Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
En dan te bedenken dat ik aan de hand van een advertentiefoto,

Screenshot_20220205-081505_Gallery.jpg

Naar Melick ben geweest om te kijken. En deze een week later opgehaald,

20220212_114053.jpg

En dan na 28 maanden dit als resultaat,

20230915_154602.jpg

Echt een wereld van verschil. En wat een uren er in hebben gezeten.

De Transit is op 3 juli 1967 op kenteken gezet door de brandweer van Steinenstad. Op 16 december 2009 is die uitgeschreven in Duitsland en door een Nederlander meegenomen naar Melick ivm een motorisch defect. Deze heeft er een andere motor ingezet en de cilinderkoppen laten vlakken. Maar nooit afgebouwd . En heb ik de Transit op 12 februari 2022 opgehaald. En dan vandaag 17 mei 2024 is die officieel ingevoerd in Nederland. En heeft de Transit vandaag na meer dan 14,5 jaar weer zelfstandig op de weg gereden zonder problemen. En er zullen nog vele km's gemaakt gaan worden met veel plezier. Hebben ook veel uren arbeid ingezeten. Is er veel aangedaan. Maar ook veel aan veranderd. En nog vele plannen.....
 
Laatst bewerkt:

RST-Smurf

V.I.P. Member
En nu we zo ver zijn is het wachten op het kentekenbewijs een ongeduldige taak.

Maar ondertussen de steunen voor de verstralers gespoten en de verstralers gemonteerd.

20240521_205051.jpg

Meteen de bedrading van de lampen naar binnen getrokken. Moet alleen nog aansluiten, maar eerst een schakelaar vinden die bij de rest past.

Maar vorige week weer een set wielen van een Iveco gescoord. En deze keer een set van 7 met goede banden en de oude type velgen.

20240520_214657.jpg

Nu nog een bedrijf vinden die de boutgaten kan aanpassen naar conisch. En dan kunnen ze eronder.

En dan nog kijken welke bandenmaat we eronder gaan zetten. Heb al wat mogelijkheden uitgezocht en berekend wat m'n tellerafwijking gaat worden.

Nu zit er 185 R 14c onder. Op de velgen zitten nog goede 175/85 R 16c banden. Dus heb nu een afwijking van ongeveer 2,65%. En zal dus die 2,65% harder rijden. Dus dat is nu niet echt veel verschil als je rond de 90km/u rijdt, dan rij ik 2 tot 3 km/u sneller. Neem ik de 195/85 R 16c dan rij ik ongeveer 12km/u sneller. Maar deze zijn breder en dan heb je dus meer rolweerstand, wat in verbruik iets te merken is. Maar omdat die breder is zal het sturen ook zwaarder gaan. Dus denk zelf eerder aan de 185/85 R 16c te nemen, dan rij ik bij 90km/u ongeveer 10km/ sneller. Dus dan zou ik wat lager in toeren kunnen rijden. Dan ongeveer 80km/u op de teller is ongeveer 90km/u in werkelijkheid.

Maar de andere achteras gaat er komen. Alleen nog ff denken welke. Heb nu de 5,83:1 eronder ( dus de ingaande as moet 5,83 keer ronddraaien om het wiel 1x rond te laten draaien ). Maar de Transit was ook geleverd met de 5,14:1 en de 4,63:1 as. Lever dan wel in trekkracht in, maar met de gereviseerde motor krijg ik weer meer vermogen.

En laatst ook m'n aangepaste nokkenas terug gekregen,

20240516_191326.jpg

Verschil met de oude.

20240516_191032.jpg

Dus zijn we afgelopen weekend weer verder gegaan met het blok. Dus nokkenas erin.

20240524_204442.jpg

En konden hierna de nokvolgers erin.

20240524_212034.jpg

En konden eindelijk de aangepaste cilinderkoppen erop, want als deze erop zitten kunnen de nokvolgers er niet uit of in.

20240524_212216.jpg

De koppen zijn meteen op de juiste aanhaalmomenten vast gezet. En is het blok met de koppen in de zwarte verf gegaan.

