Smurf's '67er Ford Transit project

RST-Smurf

V.I.P. Member
En dan te bedenken dat ik aan de hand van een advertentiefoto,

Screenshot_20220205-081505_Gallery.jpg

Naar Melick ben geweest om te kijken. En deze een week later opgehaald,

20220212_114053.jpg

En dan na 28 maanden dit als resultaat,

20230915_154602.jpg

Echt een wereld van verschil. En wat een uren er in hebben gezeten.

De Transit is op 3 juli 1967 op kenteken gezet door de brandweer van Steinenstad. Op 16 december 2009 is die uitgeschreven in Duitsland en door een Nederlander meegenomen naar Melick ivm een motorisch defect. Deze heeft er een andere motor ingezet en de cilinderkoppen laten vlakken. Maar nooit afgebouwd . En heb ik de Transit op 12 februari 2022 opgehaald. En dan vandaag 17 mei 2024 is die officieel ingevoerd in Nederland. En heeft de Transit vandaag na meer dan 14,5 jaar weer zelfstandig op de weg gereden zonder problemen. En er zullen nog vele km's gemaakt gaan worden met veel plezier. Hebben ook veel uren arbeid ingezeten. Is er veel aangedaan. Maar ook veel aan veranderd. En nog vele plannen.....
 
Laatst bewerkt:

RST-Smurf

V.I.P. Member
En nu we zo ver zijn is het wachten op het kentekenbewijs een ongeduldige taak.

Maar ondertussen de steunen voor de verstralers gespoten en de verstralers gemonteerd.

20240521_205051.jpg

Meteen de bedrading van de lampen naar binnen getrokken. Moet alleen nog aansluiten, maar eerst een schakelaar vinden die bij de rest past.

Maar vorige week weer een set wielen van een Iveco gescoord. En deze keer een set van 7 met goede banden en de oude type velgen.

20240520_214657.jpg

Nu nog een bedrijf vinden die de boutgaten kan aanpassen naar conisch. En dan kunnen ze eronder.

En dan nog kijken welke bandenmaat we eronder gaan zetten. Heb al wat mogelijkheden uitgezocht en berekend wat m'n tellerafwijking gaat worden.

Nu zit er 185 R 14c onder. Op de velgen zitten nog goede 175/85 R 16c banden. Dus heb nu een afwijking van ongeveer 2,65%. En zal dus die 2,65% harder rijden. Dus dat is nu niet echt veel verschil als je rond de 90km/u rijdt, dan rij ik 2 tot 3 km/u sneller. Neem ik de 195/85 R 16c dan rij ik ongeveer 12km/u sneller. Maar deze zijn breder en dan heb je dus meer rolweerstand, wat in verbruik iets te merken is. Maar omdat die breder is zal het sturen ook zwaarder gaan. Dus denk zelf eerder aan de 185/85 R 16c te nemen, dan rij ik bij 90km/u ongeveer 10km/ sneller. Dus dan zou ik wat lager in toeren kunnen rijden. Dan ongeveer 80km/u op de teller is ongeveer 90km/u in werkelijkheid.

Maar de andere achteras gaat er komen. Alleen nog ff denken welke. Heb nu de 5,83:1 eronder ( dus de ingaande as moet 5,83 keer ronddraaien om het wiel 1x rond te laten draaien ). Maar de Transit was ook geleverd met de 5,14:1 en de 4,63:1 as. Lever dan wel in trekkracht in, maar met de gereviseerde motor krijg ik weer meer vermogen.

En laatst ook m'n aangepaste nokkenas terug gekregen,

20240516_191326.jpg

Verschil met de oude.

20240516_191032.jpg

Dus zijn we afgelopen weekend weer verder gegaan met het blok. Dus nokkenas erin.

20240524_204442.jpg

En konden hierna de nokvolgers erin.

20240524_212034.jpg

En konden eindelijk de aangepaste cilinderkoppen erop, want als deze erop zitten kunnen de nokvolgers er niet uit of in.

