen maken. Ontdaan van wat lichte roestaantasting en voorzien van wat bodembitumen.

20221111_202949.jpg20221111_203005.jpg20221124_204714.jpg20221124_204719.jpg


En ondertussen waren ook de eerste delen voor de as binnen. Dus kunnen we beginnen met de opbouw.
Nieuwe fuseepennen erin.

20221115_193208.jpg20221118_152338.jpg20221118_152347.jpg20221118_165638.jpg20221118_170359.jpg

Voor het inslaan van de nieuwe bussen een stukje gereedschap zelfgemaakt, zodat de nieuwe bus niet beschadigd raakt tijdens het erin slaan. En dan het fuseestuk met nieuwe pen op de as gemonteerd en met een nieuwe borging vast gezet.

En dan nog het aanpassen van de hefbomen waar de spoorstang en stuurstang aan vast zitten. Doordat er een andere as komt passen de boutgaten niet helemaal meer. Op de fuseestukken zijn de gaten 12mm en op de hevels is dat 11,5mm. Dus dat wordt de gaten wat groter uitboren.

20221118_195352.jpg

En dan kunnen ze weer gemonteerd worden samen met de spoorstang. En is er weer een aardige complete vooras.

20221119_122616.jpg

En ook dit in de hammerrite gezet.
En ondertussen verder gegaan met de veerpakketten van de vooras.

Voorin zit een metalen bus met rubber erin. Deze heeft na 55 jaar dienst de beste tijd gehad. Dus eruit met deze. Alleen zit dit erin geperst, dus er even uitslaan gaat niet. En nog geen pers hier staan, dus dat werdt zelf iets maken.

20221119_192051.jpg20221119_192345.jpg20221119_194004.jpg

Ziet er misschien stom uit, maar wij zeggen altijd :

Het is niet stom als het werkt.

Wat is er gedaan?

We nemen een lang stuk draadeind. Aan 1 zijde nemen we iets wat groter is dan de lagerbus maar steunt op de oog van de veer. Aan de andere zijde nemen we iets wat ongeveer even groot is als het lagerbus ( maar nog genoeg draagt op de bus, maar niet groter). Aan beide zijden een moer erop en draaien. Dan wordt de afstand kleiner, maar doordat 1 zijde draagt op de oog van de veer, zal de lagerbus eruit worden getrokken.
Klinkt simpel , maar de bus zit er er erg strak in. Dus wat kracht zetten.

En de nieuwe bus gaat er ongeveer op dezelfde manier erin.

20221119_200721.jpg
20221119_202331.jpg20221119_204028.jpg

En zo zit et een nieuwe lagerbus in. Aan de andere zijde van de veer zitten 2 losse rubbers erin. Dus die waren wat makkelijker. En ook meteen de veerpakketten voorzien van een laagje hammerrite.

En dan komt het moment dat alles weer onder de bus kan.

20221125_162736.jpg20221125_204458.jpg20221125_205047.jpg20221125_205959.jpg

En dit is de stand voor nu. Komende week weer verder.
 
Laatst bewerkt:

BlackPassat

V.I.P. Member
Prachtige update weer Iwan.
Vroeger had een maatje van me een 6 cilinder 23M, volgens mij was dat ook een HC blok. Uit die historie herkende ik dat verschil.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Alweer een maand verder. Dus wordt wel weer tijd voor een update.

De vooras is afgebouwd. De naven zitten erop en de wiellagers zijn voorzien van vers vet. Nieuwe schijven , blokken en remklauwen om het af te maken.

20221203_161853.jpg20221203_212922.jpg

En met de wielen erop is het toch een mooi gevuld geheel.

20221203_214022.jpg


Bus staat weer op z'n wielen. En kan dus aan het 2de deel van de remmerij begonnen worden. Inbouwen van rembekrachtiging.

20220419_220216.jpg

De pedalenbox komt boven de stuurkolom onder het dashboard. Dus dat wordt wat ruimte maken. Dus oude pedalenbox die onder de bus zit eronder vandaan.

20221111_205145.jpg
20221112_130502.jpg

En weg zijn de rem en koppelingspedaal.

20221112_132617.jpg

Vervolgens nog wat meer ruimte creëren, want deel van de pedalenbox komt tegen de brandschoon aan. Dus bekleding moet weg. Oftewel, ruimte maken.

20221208_212554.jpg
20221208_213412.jpg

Lekker leeg , dus gaan we passen.

20221216_220615.jpg
20221216_221759.jpg

Wordt nog wat aanpassen , want zit wat verschil tussen een '67er en een '70er mk1 transit.

Maar ondertussen maken we gebruik van de leegte en een begin gemaakt en begonnen met wat isolatie aanbrengen.

20221228_142600.jpg
20221229_204652.jpg

Het deel waar de pedalenbox komt nog niet gedaan, omdat er nog wat aanpassingetjes gedaan moeten worden.

En omdat de kachelbehuizing er nu toch uit ligt, deze uitelkaar gehaald.