20240525_173946.jpg

En nadat de verf droog was konden we weer verder met afbouwen. Als eerst een afdekplaat aan de voorzijde gezet.

20240525_175049.jpg

En kon de verse distributietandwielen erop.

20240525_180812.jpg

Alleen kan je er nu niks meer van zien, want de deksel zit er weer op.

20240525_183727.jpg

En vervolgens de onderzijde voorzien van het Carterpan.

20240525_194159.jpg

Hierna het blok weer gedraaid en de koppen voorzien van stoterstangen en de tuimelaars. En meteen de kleppen op de juiste spellingen afgesteld.

20240525_204910.jpg

Hierna was het inlaatspruitstuk aan de beurt. Alleen doordat deze ook aangepast is , waren 2 bouten te kort. Dus hiervoor andere besteld. Dus kan aan deze zijde even niet verder.

Dus originele Ford Motorcraft bougies geplaatst.

20240527_194133.jpg

De benzinepomp en een oliedruksensor geplaatst.

20240527_200800.jpg

Blok begint nu mooi vorm te krijgen. Nu even wachten op de andere bouten voor de inlaatspruitstuk, heb netzoals de meeste bouten weer zwarte genomen. Dat vind ik mooier staan dan de standaard bouten. Alleen die zijn niet overal verkrijgbaar....
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Wachten is me vandaag beloond, eindelijk het kentekenbewijs binnen. Dus nu is de Transit officieel een Hollander :D. Maandag meteen blauwe platen met opgelegde witte letters halen. En kijken voor een setje chromen plaathouders.
En dan kunnen we eindelijk de weg op. Eerste paar rondjes hier in de omgeving maken en dan wordt die vrijdag ff goed uitgelaten voor een ritje Oudleusen voor een weekendje weg naar een Ford oldtimertreffen. Iets wat ik 2 jaar geleden al wou, maar iets met niet mee willen werken :oops::p.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen avonden aardig wat kmtjes erbij gezet. Wat in de omgeving rond gereden, kijken hoe de bus het doet.

En vandaag al weekend, dus het complete span ff nalopen voor morgen. Kunnen we veilig op pad.

20240606_124157.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen weekend een 140km oostelijker het land in geweest voor een Ford oldtimer treffen. Vrijdag lekker optijd vertrokken met het span en op het gemakkie gaan rijden. Grotendeels over de snelweg gereden met een snelheid van ongeveer 85km/u. En dan is de nadeel van de korte achteras wel te merken. Je moet flink in de toeren. Niet oorverdovend maar prettig was anders.

Maar we hebben een weekend veel bekijks gehad en alleen maar positieve reacties.

20240607_160320.jpg
20240607_204636.jpg
20240608_150843.jpg
20240609_160519.jpg

Was weer een mooi weekend en de Transit heeft zich hoed gedragen. En alles is zeer goed verlopen. Verbruik valt me niet tegen, want moet wel veel in hoge toeren rijden. Maar het idee voor de wissel naar een langere overbrenging staat nu hoger op de lijst.

En voordeel tijdens zo'n weekend weg is dat je met liefhebbers praat. En zo nog achter wat contacten komt. En zo hadden we maandagavond wat leuks achterin de bus,

20240610_231657.jpg

En waar het omgaat,
20240611_113321.jpg

Dus as op een verrijdbaar iets gezet zodat ik er makkelijker aan kan werken.

20240611_125651.jpg

Dus de komende tijd de as netjes maken en dan kan er gewisseld worden.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat ritje was in meerdere opzichten niet voor niks Iwan.
Leuk om met allemaal gelijkgestemde liefhebber te zijn.
Mooi gele Granada zeg ( of is het stiekem toch een Consul?)
 

maarten

New Member
heel mooi project
rij je nu al met je nieuwe motor?
Omdat het in het verhaal staat dat hij op kenteken staat en je de eerste kilometers hebt gereden en daarna het verhaal met foto"s verder gaat over de opbouw van het blok
Geen kritiek hoor ,vind het mooi wat je doet en leuk om te volgen
 

Nieuwste berichten

Bovenaan