20240524_212216.jpg

De koppen zijn meteen op de juiste aanhaalmomenten vast gezet. En is het blok met de koppen in de zwarte verf gegaan.

20240525_173946.jpg

En nadat de verf droog was konden we weer verder met afbouwen. Als eerst een afdekplaat aan de voorzijde gezet.

20240525_175049.jpg

En kon de verse distributietandwielen erop.

20240525_180812.jpg

Alleen kan je er nu niks meer van zien, want de deksel zit er weer op.

20240525_183727.jpg

En vervolgens de onderzijde voorzien van het Carterpan.

20240525_194159.jpg

Hierna het blok weer gedraaid en de koppen voorzien van stoterstangen en de tuimelaars. En meteen de kleppen op de juiste spellingen afgesteld.

20240525_204910.jpg

Hierna was het inlaatspruitstuk aan de beurt. Alleen doordat deze ook aangepast is , waren 2 bouten te kort. Dus hiervoor andere besteld. Dus kan aan deze zijde even niet verder.

Dus originele Ford Motorcraft bougies geplaatst.

20240527_194133.jpg

De benzinepomp en een oliedruksensor geplaatst.

20240527_200800.jpg

Blok begint nu mooi vorm te krijgen. Nu even wachten op de andere bouten voor de inlaatspruitstuk, heb netzoals de meeste bouten weer zwarte genomen. Dat vind ik mooier staan dan de standaard bouten. Alleen die zijn niet overal verkrijgbaar....
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Wachten is me vandaag beloond, eindelijk het kentekenbewijs binnen. Dus nu is de Transit officieel een Hollander :D. Maandag meteen blauwe platen met opgelegde witte letters halen. En kijken voor een setje chromen plaathouders.
En dan kunnen we eindelijk de weg op. Eerste paar rondjes hier in de omgeving maken en dan wordt die vrijdag ff goed uitgelaten voor een ritje Oudleusen voor een weekendje weg naar een Ford oldtimertreffen. Iets wat ik 2 jaar geleden al wou, maar iets met niet mee willen werken :oops::p.
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen avonden aardig wat kmtjes erbij gezet. Wat in de omgeving rond gereden, kijken hoe de bus het doet.

En vandaag al weekend, dus het complete span ff nalopen voor morgen. Kunnen we veilig op pad.

20240606_124157.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Riez

RST-Smurf

V.I.P. Member
Afgelopen weekend een 140km oostelijker het land in geweest voor een Ford oldtimer treffen. Vrijdag lekker optijd vertrokken met het span en op het gemakkie gaan rijden. Grotendeels over de snelweg gereden met een snelheid van ongeveer 85km/u. En dan is de nadeel van de korte achteras wel te merken. Je moet flink in de toeren. Niet oorverdovend maar prettig was anders.

Maar we hebben een weekend veel bekijks gehad en alleen maar positieve reacties.

20240607_160320.jpg
20240607_204636.jpg
20240608_150843.jpg
20240609_160519.jpg

Was weer een mooi weekend en de Transit heeft zich hoed gedragen. En alles is zeer goed verlopen. Verbruik valt me niet tegen, want moet wel veel in hoge toeren rijden. Maar het idee voor de wissel naar een langere overbrenging staat nu hoger op de lijst.

En voordeel tijdens zo'n weekend weg is dat je met liefhebbers praat. En zo nog achter wat contacten komt. En zo hadden we maandagavond wat leuks achterin de bus,

20240610_231657.jpg

En waar het omgaat,
20240611_113321.jpg

Dus as op een verrijdbaar iets gezet zodat ik er makkelijker aan kan werken.

20240611_125651.jpg

Dus de komende tijd de as netjes maken en dan kan er gewisseld worden.
 