20221208_212605.jpg

En meteen de oude isolatie van de radiator en de kleppen afgehaald, deze waren vergaande glorie. En meteen de behuizing schoongemaakt. De radiator gespoeld. En meteen weer voorzien van nieuwe isolatie.

20221228_150200.jpg20221228_152054.jpg20221228_203307.jpg

En dat was hem weer voor nu. Nog niet klaar, maar komen steeds een stap verder.

Alleen dit jaar weinig tijd meer over om wat te doen aan de bus. Dus zal het moeten wachten tot volgend jaar....
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Naast de drukke bezigheden aan de bus, wil ik ook graag meer weten over de bus.

20220903_100248.jpg

Door de fahrzeugbrief weet ik dat die van 19 april 1967 is. Dat die sinds 16 december 2009 is uitgeschreven in Duitsland. En al die jaren heeft die dienst gedaan bij de vrijwillige brandweer van Steinenstad. En is die weggedaan ivm de defecte motor. Is die door een Nederlander naar Melick gebracht, waar die aan begonnen is. En sindsdien stil heeft gestaan. Totdat ik in februari dit jaar de bus hierheen hebt gehaald. En de rest van die historie weten we.

Dus terug naar waar die vandaan komt.

20220826_222025.jpg

Juist Steinenstad.

Maar waar ligt Steinenstad? Daar hebben we Google maps voor.

Screenshot_20221231_172454_Maps.jpg

En om een idee te geven hoever weg.
Screenshot_20221231_172513_Maps.jpg


En Steinenstad valt onder Neuenburg am Rhein.

Screenshot_20221231_172434_Maps.jpg

En Steinenstad heeft een opvolger voor de Transit.

Screenshot_20221231_172145_Samsung Internet.jpgScreenshot_20221231_172212_Samsung Internet.jpg

Bij de Duitse brandweer is het normaal dat de auto's een naam en roepnummer hebben. Weet dat voor de regio Neuenburg alle auto's luisteren naar Florian Neuenburg. Alleen wist ik niet wat z'n roepnummer was. Gebeurt nog wel eens dat dit op het dak staat, maar helaas bij deze niet.

En afgelopen dagen was ik wat aan het opruimen en ordenen in de schuur. En kwam ik dit tegen,

20221230_222038.jpg

Dit is de steun waar voorheen de portofoon op stond. En nu weet ik dus dat de Transit, Florian Neuenburg 4/47 heet.

En we gaan natuurlijk verder om wat meer van de geschiedenis van de bus te weten te komen. Want wil ook een keer weer hier voor de deur staan..

neuenburg_feuerwehr-neuenburg-am-rhein_abteilung-steinenstadt.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
We zijn alweer een tydje verder sinds de laatste update.

Al gaat het momenteel niet erg snel. Want naast m'n werk ben ik ook nog een avondopleiding aan het volgen en heb ik ook aardig wat trainingen op de zaak. Maar dat gaat aan z'n eind komen , dus straks weer meer tijd.


Maar goed , hoe staan we er voor? De plannen die ik had voor de rembekrachtiging is anderd verlopen. Wilde een pedalengroep van '70er Transit gebruiken. Maar stuitte op het montageprobleem. Deels van de pedalengroep komt midden in m'n zekeringkast. Blijkt die vanaf '70 op een andere plek te zitten. Dan is het verplaatsen er van nog niet getest ergste.

Maar toen kon ik een kopie bemachtigen van een Engelstalige werkplaatshandboek. En kwam ik dit tegen,

20221230_214538.jpg

En zoals je goed kan zien is de Transit in het begin geleverd met 2 losse remboosters. 1 voor achter en 1 voor voor.

En dus zodoende wat speurwerk gedaan en dus ,

20230124_161426.jpg

2 van deze jongens aangeschaft.

Origineel zaten ze ergens voor, maar aangezien je deze overal kan plaatsen waar je maar met de remleidingen en vacuüm kan komen. Gekozen voor een andere plek , waar ik er geen last van heb.

20230211_112545.jpg

Dus de originele pedalengroep kon weer terug onder de bus.

20230210_201920.jpg

En dan weer verder met de rembekrachtiging. De originele steunen wat aangepast en verstevigd. En vervolgens de boosters onder de bus.

20230211_145158.jpg20230218_140606.jpg

En nu druk bezig met het aanleggen van de nieuwe remleidingen.

20230311_151737.jpg

Maar door het uitzoeken van de rembekrachtiging tussendoor ook binnen wat verder gegaan. Aangezien ik weer de oude pedalengroep ga gebruiken het brandschot nu volledig geïsoleerd.

20230116_202222.jpg

En een nieuwe bekleding hiervoor gemaakt. De oude was op. Dus wat nieuws gemaakt.

20230123_200124.jpg20230127_143633.jpg20230127_160105.jpg

En ondertussen ook de kabelboom in de bus netjes gemaakt en opnieuw verpakt.

20230203_211608.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Riez

Nieuwste berichten

Bovenaan