BlackPassat

V.I.P. Member
Dat ritje was in meerdere opzichten niet voor niks Iwan.
Leuk om met allemaal gelijkgestemde liefhebber te zijn.
Mooi gele Granada zeg ( of is het stiekem toch een Consul?)
 

maarten

New Member
heel mooi project
rij je nu al met je nieuwe motor?
Omdat het in het verhaal staat dat hij op kenteken staat en je de eerste kilometers hebt gereden en daarna het verhaal met foto"s verder gaat over de opbouw van het blok
Geen kritiek hoor ,vind het mooi wat je doet en leuk om te volgen
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
De afgelopen tyd de achteras wat verder uit elkaar gehaald.

20240611_200927.jpg
20240611_205859.jpg
20240612_205117.jpg20240613_210755.jpg


De achteras is nu zo goed als kaal. Alleen het diff zit er nog ( het klokkenspel in het midden ), want deze zitten met een bepaalde speling gemonteerd. En als je het uit elkaar haalt dan mag je met meetklokjes aan het werk. En kon niks gek zien er aan, dus laat ik dit voor wat het is.

De bedoeling is om de remmen die erop m'n huidige as zitten over te zetten. Dit is deels nieuw en heb hiervan nog een nieuwe set van. Wel worden er nog wat pakkingen vervangen en de wiellagers in de naaf. Dus wordt uitzoeken wat we nodig hebben.

Maar ondertussen verder gegaan met de motor. De laatste bouten ware.n binnen, dus dit afgebouwd. Als eerst wat motorolie erin gedaan. En dan geen standaard olie, maar met een zinktoevoeging. Vroeger zat dit er ook in en bij oudere motoren die "opgevoerd" zijn, wordt dit toch wel aangeraden.

20240615_115034.jpg

En met de accutol en een verloopstekker de oliepomp aangedreven totdat er olie boven eruit kwam.

20240615_120015.jpg20240615_120021.jpg20240615_120030.jpg20240615_120350.jpg

Bij deze motoren wordt de oliepomp aangedreven door de ontstekingstoren welke weer door de nokkenas wordt gedreven. Dus ontstekingstoren eruit en dan kan je een dopje 8mm met verloop eraan met een accutol aandrijven. Zo is de olie al door het blok geweest en zit de oliefilter al vol. En gebeurt dit niet tijdens de 1ste keer starten. En is alles nu goed gesmeerd.

Dus nu de rest van het blok afgebouwd voor zover mogelijk.

20240615_123916.jpg
20240615_123923.jpg

En omdat het de afgelopen week toch slecht weer was besloten om de wissel te gaan doen. Was de bedoeling voor de wintertijd, maar nu maar gedaan.

Dus bus met de neus naar binnen gezet.

20240615_140529.jpg

En begonnen met wat ruimte te maken.

20240615_154249.jpg20240615_171801.jpg

En wat delen van het blok gehaald die voor de motor demontage in de weg zitten.

20240617_203334.jpg
20240619_201815.jpg

En kan de takel erbij en kan de motor gaan vliegen.

20240619_201822.jpg
20240619_201905.jpg

En dan is de motor eruit. Het blok wat er in zat toen ik hem kocht. Waar ik wat ruzie mee heb gehad. Maar toch netjes liep.

20240619_205228.jpg

Maar blok gaat nu echt plaats maken voor een verbeterde versie.

En het toch open is en de kabelboom nu groot en deels los ligt. Nu ook de laatste delen netjes ingetaped zoals de rest.

20240621_210744.jpg

En is het tijd geworden om de gereviseerde motor erin te zetten.

20240622_182245.jpg20240622_182408.jpg
20240622_182644.jpg

Het blok hangt er nu in. En kan dus het afbouwen beginnen. Want het weer blijkt zich nu ook van de betere kant zien.....

20240622_191553.jpg
 

RST-Smurf

V.I.P. Member
Wordt weer tijd voor een update.

Nu de motor er weer in hangt, verder gegaan met het afbouwen. Als eerst aan de achterzijde van het blok.

20240622_210454.jpg

Hier de tussenplaat, vliegwiel en de koppeling weer terug geplaatst.

20240622_214515.jpg

Hierna kon de versnellingsbak weer terug geplaatst worden.

20240627_212412.jpg

En hangt het geheel weer op z'n eigen ophanging.

En dus verder gegaan met het afbouwen van de motor. En omdat ik de mechanische ventilator voor de koelsysteem ga vervangen voor een elektrische. Dat betekent dat de v-snaar een poelie minder gaat aandrijven. Dus dynamo geplaatst en met de snaar gekeken wat de nieuwe lengte word. Maar ook meteen om te zien of de snaar overal kan zijn zonder iets te raken.

20240626_214925.jpg


Alleen nu komt de spaartegoed het rode waterpijpen aan. Dus afscheid genomen van dit onderdeel en met een slang een andere route genomen.

En verder gegaan met het afbouwen.

20240701_204909.jpg

En voor de ventilator de benodigde delen gehaald. En gegaan voor een zo groot mogelijke ventilator. Maar ook gekozen voor een overbruggingsschakelaar voor als de externe temperatuursensor voor de ventilator ooit niet goed zal werken.

20240628_153931.jpg

En dan is het een raamwerk maken zodat deze achter de radiateur zit.

20240706_144936.jpg

En natuurlijk even passen of alles goed zit en of er voldoende ruimte is.

20240706_155403.jpg

En natuurlijk de externe temperatuursensor welke in de slang zit.

20240706_230354.jpg

En dan is het vullen van het koelsysteem en starten.

Alleen deze pogingen gingen niet echt goed. Bleek eerst in de ontstekingstoren een defecte sensor te zitten ( welke de bobine een signaal geeft om stroom te geven voor de bougies). Dus toren gewisseld voor een andere met ouderwetse contactpunten. En daarna wel starten en lopen. Wel hoog in toeren. Dus had de motor uitgezet en wat gereedschap erbij gehaald om af te stellen. En toen weer niet willen aanslaan. En achteraf bleek de gewisselde ontstekingstoren ook defect te zijn. Dus de eerste toren weer omgebouwd naar contactpunten en toen deed alles het weer.

En konden we eindelijk gaan afstellen. En ook deze keer weer niet voor lange duur. Toen de motor op temperatuur kwam spoot er aan de zijkant van de motor net onder de uitlaat allemaal water eruit. En daar kwamen wat minder lieve woorden eruit.
Leek eruit te komen bij de koppakking. Dus aan de slag . En de cilinderkop aan die zijde eraf gehaald.

20240713_140720.jpg

En de koppakking gecontroleerd. En enigste wat ik kon ontdekken was een klein streepje ( beschadiging ) van een koelkanaal naar buiten. Dus nieuwe pakking er tussen en alles afbouwen.

20240713_150623.jpg
20240713_154915.jpg
20240713_164444.jpg
20240713_204745.jpg

1 voordeel van een oude auto is het sleutelen eraan. Alles is simpel en er zit weinig gedoe aan het blok. Dus wisselen van de koppakking was met 4 uurtjes gedaan.

Dus weer starten en de motor warm laten draaien. En ja , er kwam weer water uit toen de motor op temperatuur kwam. Meteen eronder gaan liggen en kijken waar. Blijkt dus niet van de koppakking te zijn. Maar van een vriesdop aan de zijkant van de motor. Doordat ik het blok had geschilderd was dit lastig te zien.

20240713_203421.jpg

Maar na het wegkrabben van wat verf kwam een klein gaatje in de dop te voorschijn.

20240713_204012.jpg

Vervangen van deze dop is aardig goed te doen. Maar ga nu al deze doppen in het blok Vervangen. Dus besloten om het gereviseerde blok er weer eruit te halen.
20240719_214045.jpg

En deze weer aan het bok gezet.

20240720_103545.jpg

En de oude er weer terug ingezet.

20240720_105559.jpg

Dus de komende dagen dit weer afbouwen, kan ik weer wat gaan rondrijden.

En delen bestellen voor de doppen maar ook nog wat nodig voor de achteras. Kunnen we dat in 1x bestellen..


En blijven we bezig.
 

Nieuwste berichten

Bovenaan